Yngelpleje hos Cynotilapia pulpican

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Mbuna
Visninger : 446

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Dreas (Inaktiv) - 13/03-2016 16:36 13/03-2016 16:36
Værende relativt ny til Mbuna verdenen, render jeg løbende ind i nye situationer, som jeg ukendte for mig.
Min Kingsizei-hun går med skuffe, og det er lykkes mig at fange hende, og hun går nu alene i et 30 liters akvarie.
Jeg har tidligere opdrættet Kribensis, Ancistrus, Blå Acara, og naturligvis diverse ungefødende tandkarper.

Af mine Mbuna har mine Golden Spec haft unger et par gange, men ingen overlevede. Mine Ps. elongatus mpanga har også været med skuffe en enkelt gang, men jeg så aldrig nogle unger. Så dette er første gang jeg aktivt forsøger at opdrætte en mundruger.

Min C. Pulpican med skuffe

Hvis jeg husker korrekt, er det cirka en uge siden jeg så dem i leg, så jeg går ud fra der er cirka to ugers tid tilbage før ungerne bliver sluppet løs.
Som regel når jeg læser om Mbuna opdræt refereres der til at ungerne bliver "spyttet ud", og hvad jeg forstår ved dette, er at så er yngelplejen ovre.
Men andre steder læser jeg også at hunnen lukker ungerne ud af og til, og tager dem i munden igen, hvis der er fare på færde.
Jeg er super nysgerrig for at vide mere detaljeret om hvad der er i vente.

Skal jeg forvente at hunnen spytter ungerne ud om to uger, og bare ignorerer dem herefter? Er hun til fare for dem herefter, så hun skal fjernes hurtigst muligt? Eller går der blot to uger før hun begynder at "lufte dem" og stadig tager sig af dem derefter?

Jeg er stor fan af at betragte selve yngelplejen, så jeg er ikke interesseret i, at fjerne hende før yngelplejeperioden er ovre.

Nogle har lyst til at fortælle lidt mere om hvad der er i vente?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator Sponsor ken kætbak - 13/03-2016 17:28 13/03-2016 17:28
Det er SÅ fantastisk at følge dem med deres unger :)

Lige cynotilapia " pulpican" har ikke en specielt omfattende yngel pleje. .

Når hun har sluppet dem ud, så er hun færdig med dem.. men de kan sagtens gå sammen et par dage. Længere hvis du giver lidt foder i spytte baljen. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Dreas (Inaktiv) - 13/03-2016 20:22 13/03-2016 20:22
Skal jeg være nervøs for at de bliver suget ind i filtret, som med andre cichlide-unger? Eller er de gode nok svømmere til at undgå det?
Så vidt jeg ved er unger af mundrugere som udgangspunkt større end andres unger.

Jeg har før i tiden haft sat en et stykke nylon over filtret.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator Sponsor ken kætbak - 14/03-2016 06:31 14/03-2016 06:31
Det kan du godt risikere. Jeg bruger kun elefant fødder i mine små akvarier.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Dreas (Inaktiv) - 27/03-2016 21:27 27/03-2016 21:27
Jeg er desværre rendt ind i et problem i dag, da begge mine akvarier er blevet ramt af hvide pletter hen over påsken, hvor jeg desværre ikke har været hjemme. (Jeg mistænker flytningen af en sugemalle for nogle dage siden, at være årsagen til at begge akvarier er blevet ramt).
Akvarierne er nu under behandling - heldigvis ingen dødsfald endnu.

Mit lille ekstra akvarie på cirka 30 liter, hvor jeg har hende her gående, er det eneste der er gået fri.

Siden hun endnu ikke har sluppet ungerne fri, er der stadig chance for at sygdommen er kureret når hun slipper dem fri.
Men jeg ville gerne være på den sikre side, og ikke flytte hende før jeg er sikker på, at sygdommen er væk.
Jeg havde forventet hun havde spyttet dem ud i løbet af denne weekend, så det er nok lige op over.

Mit spørgsmål er så nu: Er der et maksimum af tid jeg skal regne med, før at hun begår kannibalisme og spiser sine egne unger, efter hun har sluppet dem fri? Eller burde det kunne lade sig gøre at lade hende blive sammen med dem, hvis jeg sørger for at fodre rigeligt?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Administrator Sponsor ken kætbak - 27/03-2016 22:04 27/03-2016 22:04
Hun burde sagtens kunne gå med dem en uge feks. Især med fodring.
Du kan smide et par flade sten ned til hende. Fladt på bunden. Det er kanon gemmested for små unger :)

Annoncører
Annoncører