Guppyer klør sig helt vildt

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 857

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger kennethg - 14/11-2017 11:24 14/11-2017 11:24
Mine nye guppyer klør sig helt vildt, Hvad skal jeg købe???Har kun guppyer og rcs rejer i min balje. Det er ikke hvide pletter...Den ene guppy er helt hvid på halvdelen af sin krop. skal jeg tage den op og aflive den med det samme?

skal jeg købe eSHa 2000 eller Ektomor eller er der et andet mærke??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger kennethg - 14/11-2017 13:15 14/11-2017 13:15
Har nu købt Esha 2000..er der noget jeg kan gøre for at forbedre situationen, indtil medicinen dukker op med posten???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger DPedersen - 14/11-2017 16:36 14/11-2017 16:36
Er det hvad jeg tror det er (kan ikke huske navnet, sorry), så behandler jeg med stor effektivitet, med at fjerne dem med hvide plamager og så tilføje en vandskift størrelse mængde af Tetra Aquasafe hver dag for ca. 2 uger. 1 Vandskift derind imellem.

Aquasafe får fiskene til at forskyde deres fedtlag, som bakterierne sidder på. Virket ved mig og i min lokale plantorama, jeg fik fiskene fra.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger mob93761 - 14/11-2017 21:30 14/11-2017 21:30
Det kunne lyde som et angreb af bakterier (Columnaris) forårsaget af dårlig vandkvalitet. Som #3 skriver er jævnlige vandskift et vigtigt skridt i retning af raske fisk. ESHA 2000 burde i kombination med et stort vandskift kunne afhjælpe problemet. Behandlingen med ESHA 2000 skal muligvis forlænges ud over de almindelige tre dage, hvis behandlingen ikke viser sig effektiv med det samme. Husk at fjerne aktivt kul og UV inden du starter kuren. ESHA 2000 er i øvrigt ikke skadeligt for dine RCS rejer.

Jeg ville dog nok også overveje om jeg ville ofre det helt store på helbredelse af en flok guppyer, da de jo ikke repræsenterer den helt store investering, men jeg kan godt forstå din lyst til at skride ind. Om du skal aflive dine fisk eller ej afgør du selv. En ting er dog sikkert. Foretager du dig ikke noget går dine fisk en hård tid i møde inden de dør af sig selv. - Held og lykke med behandlingen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger kennethg - 14/11-2017 21:54 14/11-2017 21:54
Jeg har kun haft akvariet kørende i 14 dage, og jeg skiftede 30% vand søndag før jeg hentede de nye fisk, så jeg er ret sikker på det ikke er dårlig vandkvalitet. Har købt guppyer for 400 kr. så for mig er det en slags penge.

Jeg kører ned og køber noget Aquasafe i morgen, så tak for rådene (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger steen1969 - 14/11-2017 22:57 14/11-2017 22:57
Jeg bruger aquasafe ved alle mine vandskift

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Alpina - 14/11-2017 23:04 14/11-2017 23:04
Når akvariet kun har været kørende i 14 dage, så har du måske sat for mange fisk i for hurtigt.

50% vandskift er nok til mere nytte end medicin m.v.

Hvor stort er akvariet og hvilket filter har du?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger kennethg - 15/11-2017 10:52 15/11-2017 10:52

For mange fisk? det kan godt være jeg ikke har været tålmodig nok???Jeg har skiftet vand som du sagde igår og jeg skifter igen i dag når jeg putter aquasafe i (Jeg tvivler på det kan ordnes med rent vand)

Fremgangsmåden. Jeg har flyttet fra det ene akvarie til det andet...
Jeg tog vandet fra mit 54l over i mit nye 250l akvarie og tilsatte ca 50 liter frisk vand, og satte både den gamle og nye pumpe (1350 L/T) i og lod det køre i en uge, og da jeg syntes fiskene havde det fint, tog jeg det gamle pumpe op. i 3 dage fyldte jeg akvariet med ca. 50 liter om dagen til det var fyldt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger MortenDAD - 15/11-2017 12:57 15/11-2017 12:57
Det er stort set ligegyldigt at bruge det gamle vand - det vigtigste er at genbruge overflader (rødder, sten, sand, filter og lignende) - de nyttige bakterier sidder på overflader - de er ikke fritsvømmende!

