Led Lys - Korrekt eller Forkert ?

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 2788



Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Lisberg (Inaktiv) - 25/01-2016 20:55 25/01-2016 20:55
Hej Alle

Jeg er i gang med at lave mit eget LED lys - og dermed har jeg rent panden mod muren et par gange ! :)

Jeg læst utrolig mange oplæg på nettet og set en masse på Youtube, og tror jeg har fundet ud af det meste, men kunne godt bruge lidt bekræftelse i det :)

Udfordring #1

Flere steder har jeg læst at man beregner med 1W LED pr. cm3, og da jeg har et 530 Liters på 160x55 = 88 LED'er
Jeg har derfor kig på nogle 3W HP-LED og mener så at kunne antage at jeg kun skal bruge 1/3-del af de 88 LED, lad os sige 30
Er dette korrekt ?

Udfordring #2

Jeg planlægger at sætte dem i serie, for at spændingen V stiger pr. LED mens amperene forbliver 650 mA ??


Udfordring #3

Til mine LED skal jeg bruge en/flere LED Drivere - da mine LED's ville ligge på mellem 2.5 og 3.8 Forward Volt og 650mA
ville jeg da kunne investere i http://www.mouser.dk/ProductDetail/Phihong/PDA075W-T700G/?qs=sGAEpiMZZMt5PRBMPTWcaWYdaFsbnjt6enCOpTyUlRlZInuP73HpcA%3d%3d da den har 3 kanaler på hver op til 33 V og dette vil være nok til de 30 LED'er ??

Håber nogen kan give mig den viden jeg mangler

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Djboa (Inaktiv) - 25/01-2016 22:02 25/01-2016 22:02
Du mener en w pr liter og ikke pr m3? Under alle omstændigheder kan jeg ikke få dit regnestykke til at passe ;)

Der går 100cm3 på en liter, så du er oppe i 53.000 watt hvilket nok er lige i overkanten.

Jeg har 70w 6000-8000K led ialt over min 900l med Malawi og det er pænt lyst, så jeg ville eksperimentere lidt før jeg lavede et ti gange så voldsomt setup hvis jeg var dig.

Mit eget setup er med led skinner (rigid bars) men har også overvejet hp leds så post endelig opdateringer med hvad du finder frem til.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Jaku - 25/01-2016 22:25 25/01-2016 22:25
Arcadia fremstiller nogle lamper som giver et ret flot lys.

De kan købes på Ebay men vel også i DK ?

Eksternt link http://www.arcadia-aquatic.com/classica-stretch-led/

En 120 cm lampe koster 185 euro - der skal måske 2 til ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Lisberg (Inaktiv) - 25/01-2016 22:29 25/01-2016 22:29
Der er selvfølgelig tale om en tastefejl det er pr cm2 (:

53.000W er nok i overkanten som du siger !

Kunne starte med de 10 først og så evt lade ekstra 2 sæt skulle de ikke være nok ! (:

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Lisberg (Inaktiv) - 25/01-2016 22:32 25/01-2016 22:32
Jaku - er sikker på de giver et flot lys - og det var klart en mulighed men laver det diode for diode da min kæreste er meget striks om det bliver en pæn finish af selve lampen (:

Men tak for forslaget

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger havmanden (Inaktiv) - 27/01-2016 08:50 27/01-2016 08:50
Indlægget er rettet 27/01-2016 09:06 27/01-2016 09:06 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej

Selv når din enhedsfejl er rettet, får du regnet dit behov galt ud. Arealet af et akvarium på 160 cm * 55 cm er jo 8800 cm2. Du skriver at du gerne vil have en lysintensitet på 1 watt / cm2 svarende til 8800 watt for dit akvarium! Det er meget, men du kommer frem til at du har brug for 30 stk LED af 3 watt stykket = 90 watt ialt. Så når du spørger om din beregning er korrekt så må svaret blive et "nej".

Det sjove er at du på forunderligvis rammer et fornuftigt (lidt lavt) lysniveau på 90 watt / 530 liter = 0,17 watt / liter

Jeg vil anbefale dig:
- at gå lidt op i lysstyrke f. eks til det dobbelte (0,30 watt / liter) og kombinere det med en dæmper.
- at anvende mange små dioder alla 5630 bånd istedet for få store dioder (store dioder giver et ujævnt fordelt lys specielt øverst i akvariet)
- at overveje hvilken farve/varme/kelvin dit lys skal have. #2 anbefaler 6000k - 8000k, det er meget brugt i ciklide akvarier men du kunne også overveje varmere lys f. Eks omkring 5000k. Tag evt i en akvarie forretning og se lys med forskellig farve før du beslutter dig. Der er også den mulighed at du laver to el kredsløb med forskellige kelvin med en dæmper på hvert kredsløb vil du kunne ændre på lysets samlede farve. Det kan også gøres mere avanceret men det er en anden historie.

God fornøjelse med byggeriet


Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KimJ - 27/01-2016 10:34 27/01-2016 10:34
Indlægget er rettet 27/01-2016 10:38 27/01-2016 10:38 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Lisberg:

Har du evt. overvejet at bruge LED med et højere output? Det er ikke alle LED der giver samme lysstyrke/watt, så det skal no også med i beregningen. Så vidt jeg har forstået, er 1,5W og 3W LED fra CREE og Bridgelux de bedste til formålet p.t., men de er selvfølgelig heller ikke de billigste.

M.h.t. lysstyrke/farve: Jeg ville lave lampen betydeligt kraftigere end det som er nødvendigt, og kombinere mine LED i mindst to farver, som kan dæmpes individuelt. På den måde har du altid overskud til at justere lyset til den farve du ønsker i den aktuelle situation (lampen kommer med stor sandsynlighed til at leve længere end dit nuværende setup). LED som kører for fuld kraft, holder betydeligt kortere tid, end de som ikke gør.

Jeg er ikke rigtig inde i de tekniske detaljer, men jeg har læst mig frem til, at mange løber ind i lidt problemer med køling. Har du styr på det?

