1600 liters akvarium

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 4856

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger McWearq - 10/08-2016 19:58 10/08-2016 19:58
Nogle af jer har måske fulgt med i den tråd der handler om tilblivelsen af et krydsfinerakvarium på ca. 1600 liter. Tråden blev lidt lang efterhånden og det kneb lidt med at få kommentarer og svar på spørgsmål stillet i den, så jeg tillader mig at lave en ny, nu hvor mit akvarium er færdigt og ibrugtaget. Her håber jeg at kunne få svar på spørgsmål som er fremkommet og sikkert fremkommer, fordi akvariet er betydeligt større end dem jeg hidtil har haft. Den gamle tråd ligger her:

Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1659097

Jeg poster stadig på denne side, med mere uddybende forklaringer på mine valg, i forhold til forskellige emner der har med driften af akvariet at gøre

Eksternt link http://www.krydsfinerakvarium.dk/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger McWearq - 10/08-2016 20:02 10/08-2016 20:02
Indlægget er rettet 10/08-2016 20:11 10/08-2016 20:11 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvordan bærer man sig ad med a få fiskelort op af et akvarium der er 75 cm. højt og 80 cm. dybt og med sandbund?
Jeg har altid, i mine andre akvarier suget skidtet op med en vandslange, men den fremgangsmåde forekommer mig at være meget besværlig i et akvarium af den størrelse. Er der nogen der har erfaringer med slamklokker og hvad de forskellige remedier ellers hedder? Jeg kunne godt tænke mig at kunne rengøre, måske næsten på daglig basis, uden nødvendigvis at skulle tappe vand af akvariet hver gang.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger greve - 10/08-2016 20:50 10/08-2016 20:50
Hej.
Jeg har en batteridrevet bundrenser/slamsuger fra Eheim, men den er kun 60cm ialt. Ved ikke om nogen laves længere ellers kan den vel tåle at være under vand vil jeg tro, mit er kun 55 cm højt minus grus... Ellers virker den perfekt når der ikke skal suges vand med ud. Købte den af samme grund som dig.
René.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger søren svensson - 10/08-2016 20:52 10/08-2016 20:52
Tror det bliver svært at holde rent
Den bestemt løsning var nok at vand strømmen er sådan at snavset ligger sig et nogle få steder
Som du kan suge op
Du kan sætte et pvc rør på slangen så er det meget nemmere at suge op

Søren

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger McWearq - 11/08-2016 08:34 11/08-2016 08:34
Interessant idé med en batteridrevet slamsuger. Jeg har straks bestilt en i Kina, der er lang nok til at kunne bruges i mit akvarium. Det er store fisk jeg har, så deres efterladenskaber er også store, hvorfor det burde være muligt at si dem fra.
Ja, det ville være rart hvis flowet i akvariet samlede efterladenskaberne, men det er vel lidt svært at planlægge på forhånd. Man er ligesom nødt til at starte akvariet op, og så se hvad der sker.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger ThomasBallerup - 11/08-2016 10:31 11/08-2016 10:31
Indlægget er rettet 12/08-2016 13:19 12/08-2016 13:19 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

der findes en gardena haveslange der passer lige uden på elektrikker rør,
så kan man efter behov lige trykke det ind i enden når der er langt til bunden :-)
skær gerne elektrikker røret lidt skrå i begge ender, så er det både lettere at presse ind i slangen,
samt kan bedre syge lort uden at suge grus, lettere og billigere bliver det næppe.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger McWearq - 11/08-2016 11:13 11/08-2016 11:13
Det er ikke helt sikkert at jeg har fået forklaret mig ordentligt, men øvelsen går delvist ud på at kunne suge ekskrementer væk, uden at tømme vand af akvariet, altså mellem vandskift, og her vil en batteridrevet hævertpumpe være smart, hvis den ellers virker. Din løsning med et stift rør vil jeg til at anvende i forbindelse med vandskift, tak for den fidus :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger shrimpmaster (Inaktiv) - 12/08-2016 10:55 12/08-2016 10:55
Er der sump under akvariet?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger McWearq - 12/08-2016 12:14 12/08-2016 12:14
Det er der nemlig, og det er en medvirkende årsag til at jeg ikke kan hæve så meget vand ud af akvariet, uden at slukke pumpen. Slukker jeg den, så løber der ca. 150 liter ud, uden det iøvrigt trækker noget skidt med, fordi udløbsrøret naturligvis sidder højt placeret over bunden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger søren svensson - 12/08-2016 16:55 12/08-2016 16:55
Din sump er for lille den skulle være lavet sådan hvis strømmen går så kan vandet være i sumpen 0g når strømmen kommer igen så er vandet som før strømafbrydelsen
Dit udstrømmer rør i akvariet er det for langt nede i akvariet for det dur ikke ???
det ville måske også hjælpe på manglende cirkulation hvis det er højere oppe

