Valg af akvarie - 80 liters

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 235

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger chrholm - 12/11-2017 21:30 12/11-2017 21:30
Kære alle

Jeg har behov for et par gode råd til valg af akvarie. Jeg er lidt begrænset i kapaciteten, da det skal stå på en skænk hvor bæreevnen er på under 100 kg. Derfor må jeg lade mig begrænse og pakke mit Move 160 liters ned for en periode. Jeg er på udkig efter et flot akvarie i niveauet 50 - 80 liter (helst omkring de 80 liter :) ) - kun akvarie, ikke understel/skab. Det må gerne være minimalistisk og firkantet i stilen og i stil med Move-serien fra Akvastabil og helst ikke de standard startersæt design. Jeg har derfor haft kig på henholdsvis et Akvastabil Family 80 liters eller et Eheim Aquastar 54 liters, men jeg er meget modtagelig for inputs inden køb. Planen er at det skal være et planteakvarie, hvorfor der gerne må være et ordentlig LED-lys eller mulighed for at montere det eller sætte en ekstra skinne med LED i. Det skal også være et aflukket akvarie, hvorfor modellerne fra ADA ikke dur. Låget skal gerne være nemt at tilgå/åbne helt, som i Move-serien. Jeg har i forvejen en håndfuld 30 liters nano akvarier, så det skal heller ikke være i det niveau

Jeg skal til Hamburg i næste weekend, så akvarier forhandlet i Tyskland er også en mulighed.

På forhånd tak for jeres svar :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 12/11-2017 21:37 12/11-2017 21:37
Jeg har ingen forslag til akvariium men vær opmærksom på at akvariet typisk vejer 20-30% mere end antallet af liter. Dermed kommer et 80L akvarium sandsynligvis over de 100 kg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger mob93761 - 13/11-2017 13:11 13/11-2017 13:11
Indlægget er rettet 13/11-2017 13:19 13/11-2017 13:19 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Akvastabils Family akvarie ser da helt fint ud, og du får LED lys med i handlen. Dog skal du nok ikke regne det for den bedste belysning, idet der kun er en enkelt stribe leds i armaturet. Et andet bud på et lidt større akvarie kunne være Juwel Rio 125 LED. Du får mere rumindhold men med stort set samme grundareal som et Family 80 liter, og klart bedre belysning med et dobbelt armatur.

Til oplysning kan jeg fortælle dig, at jeg i en periode har brugt en lille Kallax reol med en opgivet bæreevne på sølle 20 kilo, som "underskab" til et akvarie med en samlet vægt på over 100 kg. Der var aldrig nogen problemer med reolen, og den kunne sagtens holde til belastningen. Derfor tror jeg heller ikke at du får problemer med din skænk. Kig på benene, er de en del af skænken og er de gennemgående og bærer toppladen, kan den sagtens bære et par hundrede kg, forudsat at du får den sat i vatter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger mob93761 - 13/11-2017 13:29 13/11-2017 13:29
Du kan i øvrigt sagtens gøre et ADA akvarie sikkert med nogle små kroge der kan bære dækglaset. "ADA nature aquarium cube garden hook" fås til forskellige glastykkelser. Hvis du kigger indenfor hos Taipan shrimp, kan du både finde akvarier, dækglas og de små kroge. Her er et link til siden med krogene: Eksternt link http://www.taipan-shrimp.dk/shop/search-5.html?keyword=Ada

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger madsjeppe01 - 13/11-2017 13:30 13/11-2017 13:30
Fluval flex 57 liter kunne også være en mulighed. Jeg ved ikke hvor kraftigt led lyset der sidder i er, men man kunne vel altid opgradere det til noget bedre. Det har ihvertfald et rigtigt lækkert design.

Annoncører
Annoncører