Nå ja, hvis du skulle blive træt af spekulationerne, og vil betale dig fra det:

Eksternt link http://www.maxspect.com/page1.php Gå ind under "Razor"

Totalt idiotsikkert, smart design og ikke voldsomt meget dyrere end en "almindelig" T5 lampe.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger havmanden (Inaktiv) - 27/01-2016 10:49 27/01-2016 10:49
Indlægget er rettet 27/01-2016 11:04 27/01-2016 11:04 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Som skrevet i # 5 så vil jeg undlade at anvende store LED. Jeg har en led stang fra JMB med højkvalitets 1 watts dioder (det skulle ikke undrer mig om det er dioder fra cree der er anvendt) de er så kraftige at der kan ses "lysprikker" på dekorationer hvis de placeres ret under dioderne. Fisk der svømmer i overfladen vil skifte farve når de svømmer ind og ud af diodernes "lyskegler". Det er mest relevant når fiskene går i overfladen, og hvis dekorationer rager højt op, men det ser ikke godt ud.

Jeg ser ingen grund til at anvende store dioder. De har en smule bedre effekt lumen/watt men det er kun relevant hvis man virkelig vil spare, og det er så langt fra sikkert at man sparre noget, hvis man regner anskaffelsesomkostnngerne med.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger havmanden (Inaktiv) - 27/01-2016 11:14 27/01-2016 11:14
Indlægget er rettet 27/01-2016 11:42 27/01-2016 11:42 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Lige en tanke til om kraftige dioder. Nogle forhandlere blandt andet JMB anbefaler 3 watts dioder til akvarier med dybder over 60-70 cm dybde. Jeg forstår ikke helt tankegangen - der kommer selvfølgelig flere fotoner fra en større LED, men forudsat at fotonerne har samme farvespekter, som fotonerne fra små leds, så er de vel ikke anderledes, de har samme hastighed og den enkelte foton absorberes/reflekteres derfor med samme sandsynlighed af vandet. Med andre ord en foton med en given bølgelængde er en foton (samme bølgelængde og energi) uanset hvor stor en lyskilde den kommer fra.

Hvis der skal være en mening med at anvende store dioder, skal det være fordi de har en spektralsammensætning der er mere optimal i forhold til absorbtion og reflektion i vandet, men det argument er jeg ikke stødt på, og jeg tror heller ikke at det er tilfældet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Djboa (Inaktiv) - 27/01-2016 11:55 27/01-2016 11:55
Når jeg ser opsætninger med kraftige dioder så er de typisk hængt over akvariet i en større afstand end lysstofrør, det er formentligt for at modvirke den ujævne spredning i toppen af akvariet.
Man snakker også ofte om optik, 60/90/120 graders spredning - desto smallere desto dybere kan man lyse op - men har så behov for flere dioder for en ensartet dækning. Det er nok en af grundene til at anbefale kraftigere dioder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger havmanden (Inaktiv) - 27/01-2016 12:57 27/01-2016 12:57
Indlægget er rettet 27/01-2016 13:01 27/01-2016 13:01 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

DJboa Jeg er helt enig med dig. På den måde bliver det en diskussion af reflektion/reflektorer.

En reflektor der reflekterer lys der ellers vill have ramt ved siden af bunden eller lys der ville have ramt vandoverfladen i en flad vinkel vil selvfølgelig give flere fotoner til bunden - men det samme gør sig jo gældende for små dioder. Hvis man reflektere lys der alligevel havde ramt bunden er det tab af lys idet noget absorberes i reflektoren.

Ophænget af store dioder højt over akvariet kommer fint til sin ret i akvarier hvor en del af akvariet er oven for vandoverfladen eller man bare gerne vil kunne se vandoverfladen, men ellers betyder stigende afstand til vandoverfladen tab af lys.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger KimJ - 27/01-2016 14:29 27/01-2016 14:29
Jeg gik automatisk ud fra, at lampen vil blive placeret et stykke over overfladen. Gør man ikke det, vil man jo få de små cirkler under alle omstændigheder, uanset hvilken styrke den enkelte LED har, blot i forskellig grad. Det bliver nok ikke helt let at indbygge linser foran dioderne i en hjemmebygget lampe, men den naturlige spredning på 120 grader vil også virke fint.

Modsat den almindelige opfattelse, sker der faktisk ikke specielt meget tab af lys mellem lampen og overfladen, så længe man ikke løfter lampen så højt op, at en del af lyset simpelthen ikke rammer akvariet. Jeg hænger altid lyset så højt som muligt, fordi det i mine øjne ser mere naturligt ud, og det giver især en meget smuk virkning af lys og skygge ("solflimmer"), hvis man har noget bevægelse i overfladen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger havmanden (Inaktiv) - 27/01-2016 15:05 27/01-2016 15:05
Indlægget er rettet 27/01-2016 15:10 27/01-2016 15:10 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej Kim

Jeg har en lampe lavet af 5630 ledbånd, her er dioderne 0,3 watt pr stk. Jeg har monteret dem så de sidder ca. 5 cm over mit dækglads som igen sidder ca. 1,5 cm over vandoverfladen. Jeg ser ingen cirkler eller tegn på ujævnt lys. I samme lampe har jeg monteret JMB skinnen med 1 watt dioder, der ses problemet tydeligt. Jeg er ved at bygge en ny lampe i øjebikket, og jeg er ikke bange for at de små 0,3 watt dioder kommer for tæt på dækgladsset tvært imod, vil jeg bestræbe mig på at få dem så tæt på dækgladsset så muligt, dog uden at de rører det.

Problemet med lys der suser ud af akvariet, det har man selv når dioderne monteres i nærheden af vandoverfladen, med 120 graders spredning kan du jo rellativt let regne ud hvor stor et areal det rammer når det udsendes i f. eks. 50 cm højde. Prøv at lave samme beregning hvor du hæver lampen 10 cm og se hvad er sker.

Det lyder dejligt med solflimmer i stuen, men afstand til vandoverfladen koster masser af lys.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger KimJ - 27/01-2016 16:23 27/01-2016 16:23
Indlægget er rettet 27/01-2016 16:35 27/01-2016 16:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

50 cm. er selvfølgelig for højt, men hvis man hænger en lampe 30 cm over et akvarium der er 75 cm bredt, kommer det til at passe. Solflimmeret skulle gerne ende i akvariet, men der vil selvfølgelig være et genskin i loftet, hvis man ikke bruger en lukket lampe.