Du kan også sætte en hane på pumpe røret hvis du vil slukke pumpen uden vandet løber ud men måske lidt bøvlet

Søren

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger ThomasBallerup - 12/08-2016 17:36 12/08-2016 17:36
det er ikke helt rigtigt Søren,
os, der kombinere sump med automatisk vandskift, har jo et extra overløb i sump,
så gammelt vand løber over ud og væk, når nyt tilføres,
mener også det er lavet sådan på dette her projekt ??
Hvis jeg tager fejl, så se venligst bort for dette indlæg :-)
derfor er sump så ikke for lille, og derfor "mister" man vand ved strømafbrydelse
som man så mangler for at det kan køre af sig selv igen, når strømmen kommer tilbage.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger søren svensson - 12/08-2016 17:54 12/08-2016 17:54
Thomas man kan lave det på mange måder jeg har også overløb til kloak men jeg skifte ikke vand som dig
Jeg mener nu stadig det er lavet forkert men pyt man ser forskelliget på det
Jeg syntes det skal laves sådan at der ikke er noget der kan gå galt eller opstå så få problemer som muligt

Søren

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger McWearq - 12/08-2016 19:15 12/08-2016 19:15
Du har ret i, at hvis sumpen skal kunne indeholde det ekstra vand som fremkommer når pumpen slukker, så er min sump for lille. Den er på 200 liter og det var hvad jeg kunne få fat på, på det tidspunkt. Jeg kunne imidlertid ikke leve med at den kun var udnyttet 50%, så derfor er den konstrueret med et overløb helt oppe ved kanten. Det betyder så naturligvis, at alt overskydende vand løber direkte i kloaken. Hvis jeg skulle starte forfra på projektet ville jeg muligvis lave en større sump, men jeg mener ikke at man kan tale om at jeg har lavet systemet forkert. Flowet virker rent faktisk, selvom der mangler 150 liter i akvariet, det erfarede jeg da jeg kom hjem efter et par feriedage, hvor lynet havde slået HFI-relæet fra, og jeg genstartede pumpen uden at fylde vand på. Jeg kører med et såkaldt "Herbie" overflow, og jeg tror jeg vil prøve at eksperimentere med hvor tæt på overfladen jeg kan få udgangsrøret, uden at der opstår støj. Jo højere det kan komme op, desto mindre vand vil der jo løbe ud ved pumpestop.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger shrimpmaster (Inaktiv) - 12/08-2016 19:17 12/08-2016 19:17
Jeg har overløb og sump under mit akvarie.
I overløbet, er der 3 rørgennemføringer i bunden.
De 2 største er vand til sumpen, hvoraf det ene er et sikkerheds rør, hvis et eller andet skulle blokere nedløbet.
Det sidste rør er returvandet fra sumpen. I udløbet har jeg boret et 5mm hul i pvc'en, således at hvis strømmen går, suger det ikke vand retur til sumpen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger ThomasBallerup - 12/08-2016 22:55 12/08-2016 22:55
jeg tror der er uendelige måder og metoder til alt det med filter og pumper og specielt sump,
vi prøver vel alle efter bedste evne at opnå noget der er så sikkert og stabilt som muligt
samt lange vedligeholdelsesintervaller, og sikker genstart ved strømafbrydelser,
der er alle mulige fysiske og praktiske begrænsninger, har man ikke så meget plads,
er det bare svært at lave sagerne super fedt på alle ønskede punkter.

