Hornblad "åbner" sig ikke.

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 628

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Noziroh (Inaktiv) - 26/03-2017 20:23 26/03-2017 20:23
Efter at have ændret på min belysning så forbliver mine hornblad "lukket".
Har søgt lidt rundt omkring for at finde ud af om det er pga. for meget eller for lidt lys, desværre uden held.
Er der nogen som kan fortælle mig om det er det ene eller andet?
Nu holder de alle "bladene" tæt indtil stammen hele dagen. Før åbnede de sig helt op indtil sidst på dagen.
Gik fra 2x T8 plante rør til 4x LED.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 28/03-2017 06:31 28/03-2017 06:31
Indlægget er rettet 28/03-2017 06:33 28/03-2017 06:33 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

De oplysninger siger ikke noget om hvorvidt de ny LED afgiver kraftigere lys end T8 rørene har gjort...
Kom med nogle reelle oplysninger om lysstyrke, gerne i lumen, enten samlet eller pr. lyskilde... men angiv hvad dine oplysninger bygger på...
så er der mulighed for at vurdere ...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Noziroh (Inaktiv) - 28/03-2017 08:15 28/03-2017 08:15
Før sad der 2 stk. 30W T8.
Det ene (865) gav 2350 Lumen.
Det andet (827) gav 2400 Lumen.
I alt: 4750 Lumen.
Hornblad åbnede når lyset tændte, og lukkede når det slukkede.

Nu sidder der 4 stk. 27W 4500 Kelvin LED.
Hver giver 3240 Lumen.
I alt: 12960 Lumen.
Hornblad forbliver lukkede hele døgnet.

Ingen ændringer i vand.
Gået 20% op i gødning.

Håber det hjælper.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger klose (Inaktiv) - 28/03-2017 16:22 28/03-2017 16:22
hvor meget spredning er der på LED lyset xx° ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Marc T - 28/03-2017 18:37 28/03-2017 18:37
næsten en tredobling i antal lumen hvis du brugte reflektor, meget mere hvis du ikke gjorde. Jeg ved ikke en disse om om det er årsagen men det lyder som en voldsom forøgelse af lys.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger malibali (Inaktiv) - 28/03-2017 22:14 28/03-2017 22:14
Som jeg har forstået de planter, der åbner og lukker sig, at der er tale om to forskellige typer fotosyntese. Den ene A laves, når der er lys på. Der kan laves en vis mængde pr. døgn. Derfor kan man opleve, at planten lukker sig før lyset slukkes (det gør nogle af mine). Herefter lukker planten sig og begynder fotosyntese B.
Dermed kan man ikke få planten til at vokse døgnet rundt ved at lade lyset være tændt. Det er bare spild af strøm.

Nå, tilbage til din situation. Jeg ser tre muligheder.
1) Skiftet af lys gør, at de gamle blade dør og nye vil komme til. Dette er ganske normalt, når man skifter lys på denne måde. Det er lidt af et chok for planten og den skal tilpasse sig, men den bliver sandsynligvis "sig selv" igen.

2) Planten får nu så meget lys, at den får fotosyntese A overstået på ingen tid. Dette vil ikke ændre sig. Planten vil dog vokse som den plejer.

3) Planten kan bare ikke lide så meget lys og mistrives. Muligvis forgå eller i hvert fald ikke vokse.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 29/03-2017 00:21 29/03-2017 00:21
Der er vist et par ting der skal sættes på plads ;)

Der er to photoperiods, som det kaldes på engelsk, den ene er lyskrævende og den anden er ikke... når planterne har fået den del de skal bruge så lukker de ned, på stængelplanter kan man se at de klapper solfangerne op langs stammen/stænglen, så har de fået tilstrækkeligt... alt levende også planter har indbygget en såkaldt circadian clock, så de har tidstager og det gælder både for belysningen og for årstiden...

