400l Selskab med planter

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 607

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Christian Hansen (Inaktiv) - 25/03-2016 10:51 25/03-2016 10:51
Indlægget er rettet 25/03-2016 10:54 25/03-2016 10:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej,
Så har jeg fået startet mit 400L selskabsakvarie/planteakvarie op. Ideen er at der skal være en del planter, men at de primært skal være langsomt voksende. Til at starte med har jeg en del stængelplanter af den hurtigtvoksende type voksende bagerst i lavaformationerne - De er ikke så høje endnu, så man kan ikke se dem.

Data for akvariet:
- 400L diamant akvarie
- Eheim 2080 filter med bio wheels og spagnum granulat
- Lys : 2 x 90W LED bar
- CO2 via JBL ekstern inline CO2 diffuser
- Inline 300W varmelegeme
- Grus: flodsand 0.8mm - 4mm blandet
- Sten: Islandsk lava ca. 30 kg.
- Gødning: Mikro+makro
- Hjemmelavede bundlagsgødnings kugler (spagnum, rødler og mikronæring)

Som noget nyt kører jeg med osmosevand iblandet noget re-mineraliseringspulver sådan at der er fuld kontrol på vandparametre. Hvorfor? Fordi jeg kan hehe :) og fordi jeg gerne vil prøve at holde planter i blødere vand samt give fiskene optimale vilkår. Jeg har købt et osmoseanlæg der leverer 20L på ca. 15 minutter, så det er til at have med at gøre.

Er ikke helt klar over præcis hvilke fisk jeg skal have, men scalare + en stimefisk er nok ikke helt ved siden af. Nogle corydoras samt rejer + maller skal der også til.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Kristian Paaske - 25/03-2016 11:12 25/03-2016 11:12
Det ser flot ud?? Hvilken type scalare har du planer om at sætte i?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger maistro (Inaktiv) - 25/03-2016 11:12 25/03-2016 11:12
Følger lige lidt med på sidelinien, men hvis det er anubias du har, tror du så ikke du får problemer med dem og den kraftige belysning ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Christian Hansen (Inaktiv) - 25/03-2016 11:27 25/03-2016 11:27
Tak for det :-)

Med hensyn til anubias så er håbet at de højere planter bagtil vokser op og skygger lidt. Men rigtigt set - det er også noget der har været i mine overvejelser. Heldigvis kan Led lyset dæmpes, så jeg kan justere det lidt ind her til at starte med.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Gnaske - 25/03-2016 17:24 25/03-2016 17:24
er maller en god ide med alt det der lava sten? Tænker bare om de vil holde sig fra det, eller om de ville kunne skære sig på det? Det samme kan vel gælde for pansermallerne?
Det er et rent spørgsmål, for jeg ved det ikke selv, men det var da den første tanke som slog mig :)

ps jeg synes det ser fedt ud, bliver sikkert møg fedt når det er vokset rigtigt til :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Christian Hansen (Inaktiv) - 25/03-2016 19:19 25/03-2016 19:19
Hej Gnaske,
Tak for det :)

Jeg tror ikke lavastenene bliver et problem - jeg har haft det i tankerne, men efter hvad jeg kunne læse mig til og efter mine egne erfaringer fra tidligere, så er det ikke et problem. i forhold til corydoras så har jeg lavet et ret stor frit bundareal med fint "ikke skarpt" flodgrus/sand.

Annoncører
Annoncører