Det med lille "luft" hul i toppen af bund sugerør er et gammelt trick,
det bør faktisk også bruges selv om at man har spandfilter :-)
netop for at undgå at suge hele akvariets indhold på gulvet, den dag noget knækker
eller bliver utæt og man ikke opdager det med det samme.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger shrimpmaster (Inaktiv) - 13/08-2016 09:09 13/08-2016 09:09
ThomasBallerup skrev :
Det med lille "luft" hul i toppen af bund sugerør er et gammelt trick,
det bør faktisk også bruges selv om at man har spandfilter :-)
netop for at undgå at suge hele akvariets indhold på gulvet, den dag noget knækker
eller bliver utæt og man ikke opdager det med det samme.

Nu er det ikke i nedløbet, hullet er, men i returen til akvariet. Som netop har sit udløb lige under/i overfladen.
tvivler på at du kan få et spandfilter til at fungere hvis du laver hullet i røret som fører vand ned til filteret

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger ThomasBallerup - 13/08-2016 17:50 13/08-2016 17:50
Så har du lavet hul i det forkerte rør, hele pointen med det hul er netop at stoppe en hævert virkning når vandet kommer lidt ned, lige under dette hul, suger den luft og festen stopper, ja spandens pumpe er ligeglad, da normalen er at hullet er under vand,,så ganske få % af vandet suges så igennem dette hul, men da det meste stadig suges op fra bunden, hvor der er mest lort, virker systemet optimalt.
Udgangs røret sidder oppe tæt på overfladen, så her her der ingen fare for hævert kan tømme hele akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger shrimpmaster (Inaktiv) - 13/08-2016 21:34 13/08-2016 21:34
ThomasBallerup skrev :
Så har du lavet hul i det forkerte rør, hele pointen med det hul er netop at stoppe en hævert virkning når vandet kommer lidt ned, lige under dette hul, suger den luft og festen stopper, ja spandens pumpe er ligeglad, da normalen er at hullet er under vand,,så ganske få % af vandet suges så igennem dette hul, men da det meste stadig suges op fra bunden, hvor der er mest lort, virker systemet optimalt.
Udgangs røret sidder oppe tæt på overfladen, så her her der ingen fare for hævert kan tømme hele akvariet.

Uden at ville lyde alt for grov, så vil jeg sige. Du ved ikke helt hvad du taler om.
Inden for saltvandshobbyen, er det den gænse måde at undgå vand på gulvet ved strømsvigt.
Du ved måske heller ikke hvad et overløb er?
Du har måske en anden indgangsvinkel til det fordi du bruger et spandfilter. Men filtering i et saltvands akvarie er langt mere end, blot at få hevet svæv ud af vandet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger ThomasBallerup - 14/08-2016 13:19 14/08-2016 13:19
helt korrekt, jeg ved intet som helst om saltvandsakvarier eller de tekniske sager til sådan noget.
Beklager mange gange hvis der er noget jeg har misforstået,
troede bare dette akvarie projekt som tråd starteten har og som alle taler om her, er mere normale ferskvandsakvarier med rimelige normale sump filtre.

NEJ jeg bruger ikke spandfiltre (mere) har dog harft en del, Jeg bruger kun sump til mine store akvarier.
Jeg vil dog gerne påstå et det helt generalt vil være de samme fysiske love der gælder,
vand der løber ned af i gennem rør eller slanger, hvor toppen er under vand, og bunden er uden for og åben, så løber vandet ud af bund enden, (læs om hævert) det vil blive ved til at der ikke er mere vand,
eller man kan stoppe ved at suge luft ind, i toppen, via lille hul placeret lige under overfladen.

Et udløb placeres normalt lige under overfladen, enten via åbne rør, eller spraybars.
Man suger ofte nær bunden, hvor skidt samler sig, derfor er der fare som beskrevet, via suge røret, dvs indgangen til sumpen eller spanden.

Der er 100 vis af måder at gøre alting på, du kan sagtens have gjort noget anderledes end det beskrevne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger søren svensson - 14/08-2016 14:08 14/08-2016 14:08
For lige at vende tilbage til batteri slamsuger så har jeg ikke de bedste erfaringer med dem efter min mening dur de kun til mindre akvarier det et ikke det største filter i dem og de kan ikke tåle at komme under vand så jer tror ikke det er en mulighed for dig men lad os se når du har fået den og brugt den i et stykke tid
Du skriver også at du mangler 150 liter vand i akvariet og når strømmen kommer kan det lige lade sig gøre uden at fylde vand på
Super det kan lade sig gøre forstår det bare ikke har du ikke delt biofilteret op i rum og har et x antal liter til rådighed i pumpe kammeret for som jeg ser det så skal det så minimum være på de 150 liter for det kan køre igen uden pumpen løber tør ???

