Det ideelle bundlag

Postet under : Akvariesiden.dk - Dekoration
Visninger : 2295

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger tullfreak - 11/08-2016 20:58 11/08-2016 20:58
Leder stadig efter det ideelle bundlag. I akvarielitteraturen er man tilsyneladende enige om at det skal være mørkt eller i hvert fald ikke for lyst. Et mørkt bundlag gør fiskene mere trygge og fremhæver i meget højere grad også fiskenes og planternes farver og giver nogle flotte kontraster (selv om en mørk fisk nok er pænere mod et lyst bundlag). Ovenstående er vel en udbredt opfattelse, som jeg fuldt ud kan tilslutte mig. Et helt sort bundlag bliver dog efter min mening for "hård". Efter min mening fremstår fisk og planter også pænest mod et ensfarvet bundlag, som giver den klareste kontrast. Dette er der nok mange, der er uenige i, og nogle vil sige at et ensfarvet bundlag ikke er naturligt. Det sidste ved jeg ikke om det nu også er korrekt. Det vigtigste for mig er (udover fisk og planters velbefindende), at akvariet har en wow-effekt, og i mindre grad om det er naturligt. Det er i forvejen ikke naturligt med fisk i en balje på nogle få hundrede liter. Dette ikke ment som manglende respekt for dem der tilstræber det naturlige, det er bare ikke det, der har højeste prioritet for mig.

En anden vigtig ting med bundlaget er at det skal være afrundet, af hensyn til de bundlevende fisk. Herudover skal det være neutralt og altså ikke påvirke vandværdierne. Jeg ser nu bort fra de tilfælde hvor man netop ønsker dette, eksempelvis i visse Cichlideakvarier.

Herudover skal man beslutte hvilken kornstørrelse man skal have. Her skal der tages hensyn til bundlevende - og evt. Gravende fisk og evt. Planter. 0,8-1,2 mm er ideelt ifølge akvariegødning.dk, hvis man vil tilgodese planter, (andre siger 2-4 mm). 0,8-1,2 mm er vel ikke ringe til bundlevende og gravende fisk, så det er vel et godt bud?

Nuvel - hvor finder man så lige et bundlag,der opfylder disse kriterier? Det er man så ikke så flittige med at oplyse i akvarielitteraturen, og det vrimler da heller ikke ligefrem med dem i forretningerne.

Vi leder altså efter et mellem - mørkebrunt (ensfarvet) bundlag med 0,8-1,2 mm afrundede korn, der ikke indeholder kalk eller påvirker vandværdierne i øvrigt!!!!

Det nærmeste jeg har fundet er fra Denerle: Eksternt link http://dennerle.com/en/products/aquaristic/aquarium-bed/crystal-q...

Det er dog ret dyrt ca. 190 for 10 kg (fås i Avifauna). Kornstørrelse er 1-2 mm, så det er ikke helt ved siden af. Jeg har selv prøvet dette bundlag men desværre den grå farve, som var lysere i vand end jeg forventede, så overvejer den mørkebrune, men leder efter alternativer. Overvejer også Rådasand, som skulle være naturligt afrundet, men desværre ikke ensfarvet mig bekendt, men som kan fås i alle kornstørrelser.

Efter min mening er bundlaget en meget vigtig del af akvariedekorationen, så jeg hører meget gerne jeres holninger og erfaringer.

PS. Hvorfor ser man aldrig mørkt sand i et Malawi setup? Findes det ikke?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 11/08-2016 22:30 11/08-2016 22:30
Det universelle perfekte bundlag findes ikke, det afhænger af hvad der skal være i akvariet. Eks, så er det med at finde et bundlag uden kalk jo ikke relevant i en del akvarier. Hvorfor må det ikke påvirke vandværdierne? Aktive bundlag er da yderst populære til eks visse typer reje-akvarier, se eks. Eksternt link http://www.shirakura-shop.de/en/shirakura_red_bee_sand_shrimp_soi... .

Til dit PS: Se billeder der nede fra, det er lyst brunt sand der findes, så derfor vælger man jo det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Park (Inaktiv) - 12/08-2016 22:53 12/08-2016 22:53
Tror at det lyse sand i malawi akvarier er for at fremhæve fiskenes farver...

Ang. bundlag, hvad skal du have i akvariet? Er det et rent planteakvarium, rejeakvarium, selskabsfisk???

Jeg har altid godt kunne lide at blande mørkt Eco-complete og lidt rådasand 0,8-1,2mm.

