T5 vs Led

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1753

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Luffe (Inaktiv) - 11/06-2016 20:37 11/06-2016 20:37
Jeg har et akvastabil mark 2 sæt i sort og det er jeg ret glad for, desværre valgte lyset at stå af og nu søger jeg så en løsning til at få det lavet.

Grundarmaturet er taget ud og står til udskiftning.

Jeg kan vælge at købe et nyt grundarmatur med dæmpning og T5 rør som jeg så sætter til min sunriser igen, så er alt jo som det var før

ELLER

Jeg kan vælge at købe akvastabil LED samt dæmpbar driver og sætte det til min sunriser.

Kan nogen fortælle lidt om for og imod for de to løsninger ?

Jeg har tænk over det lidt og det jeg er mest nysgerrig på at farveægthed og plantevækst med LED løsningen.

Håber i har lidt gode råd :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger greve - 12/06-2016 00:06 12/06-2016 00:06
Hej. Hvis du ender med at vil købe Akvastabils LED - synes jeg du skal prøve at se det først. Jeg synes der er for få LED i skinnen og dermed for stor afstand, så lyset bliver ligesom for "koncentreret" i akvariet - du er ihvertfald ikke i tvivl om hvor den blå LED er i skinnen :( jeg overvejede det selv da jeg ville skifte T5 armaturet ud, men endte med JMB.
René.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Arne (Inaktiv) - 12/06-2016 06:09 12/06-2016 06:09
Jeg har et 530l mark II men Sylvania Aquastar og Sylvania Blue. 80 W .. Det er et super flot lys i forhold til JMB.
Jeg har også prøvet JMB på mit 900L, vi var begge enig om at fisken mistede farve når JMB var tændt, jeg kunne skifte mellem sylvania rør og så JMB.

LED er bare ikke gode nok lige pt. efter min mening ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Roland - 12/06-2016 07:38 12/06-2016 07:38
Har et akvastabil 360 L. med akvastabils LED. Duer ikke, planterne visner og dør. Desuden, dette er deres 1. LED, kan dette ikke gå over en sunriser ?
Købte et JMB, som jeg er meget tilfreds med, men som der bliver skrevet her. Så ser jeg tydeligt de " røde" nede på fiskene og planterne.
Så egentlig, tror jeg, at jeg ville beholde t5 rørene.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger blob (Inaktiv) - 12/06-2016 07:59 12/06-2016 07:59
Jeg har sat 3 i med 10.000 , 6.000 og 3.000 fra
Eksternt link http://www.outlight.dk/shop/frontpage.html
og det er krudt til planterne , den på de 10.000 er kun til at fremhæve fiskene farver , og det de virker.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KimJ - 12/06-2016 08:05 12/06-2016 08:05
Jeg ville fortsætte med at bruge T5, hvis lampen SKAL bruges igen.

Man kan sagtens få glimrende løsninger med LED, men som andre er inde på, er LED simpelthen ikke egnet til at være monteret så tæt på overfladen som de vil være i en Effectline lampe. Det gælder især LED med stærkt farvede dioder, hvor en nøjere betragtning vil afsløre pletter af misfarvning (især synligt på ensfarvede flader som f.eks. en sandbund, og MEGET synlige på fotografier).

Hvis man endelig VIL have LED i en Effectline lampe, er det derfor bedst at undgå dem med enkelte stærkt farvede dioder. Den ideelle LED løsning er at købe en dedikeret lampe, som monteres enten på et stativ der hæver lampen, eller hænges over akvariet. Dyrt men dejligt, og der kan laves lige den farve man selv ønsker!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Luffe (Inaktiv) - 12/06-2016 08:09 12/06-2016 08:09
De billige LED løsninger virker jo ikke med sunriser desværre, men tak for tippet blob.

Som jeg læser jeres svar her så er valget let, nyt T5D grundarmatur.

Det er som jeg tænkte og kan se i erfarer at LED ikke virker så godt som lysstof rør til akvarie brug, ihvertfald ikke endnu.

Man gider jo ikke se på fisk der ikke ser ud som de bør og planter der ikke trives.