Søren

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger McWearq - 14/08-2016 19:03 14/08-2016 19:03
Der er egentlig ikke noget hokuspokus i at det virker. Mit hovedudløb fra akvariet til sumpen sidder ca 10 cm fra overfladen i akvariet. Når strømmen går, vil vandoverfladen sænkes til det niveau. Det vand løber ud af sumpens overløb, som er placeret helt i toppen af denne, hvorved hele sumpen er fyldt med vand når der, på et tidspunkt, ikke løber mere vand til. Udløb til ekstern pumpe sidder i bunden af sumpen, men her løber der ikke noget vand ud, når pumpen står stille. Når pumpen sætter igang igen, vil vandoverfladen i akvariet hæves, og det løber ned i hovedudløb og ned i sumpen - ringen er sluttet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger ThomasBallerup - 14/08-2016 19:28 14/08-2016 19:28
Beskrivelsen lyder fuldstændigt som mit,
mit pumperum er åbenbart lidt mindre volume end dit McWearg :-)
sådan rent % messigt.
for det vand jeg "mister" ved strømafbrydelse, gør at pumperum suges tomt,
når strømmen igen kommer tilbage, der er flere ting man bør gøre, for at undgå dette,
men det er bare ikke kritisk, gider jeg ikke rigtigt fikse mere rundt i det,
for det løber faktisk en smule vand den rigtige vej rundt,
fisk og filter vil overleve, og næste dag fra 8-10 kommer der 2 nye spande vand på helt automatisk.
da mit UR til vandpåfyldning er mekanisk, vil det altid komme i gang igen, det er ligegyldigt om uret går rigtigt, det værste der så kan ske, er at det køre i forkert timing mht dag og nat og gødnings påfyldning, så man kunne komme til at starte et vand skift lige efter ny gødning , det er dumt, men ikke farligt, og kan sagtens fikses når man kommer hjem fra ferie.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger McWearq - 22/08-2016 17:26 22/08-2016 17:26
Indlægget er rettet 22/08-2016 17:27 22/08-2016 17:27 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har lavet lidt hyggesnak omkring de fisk jeg holder i akvariet :)

Eksternt link http://www.krydsfinerakvarium.dk/mine-fisk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger McWearq - 03/09-2016 15:36 03/09-2016 15:36
Fantastisk instrument, og billigt. Til gengæld virker den ikke, men man kan jo ikke få alt her i tilværelsen. Det er dog rent faktisk lykkedes mig at få beløbet retur for apparatet, og jeg tror så meget på casen, at jeg har bestilt en ny i Kina, som formodentlig kan køre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger nordfyn (Inaktiv) - 04/09-2016 09:34 04/09-2016 09:34
Indlægget er rettet 04/09-2016 11:13 04/09-2016 11:13 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Angående rengøring. Jeg har købt en vand-støvsuger ved H.H til 250 kr. Lavet et rør og vupti. Husk bare at lave et passende hul i røret over vandet så den får både luft og vand med. Måske flere rør efter størrelse af akvarierne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger McWearq - 25/09-2016 19:59 25/09-2016 19:59
Jeg havde egentlig besluttet mig for at min returpumpe til sumpen skulle være eneste cirkulation i akvariet, men så kom jeg på andre tanker og anskaffede sådan en fætter her.

