Min første sump

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 826

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger JHL 9240 (Inaktiv) - 10/02-2016 00:30 10/02-2016 00:30
Som led i et større gør det selv projekt - så bygger jeg en sump.
Sumpen skal kobles sammen med et ca. 870 liters akvarium. Akvarium og sump byggeri har jeg postet her på akvariesiden.
Det skal blive til en sydamerikansk biotop - så sumpen skal altså trække et ferskvands akvarium.

Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1657951

Sumpen er bygget op i 15 mm krydsfiner, indevendige mål er 860x470x395
I kan se mine tanker om opdelingen af kamre her *skeptisk* .

Ændringsforslag og andre velmente tilbagemeldinger modtages gerne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger SATR - 10/02-2016 11:50 10/02-2016 11:50
Spændende tråd.

Jeg har selv leget med tanken om på et tidspunkt at få et større akvarium og så ombygge mit 54 l startersæt til en ferskvandssump.

Jeg havde forestillet mig et lidt anderledes layout, jeg har lige prøvet hurtigt at tegne mine tanker ind i paint, så du kan se det som en illustration.

Du har lavet flere rum end jeg har og jeg havde tænkt også at lave et refugium, da min inspiration kommer fra sumpene til saltvand. I stedet for makroalger og levende sten, ville jeg lave DSB (Deep sand bed) med en hurtigtvoksende plante i såsom f.eks. vandpest.

Håber, der også er andre med mere erfaring med ferskvandssumpe, der byder ind :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger JHL 9240 (Inaktiv) - 10/02-2016 12:09 10/02-2016 12:09
Ser spændende ud
Jeg har også været omkring ideen med at have hurtigt voksende planter i et refugium eller en alge scrubber.

Jeg kunne overveje at gøre mit kammer IV lidt større og flytte varmelegemer over på den anden side ind mod pumpeafgangen. Godt input.

Hvad vil du bruge som lyskilde over dit refugium?
Hvorfor har du valgt biobolde?
Skal du ikke have mulighed for at regulere på surhedsgraden?
Hvor har du varmelegemet til at sidde (hvis du har brug for et sådant)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger SATR - 10/02-2016 12:29 10/02-2016 12:29
Der er plastarmatur med LED-lys til mit startsæt, så der er rigelig lys til en plante såsom vandpest.

Jeg har valgt biobolde, fordi de har et stort overfladeareal, hvor aerobe bakterier kan hygge sig med at omdanne ammonium til nitrit og derefter til nitrat.

Så ville jeg have et DSB til at hjælpe med at fjerne nitrat (anaerobe bakterier) fra vandet plus hurtigt voksende planter som vandpest til at optage næringsstoffer fra vandet.

Nej, jeg regner ikke med at regulere på surhedsgraden på vandet gennem min sump, men jeg har guppyer og rejer og bruger catappa blade i akvariet, nogen mener, det påvirker pH.

Jeg ville placere varmelegemet under/ved siden af returpumpen. Ville placere den lavt for at være sikker på, at den altid var tilstrækkeligt under vand, så den ikke pludselig springer.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 10/02-2016 13:52 10/02-2016 13:52
til #1
hvorfor vil du have pumpen uden for ? dvs extra unødvendigt hul i glasset ?
hvorfor ikke bare smide pumpen ned i vandet ?

hvorfor løber vandet over toppen, af første rum ?
Det er jo her, alle andre starter med rillen i bunden

Rent praktisk, syntes jeg du har lavet din sump alt for komplex,
det bliver bare mere bøvlet at lave service på, hvis der er mere end, en type filtermateriale pr rum.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 10/02-2016 14:09 10/02-2016 14:09
læs i øvrigt denne tråd:

Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1653550

den er fyldt med guldkorn.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger JHL 9240 (Inaktiv) - 10/02-2016 20:38 10/02-2016 20:38
Indlægget er rettet 10/02-2016 21:22 10/02-2016 21:22 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

til#5

Da jeg har tænkt at lade vandet fra akvariet føre ned i sandet så der er "omrøring" i sandet hele tiden - så har jeg ikke lige kunnet forestille mig hvordan jeg skulle lade vandet løbe under fra første kammer.