Det er alletiders at du satte det gamle filter med over i et nyt akvarie. Du skulle bare ikke have taget det op efter en uge - det nye filter er ikke indkørt endnu - For at komme videre er det hyppige vandskifte og sparsom fodring der er kuren.

Eftersom dit filter ikke en indkørt endnu svarer det til at starte op fra scratch.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger DPedersen - 15/11-2017 16:52 15/11-2017 16:52
Som jeg skrev, ikke vandskift hver dag. Put aquasafe i hver dag i normal mængde (uden at skifte vand, da det fjerner effekten!). Aquasafe får fiskene til at danne nyt fedtlag og derved fjerner bakterierne fra dem (sidder i det gamle fedtlag de "tapper")

Aquasafe er fremravende medicin til hud baseret bakterie angreb

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger brib - 15/11-2017 17:23 15/11-2017 17:23
Indlægget er rettet 15/11-2017 17:28 15/11-2017 17:28 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

I gamle dage var Guppyen den mest hårdføre fisk man kunne købe til akvariet. De tålte ALT - Temp. svingninger og vandkvalitet ragede dem en papand.

I dag er Guppyen en af de mest sarte fisk ifht. ovenstående. Selv Røde neon og Discus der var problemfisk dengang, er i dag betydeligt nemmere at holde i dag.

Og hvorfor nu det ??? - Jeg elsker Guppyer og alligevel så tager de fusen på mig gang på gang . De rager alt muligt lort til sig . Et enkelt lidt for stort vandskift er nok til at de enten bliver syge , eller kradser af lidt af gangen. Der er ingen sygdomstegn at se på dem , og alligevel beslutter de sig for at dø.

Mine gamle mix stammer er ligeglade . Dem kan man kyle rundt i de forskellige akvarier uden problemer. Men får jeg fat i nye stammer , så har jeg balladen .

Neonsyge er der en sygdom der hedder. Den rammer ikke kun neonfisk. Den rammer mere eller mindre alle fisk hvis de rigtige forhold er til stede .

Min erfaring er : Sænk PH til 6 eller lidt under . Så klarer guppyerne de værste problemer .

Afkog af spaghnum er en god pH sænker . Et par gode håndfulde kogt af i 5-6 liter vand og siet igennem det hvide finmaskede fiskenet er en god pH sænker og humusstofferne har også en gavnlig virkning .

Opskriften er helt min egen og der ingen garanti for at det virker på dine fisk . Men hos mig fik jeg rettet fiskene op og de er sygdomsfrie nu . Et par håndfulde salt ( 1-2 gram pr.l vand ) tåles af de fleste fisk og har en gavnlig virkning .

Neonsyge

En "albino" neonfisk, det lyder som en vittighed, men ikke desto mindre er det sådan, man opfatter det, når en neonfisk får Plistophora hyphessobryconis eller rettere Neonsyge.

Sygdommens årsag og forløb

Det "albino" udseende skyldes ikke en belægning af slimhinderne, forklaringen skal søges under huden, og hører til sporedyrene.
Stadiet, hvor sådanne sporedyr formerer sig, foregår ikke så let som sværmene af Ichthyo ("hvide pletter"). Sporerne kan ikke selv bevæge sig, og de må derfor forlade sig på at nå ind i organismen på en fisk sammen med vand og foder.
For det meste sker udbredelsen på den måde, at en sygdomsramt neonfisk dør og bliver spist af de andre. På den måde inficer en enkelt fisk ofte mange andre. Ikke bare neonfisk, men osse andre tetraer, barber, maller, platy, mollyer, ja faktisk alle akvariefisk kan blive angrebet. Ganske langsomt begynder en fisk indefra at blive hvid på rygpartiet. Det kan strække sig over uger. Den hud, der ligger hen over de angrebne rygmuskler mister sin farve. Ser man nøje efter, kan man næppe forveksle sygdommen med nogen anden. Angrebene kan osse optræde i form af buler.