Jeg har selv min lampe hængende som beskrevet, og den har været hævet/sænket en del i forsøget på at finde den optimale højde, og jeg nåede frem til, at de 30 cm var det der skulle til, for at fordele lampens lys over hele akvariets overflade. Der udelukkende brugt 3W og 5W CREE dioder, og jeg kan ikke konstatere nogle uregelmæssigheder i lyset. Spredningen er p.t. 120 grader: Før har der været monteret 90 graders linser på den, og der skulle man hæve lampen yderligere (og det gav antydningen af "discoteklys"), men der var ikke målbar forskel på lysintensiteten ved akvariets bund i nogle af opsætningerne.

M.h.t. hvor meget lys der skal bruges i et akvarium, afhænger jo af formålet, men jeg kan nævne, at den pågældende lampe (320W) ved 70% oplyser et akvarium på 160x75x60cm så kraftigt, at jeg kam placere SPS koraller overalt i baljen, hvilket skulle gøre det muligt at køre stort set alle akvarier i samme størrelse på en noget lavere styrke.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Djboa (Inaktiv) - 27/01-2016 17:01 27/01-2016 17:01
Indlægget er rettet 27/01-2016 17:06 27/01-2016 17:06 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har et par skinner monteret under dækglasset i et akvarie, uden noget diskotekslys - så bliver det ikke mere low profile ...

(Ja det er med vilje det oplyser bagerst i akvariet ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger havmanden (Inaktiv) - 27/01-2016 17:09 27/01-2016 17:09
Indlægget er rettet 27/01-2016 17:31 27/01-2016 17:31 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

DJboa - se det er lys value/watt du slipper endda for reflektionen fra dækglasset.

KimJ - Jeg laver gerne matematikken for dig med udgangspunkt i dit akvarium: hvis man sætter en lyskilde med en spredning på 120 grader i midten af dit akvarium så vil den lyse med en vinkel på 60 grader til hver side. Lad os først sætte den i vandoverfladen - hvor langt lyser den nu ud til siden når lyset når bunden af dit akvarium? Den modstående side til en vinkel i en retvinklet trekant findes som tangent til vinklen * den hosliggende katete ( tan 60 * 60 cm) = 103,9 cm....afstanden fra lyskilden til akvaries sidde er 37,5 cm, så at sige at der ikke forsvinder lys ud til siden er nok ikke helt korrekt. Hvis man hæver lampen til 90 cm over akvariet som du anbefaler det ændrer lysets spredning til 155,9 cm til hver side af lyskilden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Djboa (Inaktiv) - 27/01-2016 17:12 27/01-2016 17:12
PS, det er 18W i en 275l tank - står under et vindue, så det er blot som supplement her i den mørke tid ...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Djboa (Inaktiv) - 27/01-2016 17:15 27/01-2016 17:15

Og her samme type skinner, blot 72W i en 900l ...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger KimJ - 27/01-2016 17:31 27/01-2016 17:31
#16
Lampen allerede hængt op, og jeg er mere "Hands-on" typen, men ellers tak, det er pænt af dig :)

Som det ses på billedet, spreder lampen lyset en anelse for meget, fordi jeg af praktiske hensyn har trukket den lidt for langt op. Det andet billede illustrerer fint, synes jeg, at lyset er pænt fordelt.

Jeg er selvfølgelig helt uafhængig af om lyset kommer lidt på afveje, men de fleste saltvandsakvarister kører med åben top med en lav skærm rundt langs akvariets top og virker ret tilfredse med det.


Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger lindgren87 (Inaktiv) - 27/01-2016 18:31 27/01-2016 18:31
Lyder lækkert - lav meget gerne et indlæg omkring din opbygning, da jeg selv "snart" skal i gang.

Udfordring #1

Det afhænger lidt af hvilken tybe akvarie du kører?.
Skal der holdes planter ?

Personligt kommer jeg til at holde Mbuna og der er dermed ikke de store krav til lyset, andet end det skal lyse akvariet pænt op og fremhæve fiskenes farve.
Dermed tænker jeg at benytte et mix af Koldt hvide og Royal blue dioder og så kun supplere med et par enkelte røde.
Kommer nok op i omegnen af 30-40 dioder på mig 530l setup - Som de andre er inde på, så hellere have for mange og så skrue ned for styrken.



Udfordring #2

Det er helt korrekt at de skal monteres i serie.


Udfordring #3

Her er jeg endnu ikke kommet frem til hvad jeg vil bruge.

Dog vil jeg ikke anbefale at benytte den du linker til, da den ikke har et ret stort spænd i spændingen.
Dermed er du tvunget til at skulle have et bestemt antal dioder (Plus / minus 1 diode) monteret pr. udgang for at sikre den rigtige spænding.
Ydermere ser det ikke ud til at strømmen kan justeres.

Hvad jeg er kommet frem til, så er det optimale at have en transformer pr. type af LED.
Eksempel på en fornuftig transformer kunne hedde:
Voltage: 24-48V
Current range: 0-1300mAh.

Tænkt eksempel med 3 forskellige dioder:
Kold hvid dioder: 1300 mAh
Blå dioder: 1200 mAh
Røde dioder: 700 mAh.

benyttes den transformer som du linker til, vil den røde køre på maks og de 2 sidste serier kun køre med cirka 50 % kraft.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger scn - 27/01-2016 18:52 27/01-2016 18:52
#9
Din antagelse er forkert, lysed forsvinder gradvist i vandet:
http://virtuelgalathea3.dk/files/reading_material/Selective.jpg

#16
Hvor er det lige du har brydningsindekset henne i din beregning?