Tak for jeres input :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger blob (Inaktiv) - 12/06-2016 08:20 12/06-2016 08:20
Jeg HAR sunriser på mit sæt (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger OO (Inaktiv) - 12/06-2016 11:50 12/06-2016 11:50
Hej. Jeg kunne godt tænke mig at blande mig i debatten for jeg kunne også godt tænke mig at installere LED i mit akvarie som er et 190 l hjørne. Her kommer så mit spørgsmål hvordan gemmer man alle de ledninger væk og skal man fremstille et helt nyt låg for at det kommer til at se ordentligt ud *rødmer*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger brevis (Inaktiv) - 12/06-2016 19:01 12/06-2016 19:01
Har selv haft akvastabil led. Dem var jeg ikke helt tilfredse med. Farverne var fine men efter 6mdr brug var der fugt i dem. Pillede endestykkerne af og kunne vel hælde 1/4 liter vand ud.
Har nu jmb led og det virker meget bedre. Er glad for farverne. Algerne vokser også. Men som Malawi tank er der ingen planter, så hvordan de klarer sig må andre fortælle :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 12/06-2016 19:11 12/06-2016 19:11
Har du røven fuld af penge, som det forlyder i en reklame for tiden...

Så er et godt lys på LED Basis GHL Mitras, der kan man selv indstille den spektrale fordeling...
Eksternt link https://www.aquariumcomputer.com/products/ghl-illumination/led-il...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger KimJ - 13/06-2016 06:58 13/06-2016 06:58
Som #11 er inde på, er dedikerede LED lamper vejen frem. De er dyre (behøver dog langt fra at være så dyre som den viste) men de kan typisk alt det T5 + lysdæmpere kan og mere til. Valgfri lysspektrum (inden for visse grænser) er nok den vigtigste, men også programmering af variabel lysintensitet og -spektrum hen over dagen, er en mulighed på mange af dem.

Ulempen er, at de ikke er heldækkende, og virker bedst hvis man ikke har dæksglas. Vil man have dæksglas alligevel, skal de holdes HELT rene, og der skal være foranstaltninger (hældning på glasset eller ventilation) som forhindrer at kondensvand sidder som dråber på undersiden.

Et billigere (og efter min mening noget mere dekorativt) alternativ til GHL lampen:

Eksternt link http://www.maxspect.com/index.php?option=com_content&view=article...

Husk at lampen ikke behøver at være lige så lang som akvariet, og at de Watt-styrker der er angivet, er det maksimale output! Typisk har man ikke brug for at skrue op på mere end 60-80%. På min egen lampe, som er en 320W der hænger over et 160x75cm koralrevsakvarium, står de 2 kanaler på hhv. 60/50% når de er på det højeste. En T5 løsning, ville bruge mindst det dobbelte men snarere 3 gange så meget strøm.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 14/06-2016 17:53 14/06-2016 17:53
Der er vist ikke den helt store forskel rent prismæssigt... Eksternt link http://decocean.dk/da/shop/c/belysning?page=2

Jeg gav ca. 4.500,- pr. stk. af de 2 Mitras som jeg har og så er der et sæt solbriller med til prisen :D :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Arne (Inaktiv) - 14/06-2016 19:08 14/06-2016 19:08
2 LED lamper til 9000 kr. er nok lige i overkante af hvad folk vil bruge til lys, med mindre man har et salt vands akvarium hvor alt er dyrt ..GG

Om et år eller 2 kommer der vel opdateret Led lamper til menneske penge der lyser lige så godt som T5 rør.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 14/06-2016 20:09 14/06-2016 20:09
det er nu ikke korrekt, planteakvarier har brug for mindst samme kvalitetslys som koraller har...
men det er selvfølgelig et spørgsmål om hvad man vil ofre på sin hobby... men 4.500,- for sådan en lampe er faktisk billigt...
Og de bliver nok ikke overhalet inden om sådan lige med det første, man kan ting med disse lamper som man ikke kan med så meget andet der udbydes..
Der findes dog også plasma lamper, men de er mindst lige så dyre...
Endvidere vil folk gerne give over 1000,- kr. for en simpel vandtæt ledskinne og ydelsen fra sådan een er indeholdt mange gange i sådan en lampe...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger KimJ - 15/06-2016 09:07 15/06-2016 09:07
For nogle mennesker er en "lille" prisforskel på små 1000,- måske ikke helt ligegyldig?