I muskulaturen på fisk findes et stort antal ovale eller runde mikroorganismer, som i deres indre huser nogle bitte små, ægformede partikler. Mikroorganismen kaldes en Pansporoblast, og de iboende enkeltindivider betegnes sporer.
Selv om en fisk kun har optaget en enkelt spore i sig, slipper der en lille æggehvideorganisme ud i dens fordøjelsesorganer.
Den modstår fordøjelsessafterne og kan selv bevæge sig tilstrækkeligt til at bore sig gennem tarmvæggen og trænge ind i et blodkar ved siden af. For det meste vandrer den omkring i rygmuskulaturen og finder her de passende formeringsbetingelser.

Bekæmpelsen af sygdommen

Den bedste metode til bekæmpelse af denne sygdom er desværre, at indfange de sygedomsramte fisk fra akvariet, før de dør og spises af de andre fisk.

Ved forbedring af vandforhold og ernæringsbetingelser har man nogle gange opnået helbredelse. Hvis man ikke har held til det, skal den syge fisk fjernes fra akvariet, før den dør, så den ikke smitter de andre fisk efter sin død.
Der er et middel på markedet som hedder: UNIVERSAL : Produceret af Aquarium münster
Dette produkt har vist sig yderst effektivt.
Det fjerner parasitter, svamp og bakterier fra de angrebne fisk.

Denne artikel er skrevet og redigeret af Brian Jensen - Opdateret : 07-08-2017

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger kennethg - 15/11-2017 19:47 15/11-2017 19:47
Tak for alle svarene. (y)

Nu regner jeg med at få esha 2000 i morgen, der står jeg skal skifte 25% vand og tilføre hvad der svarer til
250l vand. skal jeg vente med at tilsætte aquasafe til behandlingen er overstået???

Jeg vil give akvariet 5ml Aquasafe hver dag, i 8 dage. Men Fra hvornår???

Angående Spagnum, jeg syntes at have læst at guppyer elsker rent vand, så at tilføre Spagnum og gøre det surt syntes jeg ikke lige hænger sammen. Er der andre der bruger spagnum til deres guppyer???

Jeg har foresten tilsat salt i akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger DPedersen - 15/11-2017 21:35 15/11-2017 21:35
Beslutningen er op til dig. Hvor mange liter er dit akvarie på? Jeg havde dette problem med neon fisk og efter dag 2 med Aquasafe, mistede jeg ikke flere. Fjernede dog alle med hvide plamager, da det er for sent for dem. (Hvid plamage er sted, hvor fedtlaget er helt væk, så der kan trænge vand ind i fisken og dræbe den).

Jeg tilsatte bare et stort skvat aquasafe hver dag, ca. samme mængde, som jeg tilsætter ved vandskift hvis det giver mening :)
Samme gjorde min lokale plantorama (dem jeg fik tippet fra)

Jeg bruger altid først esha som sidste udvej, hvilket endnu ikke har været nødvendigt. Men start da aquasafe i dag, skader jo ikke!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger brib - 16/11-2017 09:00 16/11-2017 09:00
#1: Du må nok bare prøve dig frem .

Min opskrift virkede her .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger MortenDAD - 16/11-2017 09:34 16/11-2017 09:34
#12 - Du skal måske skelne mellem rent vand og klart vand?

Spagnum sænker pH i vandet på en naturlig måde.
Kemikalier gør et eller andet på en mere eller mindre unaturlig måde.

Jeg vil til enhver tid foretrække misfarvet naturligt vand fremfor krystalklart kemieksperiment.

Jeg har ingen anelse om hvorvidt de 2 metoder fungerer og vil derfor ikke gøre mig til fortaler til den ene frem for den anden; men blot påpege at krystalklart vand ikke er identisk med rent vand.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger kennethg - 16/11-2017 20:53 16/11-2017 20:53
Der dukkede selvfølgelig ikke noget esha op idag, men heldigvis har jeg kun fundet 1 død fisk idag. De klør sig stadig(ik så meget som i tirsdags) og mange af dem holder sig i overfladen. Men heldigvis kan jeg ikke se nogen der har hvidt på sig.

Jeg har tilsat spagnum og aquasafe idag, så det gik fra krystal klart vand til dyster gult.

Jeg brugte strømpebuks som si til spagnumen, er det normalt der er lidt jordrester??? Der var jord på mange af planterne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger brib - 16/11-2017 21:15 16/11-2017 21:15
kennethg skrev :
Der dukkede selvfølgelig ikke noget esha op idag, men heldigvis har jeg kun fundet 1 død fisk idag. De klør sig stadig(ik så meget som i tirsdags) og mange af dem holder sig i overfladen. Men heldigvis kan jeg ikke se nogen der har hvidt på sig.