Man kan ikke ændre på den tid planterne bruger til lysoptag og til mørkeperioden, det er fastlagt i plantens gener men de fleste planter har et optimum omkring 9½ time for fotoperiode 1, så vil man se de begynder at lukke ned for den del... den anden del er mere eller mindre hvor de foretager behandlingen af det indsamlede energi og næringsstoffer, der går fabrikken så at sige i gang med at omforme de optagne stoffer og foretage væksten, .. de fleste planter gror mest i timen lige inden daggry.... går ud fra de tager det i nogle etaper, for der er rigtigt mange kemiske formler der skal sættes på plads og energi der skal oplagres i form af kulhydrat, stivelse osv....

Og, det er altså ikke sådan at planten fordi den får direkte sol en hel dag vil lukke ned efter en time, den skal også have samlet næringsstoffer så det vil aldrig blive tilfældet at 100.000 lumen vil gøre at planten kan foretage flere fotoperioder f.eks. det kan den ikke, den har een cyklus mellem nat og dag eengang i døgnet... men det er korrekt at lys ud over de 9½ time er spildt med hensyn til plantens behov, men der sker ikke noget ved at have lys for at bese akvariet... planten kører videre....
Så nummer 2 du skriver malibali, det sker ikke...

Planter bliver stresset af høj belysning og det er en voldsom ændring der er foregået, så hvis du er heldig forsøger planten at komme til hægterne i bedste fald er den stresset og kommer tilbage... det tvivler jeg på den gør, formentlig vil de begynde at smelte i løbet af noget tid... har du f.eks. Cryptocoryner vil du kunne opleve det samme med dem, hvor bladene nærmest smelter helt bort... i langt de fleste tilfælde vil Cryptocorynerne komme igen, de har trods alt rødder og formentlig også ny skud under gruset og vil kunne gendanne derfra... det kan Hornblad desværre ikke...
Planterne kan sagtens få et lyschok og så vil eller kan de reagere som beskrevet...
Løsningen er når man skifter lys til nyt, så dæmp lyset.. det kan gøres med en smule alu-folie, som fjernes over ca. 14 dage hvorved de gradvist får mere lys.. bare husk alu er strømførende så man skal lige tænke over hvad man foretager sig.. og ikke får kortsluttet noget..

Med hensyn til stress og chok ved planterne, så havde jeg på et tidspunkt en Hygrophila guianensis, der efter lyset blev slukket om aftenen dannede blærer i bladene, nærmest som vabler... det hænger sammen med at man fra der er fuldt blus på lampen afbryder pludseligt, så vil den saftstigning der er i planterne ikke bremse ned, men fortsætte på fuldt drøn, så der nærmest dannes et overtryk i planten og det skal ud et eller andet sted og udlignes og da den ikke kan det bliver der så nærmest overtryk der danner disse blærer... så efter den tid har mit lys altid skruet ned trinvis over en længere periode..
Hvilket sådan set er godt for alt levende i akvariet, man kan også i den forbindelse nærmest se at fiskene drosler ned og gør klar til køjen...

Hvis det er de eneste planter du har i akvariet, så kan du godt spare gødning indtil du får ny planter er jeg overbevist om.. og husk så at tilvænne de ny planter til det skrappe lys...

Lys er ekstremt effektivt og energirigt, fra lyset tændes til planten har delt det første CO2 molekyle, går der 300 millisekunder, eller 1/3 del sekund, derfor er det også hamrende vigtigt at en evt. gødningstilførsel har fundet sted tilpas inden lyset tændes, så det er fordelt i hele akvariet og klar til at blive optaget af planten... så på 1/3 del sekund kan man så at sige sætte kimen til alger på planterne...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger malibali (Inaktiv) - 29/03-2017 14:59 29/03-2017 14:59
# 7 Tak for opklaringen.
Var ret langt henne at hente det i hukommelsen og noget var gået tabt, kan jeg konstatere.

Annoncører
Annoncører