Jeg er enig i, at ferskvandsfolket traditionelt bakker ud, når de ser priserne på "rigtige" LED lamper. Det skyldes formentlig en kombination af at det "bare" er lyset, hvilket for mange ikke har den store tiltrækning, og det faktum at de allerede har betalt for en lampe (den lampe har i øvrigt ofte været næsten lige så dyr som en LED lampe, f.eks. en Effectlight) som gerne skal genanvendes.

Det er lidt synd, for de går glip af en løsning der ikke bare er tæt på ideel, men også så flexibel, at den kan anvendes over stort set alle de akvarietyper de i fremtiden måtte finde på at skulle afprøve.

"Planteakvarier" dækker jo over mange typer akvarium. For langt de fleste kan mindre (og "dårligere") lys end det der anvendes over et koralrevsakvarium jo sagtens gøre det. Men er man ude i at det skal være helt på toppen og skal kunne klare alt, er det typisk de samme lamper, bare i forskellige versioner man har brug for.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Dholtebo (Inaktiv) - 15/06-2016 09:09 15/06-2016 09:09
KimJ skrev :
For nogle mennesker er en "lille" prisforskel på små 1000,- måske ikke helt ligegyldig?

Jeg er enig i, at ferskvandsfolket traditionelt bakker ud, når de ser priserne på "rigtige" LED lamper. Det skyldes formentlig en kombination af at det "bare" er lyset, hvilket for mange ikke har den store tiltrækning, og det faktum at de allerede har betalt for en lampe (den lampe har i øvrigt ofte været næsten lige så dyr som en LED lampe, f.eks. en Effectlight) som gerne skal genanvendes.

Det er lidt synd, for de går glip af en løsning der ikke bare er tæt på ideel, men også så flexibel, at den kan anvendes over stort set alle de akvarietyper de i fremtiden måtte finde på at skulle afprøve.

"Planteakvarier" dækker jo over mange typer akvarium. For langt de fleste kan mindre (og "dårligere") lys end det der anvendes over et koralrevsakvarium jo sagtens gøre det. Men er man ude i at det skal være helt på toppen og skal kunne klare alt, er det typisk de samme lamper, bare i forskellige versioner man har brug for.

derfor er det så smart med sera led, det kan installeres i de eksisterende sokkelholdere.0)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger KimJ - 15/06-2016 10:09 15/06-2016 10:09
Problemet er bare, at det lys man får ud af det, ikke er nær så godt som det man får fra en dedikeret LED lampe. Det er og bliver en lappeløsning, om end det muligvis er en af de bedre af slagsen.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Arne (Inaktiv) - 15/06-2016 16:26 15/06-2016 16:26
Personligt så vil jeg ikke have 2 rigtige led lamper til at hænge over mit akvarium inde i stuen, men det er jo smag og behag hvad folk er til.

Jeg er vel kommet der til at jeg venter til Led lys til 1000 kr. bliver bedre ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger KimJ - 15/06-2016 21:47 15/06-2016 21:47
Indlægget er rettet 16/06-2016 14:29 16/06-2016 14:29 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det er heller ikke lige min stil. Heldigvis kan man jo smide det hele ind i et kabinet. Så er der jo frit slag m.h.t. at få lyset anbragt i den rigtige højde

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Dholtebo (Inaktiv) - 16/06-2016 08:43 16/06-2016 08:43
KimJ skrev :
Problemet er bare, at det lys man får ud af det, ikke er nær så godt som det man får fra en dedikeret LED lampe. Det er og bliver en lappeløsning, om end det muligvis er en af de bedre af slagsen.

det er vist smag og behag, personligt synes jeg at seras er det bedste jeg har set, også er det super nemt at installere og giver en fremragende lys.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Method01 (Inaktiv) - 17/06-2016 18:39 17/06-2016 18:39
Indlægget er rettet 17/06-2016 18:40 17/06-2016 18:40 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Dholtebo skrev :
KimJ skrev :

det er vist smag og behag, personligt synes jeg at seras er det bedste jeg har set, også er det super nemt at installere og giver en fremragende lys.

Hej

Bruger du Sera Led til et plante akvarie?
Overvejer selv at prøve de her Sera Led til mit Juwel 300 (350l) planteakvarie. Men jeg er ikke sikker på at de er kraftige nok?