Eksternt link http://www.drsfostersmith.com/images/Categoryimages/larger/lg_129...
Eksternt link http://www.petmountain.com/photos/product/giant/114420S512914/aqu...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Meng - 13/08-2016 23:01 13/08-2016 23:01
Indlægget er rettet 13/08-2016 23:01 13/08-2016 23:01 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Til mange cichlidearter SKAL man bruge fint cichlidesand, da de renser deres gæller med det, og det er livsnødvendigt for disse cichlider. Læs grundigt omkring de fisk man vil have, INDEN man indretter sit akvarie - gør man det modsat - ja, så må man købe de fisk der passer ind i akvariet! ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger tullfreak - 14/08-2016 15:01 14/08-2016 15:01
Indlægget er rettet 17/08-2016 19:48 17/08-2016 19:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Til #3: jeg planlægger et tætbeplantet akvarie til nogle sommerfuglciclider med selskab af nogle fredelige selskabsfisk der kan tåle den forholdsvis høje temperatur, som den smukke cichlide foretrækker, herunder ancistrus, tetraer (nok rødnæser) og nogle dværgbotiaer, som er en meget lystig fisk som jeg ofte ser dykke ned i mit bundlag, som er blødt og afrundet aquarium soil fra Tropica, flot mørkebrunt men meget let, (for let). Derfor leder jeg efter noget andet. Eco-complete kan vel bruges alene, men er det ikke meget groft? Er det helt sort eller mørkegråt/brunt? Blander du det eller har du Råda sand oven på det andet? Vil meget gerne se et billede af det i dit akvarium. Kan det passe at man også kan få en rød-sort variant?

Til #4 jeg er selvfølgelig enig med dig i at der bør være sand i en passende kornstørrelse i eksempelvis et Malawisetup, men jeg vidste ikke at cichlidesand havde specielle egenskaber ud over en passende kornstørrele (0,3-0,8 mm). Er det ikke bare almindeligt flodsand? Det er vel ikke sand man graver op fra søerne i Afrika? Tænkte bare, at hvis et mørkt bundlag giver tryghed for cichliderne, at det så var værd at overveje, hvis man kan få mørkt sand, der ellers er egnet. Mener at Rådasand kan fås i sammen kornstørrelse, men det duer selvfølgelig ikke, hvis cichlidesand har nogle specielle egenskaber. Hvad er det for egenskaber?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 14/08-2016 16:21 14/08-2016 16:21
Indlægget er rettet 14/08-2016 16:30 14/08-2016 16:30 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

du skriver lidt om Malawi, er det pga at det primært det disse fisk du går og drømmer om at holde ?

>PS. Hvorfor ser man aldrig mørkt sand i et Malawi setup? Findes det ikke?

fordi sandet i lake Malawi er rimeligt lyst og fint kornet, DERFOR prøver man at genskabe vante omgivelser for sine fisk,
så de derved trives bedst og føler sig mest muligt hjemme.

Angående sand til Malawi kan man dog sagtens bruge alt muligt andet,
men det bør være strandsand de hvert korn er runde og bløde,
brug endeligt ikke knust sand som man feks bruger til sandblæsning.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Park (Inaktiv) - 14/08-2016 22:03 14/08-2016 22:03
Eco complete er meget blandet og derfor meget naturligt - altså spænd fra 0,4 til 12 mm :P

Jeg har bare blandet det. Billeder kan du se i min profil, der er også lidt videoer ;)

Ang variant, ved jeg det ikke, da jeg købte det engros fra et konkursfirma, men mon ikke google ved det? :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Kristian Paaske - 14/08-2016 22:11 14/08-2016 22:11
Jeg har cichlidesand i mit planteakvarie og det virker fint. Jeg har ikke sommerfuglecichlider, men en del apistogrammaer som yngler flittigt. Hvis du vil have et akvarie, der er tæt beplantet så vil det vel også have bunddække i, og i såfald har farven på bundlaget ikke ret stor betydning. Mit bundlag bestå af spagnum, rødler, rexolin og så ca 2-4 cm sand over, og planter trives fint når, jeg får dem holdt ordenligt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 14/08-2016 22:28 14/08-2016 22:28
der er fordele og ulemper ved alt,
jeg har problemer med at få planter til at blive siderne i sand eller meget fint grus,
hvor det går legende let i grovere grus. Jeg er ret imponeret over dine plante evner kristian, når du bruger sand og holder fisk der elsker at nappe og hive i planter, det gør mine scalare i hvertfald og det er ret træls.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Kristian Paaske - 14/08-2016 22:41 14/08-2016 22:41
Jeg klipper næsten altid mine planter ned inden jeg sætter dem, og jeg sætter dem dybt. Så bliver der også brugt en del fiskesnørre når der er noget, der skal sættes fast på sten eller rødder. Mos kan jeg dog ikke få til at gro i akvariet. Scalarene æder det med det samme...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger tullfreak - 16/08-2016 19:39 16/08-2016 19:39
Indlægget er rettet 16/08-2016 19:54 16/08-2016 19:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Til #6. Malawibemærkningen var bare ment som en sidebemærkning. Det var ment som en måske lidt teoretisk bemærkning, og nogen gange er det sundt prøve (lidt fortærsket sagt) "at tænke ud af boksen". Hvis vi antager at tesen om, at et mørkt bundlag generelt gør fiskene mere trygge, var det så ikke relevant at prøve dette, uanset at det ikke findes i fiskenes naturlige miljø? vi laver jo i forvejen et setup, der ikke er naturligt, og hvis fiskene bliver mere trygge, hvorfor så ikke gøre dette? Der kan selvfølgelig være forskellige holdninger til, om man synes det er pænt. Personligt kunne jeg godt tænke mig at prøve det på et tidspunkt, forudsat selvfølgelig at sandets beskaffenhed egner sig til det.

