Nyt tanganyika akvarie

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Generelt
Visninger : 1080

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger TangaThomas - 17/04-2016 09:19 17/04-2016 09:19
Hej alle,

Jeg spurgte for lidt tid siden ind til om et Juwel Rio var værd at købe og nu er der så købt et Juwel Rio 180 (dvs. et ca. 200l akvarie, som måler 100x40x50), som bare står i kælderen og venter på at skal sættes op inden for en måneds tid :)

Jeg vil gerne forberede mig godt, så akvariet får en god start og i den forbindelse har jeg en række spørgsmål, som jeg håber at I kan svare på.

Jeg har besluttet mig for at der skal Tanganyikacichlider i akvariet, da vandet her i Århus er meget hårdt og jeg gerne vil opleve noget spændende adfærd og gerne lidt yngel også. På trods af mit brugernavn har jeg faktisk kun holdt Neolamprologus multifacsiatus i et 60l akvarie og Julidocromis transcriptus ligeså.
Min plan er et indrette akvariet som et klippekyst akvarie med masser af sten og måske et par moduler hvis jeg kan finde nogle til billige penge.

Jeg har tænkt på følgende fisk, hvor jeg udvælger tre af dem:
- 1.2/3 Neolamprologus buescheri
- 1.1 Julidochromis ornatus/marleri/dickfeldi
- 1.1 Neolamprologus leleupi
- 1.1 Telmatochromis vittatus
- En lille flok sneglehuslegere. Enten brevis, multi eller stappersi

Andre fisk der har været i overvejelserne:
- Altolamprologus Calvus: Er blevet fravalgt, fordi den er en yngeltyv
- Eretmodus cyanostictus: Er svær at opdrive og holde
- Neolamprologus Tretocephalus: Er svær at holde og vil gerne have lidt større akvarie

Jeg vil gerne have jeres input til ovenstående. Lyder det fornuftigt? :)
Er der desuden nogle af jer der kører med spandpumpe på jeres Juwel Rio? Kan de sættes til uden at skulle skære i toppen.

Mvh. Thomas

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 17/04-2016 10:07 17/04-2016 10:07
Jeg tror du skal holde dig fra buescheri: Eksternt link http://www.seriouslyfish.com/species/neolamprologus-buescheri/
Hvis du nøjes med at læse et par linjer, så læs de sidste: Not recommended for the beginner N. buescheri is one of the most aggressive small cichlids in the hobby.

Du ender sikkert i det problem, at det er svært at kønsbestemme fiskene, så man ender med en lille flok af hver. Personligt holder jeg mig til 2 arter i mit 180 liters akvastabil. Jeg har similis og transcriptus.

Hvis du vil have 3 arter, så vil jeg nok gå efter leleupi, julidochromis og en sneglehusleger.

Har du snakket med Tropeland, det ser ud til at de kan skaffe det meste:
Eksternt link http://www.tropeland.dk/webshoppen/76-tanganyika-cichlider/

Hvis de kan skaffe Tanganicodus irsacae hjem, så vil det jo være en rigtig fin hestenæse at have gående, da den tilsyneladende ikke er lige så grønt-krævende som de andre:
Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=13823

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger TangaThomas - 17/04-2016 10:21 17/04-2016 10:21
Tak for svar Søren.

Det var ikke det indtryk jeg fik de andre steder hvor jeg læste om den, men måske jeg skulle vente lidt med den.

Jeg har ikke snakket med Tropeland, men dem må jeg hellere få snakket med når jeg kommer tættere på.
Mit akvarie er 100cm langt, så jeg håber at jeg kan klemme 3 arter derned :)

Hvor mange har du gående af hver art i dit akvarie?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger scn - 17/04-2016 10:30 17/04-2016 10:30
Jeg ar lige sat var det 5 eller 6 transcriptusser ned til mine similiser. Der er vel 25-35 similiser, men skal af med nogle af dem, de fylder lidt for meget.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger TangaThomas - 17/04-2016 10:34 17/04-2016 10:34
Okay. Så tror jeg nok det skal gå med lidt flere arter, hvis jeg holder mig til et lavt antal af hver.
Men jeg sætter selvfølgelig en enkelt art i ad gangen - så må jeg lige vurdere hvor mange der er plads til :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger TangaThomas - 17/04-2016 20:34 17/04-2016 20:34
Er der andre som har nogle holdninger til sammensætningen? :)
Og er der evt. nogen der har erfaring med spandpumpe i et Juwel Rio?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger TangaThomas - 23/04-2016 10:49 23/04-2016 10:49
Jeg er blevet opfordret til at kigge på et modul med filter i og har i den forbindelse fundet et på 4L (Eksternt link http://www.unimati.biz/product.asp?product=4626 ).
Er det stort nok?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger PowerbaitDK (Inaktiv) - 13/01-2019 16:03 13/01-2019 16:03
Med hensyn til Buescheri er det helt rigtigt at det er en hidsig fætter, der hurtigt vil stresse/slagte de fleste andre fisk i et akvarie. Og man må ikke sætte den sammen med Brichardi/Daffodil da de kan krydse.
Men skulle du gå hen og vælge Buescheri så skal du gå efter den der kommer fra Kamakonda da det er den flotteste ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger kordon - 05/02-2019 00:26 05/02-2019 00:26
Hej Thomas
Jeg har de fleste arter du søger. Du er velkommen forbi og se hvad jeg har. Jeg bor i Rødovre.
Mvh. Michael

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger TangaThomas - 05/02-2019 19:49 05/02-2019 19:49
Hej med jer
Tak for svarene - Det var dog tilbage i 2016 og jeg er for tiden mest til Sydamerikanske fisk ;-)

Annoncører
Annoncører