Eksternt link http://www.krydsfinerakvarium.dk/ibrugtagning/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger lars8000 - 25/09-2016 20:23 25/09-2016 20:23
Jeg renser aldrig bund i mit lille 530 L, det er fordi der går 10 stk. C.sterbai maller, og de roder konstant op i bunden, filteret tager så smudset...skal så siges mit filter ikke er helt ok til at tage smudset i vandet, men bunden er ren.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Kristian Paaske - 25/09-2016 20:35 25/09-2016 20:35
Sådan en har jeg faktisk og haft kigget på. Hvor hvordan virker den og hvor meget bølger kommer der?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger McWearq - 26/09-2016 07:40 26/09-2016 07:40
Den har et par forskellige indstillinger der pulserer. For begges vedkommende kan man indstille frekvensen mellem høj og lav ydelse trinløst. Jeg vil tro, at hvis man satte den i overfladen, eller lod den pege op mod overfladen, så ville den kunne generere nogle kraftige bølger, men jeg har ikke prøvet det, for det er ikke mit formål med pumpen. Den flytter virkeligt noget vand ved fuld power som trækker 25W, og det er tydeligt at der opstår en cirkulær vandbevægelse i akvariet. Fiskene mærkede det omgående da pumpen blev tændt, og stillede sig, i en lille stime, med hovedet op mod strømmen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger McWearq - 28/09-2016 18:25 28/09-2016 18:25
Jeg har skåret ned på bestanden i akvariet, men det har ført til at de tilbageværende fisk pludseligt er blevet meget utrygge og farer sammen ved den mindste bevægelse i rummet. Det synes jeg ikke at have oplevet før - det er sgu næsten som at have Discus igen :D Andre der har prøvet det?

Eksternt link http://www.krydsfinerakvarium.dk/mine-fisk/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger McWearq - 29/10-2016 18:51 29/10-2016 18:51
Indlægget er rettet 29/10-2016 18:56 29/10-2016 18:56 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Fiskene var efterhånden blevet trygge igen, men så holdt jeg efterårsferie :(

Og så er der kommet nye fisk i baljen -Taeniochromis holotaenia

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger McWearq - 02/11-2016 11:53 02/11-2016 11:53
Indlægget er rettet 02/11-2016 12:13 02/11-2016 12:13 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nu med gæstebog, hvis der skulle være nogen der har lyst til at efterlade en kommentar :)

Eksternt link http://www.krydsfinerakvarium.dk/gaestebog/

Der er forøvrigt mange der har været inde og kigge på siden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger ThomasBallerup - 04/11-2016 14:13 04/11-2016 14:13
jeg har et foreslag til din hjemmeside
jeg kunne godt tænke mig at kunne klikke på dine billeder, og derved få dem op i markant større,
for så kan jeg se de detaljer jeg finder interasant.

efter at have læst alle dine sider, kommer man virkeligt til at føle med dig,
grine eller grade indvendigt, alt efter hvor man læser,
hvor er det fedt når sagerne går godt,
men for pokkers da også hvor var det surt at læse om de flækkede glas sager samt om lim der hoppede af.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger McWearq - 04/11-2016 19:23 04/11-2016 19:23
Er det noget i denne stil du mener, Thomas? Det er kun på denne side jeg har implementeret den feature- de andre følger

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger ThomasBallerup - 04/11-2016 23:53 04/11-2016 23:53
JA TAK, det er helt klart noget i den rigtige retning :-)
husk også på at de fleste har vel 1920 eller mere i bredden
så hvis original billederne tages i denne store størrelse, ville det være kanon
så kan vi trykke og få den fulde detalje frem

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger McWearq - 06/11-2016 11:54 06/11-2016 11:54
Så har du fået zoom effekt på de billeder hvor jeg har fundet det relevant (på labtops) Dog mangler jeg at få det til at fungere i de små gallerier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger søren svensson - 12/12-2016 07:06 12/12-2016 07:06
Hvordan er det gået med din wave pumpe
Jeg overvejer også at købe en
Vil gerne vide om den er god
Larmer den