Til #8. Jeg skrev godt nok tætbeplantet, men jeg mener nærmere stedvis tætbeplantet, da jeg godt kan lide plantefrie områder også. Der vil jeg gerne have et kontrastfyld farve i bundlaget. Hvor køber du dette bundlag Kristian? Er det på akvariegodning.dk? Jeg synes det ser ud til at alt er udsolgt på denne hjemmeside og at det har det været længe? Sviner det ikke hvis du har rodende fisk, herunder maller?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 16/08-2016 20:08 16/08-2016 20:08
Mallet graver kun i øverste top lag.
Dette er jo mange cm tygt, så der er masser af margin.

Angående mørkt bundlag så syntes jeg akvariet bliver for mørkt, og der så skal bruges endnu flere watt på at lyse det hele flot op.

Angående rolige fisk, så virker det fint med masser af gemmesteder, og korrekt bestand, og sammensætning, samt tilpasning af diverse specielt til de fisk man holder.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Kristian Paaske - 16/08-2016 22:44 16/08-2016 22:44
Jeg laver selv mit bundlag. Spagnum og ler køber jeg i plantorama eller Bauhaus. Husk det skal være rødler og økologisk gødningsfri spagnum. Rexolinen har jeg en gang for nogel år siden købt et lille lager af, så det har jeg liggende i nogle små lufttætte poser. Jeg har en del malle i mit akvarie og jeg har aldrig set, at de skulle svine ved at grave bundlaget op. Som Thomas skriver, så er det kun den øvester del af bundlaget de roder i.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger tullfreak - 17/08-2016 19:43 17/08-2016 19:43
Indlægget er rettet 17/08-2016 19:54 17/08-2016 19:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Til #13. Lyder spændende med dette bundlag. Kan man købe Rexolin nede i dagli Brugsen :)

Så har du vel 10-12 cm bundlag ved forruden? Det ser vel knapt så pænt ud, eller skjuler du dette på nogen måde? Er det muligt at undlade selve bundtaget ved de forreste 5-10 cm, altså bare med 5 cm grus ved forruden? Er det til at styre uden at lave en egentlig terrasse? Går ud fra at et finkornet bundlag i toppen ikke gør det nemmere at styre i forhold til en niveaudeling?

Jeg er så med på at man ikke får optimal plantevækst forrest i akvariet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Kristian Paaske - 17/08-2016 19:58 17/08-2016 19:58
Nej jeg har ca fem cm. sand.
Du kan se i denne tråd, hvordan jeg har lagt bundlaget i mit akvarie: Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1642003
Jeg har faktisk ikke haft problemer med at få noget til at gro i sandet...
Angående rexolin så kan du købe det på akvariegoedning.dk Jeg kan ikke huske, hvor jeg købte mit, men det fåes forskellige steder. Jeg vil dog varmt anbafe dig at handle med Jørn. Det er gode produkter har sælger.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 17/08-2016 20:54 17/08-2016 20:54
du behøver ikke aktivt bundlag helt op til forruden,
det halve eller 2/3 af akvariet bagfra er jo fint,
for du stiller ikke store krævende planter foran,
og så kan du have lavt grus/sand lag ved forruden,
for ærligtalt så ser det ikke just lækkert ud at kikke ind til bundlaget,
mit mål er slet ikke at have grus på forruden..

hvis du får behov for at flytte en stor fed plante en dag, så kan det kræve en ven til at holde en suge slange ned ved bunden samtidig, så man undgår at splatte hele akvariet til.
Eller gør noget smart, læg en plan og hold den :-)

Annoncører
Annoncører