Opskrift på hjemmelavet gødning

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 893

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger ipsen - 10/11-2017 16:03 10/11-2017 16:03
hej herinde

jeg vil egentlig gerne høre jer andre, der selv blander jeres egen plante gødning, hvad jeres opskrift er, og hvor meget i gøder, og hvor tit i gøder.

det kunne være rart med nogle ide'er og forslag og ikke mindst erferinger.

min egen opskrift:
makro:
kno3 194 gram
kh2po4 52gram
k2so4 140gram
mgso4 225gram
det blandes i 2 liter vand, og doseres med 5ml. pr. 50 liter vand, 3 gange om ugen

mikro:
rexolin 8 gram
det blandes i 0,5 liter vand, og doseres med 5ml. pr. 50 liter vand, 3 gange om ugen.

kom med alle de indput i har :)

mvh Ipsen

P.S
har 0,8 watt/liter. (lysstofrør 827/865)
fuld bundlags gødning (rødler/sphagnum/rexolin)
CO2 fra 6 kilos flaske.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 10/11-2017 19:29 10/11-2017 19:29
Indlægget er rettet 10/11-2017 19:30 10/11-2017 19:30 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg kan ikke bidrage med nogen opskrift, men jeg har et spørgsmål:

Kan man forestille sig at din opskrift kunne modificeres, således at den ikke indeholder NO3 men stadig tilfører alt det andet planterne har brug for?
Os der "selv" producerer store mængder NO3, kunne have stor glæde af en gødning hvor man ikke tilfører endnu mere og dermed øger behovet for vandskift (og så virker det lidt tumpet at tilføre NO3, for derefter at fortynde det og alle de andre stoffer ved at skifte vand).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger ipsen - 10/11-2017 20:04 10/11-2017 20:04
ja, du kan jo blande lige hvad du lyster :)

jeg har selv de forskellige gødningsstoffer i pulverform, så jeg er jo selv herrer over hvad jeg blander, det samme kan du jo gøre

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KimJ - 11/11-2017 20:14 11/11-2017 20:14
Har du så nogle erfaringer med at ændre på den opskrift du angiver?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger ipsen - 13/11-2017 15:36 13/11-2017 15:36
nej, det har jeg ikk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger fhh - 15/11-2017 10:12 15/11-2017 10:12
Til #2: Den fik jeg heller ikke lige fat på som #3. Mit vand kommer væsentligt fra 2 boringer med (NO3)- = 6,8 mg/L henh. 4,6 mg/L. Det bliver brugt ret hurtigt af plantevæksten. Derfor ville det kræve hyppigere vandskift med fortynding af de øvrige næringsstoffer til følge.

Mvh.
Flemming

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger fhh - 15/11-2017 10:41 15/11-2017 10:41
Det var ellers noget af en mundfuld :-) i 2L vand. Du har formentlig sikret dig, at det ikke overstiger mætningsgrad for stofferne i kombination, så der ikke bliver bundfald i flasken. Hvis det er noget du over lang tid har erfaring med, så er det vel godt nok. Ellers ville jeg nok anvende gødningsstofferne hver for sig i 2L flasker.

Først skal du vel beslutte dig for en CO2-koncentration i vandet. Kører du hårdt på med 30mg/L (max.) eller som mig ca. 20mg/L. Dernæst en passende koncentration i akvarievandet af (NO3)-, (PO4)3-, (K)+ og (Fe)2+ i kombinationsgødningen Rexolin. Og endelig hvor meget akvarievandet stiger i koncentration med ved tilsætning af gødning fra flasken i det antal mL, der tilsættes.

Mvh.
Flemming

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 15/11-2017 14:28 15/11-2017 14:28
Os der "selv" producerer NO3 har fisk i akvariet! De skal fodres, og når foderet er blevet ædt, skal det jo ud i den anden ende. Fiskene skider med andre ord i akvariet, og det ender typisk med at blive nedbrudt til NO3...

Hvis jeg har forstået det korrekt, er Rexolin ikke en decideret gødning, men derimod en blanding af Micro næringsstoffer, også kaldet sporelementer?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger fhh - 15/11-2017 21:10 15/11-2017 21:10
Til #8:
Ja, det er helt rigtigt. Det er den sædvanlige kæde startende med fiskenes affaldsstoffer, og hvis den aerobe bakterievækst er i orden, dannes (NO3)- som slutprodukt i kæden. Men hvor meget dannes? Vi ved det ikke.

Tilsvarende forbruger planterne (NO3)-. Men hvor meget? Vi ved det ikke.