Var ikke klar over at det var vigtigt med underløb først. Troede at blot der er en rolig strøm gennem sumpen så var det det væsentligste.

Jeg forstår godt at det er praktisk at have underløb først, når man vil anvende en form for risle filtrering i starten - men det vil jeg ikke, er lidt hooked på sandfiltreringen. Inden jeg kommer for godt igang vil jeg lige kaste et blik på den foreslåede tråd og alle guldkornene.

Det med pumpen udenfor og huller i sumpen...nu laver jeg den jo i krydsfiner og det er vel til at lave huller i.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 10/02-2016 22:18 10/02-2016 22:18
Det er næsten lige så let at lave huller i glas :-)
men uanset hvad, jo mindre antal huller, jo mindre problemer.
Jeg har ikke selv den store erfaring i sand filtre,
men det er helt rigtigt at man føder et sand filter nede fra, ellers pakker det som en ventil,
men sandet skal ikke hvivle rundt, så virker det jo ikke.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger scn - 10/02-2016 22:30 10/02-2016 22:30
Ang. huller, hvad er lettest.
1. At lave et hul, føre rør igennem, og lave det tæt
2. føre en hvilken som helst slange op uden huller eller andet.

Er der ikke rigeligt med plads i det kammer til surhedsregulering, til at der kan være et par varmelegemer, og så udnytte pladsen til sidst lidt bedre? 30 liter kun til to varmelegemer virker som spild af plads.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger JHL 9240 (Inaktiv) - 10/02-2016 22:53 10/02-2016 22:53
#8 Thomas
Hedder selv Jesper :-)

Har lige brugt tid på at se på de anbefalede tråde.
Flot 900L projekt....ku godt tænke mig at vide mere om din hjemmelavede styring.

Tilbage til sandfilteret. Det er heller ikke min mening at sandet skal hvirvle rundt...det skal nærmere bare boble stille og roligt - men det kan man jo styre på reguleringen af overflow rør fra akvariet.

Jeg har lavet en grov skitse af hvordan jeg forestiller mig at lave overflow fra akvariet. den er her:

Med hensyn til pumpen så kan den vel lige så godt være ned dykket i vand som stå udenfor.
Så kan man jo gøre som foreslået i #9, bare føre slange/pvc rør direkte op i akvariet fra pumpen - og derved undgå alle de huller.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger JHL 9240 (Inaktiv) - 10/02-2016 23:10 10/02-2016 23:10
#9 scn

Jo jeg kunne godt flytte varmelegemer til kammer III og udnytte pladsen i kammer V i forhold til at flytte pumpen ind i sumpen. Hvis det var det du mente med at udnytte pladsen lidt bedre.

Med hensyn til pumpe - nogen anbefalinger, når:

1) Løftehøjden bliver ca. 1,3 meter
2) Flow skal vel ligge på omkring 1200-1500 l/t
3) Jeg vil gerne have Ø25 måske Ø20 PVC rør i tilbageløbet til akvariet

Godnat herfra

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger passatb5 (Inaktiv) - 11/02-2016 11:02 11/02-2016 11:02
Pas på med at lave væggene i sumpen for høj! Der skal være plads til overfladevand fra akvariet i tilfælde af at pumpen stopper?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 11/02-2016 14:06 11/02-2016 14:06
angående flow !
ønsker man meget flow i akvariet, bruger man PH inde i akvarie,
jo langsommere flow i gennem sump, jo bedre.
at kun bruge EN pumpe til at løse begge ting på en gang, kan kun lade sig gøre ved at gå på kompromi,
dvs holder du fisk der er glade for lavt flow ?
eller er din sump specielt designet til højt flow, dvs stort areal parallelt design.
Alle de sump filtre vi normalt ser, er lavt flow, serielt design.

angående rør diameter.
jeg anbefaler 2 retur rør, i stor diameter,
et rør i mindre diameter fra pumpen, ret ukritisk, så længe det ikke bliver for tyndt,
kik på diameteren på pumpen og lav det lidt størrer, brug aldrig vinkler, de er for skarpe,
men hellere bugninger, de er bløde og belaster vandet meget mindre.

