Når man bliver træt af akvarier

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1244

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger DPedersen - 28/01-2018 23:00 28/01-2018 23:00
Er sådan ved at blive lidt træt af akvarier, og får ikke rigtigt set på dem mere. Er derfor ved at skille mig af med mit Rio 240 liters. Jeg har ikke tænkt mig at stoppe helt, da jeg fortsat vil have 2-3 reje akvarier (fluval spec), men er gået træt i "fisk". Hvad plager i andre at gøre, når i kommer til dette punkt? Syntes ikke rigtig der er noget "nyt" og "udfordrende" ved fisk mere, og faktisk kun rejerne og yngling af disse der har interesse tilbage...

Overvejer dog at lave 80 liter Anubias akvarie eller lignende, med et par (4 til 8 styk) Raspborra Galaxy, som eneste beboer, bare for ikke at gå helt væk, men hvor pasning er næsten ikke nødvendigt...

Nogen anbefalinger?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 29/01-2018 00:04 29/01-2018 00:04
Citat: "men hvor pasning er næsten ikke nødvendigt..."

Når folk kører trætte med hensyn til akvarier, så er vandskifte noget af det første der forsømmes.

Så bør man etablere biologisk fjernelse af nitrat, så akvariet kan køre i meget længere tid uden vandskifte.

Jeg har 3 akvarier med hver sin metode til biologisk fjernelse af nitrat: Siporax filtersten i Eheim 2078, JBL Micromec filtersten i Eheim 2078 og rødlersgranulat under bundlaget.
Så kan akvarierne køre f.eks. et halvt år uden vandskifte. Hvis man vil forkæle fiskene, kan man skifte vand hver måned eller hver anden måned.

Du kan læse mere om denne smarte metode på
Eksternt link http://arentoft.eu/wordpress/fjern-nitrat-biologisk/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger DPedersen - 29/01-2018 09:02 29/01-2018 09:02
Indlægget er rettet 29/01-2018 09:03 29/01-2018 09:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Har allerede lavet det overstående med "dødt" område under bunke af sten lavet til at have meget lav flow og biohome ultimate i filteret. Jeg kan sagtens gå et par måneder uden vandskift pt, og gør det også, men glemmer næsten at fodre det, da jeg slet ikke sætter mig hen og kigger på det mere...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Alpina - 29/01-2018 09:32 29/01-2018 09:32
Producenten af Biohome Ultimate praler med at produktet fjerner nitrat, men det virker ikke hos mig.
Jeg har i mange måneder testet 12,5 kilo Biohome Ultimate.
Siporax og JBL Micromec kan derimod fjerne nitrat hos mig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger DPedersen - 29/01-2018 09:36 29/01-2018 09:36
Måske, men det ændre ikke at mit nitrat ligger på 20ppm med daglig store måltider (mange fisk) og ikke skiftet vand nu i 3 måneder (heller ingen alger) :)

Men det er måske blevet for let... Ingen andre med akvarie-træthedsyndrom erfaring? :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KimJ - 29/01-2018 09:54 29/01-2018 09:54
Det er vel ikke i nogens interesse at beskæftige sig med en hobby man ikke gider at bruge tid på? Hele ideen med en fritidsinteresse er vel at man laver noget man nyder. Lad falde hvad ej kan stå...

Det er jo heller ikke endegyldigt at nedlægge akvarier. De kan sættes op igen, hvis lysten skulle melde sig på ny.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Jubel-Bille - 29/01-2018 11:04 29/01-2018 11:04
Jeg bliver også træt af dem ind imellem.
Så lukker jeg bare et par stykker ned.
Som regel har jeg ikke så mange fisk i,
så baljerne kan typisk nemt slås sammen.
Lige bortset fra Mbuna baljerne - de er proppet.
Lige nu har jeg ‘kun’ fire kørende
og så fire tomme.
De tomme sælger jeg nogen gange,
andre beholder jeg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger DPedersen - 29/01-2018 13:16 29/01-2018 13:16
Jubel-Bille skrev :
Jeg bliver også træt af dem ind imellem.
Så lukker jeg bare et par stykker ned.
Som regel har jeg ikke så mange fisk i,
så baljerne kan typisk nemt slås sammen.
Lige bortset fra Mbuna baljerne - de er proppet.
Lige nu har jeg ‘kun’ fire kørende
og så fire tomme.
De tomme sælger jeg nogen gange,
andre beholder jeg.