#20
(2) Det vil nok være smart ikke blot at lave det i en lang serie, men i mindre serier der ligger parallelt (lige som LED bånd, hvor der er 3 LED's og en modstand i serie og så ligger det eller parallelt hen igennem båndet)

#1
Jeg ville vælge en 12V driver, der er ingen grund til at skulle smide så mange LEDs i serie for at klare et spændingsfald på ca. 30V
Inspiration til dæmpning af LED's:


Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Skovhugger (Inaktiv) - 27/01-2016 19:34 27/01-2016 19:34
#19
Jeg syntes det ligner noget Maxspect Razor og ikke hjemmebyg Kim! Og "bølgemøllen" kunne vist være købt samme sted!? ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger KimJ - 27/01-2016 19:39 27/01-2016 19:39
#22
Helt korrekt! Jeg mener nu heller ikke at jeg har givet udtryk for at jeg hjemmebygger. Tvært imod faktisk, jeg skriver ret klart, at jeg ikke har forstand på hvordan man bygger en lampe. Jeg ved til gengæld en del om hvordan man bruger dem, uanset om det er lysstofrør, HQI eller LED B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger havmanden (Inaktiv) - 27/01-2016 19:43 27/01-2016 19:43
Indlægget er rettet 27/01-2016 20:12 27/01-2016 20:12 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej SCN

Jeg tror du misforstår mig i #9. Lys svækkes eksponentielt i vand og eksponentialfunktionen beskrives af en given svækkelseskorificient, men det er ikke pointen i #9 (faktisk skriver jeg ingenting om lyses svækkelse som funktion af vanddybden i #9). Pointen er at en foton med en given bølgelængde/lysfarve svækkes på samme vis uanset kraften på lyskilden.

Ad #16 Du er velkommen til at regne brydningsindekset ind - jeg gjorde det simpelt, for at illustrere pointen om at det har stor betydning hvilken afstand lyskilden har til akvariets bund. Regner du brydningsindekset ind samt det faktum at lys reflekteres i højere grad jo mere skrå indfaldsvinklen er vil blot yderligere underbygge min pointe.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger havmanden (Inaktiv) - 27/01-2016 19:57 27/01-2016 19:57
Indlægget er rettet 27/01-2016 20:26 27/01-2016 20:26 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej KimJ

#16 Mine kommentarer har været generelle/teoretiske også selv om jeg har taget udgangspunkt i målene på dit akvarium. Jeg kan også godt lide hands on, men det er nu rart at kende teori for lettere at finde de løsninger der optimere praksis.

Jeg har lidt svært ved at se præcis hvordan dioderne er monteret i dit amatur men det ser ud som om at der er bygget en lille reflektor op omkring dem, som sikkert ændrer lysets udstråling fra de 120 grader til en lavere vinkel - alt andet ville også være højest besynderligt i en købt lampe. Du kan lave en super simpel test på hvor meget lys du spilder ved at tage hånden hen til akvariet i højde med akvariets bund - det er tydeligt hvor langt eller kort lyset spredes ud til siden og du kan få et indtryk af hvordan højden af lampen påvirker dette selv uden en lysmåler.

Jeg kan forstå på dig, at du også har linser der kan fokusere lyset yderligere, men at du bliver nødt til at hæve lampen for at få det til at se ordentligt ud - det i sig selv tyder på at lyset ikke bliver fordelt jævnt. Når jeg ser på billede af dit akvarium syntes jeg godt man kan se at hjørnerne i akvariet får mindre lys end midten, alt andet ville jo også være mærkeligt, når alt lyset er centreret i midten.

Jeg er ikke i tvivl om, at man kan få det til at spille perfekt med hængelampesetup og store dioder. Min pointe er blot, at det kræver flere watt pr Lux i forhold til dioder placeret tæt på vandoverfladen. Det faktum at man undgår dækglas er til gengæld en formildnende omstændighed :-) Pointen må være at det koster lidt watt at få solglitter i vandet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger scn - 27/01-2016 20:19 27/01-2016 20:19
#24
Se svækkelse som et tab på eks. 30%, så hvis du fordobler lysmængden, så taber du stadig 30%, men du har stadig fordoblet mængden af lys der kommer til bunden.

Brydningsindekset går modsat, så alt det du regnede med ville gå skævt vil efter det har krydset vandoverfladen fortsætte mere lodret ned, så det går den modsatte vej.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger havmanden (Inaktiv) - 27/01-2016 20:29 27/01-2016 20:29
Indlægget er rettet 27/01-2016 20:55 27/01-2016 20:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

SCN Du har ikke fået rigtigt fat i #9 Den enkelte foton har samme sandsynlighed for at blive absorberet uanset hvor stærk en lyskilde den kommer fra. Du taler om lysmængden. Hvis vi skal snakke mængden af lys/fotoner så går min argumentation netop ud på at 3*1 watt er lige så godt som 1*3 watt. Antallet er stort set det samme og kvaliteten af fotonerne er ens.

Med hensyn til lys brydning i vand - point taken det vil bløde op på min pointe, men langt fra fjerne pointen

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Skovhugger (Inaktiv) - 27/01-2016 20:57 27/01-2016 20:57
KimJ skrev :
Jeg har selv min lampe hængende som beskrevet, og den har været hævet/sænket en del i forsøget på at finde den optimale højde, og jeg nåede frem til, at de 30 cm var det der skulle til, for at fordele lampens lys over hele akvariets overflade. Der udelukkende brugt 3W og 5W CREE dioder, og jeg kan ikke konstatere nogle uregelmæssigheder i lyset. Spredningen er p.t. 120 grader: Før har der været monteret 90 graders linser på den, og der skulle man hæve lampen yderligere (og det gav antydningen af "discoteklys").

Det var bare ud fra dette at jeg konkluderede! My bad :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger KimJ - 28/01-2016 00:45 28/01-2016 00:45
#23

Når jeg omtaler lyset som jævnt fordelt, mener jeg bare, at der ikke er de synlige pletter du advarer imod.

Der er ikke reflektorer i lampen. Faktisk har jeg aldrig set en LED lampe med reflektorer? Hver LED har jo sin egen "reflektor" indbygget, som altså laver en spredning på 120 grader. De lamper jeg har set, hvor lyset skal koncentreres til mindre end 120 grader, har alle været forsynet med linser foran hver LED. Der er ikke linser foran dioderne på den viste lampe, men jeg har muligheden for at sætte 90 graders linser på.