Jeg har tilsat spagnum og aquasafe idag, så det gik fra krystal klart vand til dyster gult.

Jeg brugte strømpebuks som si til spagnumen, er det normalt der er lidt jordrester??? Der var jord på mange af planterne.

Stik lige hånden ned og børst jordresterne af .

Når fiskene har rettet sig , så laver du små vandskift igen .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger kennethg - 17/11-2017 14:32 17/11-2017 14:32
Indlægget er rettet 17/11-2017 14:34 17/11-2017 14:34 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

# Det er gjort...Nu ha mine 2 moscow hunner fået hvide plamager, så jeg håber pakken kommer idag.

er der nogen der ved om DPD aflevere sene pakker?når jeg følger pakken står der parcel out for delivery, men kl er 14.30 så jeg er lidt i tvivl om den dukker op idag???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger kennethg - 17/11-2017 14:38 17/11-2017 14:38
Jeg kan se på den ene moscow at hun ikke bruger venstre finne, er der overhoved mulighed for at hun kan blive rask???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger brib - 17/11-2017 15:27 17/11-2017 15:27
kennethg skrev :
Jeg kan se på den ene moscow at hun ikke bruger venstre finne, er der overhoved mulighed for at hun kan blive rask???

Et par billeder af de syge kræ, ville hjælpe utroligt meget for at stille den rigtige diagnose og behandling ...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger kennethg - 17/11-2017 17:45 17/11-2017 17:45
For sent, den er død :( skar den dog op og reddede 4 unger. Nu har de fået esha 2000 så nu krydser jeg fingre for at de alle sammen bliver raske.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger kennethg - 17/11-2017 17:51 17/11-2017 17:51
Indlægget er rettet 17/11-2017 17:53 17/11-2017 17:53 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Her er billedet af den sidste moscow, hun er lidt hvid på ryggen. hvor stor er chancen for hun overlever???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger brib - 18/11-2017 08:15 18/11-2017 08:15
#23 : Jeg er slet ikke i tvivl om at den fisk på billedet lider af Neonsyge . Helbredelsemulighederne er yderst ringe , så du må nok lade naturen gå sin gang :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger kennethg - 18/11-2017 10:54 18/11-2017 10:54
Moscow lå død her til morgen :( jeg kan nu se der ikke er flere med hvide plamager, så det må jo være en god ting, men de klør sig stadig en del. Men nu kan ikke rigtige gøre mere ind at krydse finger, og håbe på behandlingen hjælper.

Jeg siger tak for alle svarene (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger brib - 18/11-2017 11:10 18/11-2017 11:10
#25 : Velbekomme - Lad os få en opdatering hvis situationen bedres .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger kennethg - 19/11-2017 18:58 19/11-2017 18:58
Må man forsætte kuren et par dage extra???Bare for en sikkerheds skyld.

Det har hjulpet :) den der kløede sig mest har jeg kun set klø sig 2 gange idag.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger brib - 20/11-2017 10:09 20/11-2017 10:09
kennethg skrev :
Må man forsætte kuren et par dage extra???Bare for en sikkerheds skyld.

Det har hjulpet :) den der kløede sig mest har jeg kun set klø sig 2 gange idag.

Træk den lige et par dage .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger brib - 21/11-2017 08:23 21/11-2017 08:23
Så blev det min tur til at prøve noget jeg formoder er : Neonsyge .

Forhistorien er : Jeg købte et brugt 250.l med et ret stort indhold af diverse maller for ca. 14 dage siden .

Bla. var der en pæn lille flok kobberpansermaller imellem , og de så fine og friske ud ,så de kom ind i stueakvariet.

For et par dage siden opdagede fruen at en af mallerne havde en lille afbleget plet på ryggen. Denne plet havde her til morgen udviklet sig til en ret stor plamage .

Nu er den fanget op , og i behandling med UNIVERSAL Som er en meget bredspektret medicin. Så ser vi om den klarer skærene eller ender i toilettet .

