Multier(eller anden spændende tanganika) i aalborg?

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Sneglehuslegere
Visninger : 546

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger rasmusjes (Inaktiv) - 02/04-2017 00:16 02/04-2017 00:16
Hej jeg har efter mange års pause besluttet mig for at holde akvarie igen.
Selvfølgelig skal det være cichlider, da disse fisk altid har været de for mig mest spændende.
Min boligsituation begrænser mig dog til et 54 liters startersæt og mit umiddelbare valg er derfor faldet på multier men hvor pokker skaffer man dem i aalborg området nutildags?
Er dog også åben for andre forslag, men ved at jeg er meget begrænset af pladsen og multier virker umiddelbart som det bedste valg, hvis jeg gerne vil kunne holde mere end 3 fisk i akvariet grundet deres koloniadfærd.
Min roommate har lidt en ting for maller.
Tænker i at det ville være helt vandvittigt at sætte en enkelt ancistrus sammen med cichliderne selvfølgelig med en trærod som gemmested/til dens fordøjelse(dels også for at holde lidt styr på algevæksten).

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Sølz - 02/04-2017 16:12 02/04-2017 16:12
Som svar på sidste del af tråden, så JA. ;)
En ancitrus hører ikke hjemme i et akvarie med Multier; og det skal Multierne nok selv forklare den (=læs - det går aldrig godt) Multier EJER akvariet, og de er stort set ikke bange for NOGEN.
En trærod er heller ikke en naturlig del af en biotop med Multier, der helst skal have hårdt vand - er trærod medvirker til at gøre vandet blødere.

Generelt er Multier et skægt bekendskab, og de er det især, hvis man er interesseret i at sidde og observere deres helt fantastiske koloni-adfærd. Og så er det jo en smuk fisk.

54-liter er helt fint til en flok med fint grus eller sand.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger gallus - 06/04-2017 12:41 06/04-2017 12:41
Arhh.. Sølz mon ikke det er lige i overkanten, godtnok kan multier være nogen hidsige bæster, som nok skal holde deres sneglehuse for dem selv, men så er det heller ikke værre, du kan sagtens holde multier sammen med andre cichlider, og ancistrus for den sags skyld. Jeg ville dog ikke smide en ancistrus i et 54 L, men har altid holdt ancistrus sammen med mine multier, og de multier har gået i både arts akvarier, og selskabs tanganiyka akvarier. Hvor der i dem alle har været ancistrus, og de har aldrig, som i aldrig været efter mine maller.. store som helt små maller.
Ja ja.. det er bare min oplevelses, med multier, som jeg endda har haft over flere gange. Men det kan vi jo heller ikke bygge noget generelt på... :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Sølz - 07/04-2017 00:14 07/04-2017 00:14
Indlægget er rettet 07/04-2017 00:15 07/04-2017 00:15 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ja der kan man da bare se. Rasmus vil du forsøge dig, så gør du bare det. Jeg ville personligt ikke drømme om at gøre forsøget. Jeg kender ikke til ancitrus(synes de er ualmindeligt grimme ;( ), men du skal da overveje, om ancitrus har samme behov til akvariet som multier ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger scn - 07/04-2017 05:30 07/04-2017 05:30
Jeg har haft 3 ynglepar multier i et 63 liters med en stor ancistrus, og det var ikke smart. De 3 par multier lavede 3 store huller som var deres, og sugemallen blev konstant overfaldet med bid i hovedet og på kroppen hvis den kom ned på skråningerne. Den var dog ikke helt dum, og fandt ud af at den skulle holde sig bag "sine" sten.

Så jeg vil heller ikke anbefale det.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Administrator Sponsor ken kætbak - 09/04-2017 13:01 09/04-2017 13:01
Jeg ville sagtens turde have én albino hun ancistrus. Måske med en "stor" flad trærod den kan have som skjulested. Så stående op i et hjørne så msn kan kigge på sugemallen i sit skjul om dagen.

Mine albino ancistrus er aldrig fremme når lyset er tændt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Administrator Sponsor ken kætbak - 09/04-2017 13:05 09/04-2017 13:05
Jeg har iøvrigt haft mange timers underholdning ved at se på multi'er der har forsøgt at smide en ancistrus ud af sneglehuset :D

Annoncører
Annoncører