Død slørhale

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 416

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Rijen08 (Inaktiv) - 28/05-2017 23:05 28/05-2017 23:05
Jeg har netop opstartet et akvarie på 96L med 3 slørhaler. Efter et par dage blev den ene noget bleg og svømmede mindre. Derefter holdt den op med at spise hvorefter den døde. De to andre slørhaler svømmer lystigt rundt og ser ud til at have det fint.

Har i et bud på om jeg har gjort noget forkert, eller var det "bare en syg fisk".
De har fået flagefoder 2 gange dagligt, ca hvad de kan spise på et minut.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Dujo (Inaktiv) - 29/05-2017 18:08 29/05-2017 18:08
Det kan være mange ting. Men den fejl som de fleste gør når de starter et akvarium er ikke at indkøre filtret samt akvarium grundigt nok - altså sætter fisk i for hurtigt. Filtret skal have tid til at de gavnlige bakterier i filtret er vokset nok til at kunne filtrer vandet og derved holde vandværdierne i orden. En anden begynderfejl der kan være sket, er at du ikke har akklimatiseret fiskene til det nye vand og temp.

I forhold til slørhaler gør folk en del begynderfejl. Først og fremmest at man har et for lille akvarium, dit er lige på grænsen til at være ok i størrelse. Reelt burde du have 120L minimum og meget gerne større. Dernæst ikke at have et stort nok filter - slørhaler sviner en del og bør derfor have et ret stort filter i forhold til mange andre fisk. Dernæst fordi de sviner så meget, skal der skifte ret meget vand hos dem - mange skifter op til 90% hver uge. Dette gøres fordi de udskiller et væksthæmmende hormon, som kan kan fjernes ved at fjerne vand samt sviner ret meget, hvorfor man bør skifte en del vand.

Flagfoder er hellere ikke for en god ide, da de så spiser ved overfladen og derved får luft i maven, som kan give problemer i det lange løb - køb noget synkende foder i stedet for.

Gå på Youtube og se videoer fra Solid Gold og Fancy Black Gold - de forklarer slørhaler ret godt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Rijen08 (Inaktiv) - 29/05-2017 22:01 29/05-2017 22:01
Tak ??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Dujo (Inaktiv) - 30/05-2017 10:25 30/05-2017 10:25
Rijen08 skrev :
Tak ??

Jeg har prøvet at forklare nogle gængse fejl som folk begår i forbindelse med slørhaler. Du giver meget lidt info om dit setup og hvordan du har startet akvariet op, så derfor skyder jeg lidt bredt i forklaringen. Og jeg kan næsten garanterer at grunden til den døde fisk ligger i blandt mine råd.

Jeg vil råde dig til at læse op på fiskenes krav og se videoer har de to jeg har nævnt. Dernæst bør du skifte en stor mængde vand, da den døde fisk helt sikkert ikke har gjort noget godt for din vandkvalitet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger scn - 30/05-2017 11:07 30/05-2017 11:07
Jeg tror der er en misforståelse ved "tak ??". Det er før set at netop "??" var en smiley der ikke er vist korrekt.

Annoncører
Annoncører