Derfor sætter man sig et niveau for koncentration i vandet målt i mg/L. Hvis koncentrationen stiger over tid, tilsætter man mindre gødning; falder den over tid, tilsætter man mere. På et tidspunkt finder man den rette gødningsmængde - alt andet lige.

Det er en af måderne at køre et high-tech (kraftig lys/CO2-tilsætning) på.

Rexolin er en blandingsgødning. Den består af stoffer, planterne har brug for i meget ringe mængde, kaldet sportstoffer, samt (Fe)2+. Ja, det er rigtigt, at Rexolin og lign. produkter også kaldes mikronæring.

Kører man low-tech (mindre lys/ingen CO2-tilsætning), vil man kun i meget begrænset omfang skulle tilsætte gødning. Men det er jo en helt anden historie.

Mvh.
Flemming

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger KimJ - 16/11-2017 00:37 16/11-2017 00:37
Indlægget er rettet 16/11-2017 07:47 16/11-2017 07:47 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nu er emnet jo gødningsopskrifter, så mon ikke vi kan gå ud fra at deltagerne her har rimelig styr på de basale ting du nævner?

Det som jeg synes er interessant, er hvis der måske er andre end mig (og det er der, for USB akvariegødning, som desværre ligger lidt underdrejet p.g.a. sygdom har haft en blanding til salg) som har tænkt på at lave en opskrift hvor man går ud fra at NO3 delen allerede er dækket, som tilfældet vil være i 90% af alle "normale" d.v.s. ikke-planteprioriterede akvarier.

Det kunne også være interessant hvis der var nogle som selv havde eksperimenteret med opskrifterne, og ikke "bare" kørt på med det de har fået overleveret af andre. Jeg er med på at motivationen til at ændre på noget som allerede virker, ikke er så stor, men lidt førstehåndsvirkning omkrig årsag og effekt, kunne være guld værd.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger USB_akvariegødning - 19/11-2017 15:19 19/11-2017 15:19
#KimJ
hvis du ikke ligefrem forventer en turbo expedition så kan vi nu nok finde ud af noget hvis du er interesseret i en nitratfri gødning...
Du kan sende mig en mail på hvad du har behov for på den mail der er angivet øverst her Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/goednindssalg lige over Paypal...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Administrator Sponsor ken kætbak - 19/11-2017 16:23 19/11-2017 16:23
Husk nu at køb/ salg og slet skjulte reklamer er forbudte i tråden.

Denne gang lader jeg det være, men kun for at sprede det glade budskab om at det ikke er helt slut med USB.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger KimJ - 19/11-2017 16:44 19/11-2017 16:44
Tak for tilbuddet, men jeg har ikke p.t. nogle planer om at skulle købe ind. Jeg nævnte bare dit navn som et eksempel på at nogen med mere forstand på det her end jeg selv, faktisk har tænkt over at der er et behov :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger fhh - 19/11-2017 22:03 19/11-2017 22:03
#10 Som ipsen vel mener i #3, fjerner man ikke bare en gødningshovedbestanddel. Hvis du fjerner KNO3, også selvom DIT vand i vandhanen har nitrat nok, skal der regnes om efter de sædvanlige mol-beregninger, og K2SO4 sættes op, hvis ikke du også vil ændre niveaet for (K)+.

Der er ikke noget hokus-pokus i USB-gødning; Det er de sædvanlige gødningskomponenter til akvarier. Da jeg var løbet tør, havde jeg såmen gerne købt USB, men der var lukket for salg.

Nitratværdierne i de enkelte boringer svinger utroligt meget. Vist nok her på siden, var der en fyr, der havde nitratværdi = 50 mg/L (max for vandhanevand). Her giver jeg dig ret ;)

Hvad sætter du som nitratniveau, og hvor har du de 90% fra?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger KimJ - 19/11-2017 22:40 19/11-2017 22:40
Indlægget er rettet 20/11-2017 01:50 20/11-2017 01:50 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg ved faktisk ikke rigtig hvad Ibsen mener med #3, andet end det helt indlysende at man selv er herre over hvad man blander i sin gødning.

Vandhanevandets indledende NO3 niveau er ret ligegyldigt i denne sammenhæng, med mindre man af andre årsager end lige NO3, er nødt til at skifte store mængder vand. Når man har et akvarium som producerer et tilstrækkeligt overskud af NO3, er det vel ret oplagt at undlade tilsætning af endnu mere.

