Helt ny, anbefal nogle fisk :)

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 1099

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Taark (Inaktiv) - 02/02-2017 02:56 02/02-2017 02:56
Halløj!
Jeg er helt ny i fiskeverden.
Vi havde nogle fisk, en del år siden.
Var med til at skifte vand osv (Jeg var nok 12 år gammel- nu 26)
Fisk har altid været en stor interesse for mig.
Alligevel, føles dette som en helt ny verden der åbner sig op.
Jeg har købt et lille 60L akvarie.(Det er mere firkantet end langt)
Derudover har jeg købt nogle frø og skal have plantet mine så de kan vokse.

Jeg ville gerne prøve aquascaping, og min plan er at det skal være et "naturligt" grønt akvarium.
Der vil gå 1-2 måneder før der kommer fisk på tale :)
Det er som sagt et hygge projekt for mig :)

Jeg ville gerne have et akvarium, med lidt hårdførte arter, da det somsagt er er et lille akvarium og jeg ved det kan blive svært at holde nitritnede og en god balance. Har ikke købt et filter endnu.

Jeg vil gerne have rejer til at gå i akvariet, og havde overvejet Triops.
Derudover overvejede jeg lidt snegle.
Og en af de mindre pansermaller, havde overvejet pygmæ. Men så blev jeg i tvivl om hvilke fisk der ville passe godt med dem :)
Udover dette er jeg egentlig frisk på "hvadsomhelst" så længe de ikke bliver for store. Det skal nok være top/midte fisk.
Der skal være liv i akvariet, men det skal ikke være overfyldt.

Håber der er nogle som vil hjælpe mig lidt på rette vej i forhold til hvad man skal vælge :)

Mvh.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Method01 (Inaktiv) - 02/02-2017 07:18 02/02-2017 07:18
Hej

Jeg er selv igang med at starte et aquascape akvarie op (venter på mit co2 system).
Fisk som jeg overvejer:
Danios Cristal Pearl
Guppy Kong cobra
Guppy Snakeskin
GUPPY MOSAIC

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger MortenDAD - 02/02-2017 09:16 02/02-2017 09:16
Pansermaller og aquascape er ikke den bedste kombination. Panserbasserne elsker at gå og rode i bundlaget, det bliver lidt svært hvis det hele er plantet til, så skal du i hvert fald holde nogle områder plantefri.
Der er mange mindre fisk der vil have det godt i et 60 ltr. Hvis du ikke har lyst til at drukne i yngel skal du nok holde dig væk fra guppy - her er dog et kæmpe men - holder du dig fra hunner og begrænser dig til mix hanner kan du få fuld knald på farverne og en masse liv fra en fisk der kan være hårdfør - mange oplever dog at de mere forfinede guppyer kan være fælsomme.
Blandt stimefiskene er der mange forskellige dværgrasbora der er flotte -
Kig eventuelt lidt i "guide til Nanoakvariet" fra Back to Nature for inspiration.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator scn - 02/02-2017 10:12 02/02-2017 10:12
Kan vi lokke dig til at fortælle hvilket akvarium det er, så vi kan se målene?
Fisk svømmer vandret, så et søjle akvarium på 100 liter kan måske kun bruge til fisk der er velegnet i et 50 liters akvarium på grund af den relativ korte vandrette svømme distance.

Lige nøjagtig pygmæ pansermaller skulle vel være OK, da de så vidt jeg har forstået tilbringer det meste af tiden oppe i vandet. Måske Sølz kigger forbi tråde, han har vist en del erfaring med de små panser-basser.

Måske en af de helt små stimefisk kunne friste, tænker på eks. Boraras brigittae?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger kennethg (Inaktiv) - 02/02-2017 12:59 02/02-2017 12:59
Rejer og dværg pansermaller kan ikke gå sammen...1 enkelt reje på kun er 2mm, får alle mine dværg pansermaller til at lægge sig over i et hjørne og gemme sig. Så det er enten rejer eller maller.

Men det kan jo være andre har succes med det???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger MortenDAD - 02/02-2017 13:53 02/02-2017 13:53
#5 Jeg har ingen som helst problemer med at rejer og pansermaller går sammen. Det skulle da lige være hvis der ryger en rejemad i ny og næ; men det tror jeg faktisk ikke er et problem.