Der er et fald i lysintensitet i siderne på mit akvarium, fordi lampen kun er ca. 100 cm lang, og dermed lader 30 cm. i hver ende være udækket. Jeg kunne fordele lyset bedre, ved at hæve lampen (eller have købt to mindre lamper i stedet for en stor), men dels vil det betyde at for meget lys rammer ud over kanten på for- og bagside på akvariet, og dels passer det fint med, at den eneste synlige teknik i akvariet, er anbragt i skygge.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 28/01-2016 12:45 28/01-2016 12:45
i "gamle" dage hvor lys var rør med reflektore, kunne man tilpasse alting sådan at lyset ikke rammer forruden så meget,
derved bliver alge vægst på selve ruden minimeret.

med 120 graders LED som jeg også bruger, skal lamperne rykkes en del tilbage for at opnå at lyset ikke bliver for kraftigt
på ruden hvor jeg ikke har glæde af det.
mine LED kan ikke vinkles, da de er limet flat fast på armatur kassen, hvis jeg havde tænkt mere grundigt over dette
havde jeg monteret dem på en lille skrå vinkel, så de pejer mere bagud, så jeg kunne undgå at rykke hele armaturet,
for dette ser jo usymetrisk ud.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger havmanden (Inaktiv) - 28/01-2016 13:14 28/01-2016 13:14
Thomas

Jeg er helt enig - løsningen med de skrå leds helt tæt ved forruden har jeg også tænkt at bruge i mit næste setup. Det har yderligere den fordel at man får fisk og planter belyst mere fra siden end oppefra, så man kan jo også tænke lidt i at de dioder der sidder der skal have netop det formål/farve og at de varme dioder til planterne kan rygges et andet sted hen.

Thomas, dine slimline lamper er vildt flotte designmæssigt (er en smule misundelig), men havde de nu været dybere kunne du vel i grove træk have klaret dig ud af problematikken med en reflektor.




Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger havmanden (Inaktiv) - 28/01-2016 13:27 28/01-2016 13:27
Indlægget er rettet 28/01-2016 15:12 28/01-2016 15:12 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#23 Der findes massere af reflektere til led. Når du køber en led lommelygte sidder dioden som regel i en parabol, det er en reflektor, ligeledes med div indbygningsspots. Hvis jeg skulle lave hjemmebyg med store leds, 1-5 watt, ville jeg kigge efter nogen der var formonteret i en parabol med den lysspredning jeg havde behov for. Jeg er fortsat ret sikker på at din lampe også indeholder en form for reflektor/parabol. Med 120 graders spredning af lyset ville du ikke opleve at 30 cm var den rette højde. Spredningen af lyset til hver side for lyskilden er 52 cm på 30 cm afstand dit akvarium er 37,5 så en stor % del af lyset ville arldrig opleve lysets brydning i vand. Hvis du har lyst kan du oplade et billede af dine dioder i slukket tilstand (bare en enkelt klynge på 4) så tror jeg at jeg kan udpege reflektoren for dig.

Hvis man hjemmebygger kan man anvende de gamle reflektere fra lysstofrørsamarturerne - en god mågevinge skal nok virke for leds også. Man kan også brygge noget sammen selv. Hvis man anvender led bånd kunne det være at montere båndene i alulister med u-profil. Hvis man vil kæle lidt mere for det kan siderne i profilet vinkles og profilerne kan evt beklædes med mylar eller andet højt reflekterende materiale. Men selv simple reflektere som hvid maling vil på indersiden af en lampen vil gøre en forskel i forhold til råt træ, det er bare et spørgsmål om virknngsgraden ;-) det vil nok være mere effektivt at lime mylar på indersiden af lampen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger KimJ - 28/01-2016 17:17 28/01-2016 17:17
#32

Jeg er med på at reflektorer bliver brugt til LED, men jeg har stadig til gode at se det anvendt i en akvarielampe. Derimod er linser ret ofte brugt. Det er nok ikke en løsning der ligger lige for til hjemmebyg, men det er til gengæld den mest effektive og ikke mindst kompakte.

Jeg har lagt et link til den nævnte lampe i #4 men jeg kan allerede nu fortælle at der IKKE er indbygget reflektorer i den. Den nuværende model har, i modsætning til sin forgænger, ingen form for lyssamling og spreder derfor lyset fra hver diode 120 grader, hvilket gør lyset mere jævnt, men også lidt svagere, end den gamle, som samlede lyset til 90 grader, desværre med den ulempe at man kunne se pletter på bunden, hvis lampen blev monteret i det medfølgende beslag. Det har dog aldrig bekymret mig, da jeg klart foretrækker at have lampen hævet et godt stykke over akvariet.


Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger lindgren87 (Inaktiv) - 02/02-2016 18:56 02/02-2016 18:56
Hej Lisberg.

Er du kommet nærmere ind på, hvordan du vil lave lampen ?
Som nævnt, så er jeg ret interesseret i at følge med, da jeg selv har planer om at fremstille en LED lampe

Personligt er jeg p.t. kommet frem til følgende:

LEDs:
20 x Cree XPE, Kold hvid
20 x Cree XPE, Royal Blue
10 x Cree XPE, Rød
10 X Cree XPE, Grøn

Heatsink:
Tænker at fabrikere en alu-plade hvor jeg kan få vandet fra udstrømmeren af filteret til at strømme ud over, for dermed at vandkøle LEDerne - ydermere spare lidt på strømmen fra varmelegemet.

Transformere / strømforsyning
Her er jeg stadig lidt i vildrede, da jeg ikke kan finde nogen der er til at betale, eftersom der skal 4 stk. til en opsætning med 4 forskellige farver. *rødmer*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger Lisberg (Inaktiv) - 02/02-2016 19:11 02/02-2016 19:11
Først og fremmest - Tak til alle jer som har givet jeres input til mit emne ! håber andre end mig kan bruge det fremover ! det har været meget lærerigt og i god tone :)


Men ja, jeg er kommet frem til at bruge 30 LED af 3W, 6 røde, 6 blå og 18 hvide, delt op i 2 serier af 3/3/9.