Det akvarium jeg selv har kørende, producerer mere NO3 end planterne forbruger, og det tror jeg faktisk er helt på linje med langt de fleste akvarier. Om det lige er 90%, lidt under eller over er der nok ingen der ved med sikkerhed, men jeg kan sige så meget, at alle de akvarier jeg har haft, som ikke decideret har taget sigte på at være NO3 neutrale, har produceret et overskud.

Jeg foretrækker et lavt NO3 niveau af hensyn til fiskene, men det er faktisk ligegyldigt. det der betyder noget, er om NO3 er stigende eller faldende under driften. det er jo kun hvis den er faldende man behøver at tilsætte ekstra.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Alpina - 20/11-2017 00:06 20/11-2017 00:06
Jeg kan nogenlunde styre NO3 ved at justere på mængden af JBL Micromec filtersten i en spandpumpe og ved at justere mængden af fisk.
F.eks. havde jeg en stigning i NO3 på 10 mg pr. uge, men så fjernede jeg 3 fisk og NO3 faldt til 5 mg og blev der. Jeg kunne formentlig have finjusteret ved at forøge med 1 fisk. Fiskene er 20 cm. så de fylder en del i NO3-regnskabet.

Så vidt jeg kan se vil planterne gerne have høj NO3, men hvor lav NO3 kan nemme planter acceptere?
5 mg er tydeligvis for lidt til nemme planter.

Jeg læste på et tidspunkt en påstand om at planter gerne vil have mindst 30 mg NO3 i vandet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger KimJ - 20/11-2017 00:51 20/11-2017 00:51
Hvis man ser på de biotoper vi almindeligvis henter vores fisk fra, får man meget svært ved at finde et sted hvor NO3 indholdet kan aflæses med de testsæt vi normalt bruger.

Alle de akvarier jeg har haft, på nær det sidste hvor jeg bevidst har kørt med en NO3 på 25-30 ppm, har holdt en NO3 på et så lavt niveau at det næsten ikke har givet udslag i de tests jeg har lavet på dem.

Det har, eksperternes påstande til trods, aldrig forhindret at planterne har groet ganske fint. Faktisk har jeg aldrig oplevet så mange problemer med mine planter som i mit "ægte" planteakvarium med alle de fine apparater og tilsætninger af diverse former for gødning.

Det kan godt være at planternes ideelle forhold inkluderer meget mere NO3 end de får i naturen, men det er desværre ikke lige det fiskene har brug for. Der er en stigende erkendelse af at NO3, også i lavere mængder end før antaget, kan have en negativ effekt på fiskenes trivsel, især målt på tilvækst, så logisk set er der ingen grund til at der overhovedet skal være NO3 i vandet hvis man kun ser på fiskenes tarv.

I praksis vil der nok altid være NO3 i akvarievand, og for de fleste vil en balance af fiskenes og planternes ønsker være det rigtige, og heldigvis er det jo det man helt naturligt opnår (i varierende grad selvfølgelig) ved bare at gøre som vi altid har gjort...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Alpina - 20/11-2017 13:03 20/11-2017 13:03
Indlægget er rettet 20/11-2017 13:07 20/11-2017 13:07 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

>> Der er en stigende erkendelse af at NO3, også i lavere mængder end før antaget, kan have en negativ effekt på fiskenes trivsel, især målt på tilvækst, så logisk set er der ingen grund til at der overhovedet skal være NO3 i vandet hvis man kun ser på fiskenes tarv.<<

Jeg og mine fisk er helt enig i at fiskene ønsker lav nitrat.

For noget tid siden reducerede jeg mængden af Micromec for at få plads i spandpumpen til mere HMF-måtte og det fik NO3 til at stige til 40 mg i løbet af fire uger (uden vandskift). Efterfølgende fjernede jeg 3 fisk og det fik NO3 til igen at falde til 5 mg (uden vandskift).
Det var tydeligt at fiskene blev mere aktive og fik mere lyst til at lægge æg efterhånden som nitrat igen kom ned mod de 5 mg. Så vidt jeg husker begyndte fiskenes aktivitet at stige da nitrat kom under 20 mg.

Jeg kunne selvfølgelig ikke se noget på væksten i løbet af de få uger, men det er almindeligt antaget at NO3 begrænser fiskenes vækst.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger ipsen - 21/11-2017 19:26 21/11-2017 19:26
jeg synes at mit indledende indlæg er ved at løbe af sporet.

jeg spurgte om jeres egne erferinger med jeres hjemmelavet gødning, og dele jeres opskrift, intet andet

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger flemse - 22/11-2017 17:06 22/11-2017 17:06
Indlægget er rettet 22/11-2017 17:07 22/11-2017 17:07 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg blander efter en gl.opskrift fra hedengangne akvarieplanter.dk

Der til føreres så 40 ml pr døgn af hver af blandingerne.

