De ultimativt bedste algeædere?

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre fisk
Visninger : 822

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger SteenB - 06/02-2018 13:59 06/02-2018 13:59
Indlægget er rettet 06/02-2018 14:00 06/02-2018 14:00 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvem har erfaringer med effektive algeædere?

Jeg har selv med en vis succes brugt Flying fox, men hvis der er nogen der liiiiiiige kender de ultimative algeædere, så hører jeg gerne navnet på disse.

Mvh
Steen

PS: Det er fisk, og ikke snegle jeg mener! B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger chrhag01 - 06/02-2018 19:18 06/02-2018 19:18
Hvad med amano-rejer

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Fdmar65 - 06/02-2018 19:33 06/02-2018 19:33
Jeg synes Flying Fox er en rigtig god algeæder.... problemet jeg havde var bare at de også ødelagde mine planter :(

Derfor blev mine 3 flyvende ræve, flytte fra mit planteakvarie til en god ven (uden den store interesse for planter). Nu har jeg så igen små problemer med alger (tråd/skæg) ØV ØV.

Så jeg "lytter" med her! Hvis nogen kan anbefale en god algeæder som IKKE rasper bladene istykker på planterne...

Ps.: Jeg har ca. 20 Amanorejer gående i mit 530l uden det har hjulpet vildt meget...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Alpina - 06/02-2018 20:05 06/02-2018 20:05
De bedste og fredeligste algeædere er
Siamesisk Flyvende Ræv = Siamese Flying Fox = Crossocheilus oblongus
Silver Flying Fox = Crossocheilus Reticulatus

Flying Fox er en anden type, der som voksen bliver aggressiv overfor både deres egen art og andre fisk.

Eksternt link http://arentoft.eu/wordpress/flying-fox/

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 07/02-2018 07:37 07/02-2018 07:37
Min erfaring er at de bedste "algeædere" hverken er fisk, snegle eller rejer, men derimod planter! Masser af hurtigvoksende planter, kombineret med en fornuftig (let) belastning af systemet forhindrer algerne i at vokse, og giver en betydeligt bedre visuel effekt end selv de mest effektive algeædere kan levere.

Amano rejer skal være til stede i et temmelig højt antal for at være effektive (Tropica anbefaler 1 reje/5liter, hvilket vil sige over 100 i et 530L) og samtidig er man nødt til at sikre sig at de ikke har andre fodertyper til rådighed. Sagt på en anden måde, egner de sig bedst i små akvarier.

Generelt synes jeg at indsættelse af fisk som "algeædere" eller "skraldemænd" er spild af plads. De sviner jo selv og er med til at belaste systemet lige så meget som de gavner. Er det så heldigt at man ønsker de pågældende for deres dekorative effekt er det selvfølgelig en bonus, men de tæller under alle omstændigheder med når man beregner belastningen på akvariet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Kristian Paaske - 07/02-2018 08:34 07/02-2018 08:34
Jeg er fuldstændig enig med Kim, med det lille aberdabai at jeg synes at en større stime af oto'er kan være ganske gavnligt. Men jeg mener en større stime, hvilket betyder, at da jeg havde planteakvarie i 840 liters havde jeg ca. 80 oto'er. Jeg synes også Farlowellaer kan være ganske effektive, men de kan i mindre tal slet ikke holde et akvarie algefrit, hvis akvariet er ude af balance. Og som Kim påpeger så bidrager alle de levende væsener i akvariet jo til nitratbalancen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger steen1969 - 07/02-2018 08:37 07/02-2018 08:37
Jeg har nogle grenmaller Farlowella og de er mega gode til alger.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Roland - 07/02-2018 11:14 07/02-2018 11:14
Var meget glad for mine Farlowellaer og Sturisomaer, voksne ;-) I mit store sydamerikaner akvarie. Nok nogen af de bedste til at spise alger, jeg har haft :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Fdmar65 - 08/02-2018 22:53 08/02-2018 22:53
Som skrevet i en anden tråd - har jeg pludselig fået en voldsom opblomstring af en alge på mine planter... (og jeg som troede det hele gik så godt mod den perfekte balance :( )

Hvad er jeg her oppe imod

Er der nogen af de nævnte fisk som er friske på at bekæmpe denne type alge og gerne uden at æde/ ødelægge mine planter !! *rødmer*

Kunne godt forestille mig en lille flok oto'er - synes godt om fisken og hvis den så kunne være til nytte samtidig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger nc - 09/02-2018 12:16 09/02-2018 12:16
Jeg er meget glad for Sewellia lineolata også kaldet Violin smerling. Jeg har generelt ikke alger men i et enkelt akvarier er det gået helt galt. Jeg mistænker lyset som er noget led lys der var bygget ind i låget. Det akvarie var til rejer så det gik nok men jeg kunne ikke for styr på algerne. Det var med plantesoil og osmose vand så der var rimeligt kontrollerede forhold dog eksploderede trådalgerne til noget helt vildt. Så smed jeg 5 af disse banditter i akvariet og nu er algerne næsten væk. At det så er en en lidt anderledes fisk end de andre på grund af bevægelsesmønster osv gør jo heller ikke noget :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger brib - 10/02-2018 17:58 10/02-2018 17:58
Som #5 nævner, så find nogle planter der vokser hurtigere end algerne .

Guppygræs ( Najas guadalupensis) Er en fritsvævende plante . Billedet beskriver et af mine 200.l . Det startede med nogle få stængler der åbenbart havde siddet på nogle planter. Og nu 3 mdr. efter så akvariet sådan ud.

Så i fredags ville jeg gerne se hvad der egentlig var af fisk i akvariet og tømte det for græs. Der var 4 stk 4.liters poser ( tørlagt )

Nå ja, jeg må vel indrømme at jeg ikke havde skiftet vand i de 3 mdr . Så der har været masser af fosfat i . ...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger nbd - 22/02-2018 08:48 22/02-2018 08:48
Ancistrus-maller er fine til at polere rødder og planter. Jeg har selv haft en del sammen med mine rokker. Desværre forgriber rokkerne sig på dem - jeg har lige mistet min største Ancistrus-han på 14 cm - én af rokkerne lå og guffede på den her til morgen ;(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger brib - 22/02-2018 11:04 22/02-2018 11:04
nbd skrev :
Ancistrus-maller er fine til at polere rødder og planter. Jeg har selv haft en del sammen med mine rokker. Desværre forgriber rokkerne sig på dem - jeg har lige mistet min største Ancistrus-han på 14 cm - én af rokkerne lå og guffede på den her til morgen ;(

Trøst dig med at der er godt med Omega 3 olie i fisk. - Så din Rokke har fået sund morgenmad ...

Annoncører
Annoncører