>Flot 900L projekt....ku godt tænke mig at vide mere om din hjemmelavede styring.

mange tak :-)
bare kik forbi, jeg holder gerne et lille sump seminar, og deler ud af gode og dårlige erfaringer
så andre kan undgå et komme til samme lærdom via samme fejl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger JHL 9240 (Inaktiv) - 11/02-2016 15:55 11/02-2016 15:55
Har set video på YouTube, hvor det anbefales som rettesnor at have afløb med minimum dobbelt diameter af indløb. Dette skulle sikre mod at akvariet flyder over.

Link her: https://www.youtube.com/watch?v=IhqPbV4SyBw

Så jeg er med på at det bliver nødvendigt med to rør til sumpen - var oprindeligt også planen men fremgår ikke af mine skitser.

Retninglinien omkring dobbelt så stor diameter på afløb kan vel også fikses ved som nævnt at have dobbelt afløb. Hvis det laves på den rigtige måde så bringer det jo også sikkerhed ind i systemt i tilfælde af en blokering af et af overløbene.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger JHL 9240 (Inaktiv) - 11/02-2016 16:08 11/02-2016 16:08

Tak for input - jeg er også selv kommet til den konklusion at det vil være godt med et "sikkerhedsvolumen" i sumpen, så den kan aftage vandet fra overløbssikringen.

Det vil så sige at jeg skal have et volumen til rådighed i sumpen svarende til:

H x overflade areal i akvariet, hvor H er afstanden fra overløbssikringen til normal vandstand.
Jeg har beregnet at overflade arealet af vandet i akvariet bliver ca 21,7x6,5 = 141 dm2

Jeg påtænker efter jeres input at lave H på 0,1 dm (10 mm)
Det betyder at jeg skal designe skillerum i sumpen så sumpen kan aftage: 0,1x21x6,5 = 14,1 dm3/liter

Når overflade arealet i sumpen er 8,6 x 4,7 = 40,4 dm2

Må det betyde at jeg skal designe skille rum så der er en minimum frihøjde over skille vægge på:

14,1 dm3/40,4dm2 = 0,35 dm eller 3,5 cm (35 mm)

Så en frihøjde på 4 cm fra overkant af skillevæg til top af sump burde være OK

Håber at ovenstående giver mening *uhh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger JHL 9240 (Inaktiv) - 11/02-2016 16:15 11/02-2016 16:15
Lige en ting mere.

Hvor vil I anbefale at overløbssikringen føres ned i sumpen?

Jeg forestiller mig at føre den ned i pumpekammeret.

Dette fordi jeg ikke som Thomas har mulighed for at føre overløb direkte til have eller kloak - det havde selvfølgelig været at foretrække.

Enig i at en overløbs sikring af sumpen havde været optimal.
Næst bedste løsning er vel at koble en styring ind som vil stoppe pumpen ved for høj vandstand i akvariet, men at føleren i akvariet placeres så sumpen kan aftage den nødvendige vandmængde fra overløbet.

Det betyder vel også at det er drøn nødvendigt med regulering af pumpe hastighed samt regulering af overløb til sump via pvc kugle ventiler.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger JHL 9240 (Inaktiv) - 11/02-2016 16:23 11/02-2016 16:23
Indlægget er rettet 11/02-2016 16:41 11/02-2016 16:41 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Har du overvejet brug af BIOHOME ultimate?

