Nybegynder; muligvis drægtige?

Postet under : Akvariesiden.dk - Æglæggende tandkarper
Visninger : 217

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Louzy - 07/04-2018 18:28 07/04-2018 18:28
Hej med jer.

Jeg ved at denne type opslag ikke falder i manges smag, men efter flere dage med søgen på nettet føler jeg at jeg garanteret får mere ud af at spørge her. Jeg har et 56 l akvarie, hvori jeg har 3 hun guppier og en han samt lidt andet. Farverne kommer slet ikke til rette på billederne, men det er et kameraproblem jeg arbejder på at løse. De grønne/gule, meget metallic agtig i farven, og så med lyseblå haler med sorte prikker.

Min plan var at jeg ville lave et 325 l planteakvarie, hvori jeg vil holde de smukkeste hanner og hunner (omrking 3 hunner pr. han). Så ville jeg bruge det 56 l akvarie de alle er i nu, dele det op i to og bruge dem til afkom - hanner i en og hunner i en anden.

Men sagen er så den, at butiksælgeren sagde at alle hanner og hunner var adskilt, og jeg prøvede selv at tjekke efter og syntes det så ud som det skulle, men som nybegynder kan der garanteret sagtens gemme sig en han mellem hunnerne uden jeg spotter det. Det kan ikke være min egen han der er faderen, da jeg kun har haft dem i få dage.

Alle 3 hunner har forskellig størrelse. #1 er slankest, dernæst #3 og sidst så er der #2 som er størst. Sådan forholder det sig stadig idag et par dage efter, men syntes alle tre vokser stille og roligt. #2 udviser også en adfærd hvor hun lige "dutter" træer eller sten med sin krop, og så ruller en omgang rundt om sig selv. Denne adfærd har jeg ikke bemærket hos de andre to.

Har så søgt lidt, og skal erkende at jeg ikke er helt med på den med gravid spots, for alle mine tre har de mørke områder bagpå, men der stod også noget om at der også kunne være sorte områder selvom de endnu ikke var drægtige.

Syntes i at mine hunner ser drægtige ud - ganske vist i forskellige stadier - eller er #2 og #3 fede?

Med venlig hilsen Louzy

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 07/04-2018 18:41 07/04-2018 18:41

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Mistahbrock (Slettet) - 08/04-2018 21:26 08/04-2018 21:26
Indlægget er rettet 08/04-2018 22:22 08/04-2018 22:22 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej :)

De ser ikke super drægtige ud, men det skal nok komme, Guppyer er meget ynglevillige.

Hannerne er som regel markant mindre end hunnerne og de kan kendes på deres gonopodium / parringsorgan
Eksternt link http://www.theaquariumwiki.com/wiki/Poecilia_reticulata

Der er kun hunner på de billeder du har lagt op, så vidt jeg kan se med min gamle øjne.

Udover det så tilhører de ikke æglæggende men derimod ungefødenede tandkarper, så de er lidt i den forkerte tråd her :)

Venlig hilsen Ole B.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Mejse.Thomsen - 10/04-2018 20:29 10/04-2018 20:29
Hej.
De ser heller ikke super drægtige ud fra hvad jeg kan se, guppyer er meget ynglevillige som Misthahbrock også skriver.

Det kan godt være at de har været holdt adskilt i butikken men man ved ikke om de har været adskilte hele livet, hun guppyer(og andre hun levendefødende tandkarper) kan efter en gangs "intim" kontakt med en han kan bruge den mængde sperm op til 6 kuld efter, det er noget jeg har hørt et andet sted men er ikke sikker hvorfra, så mængden af kuld kan godt være anderledes.

Din ide omkring 325 l. planteakvarie lyder godt og jeg tror du meget hurtigt kan få en godt bunke unger, så held og lykke med projektet :D

Vh. Mejse :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Louzy - 15/04-2018 12:05 15/04-2018 12:05
Mistahbrock: Hej.

Der er ingen tvivl idag, de er alle drægtige. #2 er lige oppe over, hun er meget stor og firkantet at se på, kan se en masse sorte små pigmenter bagpå hende og hun har ændret sin adfærd en del over de sidste dage. #3 følger godt med, tror ej heller der går længe, men et par dage endnu dog. #1 har stadig en del vej endnu, men vokser også flot.

Du har ret, det er hun hunner på billederne - kan også se at jeg glemte at fortælle det vigtigste om billedet, nemlig at der er en dags forskel på venstre og højre rækker. Venstre er dagen før højre. *blink* ved ikke lige hvordan jeg kan glemme at sige det.

Og du har ret, kan da godt se den ligger forkert, det er jeg ked af. :o

Mejse:

Snakkede også med butikken den anden dag, og han sagde det samme som du. Det nævnte han bare slet intet om da vi var derinde, og den viden er ganske fin at få, når man er en helt grøn inden for hold af fisk :) Men blev jo så klogere.

Det betyder bare at jeg skal igang med mit 325 nu her istedet for om en måned, men sådan er det. Bliver spændene. Tusind tak skal du have :-)

Annoncører
Annoncører