Hjælp til pludselig opstået alge problem!

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 440

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Fdmar65 - 08/02-2018 22:45 08/02-2018 22:45
Indlægget er rettet 08/02-2018 22:48 08/02-2018 22:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Kære alle

Fredag i sidste tog jeg dette billede af min javabregne og der var alt fint:

Og i dag da jeg kommer hjem fra kursus får jeg dette chock på bare 4-5 dage er mit akvarie pludseligt angrebet af denne alge:

1. Hvad er det for en alge
2. Hvorfor kommer den så pludselig
3. Hvad skal jeg gøre for at få den sat skakmat - gerne hurtigst muligt!

Lige inden jeg drog på kursus, foretog jeg et 20% vandskifte (ca. 100l) og puttede den "normale" HappyLife Flyende filtermedie (som jeg plejer.)
Der kører automatisk gødning med dagligt : 15ml BeGreen alt-i-en gødning + 10ml Tropica Premium + 5ml HappyLife Ferro.
Ved vandskiftet fjernede jeg et par planter og flyttede mine sværdplante og en lotus til ny plads i akvariet.
Lyset køre 9½ timer i døgnet og udover mit FX6 spandfilter har jeg en Jebao RW8 til at skabe cirkulation.
Derudover tilføjes Co2 - min pH styres via controller og lægger mellem 7,10 og 7,25

Jeg bemærkede at jeg ved min vandmåling havde en stigning i KH (=14 mod normalt 10,5) og mit Nitratniveau var også højere end normalt.

Ellers er der ikke sket ændringer i mit setup og fiskene har "kun" været fodret én gang i mit fravær med en (af mig) opmålt mængde mad.

HJÆLP! Alle mine planter ser ud til at blive angrebet massivt i større eller mindre grad. Og jeg er ærgerlig over denne udvikling.

Selv min pumpeudstrømmer og cirkulationspumpe er overbegroet af dette "skab"...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Principia - 10/02-2018 08:41 10/02-2018 08:41
Når jeg ser på billedet af dit akvarium, ser jeg for det første et pænt akvarium. men jeg ser ikke mange hurtigvoksende planter som kan optage nærring fra algerne, og udkonkurrerer dem. Det ligner almindelige penselalger, som nok hele tiden har været der i en eller anden udstrækning. men om man ser den eller ej, er så spørgsmålet.

Jeg ville nok kigge på, i tilfældet af det var mit, hvad jeg ikke havde brug for. javabregne, er langsomt voksende, og har absolut ingen brug for co2, og de andre kan også sagtens klare sig uden. Samt vil jeg nok skære en del ned for gødningen, så planterne kun får hvad de har behov for, og ikke mere end det.
Jeg ville nok også vælge at flytte min bregne, til et sted hvor den finder lidt skygge fra andre planter, i stedet for at lade den stå midt under lampen. Det er en kombi at langsom vækst, samt lavt lysbehov, som gør algerne rodfæster sig der. Lidt samme tilfælde som ved anubias planter.

Man kan også vælge at smide en eller anden hurtigvoksende plante i, for at bekæmpe algerne, Hygrophila difformis vil nok passe ind i dit setup.
langt de fleste algeproblemer kommer ved opstart, efter min erfaring, eller ved pludselige ændringer, hvor man kommer til at ændre kemien, og tilføre nogle stoffer, som algerne godt kan lide.

Så skær lidt ned og hav tålmodighed, så forsvinder de igen, når du finder den rette balance. Stigningen i karbonaten, kan komme fra vandhanen, alt efter hvor du bor. men generelt har vi rimeligt hårdt vand i dk. Samt er testsæt en god ledetråd, hvis akvariet tilter, men ikke nødvendigvis noget man bør bruge i hverdagen, med mindre man kaster sig over noget helt specielt. Samt er de fleste testsæt kun vejledende, da de kan have en lidt svingene kvalitet.
Så brug øjnene i stedet, og de erfaringer du har gjort dig, man har jo akvariet for at kigge på det og følge udviklingen alligevel.

Held og lykke med det. Det skal nok gå.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Fdmar65 - 10/02-2018 09:32 10/02-2018 09:32
Takker for dit input. (y)

Jeg prøvede at tænke tilbage omkring hvilke ændringer jeg foretog sidste fredag. Og ud over et almindligt vandskifte, ændrede jeg lidt på gødningen. Fra udelukkende at dosere med BeGreen alt-i-en gødning (som indeholder fosfat og Nitrat, begyndte jeg at give Tropica Premium (uden disse)
Årsagen til mit skifte, var at mine vand værdier netop viste rigtige meget Po4 og No3 i mit akvarie.

Og nu skriver du at jeg bør måske skrue ned for gødningen!? Jeg synes ellers jeg har læst (et eller andet sted herinde på AS) at man næsten ikke kan gøde for meget... Da det som oftes er pga. nærringsmangel alger dukker op.

