Nesnejs 500l hjørneakvarielog. Fra Saltvand til ferskvand.

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 1452

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger nesnej (Inaktiv) - 04/03-2016 19:51 04/03-2016 19:51
Indlægget er rettet 04/03-2016 19:54 04/03-2016 19:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Efter en hel del år med saltvandsakvarier, vender jeg nu tilbage til ferskvandsverdenen igen. Det skyldes ikke mindst økonomiske overvejelser, da jeg skal på pension om knapt to år.

Akvariet har stået uden vand i et par år, hvor jeg ikke har vidst hvad jeg skulle stille op med det. Skulle der saltvand i? Skulle det sælges, eller laves om til en ferskvandsbalje.

Nu er beslutningen taget, og det bliver stille og roligt bygget om til ferskvand. Jeg har kontakt med Aquabase, som skal fremstille en Alluminiumskant med låg og LED belysning. Har lavet en skabelon som alukanten skal bygges over. Det er nemmere at få den til Aqua Base end selve akvariet.
Glassumpen bliver udskiftet med et Eheim 2180, som jeg lige har købt af Jan på fyn.

Der blive tilsluttet et CO2 anlæg med en 4kg CO2 flaske, og LED lyset skulle gerne automatiseres med solopgang og solnedgang.

Jeg vil løbende opdatere tråden når der sker noget.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger mikkel81 (Inaktiv) - 04/03-2016 20:29 04/03-2016 20:29
Fed størrelse......hvad vil du have i???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger tykki (Inaktiv) - 04/03-2016 21:50 04/03-2016 21:50
Hej Henning . Jeg er glad for at du ikke fik solgt baljen. Dog forstår jeg ikke hvorfor du vil lukke hullerne??? Lav dog filter i sumpen. Intet fungere bedre, og spar pengene på den skide spandpumpe. Jeg gjorde det da jeg nedlage mit gamle saltsystem på 420 l, og det spillede max til discus bla. Fedt at kunne følge dig her , når du ikke er så aktiv på SF . Jeg ved det bliver gennemført med de evner du besidder. Vh Dan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger nesnej (Inaktiv) - 04/03-2016 22:16 04/03-2016 22:16
Jeg ved endnu ikke hvilke fisk der skal i men er i øjeblikket lidt hooked på discus og nogle flotte planter.

Jeg gider ikke rigtigt det med sumpen mere. Har investeret i en Eheim spandpumpe.
I øvrigt tak for roserne Dan. Der skal nok komme billeder og masser af updates undervejs. (y)

Venlig hilsen
Henning

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger tykki (Inaktiv) - 04/03-2016 22:42 04/03-2016 22:42
Det er fedt med dybden til discus. Og du er jo vant til at skifte vand, så sæt igang B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KasperK/Lolland - 05/03-2016 11:17 05/03-2016 11:17
Med mindre at du decideret vil holde afrikanske sø-sild i baljen vil jeg da også melde mig i flokken af de, der ikke forstår meningen med dit valg om at lukke overløbene.
"Vi andre" går jo den modsatte vej med at droppe spandene og få sump. Men helt naturligvis DIT valg.
Kan sagtens forestille mig akvariet som Discus akv. Måske også en stime Rio Manacapuro Skalarer? Højden på akv vil gøre underværker for dem!

Glæder mig til at følge dine planer og akv fremover. (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger nesnej (Inaktiv) - 05/03-2016 22:21 05/03-2016 22:21
Hej Kasper.
Tak for indlægget. Du er hjertelig velkommen til at købe min sump. :) Jeg har det bedst med mig selv med en spandpumpe. Det havde jeg også i mine tidligere ferskvandsakvarier, inden jeg gik over til saltvand.

Jeg glæder mig meget, til der kommer lidt mere gang i mit projekt. Har surfet meget rundt på dette forum og er faktisk blevet klogere. *blink*

Venlig hilsen
Henning

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KasperK/Lolland - 06/03-2016 21:09 06/03-2016 21:09
Har sumpe, men ellers tak for tilbuddet. (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KimJ - 06/03-2016 21:18 06/03-2016 21:18
Indlægget er rettet 06/03-2016 21:36 06/03-2016 21:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg kan egentlig godt forstå at du ikke gider at rode med en sump, men ville det ikke være smart at slutte slangerne fra pumpen til overløbsrørene, så du slipper for at trække dem op over kanten på akvariet?