Som du skriver kan man montere dem i den eksisterende løsning så det er jo egentligt bare at udskifte de 4 stk. t5 rør med 4 stk. led, hvis altså de kan levere ligeså godt eller bedre lys end de nuværende t5 lys.
Nogen der har noget input?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger flemse (Inaktiv) - 17/06-2016 19:49 17/06-2016 19:49
Indlægget er rettet 17/06-2016 19:51 17/06-2016 19:51 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Der tales meget om kombi lys.altså gode led og så nogle T-5 rør og det gælder også i salt vands hobbyen.Hvor flere går tilbage til T-5. Selv har jeg på mit salt vands akvarie en kombi løsning som jeg er meget tilfreds med. Har lige skiftet til 4 stk Maxspect razor R420R 160W 16000 kelvin. Samt 2x80W T-5 der nok skal udvides til 2x80W mere Men tænker at en 8000 kelvin vil passe ok til et plante akvarie.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger KimJ - 18/06-2016 07:36 18/06-2016 07:36
Indlægget er rettet 18/06-2016 14:12 18/06-2016 14:12 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg tror at mange saltvandsakvarister er blevet lidt skuffede over LED, når den første begejstring over besparelserne på el-regningen har lagt sig, men det hører også med til historien, at der indledningsvis har været en del misforståelser omkring brugen af det nye lys. At saltvandsakvaristerne også i vid udstrækning har været pionererne og beta-testere for de første kommercielt fremstillede lamper, har selvfølgelig heller ikke hjulpet.

Et af de problemer mange, især fersk- men også saltvandsakvarister kæmper med, er lysspredning. Den er simpelthen for lille, hvilket giver nogle uheldige effekter, som man kan dæmpe eller helt usynliggøre for det blotte blotte øje, bla. ved at kombinere med lysstofrør, som med deres meget jævnt fordelte lys kan "opbløde" de pletter LED har tendens til at tegne på jævnt farvede dekorationsgenstande.

Lyset fra de første generationer af LED-lamper, har heller ikke ligefrem visuelt været fantastiske til at konkurrere med det lys vi har været vant til (og de kan i mine øjne stadig ikke slå en god kombination af HQI/T5), men efterhånden synes jeg at de bedste af dem, er kommet meget godt efter det.

Det helt store problem er dog stadig, at lamperne bruges forkert! De fleste monterer dem i de stativer som medfølger, og man kunne da også tro, at det ville være den bedste løsning. Det er det imidlertid ikke, det er bare et kompromis mellem det producenterne tror akvaristerne vil acceptere at lyset fylder over baljen, og den højde der faktisk virker bedst. Ganske som de "gammeldags" HQI lamper, skal LED monteres et ganske godt stykke over vandspejlet for at få tilstrækkelig spredning, og der er ikke rigtig nogen vej uden om dettte.

Det giver så andre problemer, som f.eks. at der slipper lys ud i det rum akvariet står i, og det kan også være ret irriterende at kigge op i en tændt lampe, når man sidder tæt på akvariet. Altså de samme visuelle problemer vi havde med HQI lamperne!

En afdækning eller et decideret kabinet er den ideelle løsning, men de fleste, og især ferskvandsakvaristerne (delvis inkl. jeg selv) synes tilsyneladende stadig at en flad lampe er det der skal til, og så bliver det svært at komme ud over de synlige problemer med "discokugle-effekt" på bunden, især fra lamper med stærkt farvede dioder. Saltvandsakvarister generelt, har dog længe været vænnet til at deres lamper skal være hævet over akvariet, og oplever derfor ikke problemet så voldsomt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Rasmus Bech (Inaktiv) - 18/06-2016 18:30 18/06-2016 18:30
Indlægget er rettet 18/06-2016 18:30 18/06-2016 18:30 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg er efter hånden blevet rigtig glad for silvans led udendørs spot :D de har kostede 140 Kr stk
og de lyser ret godt,

så vis man mangler et lys til et lille akvarie med få planter som mig, kunne det da være et godt forslag i stedet for de nano akvarie lys til omkring 1000 kr :)

og så er de jo også vandtætte :D

Annoncører
Annoncører