Svag Ps. elongatus mpanga hun

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Mbuna
Visninger : 449

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Dreas (Inaktiv) - 18/03-2016 11:12 18/03-2016 11:12
En af mine Ps. elongatus mpanga hunner har fra dag 1 været dækket af skræmmer og flossede finner.
De andre fisk i akvariet lader ikke til at være mere efter hende, end efter hinanden, som er forventet af Mbunaer.

Lige da jeg fik hende hjem (sammen med en anden hun, som ser fin ud), var hun allerede godt forslået. Jeg gik først ud fra, at de to måske var kommet overens i posen, og at det ville hele og gå væk med tiden.
Dette er mange uger siden nu. Skaderne på kroppen og finnerne heler med tiden, men hun bliver ved med at få nye skræmmer og beskadigede finner.

Jeg har, siden jeg fik dem hjem, senere anskaffet mig en hun mere. Denne hun er halv størrelse af den gamle, og alligevel dominerer den nye hun over den gamle.

Kan det være tilfældet, at hun simpelthen er for svag og langsom til at begå sig i et Mbuna-miljø?

Her er et par billeder som jeg håber er tydelige nok:

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator Sponsor ken kætbak - 18/03-2016 13:23 18/03-2016 13:23
Den er knækket :(
Jeg har også haft sådanne hunner gennem tiden, og de kommer sig aldrig rigtig. Man kommer til at tænke på om de kan være angrebet af rt eller andet. Feks flagelatter. .

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger Nullepigen (Inaktiv) - 18/03-2016 15:10 18/03-2016 15:10
Den har godt nok fået en ordentlig omgang *blink*
Har du ikke mulighed for at sætte hende i karantæne? Hvis ikke syntes jeg du skal tage livet af hende. Hvis hun ikke allerede er syg af stress kan hun blive det og det kan gå ud over resten af dine fisk. Det er også synd for fisken at skulle blive ved med at tage imod tæv konstant.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Dreas (Inaktiv) - 18/03-2016 20:04 18/03-2016 20:04
Hun var desværre i denne tilstand da jeg fik hende.
Jeg kunne evt. sætte hende over i mit andet akvarium, hvor hun sikkert vil få mere fred. Jeg ved bare ikke om hun vil lave ballade derovre.

Min mindste Golden Spec hun går der allerede (midlertidigt mens hun gror sin hale ud igen). Hun fik tæv da hun gik med skuffe, og mistede hele sin hale, men ser eller fin ud igen.

Jeg har lidt af hvert i det akvarium, men hovedsageligt "almindelige cichlider"

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger Nullepigen (Inaktiv) - 18/03-2016 20:39 18/03-2016 20:39
Husk på at når en fisk først er smadret er den et utroligt let offer for de andre.
At begynde at flytte en fisk som KAN være syg vil være alt alt for dumt.
Har du ikke mulighed for at smide hende i et mindre akvarie for sig selv?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Administrator Sponsor ken kætbak - 18/03-2016 20:41 18/03-2016 20:41
Jeg vil garantere dig at den aldrig bliver god igen. Nogle tilfælde er bare for meget op af bakke.
Den der er så svækket og over så lang tid. Det kan også være at hun har ynglet sig selv ihjel.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger Nullepigen (Inaktiv) - 18/03-2016 20:45 18/03-2016 20:45
Jeg havde også ladet den få fred....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Dreas (Inaktiv) - 18/03-2016 20:46 18/03-2016 20:46
Nej ikke lige pt. Mit "karantæneakvarie" huserer i øjeblikket min C. pulpican hun med skuffe, og jeg har planer om at fodre ungerne op deri.

Årsagen til jeg nævner at jeg kunne flytte hende over i det andet er, at hun ikke lader til at have ændret sig siden jeg fik hendde, for .. Hmm, måske to måneder siden nu. Dvs. at situationen ikke er blevet værre, men heller ikke bedre. - Hvis man ser bort fra den dag jeg fik hende, hvor det så MEGET værre ud end det gør i dag.
Så mon ikke der er gode chancer for at hun kan klare det?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Administrator Sponsor ken kætbak - 18/03-2016 20:52 18/03-2016 20:52
De kan se sådan ud i et helt år. Jeg har selv en cynotilapia " lion" hun der ser nøjagtig sådan ud for tiden. Det har den gjort siden den gik med skuffe i efteråret. Det bliver ikke bedre. Den ryger også i fiske himlen næste gang jeg er i det akvarie.

Tænk over det. Hvis den ser sådan ud i to måneder, uden enten at dø. Eller blive rask. Så er det jo en permanent tilstand :(

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Dreas (Inaktiv) - 18/03-2016 20:56 18/03-2016 20:56
OK tak for jeres besyv. Jeg tænker lige over det.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Administrator Sponsor ken kætbak - 18/03-2016 21:35 18/03-2016 21:35
Beklager. .

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger Nullepigen (Inaktiv) - 18/03-2016 22:15 18/03-2016 22:15
Og endnu vigtigere at have med i sine overvejelser er at fisken bestemt ikke kan have det godt,så at holde den i live er ikke optimalt.

Annoncører
Annoncører