Tja, plager også at virke for mig, men er nu nede på kun 1 med fisk, resten med rejer. Well der er nogen store flotte planter i jeg gerne vil beholde, så kan være jeg nøjes med plante akvarie for nu...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Principia - 29/01-2018 16:34 29/01-2018 16:34
Altså. Jeg gik i gennem møllen for et par år siden. Jeg kørte ganske enkelt sur i det, og nedlagde mit akvarium, for at sadle helt om. Efter nogen tanker, blev jeg enig med mig selv om, at der skulle nye udfordringer på bordet, så jeg gik tilbage til rødderne, efter en masse år med forskellige cichlider. Og for at få det som jeg ville, gik jeg i gang med et længerevarende byggeprojekt, da ting tager sin tid når man kun har et par timer hist og her. det har hjulpet mig at få noget helt andet ind, og få det til at køre, så nu gider jeg kigge på det igen. Og det passer sig selv uden de store problemer. der er en del arbejde med cichliderne, med vandskifte osv., som jeg ikke rigtigt har mere.

Og som Kim siger. Akvariet kan altid komme tilbage i anden form. Jeg er gået ned i størrelse, men absolut ikke i fornøjelse. man skal tænke på, at det her er en af de eneste hobbyer, hvor der konstant er nye ting at lege med hvis man vil.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger brib - 29/01-2018 16:38 29/01-2018 16:38
Indlægget er rettet 29/01-2018 16:44 29/01-2018 16:44 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg er gået "Fiskekold" - Alt bliver fotograferet og sat til salg . Kun stue-akvariet får lov til at blive .

Vi flytter til sommer, og skulle interessen for akvarismen blusse op igen , så køber jeg bare noget andet renoveringsbrugt og starter forfra . 430.l forlader matriklen i morgen - Så er der en balje mindre at flytte med .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger brib - 29/01-2018 16:40 29/01-2018 16:40
KimJ skrev :
Det er vel ikke i nogens interesse at beskæftige sig med en hobby man ikke gider at bruge tid på? Hele ideen med en fritidsinteresse er vel at man laver noget man nyder. Lad falde hvad ej kan stå...

Det er jo heller ikke endegyldigt at nedlægge akvarier. De kan sættes op igen, hvis lysten skulle melde sig på ny.

Helt korrekt . - Den tur har jeg været igennemen mange gange siden 1965 .....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Sølz - 29/01-2018 17:28 29/01-2018 17:28
Sikke dog en gang skvattet ynk at læse om. :P :( :(

Bliv dog enig med dig selv om, hvorvidt du vil beholde et akvarium eller ej. Hvis ja ;) , så sørg da for, at fiskene har det optimalt og lad være med at satse på egen dovenskab, så du dårligt nok under de stakkels fisk en smule frisk vand med jævne mellemrum - helt ærlig *doh*

Det er altså levende væsener, som vi akvarister har ansvaret for - og det ansvar skal man da håndtere ordentligt. Hvis ikke, så luk helt ned - sælg det hele eller forær det væk til f.eks. en nybegynder, der sikkert vil elske dig for det - måske også for den årelange erfaring, du samtidig kan vejlede med.

Når du så finder ud af, at du langt ind i hjerter føler dig som akvarist, så begynder du da bare forfra med nyt akvarium - ny spændende belysning og ny...og ny... o.s.v.

Hvor svært kan det dog være ;)

Pt. har jeg da også lukket ned for antallet a akvarier fra 8 stk. til kun 2, men dem nyde jeg da fortsat at passe optimalt - og ikke mindst at se på. De andre akvarier er sat på loftet og lur mig, om ikke nogen af dem af uforklarlige årsager finder vej til akvarierummet igen. :D :D ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger brib - 29/01-2018 18:28 29/01-2018 18:28
#13 : Selvfølgelig kommer baljerne ned fra loftet igen på et tidspunkt :)

Mit problem er en forbandet neurapati som er følgerne af en ubehandlet diabetes . Vi har sagt vores lejemål op i dag . Og håber på at vi kan finde et lille hus i stueplan.

Om 3 mdr. skulle der gerne være styr på det igen ...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Principia - 30/01-2018 16:43 30/01-2018 16:43
#12. det var da en nedslående udmelding at komme med. Det kan være jeg måske opfatter dine udtagelser lidt forkert. Men at indrømme at man er kørt sur i noget, er da ikke ynk.
Jeg har faktisk oprette en lignende tråd for år tilbage, hvor jeg fik en masse ideer til, hvordan jeg kunne komme tilbage på sporet, med de mange facetter, som hobbyen indeholder. det var faktisk den gang KinJ, som bla. fik mig til at indse, at hvis fiskene ikke siger dig en skid mere, så er der teknik og dekoration, og en masse ting man kan kaste sig over, mens man kan nøjes med at skære ned, i stedet for at lukke ned.
jeg kan heller ikke se hvorfor man ikke må gøre det nemt for sig selv, og få skidtet til at køre, uden at skulle lave en masse vandskifte, osv. Jeg kan ikke rigtigt se det skulle være at være "rigtig" akvarist, at skulle have våde fingre hele tiden. Det kan lige så godt være en udfordring, at få lortet til at køre, så det passer sig selv med minimal indsats.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger DPedersen - 30/01-2018 21:13 30/01-2018 21:13
Spørger netop som #14 indikerer, for ikke at komme ud i situation, som er dårlig for fiskene. Jeg er nok en af de største fortaler for fiskevelstand i akvarierne herinde xD