Hilsen søren

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger McWearq - 12/12-2016 08:34 12/12-2016 08:34
Den virker rigtigt godt. Hos mig kører den på et af de laveste effekttrin, og alligevel laver den så meget bevægelse i vandet at fiskene står med snuden op mod strømmen, og akvariet er trods alt 3 meter langt. Den kan godt høres, men det er ikke voldsomt generende og noget man hurtigt vænner sig til. Jeg lægger primært mærke til lyden når jeg slukker pumpen, i forbindelse med fodring.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger McWearq - 21/12-2016 20:02 21/12-2016 20:02
Jeg troede jeg var smart da jeg købte min Jebao Wave pump på Aliexpress til under halvdelen af hvad sådan en fætter koster i Danmark. Det er muligt at jeg fik fat i en dårlig kopivare, men kvaliteten så umiddelbart ud til at være OK og den har da også kørt fint indtil i dag, efter tre måneders drift, hvor den er helt død. Jeg har ikke haft tid til at undersøge det nærmere, der kan være en skjult sikring der er gået, eller noget andet som kan få den igang igen. Iøvrigt blev jeg advaret af en anden sælger om at udgaven af pumpen til det kinesiske marked (som er den jeg har) ville ophøre med at virke efter relativ kort tid. Det slog jeg hen som simpelt brødnid fordi hans pris var betydeligt højere, men tilsyneladende havde han ret.
Advarslen er hermed givet videre, man skal nok købe denne pumpe i en udgave til det vestlige marked, og hos en forhandler hvor man kan gøre garanti gældende.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger søren svensson - 21/12-2016 21:48 21/12-2016 21:48
tak for tilbage melding (y)
surt for dig håber du for det fixet

søren

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger ThomasBallerup - 23/12-2016 12:42 23/12-2016 12:42
michael, er det pumpen eller elektronikken der er kaput ?
kan man åbne styringsboksen ?
kan du tage nogle gode nærbilleder af printet ?
ellers kan du overveje at sende den til mig, for en prof vurdering af design kvaliteten
inden du kaster den i containeren.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger McWearq - 24/12-2016 08:16 24/12-2016 08:16
Hej Thomas
Jeg tænker faktisk at det er styreboksen den er gal med, men der er bare ikke en fornuftig måde at bypasse den på, når man, som jeg, ikke har en hel masse forskellige ledninger/stik liggende. Jeg har egentlig ikke noget særligt at bruge boksen til, andet end at sætte hastigheden på pumpen ned, så jeg tror jeg vil klippe de mærkelige stik af, sætte strømforsyningen til en 24 V dæmper jeg har liggende og så videre til selve pumpen....inden jeg kaster den i containeren :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger McWearq - 31/12-2016 18:48 31/12-2016 18:48
Arghh, jeg var lige ved at splitte det hele ad og lodde strømforsyning og pumpe direkte sammen, udenom styreboksen, da jeg kom i tanke om at jeg jo rent faktisk ikke havde tjekket strømforsyningen. Den er død som en sandsild viser det sig, og styreboks og pumpe kører fint på en af mine strømforsyninger til LED-lys.
Advarslen mod at købe så relativt dyre sager i Kina står dog ved magt, idet sælgeren nægtede at gøre garanti gældende da "det var over en måned siden at jeg havde modtaget varen" så havde pumpen været helt kaput, var beløbet altså tabt ;(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger shrimpmaster (Inaktiv) - 01/01-2017 15:41 01/01-2017 15:41
McWearq skrev :
Arghh, jeg var lige ved at splitte det hele ad og lodde strømforsyning og pumpe direkte sammen, udenom styreboksen, da jeg kom i tanke om at jeg jo rent faktisk ikke havde tjekket strømforsyningen. Den er død som en sandsild viser det sig, og styreboks og pumpe kører fint på en af mine strømforsyninger til LED-lys.
Advarslen mod at købe så relativt dyre sager i Kina står dog ved magt, idet sælgeren nægtede at gøre garanti gældende da "det var over en måned siden at jeg havde modtaget varen" så havde pumpen været helt kaput, var beløbet altså tabt ;(

Er det den der Jebao som har givet problemer?

Jeg købte en af samme slags med den dyre controller.
Det viste sig der varen fejl på controlleren, og selv om det var noget tid siden jeg havde købt den, så skulle jeg blot sende den tilbage. De betalte portoen. Kort tid senere kom en ny.
Det viste sig så at der også var problemer med selve pumpen. Der sendte de mig en ny motor. Og helt uden nogen anden kommentar, kom der en helt ny pumpe. Så lige nu har jeg faktisk materiale til 3 pumper liggende. Mangler dog holdere til 2 af dem. Jeg købte pumpen hos fish-street.com Og kan bestemt ikke klage over servicen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger McWearq - 01/01-2017 16:32 01/01-2017 16:32
Nej, du kan ikke klage over service, modsat min Kinaerfaring, men du kan vel ikke være helt tilfreds med pumpens kvalitet?
Jeg fik ikke gjort mit hjemmearbejde godt nok da jeg købte denne pumpe, for havde jeg læst alle de negative anmeldelser, der ligesom din beretning går på at pumpen går i stykker for et godt ord, så havde jeg ikke købt den.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger shrimpmaster (Inaktiv) - 02/01-2017 11:47 02/01-2017 11:47
Jeg havde ikke læst nogle anmeldelser af pumpen, for den var ret ny da jeg bestilte den.
Men det er helt korrekt, at det ikke er den letteste pumpe at have med at gøre.

