Fodring af vildtfangede Malawier

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Rovcichlider
Visninger : 721

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger McWearq - 10/03-2017 18:30 10/03-2017 18:30
Jeg har lige mistet en vildtfanget N. linni. Den blev meget oppustet på ganske kort tid, og selvom den kom i behandling straks den holdt op med at æde, hvor den ikke var specielt oppustet, døde den altså alligevel. Jeg regner med at det har være bugvatersot, men der er ikke nogen af de andre fisk fra akvariet som udviser symptomer. Der hvor jeg fik den fra, gik den sammen med andre fisk, under helt normale forhold, og jeg var af det indtryk, at den var akklimatiseret tilstrækkeligt.
I dag har jeg så fået endnu et vildtfanget eksemplar, og spørgsmålet er nu om jeg ikke skal lade den gå for sig selv et stykke tid. Spørgsmålet er hvor længe, og hvad den skal fodres med. Jeg er ikke velbevandret i VF-fisk, men jeg regner da med at de, på et eller andet tidspunkt, kan komme over på den samme diæt som de akvarieopdrættede?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator Sponsor ken kætbak - 10/03-2017 19:05 10/03-2017 19:05
Jeg er ikke klog på rovfisk. Men vf. Mbuna kræver rene filtre og perfekt vandkvalitet. Og så noget langsomt foder.. Det sidste er nok svært at overføre til rovfisk:/

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger McWearq - 11/03-2017 11:31 11/03-2017 11:31
Hvad med levende guppyunger? Så bliver det da vist ikke meget mere naturligt?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator Sponsor ken kætbak - 11/03-2017 11:43 11/03-2017 11:43
Det ville være fint tror jeg?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger marginatus (Inaktiv) - 14/03-2017 13:58 14/03-2017 13:58
Det første problem, med lige præcis Nimbochromis linni, er, at det er en meget skrøbelig fisk, som mere eller mindre kun kan anbefales at holdes i et artsakvarie for at mindske stressniveauet. Dertil kommer, at de omtalt individer i denne tråd er vildtfangede, som derfor er ekstra følsomme overfor affaldsstoffer i vandet og dermed kræver et meget veletableret akvarium med meget rent vand.

Mht. fodring bør du fodre meget forsigtigt i lang tid, da det naturligvis er en overgangfase, hvor fiskene skal vænnes til en ny type foder. Dette kan tage lang tid. Min erfaring fortæller mig, at fodring med levende fisk er en meget dårlig ide, medmindre du kan opretteholde denne fodermetode permanent, hvilket meget få folk gør. Det er bedre at fodre meget sparsomt i en længere periode, og derefter gradvist øge fodermængden ganske lidt. Hellere tage sig længere tid og holde fiskene i live, end de dør, fordi man har travlt med at få dem store, flotte og farverige.

Husk også på, at stort set ingen fisk dør af for lidt foder, hvorimod 99 procent dør af overfodring.

Mvh. Dennis

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger McWearq - 15/03-2017 12:45 15/03-2017 12:45
Det er nu skægt at N. linni, af mange betegnes som en skrøbelig fisk, men jeg går ud fra at det er baseret på egne erfaringer, og ikke bare er en vandrehistorie. Jeg har holdt en del linni, dog aldrig vildfangede eksemplarer, og hos mig har det aldrig været en skrøbelig fisk. Tværtimod har de været sunde og raske, og fuldt ud i stand til at markere sig blandt andre store rovfisk som A. christyi, D. stigatus og T. holotaenia.
Jeg har i forvejen to vildfangede (selvom jeg nu er kommet lidt i tvivl om deres herkomst) som æder og vokser helt som akvarieopdrættede, det gik først galt da jeg fik et 3. eksemplar, som åbenbart ikke kunne tåle mosten.
Nu med det 4. eksemplar er jeg blevet mere forsigtig, og jeg vil følge dit råd om meget sparsom fodring og top vandkvalitet. Hvor lang tid er "en længere periode" snakker vi 6 mdr. eller længere?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Henrik276 - 15/03-2017 15:12 15/03-2017 15:12
Har en VF flok på 5,15 i et arts akvarie, det har taget mig over et år at få dem nogenlunde i samme størrelse og en god foderstand, de stresser meget nemt og trives helt klart bedst for sig selv. Bare vær tålmodig og foder ikke mere end at den mindste fisk kan følge med.

Hold dig til 1 slags hovedfoder af god kvalitet, så du kan se på fisken med det samme om de blir overfodret. Bruger selv new life spectrum thera +a og northfin.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Administrator Sponsor ken kætbak - 17/03-2017 08:57 17/03-2017 08:57
Morten Skov har givet mig tricket med at ordne filtre lige inden man får friskfangede fisk.
Det giver god mening at man får bakterie Kim tallet ned, og kan opretholde en perfekt vandkvalitet.

Det virker rigtig godt her :)

Annoncører
Annoncører