De hvide er 3W 6000-6500K 200-220 Lm
De røde er 3W 655-660 nm 60-65 Lm
og de Blå er 3W 450-455 nm 55-60 Lm

Alle LED'erne lyser ved 3V spænding og kan alle tage MAKS 700mA

De kommer til at sidde på en Køleprofil i ekstruderet aluminium, som er i et stykke, den skal så sættes ind i en Aluminiums tagrende, og så vendes på hoved og hænges 40 cm over akvariet.

Til LED Driver benytter jeg mig af en Cincon Driver
Operation Mode: Constant Current (CC)
Output Current-Channel 1 & 2: 625 mA
Output Voltage-Channel 1 & 2: 48 V
Dimming: With Dimming
Number of Outputs: 2 Output

Håber det giver et overblik ? :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger lindgren87 (Inaktiv) - 02/02-2016 20:11 02/02-2016 20:11
Absolut :)

Hvor får du komponenter fra, og hvilke dioder har du tænkt at bruge ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger KimJ - 02/02-2016 20:12 02/02-2016 20:12
Indlægget er rettet 02/02-2016 20:23 02/02-2016 20:23 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#35

Det lyder som en fornuftig løsning, til et akvarium som ikke har brug for den helt vilde belysning. Jeg ville dog forbinde dioderne sådan, at alle de farvede dioder var fordelt, så de var i hver sin serie (stadig rent fysisk blandet sammen). På den måde kan du variere farvebalancen ved at skrue op/ned på e af serierne i forhold til den anden.

Det rent tekniske går hen over hovedet på mig, så der skal jeg ikke kloge mig...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger scn - 02/02-2016 20:13 02/02-2016 20:13
#35
Din strømforsyning er for lille. Den kan kun levere 60W (sikker teoretisk, jeg ville ikke prøve at trække mere end 50W), og du skal bruge 90W + hvad du evt. sætter i modstande i forbindelse med dine LEDs i serie og lidt til buffer, så jeg vil sige 120W, så er den ikke belastet til der hvor den truer med at brænde sammen hver øjeblik.

Kan det passe at du har kigget på at LED maks kan klare 700mA, og så har du fundet en strømforsyning der kan levere mindre?
Hvis ja, så har du misforstået det. en LED trækker automatisk flere mA jo flere volt den får, det er ikke noget du begrænser fra strømforsyningen. Glem de mA som styring, de bruges til at finde ud af hvor kraftig en strømforsyning du skal bruge. Hvis du vil køre med 3W over hver LED med 15 stk i serie, så skal du have sænket spændingen 3V.

Jeg vil gentage mig selv: 12V LED driver, og så 4 LEDs i en serie. Hvis vi så siger vil vil køre 2,8V over hver LED, så skal der lige en modstand på 1,5 ohm der kan klare ½W på. Jeg er altid blevet anbefalet at smide en modstand på, også selv om strømkilden teoretisk passer perfekt. Den dybere forklaring kan jeg ikke huske.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger Lisberg (Inaktiv) - 02/02-2016 20:32 02/02-2016 20:32
SCN nu skal jeg ikke kloge mig, men der hvor jeg har købt min LED driver, blev jeg anbefalet den på baggrund af det jeg skulle bruge den til ?

Og da der er 2 udgange på hver 60W rammer den jo også 120 W ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger scn - 02/02-2016 20:59 02/02-2016 20:59
Det kan jeg ikke få til at passe.

48V*0,625A = 30W som lige skal gange med 2, da der er 2 udgange, så rammer man 60W.

Har du et modelnavn på den?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger Lisberg (Inaktiv) - 02/02-2016 21:09 02/02-2016 21:09
Indlægget er rettet 02/02-2016 22:04 02/02-2016 22:04 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ja altså den de har anbefalet er denne LDP60B480-P062BR

Men så er jeg nød til at spørge - hvad mener du jeg skal have fat i hvis jeg blot ønske en LED Driver ?
2x Eksternt link http://www.aliexpress.com/item/2-Pieces-40W-50W-60W-LED-Driver-18... ??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger scn - 02/02-2016 22:48 02/02-2016 22:48
#41
Personligt ville jeg snuppe sådan en her, eller lignende:
Eksternt link http://www.ebay.co.uk/itm/60W-250W-DC-12V-LED-Transformer-Driver-...
i 120 eller 150W. Men det er så 12V, som du ikke lige havde tænkt dig.

Du skal lige overveje told, det er jo et stykke over 80,- den du linker til.
Og igen, hvad er det med dig og høje spændinger i output? 54-105V output... Jeg må indrømme at det forstår jeg bare slet ikke.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger Lisberg (Inaktiv) - 02/02-2016 22:58 02/02-2016 22:58
vi kan vel hurtigt blive enige om at der på 12V går 4 LED'er, og jeg skal bruge 30 ?
så skal jeg have 8 af de drivere før end det virker ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger scn - 02/02-2016 23:18 02/02-2016 23:18
Indlægget er rettet 02/02-2016 23:25 02/02-2016 23:25 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#43
Nej, det kan vi ikke.

du skal bruge en driver på 120-150W (alt efter hvor hårdt du vil belaste driveren)

der går 4 LED's på en serie, du har 30 stks, så det er 7 serier der sætte parallelt med 4 i en serie, det erde første 28 LEDs. Så har du to LED's til sidst, enten køber du lige 2 LED's mere, så du blot har 8 serier der er forbundet parallelt, eller også skal du have en effektmodstand, 10ohm 4W. (sådan hurtigt skønnet)

kan man lave asci art...
Det kan man så næsten, se bort fra "." det er blot fyld, helt pænt blev det ikke, håber du kan se systemet

+ --------------------------------------fortsætte med det antal serier du nu har
..........|..........|.........|........|.......|
.........LED.....LED....LED...LED..LED
..........|..........|.........|........|.......|
.........LED.....LED....LED...LED..LED
..........|..........|.........|........|.......|
.........LED.....LED....LED...LED..LED
..........|..........|.........|........|.......|
.........LED.....LED....LED...LED..LED
..........|..........|.........|........|.......|
- -------------------------------------- fortsætte med det antal serier du nu har

