Planter i Ro vand.

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 508

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger tanganyikafan - 26/12-2016 17:05 26/12-2016 17:05
Hej.
Hvordan har planter det i RO (Osmose) vand?
Vh Benny

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 26/12-2016 17:37 26/12-2016 17:37
Intet kan leve i rent osmosevand, men de fleste planter har det glimrende (og en del af dem bedre) i vand der rammer ca. 4 KH, hvilket vil sige, at man med en TDS måler normalt vil ramme ca. 200 Microsiemens.

Det er dog et lidt indviklet emne, med mange andre variabler. En af de vigtigste er, at man i mange tilfælde bliver nødt til at tilsætte sporstoffer, fordi RO vandet helt mangler de salte der ellers er i postevand.

Jeg er selv relativt ny på området, men synes at jeg foreløbig har rimelig succes med RO vandet.

Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1673065#SiteEnd

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger tanganyikafan - 26/12-2016 18:36 26/12-2016 18:36
Tak for svaret Kim. Jeg har købt noget KH+ og GH+ salt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger MSV - 26/12-2016 23:21 26/12-2016 23:21
Jeg har den erfaring, at langt de fleste planter vokser virkelig godt i opsaltet (re-mineraliseret) osmosevand.

Selv stortrives diverse mosser, echinodorus, cryptocoryner og lidt andre arter i mine rejeakvarier med soil (aktivt bundlag) og opsaltet osmosevand (opsalter med SaltyShrimp GH/KH+ til ca. 300 microsiemens). Der bliver ikke tilført gødning til akvarierne, da lyset ikke er specielt kraftigt.

I mit selskabsakvarie, hvor jeg bruger ca. 40% rent osmosevand, trives planterne også rigtigt godt. Her får de dog også daglig tilførsel af flydende gødning, og der er lagt bundlagsgødning under gruset.
Jeg ved ikke, om det er pga. osmosevandet, at min røde neon er omkring 4,5 cm, og mine platy er omkring 5-6 cm :P

Annoncører
Annoncører