Har for kort tid siden fået yngel af c. habrosus i et artsakvarie hvor der også var en del rejer, rejerne åd til min overraskelse ikke æggene; bortset fra de ubefrugtede.

I mit corydoras hyttefad har jeg pt 5 forskellige arter (nanus, rabauti, pandae, atropersonatus og leucomelas) avlsgrupper der er på orlov og opfedning. I samme tank er der over 100 red cherry. Der er liv og glade dage, ved fodring bliver rejerne kanøflet til side og så mæsker panserbasserne sig.

#4 Det er rigtigt at de små corydoras ikke er så bundet til bunden som de lidt større arter; men ikke desto mindre sætter de også stor pris på at rode rundt i bundlaget, specielt hvis der er lidt spagnum og tørrede blade at tumle rundt i.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Jonatan klit - 02/02-2017 17:58 02/02-2017 17:58
kan kraftigt anbefale galaxy rasbora, og rcs, i en flot rød kraftig farve :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Taark (Inaktiv) - 02/02-2017 19:53 02/02-2017 19:53
Hej :) Og undskyld mit sene svar.
Målene er 45 d: 34 h: 45. På akvariet, mærke superfish :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Sølz - 02/02-2017 21:13 02/02-2017 21:13
Indlægget er rettet 02/02-2017 22:57 02/02-2017 22:57 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

De små pansermaller roder naturligvis ikke så voldsomt i underlaget, men man skal jo nok alligevel overveje det. Corydors hastatus er den mindste pansermalle, de er utroligt nuttede og især - som scn siger i #4 - de svømmer ganske meget rundt i akvariet. Hvis du vælger pansermaler, så bør du overveje udsagnet; jo flere jo bedre. Anbefalingerne går altid på min. 6 stk., men som sagt - jo flere jo bedre. Især, hvis det er de små pansermaller.

Jeg har adrig oplevet nogen form for problemer med rejer og pansermaller - hos mig ignorerer de fuldstændigt hinanden. Pansermallerne kan du også have sammen med div. fisk, som ikke vil æde de små hastatus. Vælger du at have pansermaller, så skal du scape dit akvarium således, at der er fint grus uden skarpe kanter, da de ellers får slidt deres føletråde - ved munden - slidt af. I mine øjne vil det af pansermaller kun kunne blive aktuelt med en flok c. hastatus.....kunne egentlig se flot ud :D ;)

Jeg har dog lidt vanskeligt ved at se pansermaler i et ca 60-liters akvarium, som skal aquascapes; der skal vel være en stor del lave planter? - du risikerer, at de bliver hvirvlet op. De flotteste aquascaped akvarier, jeg har set, er der kun en slags - små -fisk, og bedst en art som kan lide at stime.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Taark (Inaktiv) - 03/02-2017 17:56 03/02-2017 17:56
Tak Sølz for dit indlæg :)
Jeg går og overvejer om et standard 54L akvarie ville være bedre. Pga det er mere aflangt. End de lille 60L jeg har købt :) Det er mere firkantet.
Min plan var egentlig også mere eller mindre "en slags" fisk. Også nogle rejer, og Triops.
Men ved ikke om det ville være "nok" til at holde akvariet rent og sundt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Filipabp (Inaktiv) - 03/02-2017 19:38 03/02-2017 19:38
Indlægget er rettet 03/02-2017 19:42 03/02-2017 19:42 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hejsa!

Jeg startede for et halv år siden også med mit første akvarium, og også et aquscape - dem er jeg helt vilde med ! :D

Én fisk jeg helt klart vil anbefale er faktisk en kampfisk han.. Den er hårdfør, rigtig flot, og så har de vildt meget personlighed.. Har aldrig troet fisk kunne opføre sig som min, og ville ønske man kunne holde flere i samme akvarium :) Man skal selvfølgeligt være lidt påpasselig mht hvad man sætter den sammen med.. Jeg har min sammen med 8 ember tetras, nogle amano rejer (dem skal du helt sikker også ha!), og to otos :-)

De fleste aquascapes er godt nok med stimefisk, men jeg synes slet ikke det gør noget med en lille showstealer, se f.eks. de her: (wanderingando fra instagram)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Taark (Inaktiv) - 03/02-2017 22:34 03/02-2017 22:34
Tak for dit svar :) Det ser så godt ud :D glæder mig til at komme igang

Annoncører
Annoncører