Jeg går selv med disse overvejelser - opfinderen gør god reklame for sit produkt og det kan købes i Danmark via tropeland http://www.tropeland.dk/biohome-filtermateriale/

Jeg har set at malle forum anbefaler mediet og er også fascineret af videoer på YouTube om biohome filter materiale. https://www.youtube.com/watch?v=oYk5UXaRV94
https://www.youtube.com/watch?v=QGI-ybQoJmg

Måske der er nogen her som har gjort erfaringer?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger tjalfe32 (Inaktiv) - 11/02-2016 16:36 11/02-2016 16:36
JHL 9240 Ham her har gode erfaringer med biohome :)

Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1657734

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger JHL 9240 (Inaktiv) - 11/02-2016 16:54 11/02-2016 16:54
Indlægget er rettet 11/02-2016 17:03 11/02-2016 17:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Her bekræftes de oplysninger der er kommercielt tilgangelige - så jeg tror det kunne være en ide.

Så tilbage til #5

Jeg er efter nærmere overvejelser kommet til den konklusion at jeg bør minimere antallet af forskellige filter medier i rummene og holde det simpelt.

Så er spørgsmålet så bare om HMF filtermåtter skal komme før end Bio materialet eller efter.
Synes selv at det vil være smartest at placere HMF efter surheds reguleringen for at filtrere snavs fra her.

Jeg har jo også HMF for at forhindre sandflugten fra kammer 1.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger JHL 9240 (Inaktiv) - 11/02-2016 17:30 11/02-2016 17:30
Indlægget er rettet 11/02-2016 17:56 11/02-2016 17:56 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Skylder måske også lige en motivation for at have sand i kammer 1.

Grunden hertil er:
1. Bakterierne har noget at sætte sig fast på
2. Overflade areal er stort = mange bakterier til at forarbejde Ammoniak, Nitrat og Nitrit
3. Døde bakterier vil blive fjernet når sandet bevæger sig (principielt for alle fluid bed metoder)
4. Det er et naturligt materiale og relativt billigt at komme til - for ikke at sige gratis
5. 400 gange større overflade areal end K1

I skrivende stund tror jeg at jeg bliver nødt til at have sandet i en beholder for ikke at beskadige/slide den vandtætte belægning af akvariet - det ville være skidt hvis det skulle ske.

Joey video: https://www.youtube.com/watch?v=L8MzUYnxXJ8&list=PL2G2lA6rcGFwSq_RZDcdRqf9YiIvumfDV

Glemte lige at sand ikke larmer på samme måde som eksempelvis K1

Joey anbefaler 1 lb pr 50 gal akvarie vand, oversat så bliver det til ca. 500 g sand pr 190 liter

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger JHL 9240 (Inaktiv) - 11/02-2016 19:30 11/02-2016 19:30
Indlægget er rettet 11/02-2016 19:41 11/02-2016 19:41 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Så er jeg næsten 100% klar på sump designet:

Formål med filteret er:
1 at få stabilt lavt niveau af ammoniak, nitrat og nitrit i akvariet
2 At øge vand volumen på det samlede system så der bliver plads til lidt flere fisk eller måske større fisk.
3 Akvariet der skal filtreres er/bliver ca 870 L
4 Det vil kræve en sump omkring 160 L svarende til ca. 20% af vandet i akvariet

Motivation for valg af filtermaterialer:
1 Sand: godt for en god bakterie kultur, stort overflade areal, døde bakterier fjernes når sandet bevæges
2 HMF filter måtter: igen stort overflade areal god bakterie kultur med overvægt til iltkrævende bakterier
3 BIHOME ultimate: stor kapilar effekt, godt medie for anaerobe bakterier = nedbrydning af nitrit
4 Surhedsregulering med visne bøge blade: kan være kilde til dannelse af infusorier som yngel kan føde på

Så tror jeg også jeg har været hele vejen rundt.
Håber tråden har været nyttig - Jeg har bestemt haft godt udbytte :D (y)

Annoncører
Annoncører