Døde fisk efter vandskift

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 378

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger nicolai falck - 14/04-2018 08:56 14/04-2018 08:56
Halløj folkens

Jeg skiftede i går ca. 1/3 vand (måske lidt mere) i mit 720 L Akvarie og satte en stak nye planter i.
Da jeg stod op her til morgen lå der flere døde fisk rundt i akvariet, og resten lå i overfladen og gispede efter vejret.
Skyldes dette iltmangel, forhøjet NO3, nok kombineret og hvis ikke, hvad kan det så skyldes?

Og hvad skal jeg gøre fremadrettet for, at undgå dette?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 14/04-2018 09:08 14/04-2018 09:08
Uden målinger af vandet, kan det kun blive gætterier du får.

Sikkert er det, at et vandskifte med 1/3 af vandet ikke i sig selv resulterer i fiskedød.

Mulig årsager:

Der har været meget stor forskel på temperaturen i akvariet og det nye vand. Uden at vide hvilke fisk der er tale om, er det umuligt at sige hvor sandsynligt dette er.

Der har været et eller andet i det nye vand som er giftigt. Meget lidt sandsynligt!

Du har måske rodet op i bundlaget da du plantede dine nye planter og frigivet giftstoffer fra iltfattige områder (ammonium/ammoniak eller NO2).

Det er i hvert fald IKKE forhøjet NO3 som kan være problemet, med mindre den er helt gal med det vand du har brugt!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Jubel-Bille - 14/04-2018 09:23 14/04-2018 09:23
Har du brugt en ny slags slange til vandskift?

Har hørt at dem der krøller sig sammen, kan være giftige :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Marc T - 14/04-2018 09:32 14/04-2018 09:32
Det lugter lidt af bundvending. Har selv oplevet at komme hjem til et akvarie hvor samtlige fisk hang og gispede i overfladen. Et stort vandskifte senere var de tilfredse igen. Jeg formoder at der har været en eller flere gaslommer i bundlaget der er blevet frigivet og det har så drevet størstedelen af ilten ud af vandet. Et vandskifte hjalp under alle omstændigheder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger nicolai falck - 14/04-2018 15:23 14/04-2018 15:23
Jeg har købt en ny ilt pumpe, og alle fiskene svømmer nu helt fint rundt igen.
Iltmangel kan vel være en god forklaring. Hvordan undgår jeg dette?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Administrator Sponsor ken kætbak - 14/04-2018 15:50 14/04-2018 15:50
Du kan ikke have haft noget på hænderne eller noget på nogle redskaber du har brugt? Noget sæbe eller creme etc?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Marc T - 14/04-2018 23:09 14/04-2018 23:09
nicolai falck skrev :
Jeg har købt en ny ilt pumpe, og alle fiskene svømmer nu helt fint rundt igen.
Iltmangel kan vel være en god forklaring. Hvordan undgår jeg dette?

Godt med bevægelse i overfladen. Udstrømning fra dit filter, der bryder overfladen er rigeligt til dette. Luft pumpen gør nøjagtig det samme bare meget mere støjende og uden filtrering.
Luftboblerne i sig selv giver kun meget lidt eller intet ilt til vandet, hvorimod det er selve den vending der foregå i overfladen når boblen brister, der ilter vandet.
Flow i hele akvariet og/eller en kombination af bundlagstype og beboere der sørger for at bundlaget løbende bliver rodet i.

Her kører jeg af og til håndtags enden af en algeskraber gennem gruset for at få gaslommer frigivet inden de bliver store. Af en eller anden grund er det bare altid i laget ud mod sider og kanter at der opstår lommer. Inde i midten af baljen er der intet. Det kan ske at det er planternes rodnet der her konstant sørger for at bundlaget er i bevægelse og jeg har ikke planter op mod glasset...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger nicolai falck - 15/04-2018 16:41 15/04-2018 16:41
Tak for hjælpen alle sammen (y)

Annoncører
Annoncører