30 g KNO3
8 g MG
5 g af de sidste to.

til 0,5 ltr osmosevand

8 g Rexolin til 0,5 ltr Osmosevand.

5kg Co2 flaske med en reaktor 1000 på. og 8x80w T-5 lys på min 720 ltr.

spiller fint som du jo selv har set i Akvarieklubben.(Ipsen)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger fhh - 25/11-2017 11:13 25/11-2017 11:13
ipsen: Ja, undskyld. Jeg har kun gode erfaringer mht. at blande pulver selv - i forhold til at købe flydende gødning. Fordelen er selvfølgelig helt klart prisen, og at man kan blande, som man vil.

I første omgang har jeg regnet på din makrogødning med de gram, du har opgivet, til 2L vand. Der gødes med 5 mL 3 gange om ugen til 50L akvarievand. Niveauet er altså 'op' pr. uge.

Niveauet af nitrat fra KNO3 sættes op med: 18 mg/L.
Niveauet af kalium fra KNO3 sættes op med: 11,25 mg/L
Niveauet af fosfat fra KH2PO4 sættes op med: 5,4 mg/L
Niveauet af kalium fra K2SO4 sættes op med: 9,45 mg/L

Niveauet af kalium samlet 'op' er dermed: 20,70 mg/L

Niveauet af magnesium fra MgSO4+7H2O (mangler fed centerprik, + er brugt): 3,3 mg/L.

Mit forslag i første omgang er, at du ofrer 4x 2L-flasker med (demineraliseret) vand til hver sin gødning. Så kan der doseres for sig.

Nu er der noget at diskutere ud fra.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger fhh - 25/11-2017 11:50 25/11-2017 11:50
Alpina i #16: Du har vendt ulighedstegnet forkert, max. 30 mg/L!

KimJ i #17: Nu har vi fået nogle tal på bordet fra dig. 25-30 mg/L giver jeg dig fuldstændig ret i er vildt voldsomt. Selv for et traditionelt 'planteakvarium med småfisk', hvor nitratniveauet gerne skulle falde, ville jeg ikke kunne styre så høje værdier. Det er også interessant at få nogle betragtninger over nitrat-værdier og fisks sundhed.

Nu ved jeg ikke, hvem der har foreslået gødning med så høj dosering, men på et tidspunkt var der en metode kaldet EI (estimated index), der var det store dyr i åbenbaringen. Man tilsatte 20-30 mg/L nitrat, 1-3 mg/L fosfat. Det gjorde ikke så nøje, fordi man ikke skulle måle. 50 procent vandskift en gang om uden eller hver 14. dag. Så havde man "nulstillet" akvariet og kunne starte forfra. (Jeg ved så ikke, hvordan man får samlet hele gødningen i øverste halvdel af vandsøjlen. :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Alpina - 25/11-2017 18:02 25/11-2017 18:02
#24 Mine planter har det bedst ved høj nitrat over 50 mg.

Derfor lød det sandsynligt med påstanden om at planter ønsker mindst 30 mg.

Mener du at planterne helst vil have max. 30 mg nitrat ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger fhh - 25/11-2017 22:27 25/11-2017 22:27
#25: Det er også mig der vrøvler efter alle de udregninger. 'Man siger' max. 50 mg/L som niveau. B) .
Det er også max. niveau for drikkevand. Jeg har ikke selv erfaring med niveau over 30 mg/L - eller i hvert fald ikke tilsigtet. Så kan jeg ikke styre algerne.

Men det hænger jo også sammen med lys og CO2. Mit CO2-niveau er ca. 20 mg/L, og det er her - CO2 må ikke overstige 30 mg/L, ellers bliver det farligt for fiskene.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger fhh - 27/11-2017 17:33 27/11-2017 17:33
flemse: Hvis vi lige ser på dine tal for nitrat alene:

30 g KNO3 i 500 mL (osmose)vand, hvor der gødes med 40 mL/døgn x7 dage/uge. Lad os sige, at der er 600 L netto i akvariet incl. slanger og pumpe og minus bundlag, sten, rødder mm.

Det får jeg til en stigning i nitrat-niveau på 17 mg/L pr uge.

Det ligner jo meget ipsens forslag. Det siger selvfølgelig ikke noget om, hvilket grundniveau for nitrat, man stiler mod at overholde.

Annoncører
Annoncører