Hjælp - begyndende problem med alger efter skift til ny gødning

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 289

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Fdmar65 - 10/11-2017 13:43 10/11-2017 13:43
Som overskriften siger har jeg et begyndende problem med alger efter skift til en alt-i-en gødning ala USB-gødning.

Det ses særligt tydeligt på min Anubias Nana på de lidt ældre blade. Alle planter vokser egentlig fint.
Vandet er også blevet en anelse mere uklart pga. algesvæv (dog ikke meget).

Tog lige en vandtest i dag og de fleste værdier ser fine ud:

Temperatur: 26,1
GH=14dH
KH=10dH
pH=7,05
Co2=25mg/l
Nitrit=<0,025 mg/l
Ammonium=<0,05 mg/l
Nitrat=25mg/l
Jern=0,1 mg/l (måske lige i underkanten til planterne?)

Men mit po4 (fosfat) er steget voldsomt efter opstart med den nye gødning, så det nu ligger på >2,0mg/l

Mener at Jørn Utils engang fortalte at netop fosfat er noget alger trives rigtig godt med og endda kan "lagre" det og dermed være svære at få bugt med selvom man få det bragt ned.?

Hvad kan/skal jeg gøre for at slippe af med algerne (igen) eller skal jeg blot være tålmodig og vente på de "gå væk" af sig selv igen?

Jeg køre med 2x80w T5 + 6x23w Lumax LED på akvariet og der er fuld blus på fra kl 10-18 (8 timer) og det passede egentlig fint før skiftet af gødning.
Gødningen er en 5-i-1 gødning med både micro og macro og tilsættes med 15ml pr. dag ca. 1 time før lyset tænder.

På forhånd tak for hjælp/ gode råd....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Principia - 10/11-2017 15:23 10/11-2017 15:23
Det lyder til at du nu, kommer et overskud af nærring i akvariet, i forhold til hvad planterne kan optage. Så kan algerne så gro, pga. de ikke bliver udkonkurreret. Det er nok den mest fornuftige forklaring.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Fdmar65 - 11/11-2017 11:16 11/11-2017 11:16

Lyder fornuftigt nok...

Er der bud på om jeg skal gøre noget ved mit fosfat niveau. Synes der er forskellige holdninger til det på nettet. Nogle mener det endelig ikke må kommer over 1,2mg/l andre steder står der direkte at planter gerne vil have højere niveau.

Og hvis der skal gøres noget ved problemet, hvad er så den rigtige måde (gerne uden at slå bunden ud af økonomien :P )

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Principia - 11/11-2017 12:26 11/11-2017 12:26
Altså. Ikke alle testsæt er lige pålidelige. Vi gennemgår alle forskelige faser i vores akvaristiske liv. Jeg har også været gennem en del af dem.
Jeg aner ikke noget som helst om værdierne i mit akvarium, og anser det ikke som et problem. Jeg anser kun testsæt, som evt. værktøj, hvis lortet vælter, eller der opstår massedød, 4-6 fisk på en uge, eller noget andet. Så er det en god ide at anskaffe sig noget at måle med, så man kan finde ud af hvilken vej man skal gå.
Langt hen af vejen behøver man ikke lege den lille kemiker for at holde akvarium. Man skal bare bruge sine øjne, og næse. Stinker vandet og det ikke kan klares med skifte, kan test også komme på banen. men ser alt normal ud, er der ingen grund til at lave problemer ud af det. Hvis der kommer alger, er der for meget af et eller andet, og så prøver man sig lidt frem. Bleger planterne af og stopper væksten, er der for lidt.
Med hensyn til fosfat, ville jeg ikke bekymre mig heller, da det er en naturlig del af cyklussen. Så en let forhøjning i en periode, er bestemt ikke noget som skader, men som før nævnt kan algerne jo lide det samme som planterne.

Jeg ved ikke om mit svar giver mening. Men smid testsættet i skuffen og nyd at kigge på dit akvarium i stedet for. Skru lidt ned for tilsætningsstofferne, og læn dig tilbage.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 11/11-2017 15:21 11/11-2017 15:21
Den nemmeste måde at fjerne fosfat, er at filtrere med noget der adsorberer det. Jeg har gode erfaringer (fra saltvand, men det virker også i ferskvand) med Rowa phos. Det minder en del om aktivt kul, og skal pakkes i en filterpose før det lægges ned i filteret.

I et planteakvarium skal man nok lige holde øje med virkningen, så man ikke får fjernet ALT fosfat fra vandet!

Ellers er den generelle metode at man sulter algerne ved at sætte hurtigvoksende planter ind, men jeg kan godt se at det ikke er så let uden at ødelægge det fine setup du har gang i.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger MathiasDK - 11/11-2017 17:57 11/11-2017 17:57
Startede du ud med kun halv dosering de første 10-14 dage efter du startede med mikro/makro gødning? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Fdmar65 - 11/11-2017 18:25 11/11-2017 18:25
Enig i meget af det du siger, men jeg vil gerne kende mine vandværdier (lige pt i hvert fald :P ) og det er nok en fase *rødmer* - og når baljen har været/ er i balance vil jeg nok også fravælge nogle af de test jeg fortager nu. Jeg tester jo også for at blive klogere og lære at "læse" akvarier/planter og fisk uden at teste...

Jeg vil helst undgå at skulle filtrere det væk *blink* men dit råd et noteret. Jeg er nemlig enig i at planterne faktisk gerne vil have fosfat i vandet - er bare lidt i tvivl om der er for meget og dermed hjælper algerne lige lovligt meget på vej :(
Jeg tænker faktisk selv på at smide nogle hurtigt voksende planter i - pyt med layout, det kan jo genskabes når jeg får bugt med algerne... Tænker på den som du gav mig et link til i går. Det kan jeg forstå er hurtigt voksende og så synes jeg godt om den lyse farve (y)

Jeg har "kun" tilført den nye gødning siden den 2/11 og ja i halv mængde. Ifølge Begreenm8 skulle jeg starte med 15ml/dag i de første 14 dage og derefter op på ca. 25ml/dag...

Og jeg er ikke (endnu) i panik. Jeg vil bare helst undgå det hele bliver overrendt af alger, da de kan være besværlige at komme af med igen...

TAK for jeres råd og input - og god weekend

Annoncører
Annoncører