Har jeg misforstået noget her? *rødmer*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Alpina - 10/02-2018 09:50 10/02-2018 09:50
#3 Hvad har du målt PO4 og NO3 til henholdsvis før og efter skift til Tropica Premium

Planterne vil gerne have NO3 omkring 20 mg

Det kan være vanskeligt at finde den rette balance, mellem de 5 parametre som Ullits omtaler på
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Principia - 10/02-2018 11:06 10/02-2018 11:06
#3 Det tror jeg lidt. Det er jo ligesom med mennesker. Vi syntes at øl er godt, men vi ved også at en kasse om dagen medfører en del problemer. Så det er lidt efter princippet for lidt og for meget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger brib - 10/02-2018 17:44 10/02-2018 17:44
Indlægget er rettet 10/02-2018 17:48 10/02-2018 17:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg ser at det er penselalger der har invaderet planterne .

De plejer ellers at komme i nystartede akvarier, og ikke i akvarier som har kørt i længere tid . Men kan også komme hvis man har lavet for store vandskift.

Selvom jeg har været akvarist i mere end 50 år, så aner jeg ikke en pind om gødning da alle vores akvarier kører på fiskelort. Så der kan jeg ikke råde .

Men den med penselalgerne er jeg da røget ind i en del gange, men altid i nystartede akvarier. Eller hvis jeg har lavet for store vandskift.

Sidste år opdagde jeg gatorm i et af mine akvarier . Jeg bestilte noget Nematol og behandlede akvariet ( 300.l ) - Det virkede fint på gatormene, men man skulle skifte 80 % vand 48 timer efter medicineringen. Så skal jeg da love for at penselalgerne blomstrede op .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Fdmar65 - 12/02-2018 17:02 12/02-2018 17:02
Indlægget er rettet 12/02-2018 17:09 12/02-2018 17:09 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Mine vandværdier før (3/2-2018)
KH=15 dKH
No3= ca. 30mg/l
Po4= >1,8mg/l (mine vandtest kan ikke måle højere)
SiO2=>6,0mg/l (som ovenfor!)

Umiddelbart efter denne måling begyndte mine problemer *blink*

I fredags (10/2) skruede jeg ned for gødningen - smed SilkatEx i mit filter sammen med noget fra JBL der hedder Clearmec Plus - som skulle tage nitrit, nitrat og fosfat (dæmpe det).

Vandværdier målt i går søndag (11/2):
KH=15 dKH
No3= ca. 20mg/l
Po4= <0,02mg/l (lavest målbare med JBL dråbetest)
SiO2=>4,0mg/l

Men synes fortsat algerne "vælter" frem. Har i dag taget et par closeup - da jeg er i tvivl om præcis hvilken algetype der er tale om.

Her på min javabregne

På en trærod Og på mine små græsser

Håber nogen herinde kan hjælpe med en klar melding om hvilken type der her er tale om. Farven er mere grålig end brun (hvis farve snyder lidt på billederne).

Jeg har fået mange modsatrettede meldinger omkring gødning (skru op/skru ned) og sammen gælder vandskifte. Nogle siger skift 50% vand hver dag andre sige - det vil gøre det hele meget værre....

Er lidt forvirret og frustreret over problemet.

Al hjælp/ råd modtages med glæder :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Fdmar65 - 12/02-2018 17:11 12/02-2018 17:11
Indlægget er rettet 12/02-2018 17:13 12/02-2018 17:13 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Gødningen er nu skruet ned til:
5ml Tropica Premium
5ml BeGreen alt-i-en
0ml HappyFerro

pr. dag

Bør jeg foretage hyppigere vandskifte? og hvor meget/ hvor tit. Det er et 530l akvarie.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger brib - 12/02-2018 19:07 12/02-2018 19:07
Indlægget er rettet 12/02-2018 19:14 12/02-2018 19:14 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Som tidligere nævnt er det penselalger og de er grå .

Mht. Vandskift er der stor uenighed akvarister imellem . Så der må du vurdere hvad du tror mest på.

I gamle dage var gammelt akvarievand at betragte som guld. Der er vi heldigvis blevet klogere med tiden .

Mængden af vandskift afhænger også af hvilke fisk du holder i akvariet .

Jo flere affaldsstoffer der er i akvariet - Jo langsommere vokser fisken .

Et eksempel jeg er ude for som lystfisker er at, jeg finder nogle små vandhuller der vrimler med feks. abborrer eller skaller i kæmpe stimer . Fælles for dem alle er at de kun er maks. 10 cm. Og årsagen er at vandhullet er overbelastet med fisk pga. ovenstående . Disse vandhuller kaldes for 1000 fisk huller . De er fine hvis man skal ud og fiske efter Gedder med levende agn. Men sundhedsmæssigt tvivler jeg på at disse fisk trives specielt godt.

Jeg linker lige til en old gammel tråd der stadig er aktuel .

Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=422125

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Fdmar65 - 12/02-2018 20:23 12/02-2018 20:23
Tak Stig (igen)

Annoncører
Annoncører