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger scn - 03/02-2016 08:58 03/02-2016 08:58
Lige en tilføjelse

det er 3 W LEDs, og de bruger op til 0,7 A

Det må betyde at de har spændingsfald på: 3 W/0,7 A = 4,2 V. Det kunne tænkes at man drosler dem lidt ned, så de bruger knap 4 V, og så har 3 i serie.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger Lisberg (Inaktiv) - 03/02-2016 10:47 03/02-2016 10:47

3 x 10 rækker med 30 LED
+----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+ R = 1 ohms
+----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+ R = 1 ohms
+----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+ R = 1 ohms
+----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+ R = 1 ohms
+----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+ R = 1 ohms
+----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+ R = 1 ohms
+----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+ R = 1 ohms
+----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+ R = 1 ohms
+----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+ R = 1 ohms
+----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+ R = 1 ohms

Så sådan her, med 12 V ind og 6.5 A ? så ved godt at de alle er på en enkelt driver ?
og så skal den levere 150W ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 03/02-2016 11:51 03/02-2016 11:51
netop, kør med 12V powersupply
den billigste metode er PC strømforsyninger,
ned i skralde skuret og pil en ud af en PC
så er de gratis, den tynde grønne ledning forbindes til en tynd sort = den starter op,
gule ledninger er 12V
sorte er GND
så er du færdig, selv de mindste klare 300-400 watt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger Lisberg (Inaktiv) - 03/02-2016 12:34 03/02-2016 12:34
Hvad sker der hvis nu den kører med 15A i stedet for de 6.5A - det gør vel jeg er nød til at finde den helt rigtige ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger scn - 03/02-2016 12:54 03/02-2016 12:54
#48
Der sker ingen ting. Det er ikke noget "den kører med", det er hvad den kan levere før den brænder af. Du skal have et vis overskud, for at den ikke brænder sammen.

Det nævnte eksempel gør blot at du ikke belaster strømforsyningen med mere end knap 50%. Det er helt fint. Jeg bruger i øjeblikket en 450 W PC PSU til at få strøm til en lampe med LED bånd, der er kun 12-15W i lampen, så det må siges at være lav udnyttelse af strømforsyningen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger Lisberg (Inaktiv) - 03/02-2016 13:42 03/02-2016 13:42
Tusind tak begge to, tror efterhånden jeg har forstået princippet i opbygning ! :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 03/02-2016 15:11 03/02-2016 15:11
Indlægget er rettet 03/02-2016 15:23 03/02-2016 15:23 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

i øvrigt en god ide, KUN at belaste strømforsyninger op til 50% af hvad der står på dem,
på den måde køre de koldere, lever længere.

A = Ampere, strømstyrke, står det på en strømforsyning, er det max den kan levere.
Står det på en LED eller anden type belastning, er det denne strøm dimsen forbruger ved den normale spænding.

W = Watt, Effekt, (Volt gange Ampere) står dette på en strømforsyning er det max den kan levere.
Står det på en LED eller anden type belastning, er det denne Effekt dimsen forbruger ved den normale spænding.

V = Volt, Spænding, Står dette på en strømforsyning, har den denne udgangsspænding hele tiden, uanset hvad belastningen er.
Står dette på en LED eller anden type belastning, så er det anbefalet normal spænding, eller maks spænding,
en LED kan feks sagtens forsynes med en mindre spænding, så lyser den svagere, og lever længere pga den køre koldere.

LØSE Lysdioder har ingen formodstand, og skal derfor drives med en STRØM
hvad spændingen så bliver over dem, med den opgivede maks strøm, skal stå i databladet.
når feks 3 lysdioder forbindes i serie samt med en strømregulerende modstand i serie, så kan man tilslutte en konstant spændingforsyning til dem,
på feks 12V

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger Lisberg (Inaktiv) - 03/02-2016 16:31 03/02-2016 16:31
ThomasBallerup skrev :
i øvrigt en god ide, KUN at belaste strømforsyninger op til 50% af hvad der står på dem,
på den måde køre de koldere, lever længere.

A = Ampere, strømstyrke, står det på en strømforsyning, er det max den kan levere.
Står det på en LED eller anden type belastning, er det denne strøm dimsen forbruger ved den normale spænding.

W = Watt, Effekt, (Volt gange Ampere) står dette på en strømforsyning er det max den kan levere.
Står det på en LED eller anden type belastning, er det denne Effekt dimsen forbruger ved den normale spænding.

V = Volt, Spænding, Står dette på en strømforsyning, har den denne udgangsspænding hele tiden, uanset hvad belastningen er.
Står dette på en LED eller anden type belastning, så er det anbefalet normal spænding, eller maks spænding,
en LED kan feks sagtens forsynes med en mindre spænding, så lyser den svagere, og lever længere pga den køre koldere.

LØSE Lysdioder har ingen formodstand, og skal derfor drives med en STRØM
hvad spændingen så bliver over dem, med den opgivede maks strøm, skal stå i databladet.
når feks 3 lysdioder forbindes i serie samt med en strømregulerende modstand i serie, så kan man tilslutte en konstant spændingforsyning til dem,
på feks 12V




Tak - hvorfor står det ikke så pædagogisk andre steder på nettet eller i bøger ? :)

Lige angående den "STRØM" - Der mener du der skal en resistor på til sidst i serien, så høj som mulig så der løber 0V tilbage til minus ?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger lindgren87 (Inaktiv) - 10/02-2016 20:53 10/02-2016 20:53
Endelig fik jeg taget mig sammen til at få sat gang i mit LED "projekt".

Da det er en halv pebret affære at sammensætte en fuldspektret "drømme" lampe, er der startet lidt blidt ud for at finde ud af om overvejelserne oppe på øverste etage nu også kan omsættes til, at fungere i praksis.

Har i første omgang bestilt, så jeg kan prøvemontere 20 LEDs.

"Test" Pakken består af:

- 20 * Cree XP-E Kold hvid LED.

- 20 * 60 graders linser.