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Sølz - 30/01-2018 22:56 30/01-2018 22:56
#14,

Uden i øvrigt at ville deltage i yderligere drøftelse med dig, så synes jeg du skal se på de ord, du bruger i dit indlæg. For miger det meget negativt ladede ord, du anvender om en flok dyr, som man har ansvaret for. Og har man det sådan, så er det min mening på tide, at så børe man lade være med at holde fisk. For fiskenes skyld.

"fiskene ikke siger dig en skid mere" - det kan de jo altså ikke selv gøre noget ved - ej heller kan de flygte fra dig.

"hvorfor man ikke må gøre det nemt for sig selv, og få skidtet til at køre" - taler vel for sig selv (usympatisk udsagn).

"Jeg kan ikke rigtigt se det skulle være at være "rigtig" akvarist, at skulle have våde fingre hele tiden" - hvis ikke man som akvarist kan lide at få våde fingre, så find dog en anden hyggelig hobby!

"at få lortet til at køre, så det passer sig selv med minimal indsats" -usympatisk indstilling og rendyrket dovenskab.

Så er jeg naturligvis heller ikke enig i, at min respons i tråden er en nedslående udmelding - det er en simpel konstatering af ynk over sin egen dovenskab i forhold til at tage en ansvarlig og god beslutning (for fiskene)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Flagg - 31/01-2018 05:10 31/01-2018 05:10
Indlægget er rettet 31/01-2018 05:23 31/01-2018 05:23 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Downsizing...

Det er løsningen.

Når man først har haft fisk, er det svært helt at slippe hobby'en.
Men kender det godt at man løber sur i vandskift, rensning osv.

Det er ligesom at køre MC. Man køber hver gang en større, men glemmer med tiden lidt af det der først fik dig til at tage MC-kørekort.

Lige pt. har jeg et 40 liter med rejer og guppi + en Honda 400 :P

Og jeg har både haft 1000 liter og 1000 ccm.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Principia - 31/01-2018 19:51 31/01-2018 19:51
Indlægget er rettet 31/01-2018 19:57 31/01-2018 19:57 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#16. Tak for svar. Jeg påskønner din holdning, når nu du ikke ville kommentere på det. Jeg syntes det er stort du gider svare, og alle har ret til deres holdning. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Administrator Sponsor ken kætbak - 01/02-2018 08:14 01/02-2018 08:14
Er der noget der taler imod et xxxl reje akvarie?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Principia - 04/02-2018 14:39 04/02-2018 14:39
for at få interessen lidt på sporet, kan du prøve at lave et Mbuna akvarium. Skær ned på antallet, og sats på et stort, med noget du ikke har haft længe, om nogen sinde.
Når man sadler om og får helt nye fisk, bliver det interessant at kigge på igen.

Ellers er der byg selv

Akvarium
Belyste baggrundskasser
Alfix baggrunde
Kabinetter
Borde/skabe
Div. belysning
Bare for at tage lidt.

Og tro mig, uanset hvad man laver, og hvor gennemtænkt det er, så er man aldrig helt glad. Og det fører automatisk til næste projekt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Fiskerne - 06/02-2018 12:04 06/02-2018 12:04
ken kætbak skrev :
Er der noget der taler imod et xxxl reje akvarie?

Næhh, og det er da helt klart noget af det nemmeste at holde :)

Jeg er selv nået dertil at jeg er gået meget kold på hobbyen. Har lige solgt et 325L, et 180L, min yngle-opsætning med 4x54L. er også afsat. Meget yngel / fisk er solgt.

Tilbage er 1x400L i akvarieklubben med Mbuna. 1x360L hjemme med Mbuna, 2x128L. hjemme med selskabsfisk i det ene, og maller/Mbuna yngel i det andet.

Har nævnt for et par stykker at hvis der kommer bud på mit Move akvarie og samtlige Mbunaer, så ryger det også.

Jeg er så ærgerlig over at blive brændt af gang på gang af folk der vil købe, og ikke dukker op til aftalt tid. Man får den ene løgnehistorie efter den anden, hvorfor ikke bare sige tingene som de er.

Syntes også det er svært at komme af med det yngel man tager fra, og så går lidt af det sjove af.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger brib - 06/02-2018 13:12 06/02-2018 13:12
Opdatering af #10 : Tja det gav noget plads, men jeg savner nu alligevel hyggen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Fiskerne - 06/02-2018 14:02 06/02-2018 14:02
brib skrev :
Opdatering af #10 : Tja det gav noget plads, men jeg savner nu alligevel hyggen.

