Optimale betingelser for Anubias

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 825

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger nani4000 - 27/02-2017 11:29 27/02-2017 11:29

Jeg har lige købt et 720 Liters akvarie hvor jeg skal have Uara cichlider i, som jeg snacker flittigt på planter. Har du hørt at de lader Anubias være.

Jeg har derfor anskaffet mig en ret stor mængde af forskellige Anubias.

Mit spørgsmål er nu.. hvordan skaber jeg optimale betingelser for at de kan trives.

Skal jeg have en powerhead i den modsatte ende, så der kommer strøm omkring dem?

Hvor Mange lystimer skal jeg have på?

optimal temperatur?

De står under to gange 30 watts t8 rør.. Er det for meget? kan man eventuelt gøre noget for at skygge rørrene`?

Er der andet jeg skal tænke over i forbindelse med at pimpe dem?

På forhånd tak

Nikolaj

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger MSV - 27/02-2017 15:44 27/02-2017 15:44
Anubias trives bedst i skygge. De bliver relativt hurtigt angrebet af alger og får gullige blade, hvis de placeres i direkte lys.

Nu kender jeg ikke til Uara cichlider, men hvis de heller ikke går på hammerslået cryptocoryner, kan det være en mulighed for at skabe skygge for anubias, da cryptocorynernes lange blade gerne lægger sig langs overfladen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger cborch (Inaktiv) - 27/02-2017 21:53 27/02-2017 21:53
Jeg har god erfaring med at anubias gror hurtigere ved tilsætning N-gødning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 28/02-2017 00:19 28/02-2017 00:19
Det er for lidt lys, du når 0,8 watt pr. liter og det er lige i underkanten til Anubias hvis du vil have dem til at gro fornuftigt.
Du skal have lys på ca. 0,3 watt pr. liter...
Da det er et 720 liter vil det give 720*0,3= 216 watt / 30 watt rør = 7,2 rør. altså 5 rør mere end det du har for nuværende...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger westermann (Inaktiv) - 28/02-2017 01:45 28/02-2017 01:45
Jeg forstår ikke helt din forklaring ??
Er 0,8 watt pr. liter ikke mere end 0,3 watt pr. liter......eller er der noget jeg har misforstået *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger MortenDAD - 28/02-2017 08:48 28/02-2017 08:48
Jeg tror der er en tastefejl i #4 :P
- Lidt hovedregning siger mig at du pt har 0,08 w/ltr, og det er ikke ret meget ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger nani4000 - 28/02-2017 13:07 28/02-2017 13:07
Jeg får det til at der er 138 Watt på akvariet, hvilket giver 0.191..Er det alt for lavt?

Vh Nikolaj

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger HenningS - 28/02-2017 16:26 28/02-2017 16:26
Man kan overhovedet ikke bruge watt til at vurdere om der er nok lys. Watt er et udtryk for hvor meget strøm lyset bruger, men der er meget store forskelle på hvor meget lys (lumen) de forskellige lyskilder udsender pr watt.

Prøv lige at læse #2 igen. Jeg ville ikke sætte mere lys på til anubias, end du har.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 28/02-2017 17:13 28/02-2017 17:13
Jep, der er en tastefejl i #4, det skal selvfølgelig være 0,08 watt pr. liter...

#8 Du har fuldstændig ret.. lumen er det afgørende, og målet for lys og flademålet for lys er lux...

Ikke desto mindre anvendes i forbindelse med rør, glødepærer osv. rask væk watt pr. liter globalt, så det er en erfaringsmæssig omskrivning, kan man vel kalde det...
og så længe man holder sig indenfor farvekoderne med 8xx angivelse kan den bruges...
går man over og anvender 9xx skal man forvente ca. det halve output hvad lumen angår da disse rør er belagt med et 5 lags fosfor, kontra de 3 lag hos 8xx rørene, bliver der altså "ædt" næsten det halve af de to ekstra fosforlag...
Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

0,08 watt giver så lidt lys at det næsten ikke er besværet værd at sætte rør i, så kan de lige så godt gro ved det indfaldnine dagslys der kommer...
De, 0,3 watt er at foretrække og er lavt lys, der er næppe andre planter der vil profitere ret meget af den styrke der tilbydes ved sådan en løsning, men Anubias er en skovbundsplante og den vil trives fint ved den løsning...
Vil man have det regnet om til andre angivelser, er der en mulighed her i linket, hvor man kan anvende tabellen ud for en bestemt lys-kategori og overføre til en anden kategori tilsvarende for at få en ide om hvor niveauet ligger ved andre lyskilder...
Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

Der er iøvrigt meget mere om lys blandt artiklerne om samme ... Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger HenningS - 28/02-2017 18:20 28/02-2017 18:20
Nu står der jo i #7 at der er 138 watt på akvariet, så de 2 gange 30 W er vel i den ende som Anubias skal være. Det er vist mange år siden, man kun havde 2x30 watt i et 720 liters

Det kunne være interessant at vide det samlede lys i akvariet. Jeg antager at der sidder 4 x30 watt, men så mangler der stadig 18 watt op til de 138 watt i #7

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Administrator Sponsor ken kætbak - 28/02-2017 18:43 28/02-2017 18:43
De flotteste anubias Jeg har fået, de havde stået på kalk sten i et akvarie uden lys eller vand i 5 Måneder.
Det gik kun nedad da de kom i mine akvarier..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 28/02-2017 20:56 28/02-2017 20:56
Nå da... jeg får vist ikke ret meget med mig i tiden.. havde ikke set bemærkingen om 138 watt...
men det er klart at 0,19 watt pr. liter er langt bedre end 0,08 watt pr. liter...

Selvom planten er en skyggeplante, så skal de have lys for at eksistere og en plante i vækst skal have cirkulation omkring sig for at tilføre de fornødne næringsstoffer ... hvis den ikke får det, så går der alger i systemet så at sige...
men jeg synes du skal forsøge med det lys du har og så se om ikke det går an....
Det vil også komme an på plantens afstand til lyset og i det hele taget afstand fra plante til lys... så et helt entydigt svar kan man næppe give uden at kende den endelige udformning på akvariets interiør og selv der kan der være forhold der spiller ind...

Men Anubias er heldigvis ikke specielt kritisk på nogen måde...

Jeg vil heller ikke tage stilling til dit valg af fisk og så Anubias, for jeg kender ikke fisken og dens evt. kærlighed til planter :-)

Annoncører
Annoncører