Update følger .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger kennethg - 21/11-2017 18:13 21/11-2017 18:13
Ja, problemer er der sku nok af *skeptisk* hvad er det for noget Universal du bruger???

Mine Fisk klør sig stadig, mest hunnerne. hvad kan man ellers give dem mod kløen???Det hjælper vel ikke noget at forsætte med behandlingen???når det ikke har virket 100% på kløen.

Har tilsat den sidste dosis idag, er det nødvendigt at skifte de 50% vand i morgen som der står man skal???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger brib - 21/11-2017 19:10 21/11-2017 19:10
kennethg skrev :
Ja, problemer er der sku nok af *skeptisk* hvad er det for noget Universal du bruger???

Mine Fisk klør sig stadig, mest hunnerne. hvad kan man ellers give dem mod kløen???Det hjælper vel ikke noget at forsætte med behandlingen???når det ikke har virket 100% på kløen.

Har tilsat den sidste dosis idag, er det nødvendigt at skifte de 50% vand i morgen som der står man skal???

Hvis mit middel virker , så smider jeg lige en pb til dig .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger brib - 22/11-2017 10:19 22/11-2017 10:19
Det positive er : Neonsygen har ikke bredt sig yderligere efter behandling med Universal.

Men jeg er stadig ret negativ over hvor fra jeg har fået det lo*t ind .

Nu har Panserbassen været i medicinsk behandling et døgn og det ser ud som om at infektionen er stoppet . Så må tiden vise om det hjælper.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger kennethg - 22/11-2017 19:16 22/11-2017 19:16
Min hornblad er total pillet der er næsten kun stilken tilbage, så har du hornblad skal du nok tage den op hvis du forsætter mere ind 3 dage.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger brib - 22/11-2017 21:06 22/11-2017 21:06
kennethg skrev :
Min hornblad er total pillet der er næsten kun stilken tilbage, så har du hornblad skal du nok tage den op hvis du forsætter mere ind 3 dage.

Der er ingen planter i overhovedet . - Kun bundlag og et filter pakket med helt nyt materiale .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger brib - 23/11-2017 11:45 23/11-2017 11:45
Der er lidt bedring. Plamagen er blevet mindre og fisken æder .

Fisk der æder er gode tegn . Nu er vi på dag 2 med UNIVERSAL.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger kennethg - 23/11-2017 19:22 23/11-2017 19:22
Mine guppyer klør sig stadig *skeptisk* Hvad er det næste medicin jeg skal prøve???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger brib - 24/11-2017 13:09 24/11-2017 13:09
Pletten er i aftagende og fisken spiser ,

Nu får den lige et par dage mere på Universal. Er der ingen væsentlig forbedring Søndag , så er det lokumsturen ...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger HenningS - 25/11-2017 20:13 25/11-2017 20:13
Jeg er ret overbevist om at hverken døde eller levende akvariefisk må komme i kloakken. Når de er aflivet skal de smides i dagrenovationen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger DPedersen - 25/11-2017 23:03 25/11-2017 23:03
Kennethg, fik du prøvet AquaSafe kuren?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger brib - 26/11-2017 07:37 26/11-2017 07:37
HenningS skrev :
Jeg er ret overbevist om at hverken døde eller levende akvariefisk må komme i kloakken. Når de er aflivet skal de smides i dagrenovationen

Toilettet er en talemåde : Her ryger de i krematoriet = Brændeovnen

Aflivede fisk må gerne bortskaffes med dagrenovationen eller toilettet - selvfølgelig skal de aflives først .

Så kommer jeg til at tænke på : Hvad så med det medicinbehandlede vand ?? - Det ryger jo også op på rensningsanlægget ?

Og endnu værre : Hvad med Dambrug der er blevet medicineret ? - Her taler vi jo ikke om 1000.l vand , men om mange tusinde liter vand . Det var jo dambrugene der var årsagen til at fiskemedicin blev forbudt at bruge i dk. Underligt nok , så må Åleopdræt o.a der opdrætter konsumfisk få dispentation til at behandle deres fisk ( konsumfisk) Men akvarister må ikke behandle deres fisk , og det er nøjagtigt de samme midler der bliver brugt .

Der er sgi et eller andet der er kikset i den lovgivning ...

Annoncører
Annoncører