Valg af malle og stimefisk

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 289

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger julius5500 - 12/11-2017 20:53 12/11-2017 20:53
Hej alle
Jeg flirter med tanken om at lave et sydamerikansk selskabsakvarie i mit 250l akvarie.
Pt. tænker jeg at følgende fisk skal i akvariet:
2 stk Scalare
2 stk Sommerfuglcichlide
2 stk Kakaduedværgcichlide
5 stk Marmoreret øksefisk

Spørgsmål:

Frygter disse cichlider ikke vil gå sammen - kan dette af/bekræftes?

Jeg synes der mangler en malle eller tre og jeg synes måske Ancistrus eller pansermaller bliver for "kedelig".
Hvilken malletype ville i foreslå?

Ift. stimefisk ønskes en type der står tæt, og jeg har overvejet både Rødnæsetetra og Hvidfinnet Rosentetra, men er der andre alternativer?

Tak - Julius

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 12/11-2017 21:27 12/11-2017 21:27
Der KAN være et potentielt problem med at have Sommerfugle- og kakaduecichlider sammen på så lidt plads. Det er dog ikke sikkert at det sker. Kakaduecichliderne kunne med fordel anskaffes som en trio hvis du vælger den.

Af stimefisk er rødnæse tetra et glimrende valg. Rosentetra er derimod ikke rigtig en stimefisk, men snarere en flokfisk. De kan godt lide at gå sammen, men foretrækker typisk at stå på en vis afstand af hinanden, og opretholder hver deres lille territorium. Der opstår så at sige aldrig skader, men nogen stime er der ikke tale om.

Der er masser af maller at vælge mellem, men de er ofte meget dyre, og en del af dem bliver overraskende store. Måske en lille flok Otocinclus og/eller nogle få L110?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger julius5500 - 13/11-2017 01:25 13/11-2017 01:25
Tak for input!
Er der et alternativ til rødnæserne med samme adfærd? Bryder mig ikke om farverne..
Tror også det bliver en ancistrus eller tre der skal få bunden af akvariet.. Evt. longfin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger MortenDAD - 13/11-2017 08:57 13/11-2017 08:57
I mine øjne er Blå Peru Tetra Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=10940 en meget overset stimefisk - under de rette forhold har de en flot lysende blå farve over ryggen og så stimer de meget tæt når de er mange nok (15+) - i mindre grupper (under 6-8) kan de udvikle damp!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger d9ha - 13/11-2017 12:24 13/11-2017 12:24
#4 Det er også en flokfisk Morten. Som du skriver skal der de rette forhold til for at den stimer. Men absolut enig i at det er en fisk med rigtig mange kvaliteter.

Ville egentlig selv have foreslået Corydoras Hastatus, da man derved kunne slå 2 fluer (både malle og stimefisk) men det kommer ikke til at gå godt sammen med Scalare.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger nyberg - 13/11-2017 15:39 13/11-2017 15:39
Vær opmærksom på, at kombinatinen af scalarer og små stimefisk i samme størrelsesorden som neontetra kan ende med, at de små bliver spist. Jeg har haft god erfaing med at lade dem vokse op sammen, men har også set det gå galt, når stimen en skønne dag skulle suppleres op.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger scn - 13/11-2017 19:02 13/11-2017 19:02
Jeg har opfattelsen af øksefisk som stimefisk, men det er måske mere flokfisk? Jeg tror dog lige meget hvad at du bør anskaffe dig 10 stk. frem for 5 stk.

I forhold til maller, så er mange L-maller jo vildt flotte, men om de er direkte "spændende", det syntes jeg egentlig ikke. Der er meget mere liv og glade dage med pansermaller, som jo kommer i en del forskellige størrelser, og ikke mindst farve også. Se hvad Eksternt link http://gottwalds.dk/photos.html har på lager, det er jo lige rundt om hjørnet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger julius5500 - 14/11-2017 03:48 14/11-2017 03:48
Jeg har set gotwalds har Gylden Blyantfisk - kunne de være en kandidat?

Annoncører
Annoncører