Jeg har også en Maxspekt Gyre 150 pumpe, og selvom der på papiret ikke skulle være så stor forskel i ydelsen på pumperne, så er det markant forskel. Gyren er langt kraftigere. Men til gengæld, synes jeg at gyrens controller er noget besværlig at have med at gøre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger McWearq - 05/01-2017 18:08 05/01-2017 18:08
Der er kommet nye fik i baljen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger ThomasBallerup - 05/01-2017 18:36 05/01-2017 18:36
fine fisk og fine billeder :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger McWearq - 18/01-2017 16:01 18/01-2017 16:01
Jeg har d.d. hældt nogle flere marksten i mit akvarium. De skulle gerne blive ved med at se lige så rene ud som nu, så mon ikke jeg skal have fat på nogle Ancistrus?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger greve - 18/01-2017 16:37 18/01-2017 16:37
Hej.

Set ser s.... godt ud. Fik du nogen sinde en slamsuger (#24) der virkede eller er det kun til små akvarier
som er nævnt i tråden??
René.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger McWearq - 18/01-2017 19:28 18/01-2017 19:28
Ja, den virker sådan set godt nok, men posen der skal opsamle ekskrementerne er for tæt, så vandet løber ikke hurtigt nok ud af den. Jeg Må se at få fat i noget andet stof og så sy én selv. Så kan jeg også lave den noget større.
Hvad siger I til Ancistrus. Er der noget der kan holde den kedelige algebelægning væk?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger McWearq - 28/01-2017 18:06 28/01-2017 18:06
Jeg fik lyst til at vise jer, at jeg har arbejdet med at oppe standarden i min akvariekælder. Nu er der lige pludseligt betydeligt mere orden, mere plads og mere vand end der var før. Det store akvarium er på højre side, to 530 liters er stablet oven på hinanden og til højre for den reol står en lille reol som skal bære to 133 liters. Midt i rummet har jeg planer om en reol med to 250 liters, men så er der heller ikke plads til mere, hvis jeg stadig skal kunne komme rundt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger Jubel-Bille - 28/01-2017 20:25 28/01-2017 20:25
Lækker kælder :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Bruger Kristian Paaske - 28/01-2017 20:29 28/01-2017 20:29
Det er toppen, sådan et rum gad jeg også godt have!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
Bruger McWearq - 29/01-2017 18:36 29/01-2017 18:36
Verden er ikke gået helt af lave endnu. Se hvad jeg fik for kr. 100,- i dag :D 160 liter - det så ikke for godt ud, men et par timers arbejde med glasskraber, eddike, skuresvamp og knofedt fik det på omgangshøjde med de andre akvarier i kælderen. Det skal stå på toppen af reolen til højre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Bruger lars8000 - 18/03-2017 16:54 18/03-2017 16:54
Indlægget er rettet 18/03-2017 17:03 18/03-2017 17:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Bruger McWearq - 29/05-2017 20:41 29/05-2017 20:41
Jeg havde et lille uheld med min UV-enhed som sprang læk forleden, lige da jeg var på vej ud ad døren for at tage på Kristi Himmelfartsferie. Det kunne godt have udviklet sig til en lille katastrofe, men den fik jeg heldigvis afværget.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger McWearq - 03/06-2017 16:41 03/06-2017 16:41
Storrengøring i sumpen, som har kørt i over et år, i dag. Der var stort set ikke noget slam i den, men det var heller ikke derfor den er blevet renset. Tårnsnegle i hundredevis havde invaderet den, og noget måtte der gøres.

Eksternt link http://www.krydsfinerakvarium.dk/sump/

Annoncører
Annoncører