Hvis du har tænkt dig at beholde baggrundspladerne, skal du nok være opmærksom på, at de udskiller kalk og umuliggør et blødtvandsakvarium, hvis du får lyst til det en dag.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Meng (Inaktiv) - 06/03-2016 21:41 06/03-2016 21:41
Glæder mig til at følge projektet. (y)

Er selv tilhænger af hjørneakvarier pga. deres mange indretningsmuligheder og dybde. Har selv et 350 liters Wromac indrettet til Tanganyika hulelegere, som er dét af mine akvarier, jeg synes er blevet bedst indretningsmæssigt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger nyberg - 07/03-2016 12:06 07/03-2016 12:06
Nu har du godt nok været ude og købe et spandfilter. Men ellers kunne du blænde overløbet af (vha. gennenføringer + blændprop) og udnytte overløbet som filter. Jeg ved ikke, hvor stort det er, men det ser ud til at være af nogenlunde samme størrelse som det, der sad på mit gamle 576 l. Det havde et overløb på 20 liter.

Jeg overvejede en overgang at fylde det med biobolde. I toppen ville jeg lægge en billig cirkulationspumpe med en påsat slange, der skulle nå ned til bunden af overløbet. Jeg har dog fastholdt at forsætte med sump, da giver mig nogle flere muligheder, som f.eks. at lave et lille "refugie" til planter, yngel og hvad jeg måtte finde på.

Mvh Mads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger nesnej (Inaktiv) - 07/03-2016 19:24 07/03-2016 19:24
Hej Kim
Jeg overvejer i øjeblikket hvorledes filteret skal forbindes med akvariet. Det vil jeg gerne vende tilbage til på et senere tidspunkt.
Nej Aquarouch afgiver absolut intet til vandet.

Hej Meng.
Har du ikke et par billeder af din balje til inspiration. Overvejer meget min aquascaping.

Hej Nyberg.
Regner med at blænde overløbet helt af. Jeg har slet ikke regnet med at bruge det. Hvordan havde du tænkt dig at få det til at fungere med biobolde?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger nyberg - 07/03-2016 20:11 07/03-2016 20:11
#11 Helt lavtpraktisk. Jeg ville blot hælde biobolde op til små 10 cm fra overfladen og placere et billigt powerhead oven på boldene. Alternativt vil jeg klippe et stykke grov filtersvamp til og placere pumpen oven på denne. På pumpens indsugning vil jeg sætte et rør eller en slange, der når ned i bunden af overløbet. På pumpens udblæsning vil jeg sætte en lille stump slange, som føres ud i akvariet. På den måde vil vandet bevæge sig ned igennem filtermassen og man vil altid let kunne servicere pumpen.

Mere simpelt filter kan det næsten ikke blive. Og dit akvarie er praktisk taget forberedt til det.

Mvh Mads

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger KimJ - 08/03-2016 07:16 08/03-2016 07:16
Der er jo også lidt økonomi i det med at ombygge akvariet med alt for permanente løsninger; Erfaringsmæssigt har folk der en gang har smagt på saltvandet, svært ved at holde sig fra det igen, og så ville det være lidt bittert at have ødelagt muligheden for at bruge akvariet igen. Ved et evt. videresalg, vil det heller ikke ligefrem gavne prisen, at akvariet ikke længere kan bruges med overløb/sump.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger nyberg - 08/03-2016 11:09 08/03-2016 11:09
#14 Helt enig. Jeg ville nøjes med at sætte blændpropper/slutmuffer på rørene lige under tankgennemføringerne. Og måske endda lade så meget som 10-15 cm. rør stikke nedenfor, hvis det er muligt. Så er slutmufferne lige til at save af igen. Og ellers er ny gennemføringer nu heller ikke den største udskrivning omend noget dyrere end slutmuffer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger nesnej (Inaktiv) - 11/04-2016 21:54 11/04-2016 21:54
Det går stadigvæk lidt langsom med projektet.
Jeg har fået lavet en pap skabelon af akvariettoppen til Aqua Base, så jeg kan få lavet en aluminiumstop med LED lys.
Har fået mit Eheim 2180 spandfilter hjem fra Fyn. Det er jeg ved at afkalke, og så har jeg fået de første dele hjem til CO2 anlægget.
Jeg vender tilbage når der er sket lidt mere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger tykki (Inaktiv) - 11/04-2016 23:36 11/04-2016 23:36
Nu kridter du sgu de træsko op Henning og kommer i sving. Fede ting du har købt. Det bliver skide godt og når du engang er klar er jeg sikker på det bliver årets balje :D mvh Dan

Annoncører
Annoncører