Et eller andet sted er det vel egentligt sundt at savne. så bliver glæden bare det større når du skal i gang igen :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Principia - 06/02-2018 19:49 06/02-2018 19:49
#21. Når jeg læser dit indlæg, tror jeg faktisk at vi slår hovedet på sømmet. du rammer faktisk meget godt, de forskellige perspektiver og dilemmaer som der kan være med denne hobby.
En af tingene er begrænsningens kunst. Der er mange som ikke kan nøjes med et par stykker, og vupti så griber det om sig. Pludselig er ens hobby, og det man ellers skulle hygge sig med, blevet et ekstra job og en byrde. Hvis man havde begrænse sig, så der også var tid og energi til andet, tror jeg de sure perioder udebliver. Men hobbyen lægger til en vis grad og til noget andet, som hedder alt eller intet. Godt hjulpet af et forum som dette.

Det andet er akvaristers forbavsende gode evne til at overholde aftaler. Jeg har ikke lavet unger, ud over hvad der kunne overleve i akvariet i mange år. Jeg er også brændt inde nogen gange, og måtte aflive mig ud af pladsproblemer, fordi ingen ville have eller købe de fine fisk man havde opdrættet og fodret op. Fred være med at nogen sætter en ære i at lave en masse unger, for at hente et tilskud. Men uanset hvad skal man o kunne afsætte dyrene til en tålelig tilværelse. Ellers er det lige meget, og man kan lade naturen gå sin gang.

Jeg tror mange fra start skal slå lidt koldt vand i blodet, og passe på det ikke griber om sig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger brib - 06/02-2018 20:31 06/02-2018 20:31
#24: Lige nøjagtigt den bemærkning du kom med der . ( Citat : Jeg tror mange fra start skal slå lidt koldt vand i blodet, og passe på det ikke griber om sig (citat slut ) Er årsagen til at mange ikke er akvarister ret længe .

De begynder med et 54.l startsæt og 3 mdr. efter er hele hytten fyldt med akvarier . Det der skulle være en hobby er pludselig blevet til surt arbejde. Så bliver det hele sat til salg, og så er der igen en akvarist mindre .

Selvom jeg beskrev mig selv som gået fiskekold, så har jeg da ikke solgt alt.

Lige nu kører der da 1350.l vand og her har jeg lavet en kombination af : Filter-fisk-planter , der ikke kræver at der skal bruges mange minutter dagligt .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Janne - 10/02-2018 18:42 10/02-2018 18:42
Jeg er selv lige kommet i gang igen efter en 6-7 år lang pause. I "pausen" havde jeg kun ét enkelt akvarie kørende, 30 l med Cryptocoryner og en enkelt amanoreje. Det kørte uden fodring eller vandskifte, stod bare og passede sig selv, i årevis. Rejen er først lige død her for et par uger siden, efter at have været flyttet op i det 86 l jeg satte op sidste år. Så ja, rejeakvarie ftw. (Den store fordel, synes jeg, ved at beholde bare et enkelt akvarie er at man så har bakteriekultur klar når/hvis man vil sætte noget mere eller større op igen!)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger brib - 10/02-2018 20:06 10/02-2018 20:06
Indlægget er rettet 10/02-2018 20:07 10/02-2018 20:07 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Janne skrev :
Jeg er selv lige kommet i gang igen efter en 6-7 år lang pause. I "pausen" havde jeg kun ét enkelt akvarie kørende, 30 l med Cryptocoryner og en enkelt amanoreje. Det kørte uden fodring eller vandskifte, stod bare og passede sig selv, i årevis. Rejen er først lige død her for et par uger siden, efter at have været flyttet op i det 86 l jeg satte op sidste år. Så ja, rejeakvarie ftw. (Den store fordel, synes jeg, ved at beholde bare et enkelt akvarie er at man så har bakteriekultur klar når/hvis man vil sætte noget mere eller større op igen!)

Det tip med bakteriekulturen er er super godt tip.

Sæt det bakteriefilter i samme akvarium som det nye og lad filtrene køre sammen et par dage. Og genbrug evt. Bundlaget fra akvariet og bland det sammen med det nye .

På den måde kickstarter man det nye akvarium og kan næsten komme fisk i med det samme - genbrug evt. også vandet fra 30.l .Husk at bundlaget fra 30.l kun lige skylles let i akvarielunkent vand .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger DPedersen - 11/02-2018 00:01 11/02-2018 00:01
Tror også det bare bliver nogen rejer for nu :) Står dog og overvejer at man burde have 1 fisk (måske dværg kugle eller betta?), der kunne spise de forkert farvede rejer xD

Har Fluval Spec 5 der står tomt

Annoncører
Annoncører