- 1 * Strømforsyning (Constant current (1800 mAh) 20-40V.
Hertil tænkes at montere 2 rækker af 10 LEDs i serie, så hver LED får 900 mAh at gøre godt med

- 1 * PWM dimmer.

Skal have fingrene i en lang U-profils aluskinne som ifølge tankerne monteres direkte op i låget (monteres med silikone).
I enderne af U-profilen laves en til- og afgang til 16mm gummislange.
Tanken er, at lade udstrømmeren fra baggrundsfilteret flowe vandet i U-profilen, hvor LEDs sidder nedenunder.
Dermed vandkøles LEDs samt akvariet udnytter overskudsvarmen.
Ydermere slipper man for larmende blæsere til at køle LEDs - win/win/win.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Bruger Lisberg (Inaktiv) - 10/02-2016 21:45 10/02-2016 21:45
Spændende Lindgren

Jeg valgte at lime dem fast til en køleprofil, og den bliver ikke over 30 grader uden køling af nogen form :)

OG der sidder 30 x3W LED dioder :)

I min aluminiums skinner har jeg lige bestilt et 1500x50x2mm glas som skal fuges fast så der ikke kommer vand/fugt ind til mine LED'er (overvejer at fylder "tomrummet" med mineralsk Olie for at sikre inden fugt finder vej ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
Bruger scn - 10/02-2016 22:21 10/02-2016 22:21
#53
Hvad med at bruge et firkantrør i stedet, eks:
Eksternt link http://www.porsa.dk/products/alubyggesystem/aluprofilerfirkant/ro...
Så er du sikker på at der ikke smutter vand ud over kantet.

Men at have sådan ca. et 60W (hvis du giver dem fuld skrue) varmelegeme kørende når lyset er tændt, er det ikke lidt rigeligt, det bliver jo sommer om et par måneder.

Kommer de med alu-plade til montering, eller skal du selv rode med det?
Den her lim er super nice, ikke billig, men den er god til varmeledning:
Eksternt link http://www.coolerkit.dk/shop/arctic-silver-thermal-2567p.html?gcl...


ps. der er vist et "h" for meget i enheden mAh

Strømforsyning vil jeg ikke snakke om, jeg har vist allerede gjort opmårksom på hvordan jeg ville vælre strømforsyning i denne tråd.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Bruger lindgren87 (Inaktiv) - 11/02-2016 18:23 11/02-2016 18:23
Lisberg skrev :
Spændende Lindgren

Jeg valgte at lime dem fast til en køleprofil, og den bliver ikke over 30 grader uden køling af nogen form :)

OG der sidder 30 x3W LED dioder :)

I min aluminiums skinner har jeg lige bestilt et 1500x50x2mm glas som skal fuges fast så der ikke kommer vand/fugt ind til mine LED'er (overvejer at fylder "tomrummet" med mineralsk Olie for at sikre inden fugt finder vej ;)


Det lyder som om du ikke kører med ret meget strøm over hver LED hvis ikke de bliver varmere end 30 grader ?


scn skrev :
#53
Hvad med at bruge et firkantrør i stedet, eks:
Eksternt link http://www.porsa.dk/products/alubyggesystem/aluprofilerfirkant/ro...
Så er du sikker på at der ikke smutter vand ud over kantet.

Men at have sådan ca. et 60W (hvis du giver dem fuld skrue) varmelegeme kørende når lyset er tændt, er det ikke lidt rigeligt, det bliver jo sommer om et par måneder.

Kommer de med alu-plade til montering, eller skal du selv rode med det?
Den her lim er super nice, ikke billig, men den er god til varmeledning:
Eksternt link http://www.coolerkit.dk/shop/arctic-silver-thermal-2567p.html?gcl...


ps. der er vist et "h" for meget i enheden mAh

Strømforsyning vil jeg ikke snakke om, jeg har vist allerede gjort opmårksom på hvordan jeg ville vælre strømforsyning i denne tråd.


Tænker lidt på vægten, da jeg regner med at profilen bliver i omegnen af 140 * 30-40cm.
Ellers ville det have været nemt med en rektangel formet.

Hvis varmen bliver et problem, må jeg nedsætte tiden af lys i sommerperioden.

De kommer med alu-plade, så jeg skal blot have noget kølepasta til montering.

Forstår ikke din hurtle med at man SKAL forbinde dem i parrallel ?
Havde jeg muligheden, så var det blevet EN serie med alle 20 LEDs.
Skulle der ryge en LED med min forbindelse i parrallel, så vil strømmen øges i over de resterende LEDs - så kan du nok selv gætte dig til hvordan de reagerer ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Bruger Lisberg (Inaktiv) - 11/02-2016 19:39 11/02-2016 19:39
Indlægget er rettet 11/02-2016 23:27 11/02-2016 23:27 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Der løber 3.1 volt igennem og 670 mA

I øvrigt - nu ved jeg ikke hvilken kølepasta du vil bruge, men den jeg bruger til min PC eksempelvis den bliver "blød" når den er varm, og hvis dine dioder hænder på hovedet (som de jo gør) falder de så ikke ned ??

Jeg har selv brugt en meget stærk, syre-fri tokomponent lim, og den holder til 150 grader :)
Det er i øvrigt næsten umuligt at få dioderne af igen *rødmer*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger lindgren87 (Inaktiv) - 24/03-2016 09:25 24/03-2016 09:25
Så gik start skuddet langt om længe for at opbygge en LED lampe herfra (Vandkølet).
har modtaget et "prøve" kit bestående af 20 stk. koldt hvide LEDs, strømforsyning og Dimmer til at dæmpe LEDs - Der er dæleme knald på de her LEDs. Tror kun jeg kommer til at køre med en lysstyrke på 25-50%.

Det er stadig planen at der skal monteres 20 stk. Royal Blue (er bestilt), 10 stk. rød samt 10 grønne LEDs for at kunne dække hele lys spekteret.

"Prøve" kittet var blot for at se om det var muligt at bikse noget fornuftigt sammen, uden at skulle tømme banken fuldstændig.

Det lader til at det bliver super godt, så jeg kører på B)





Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #59
Bruger jenday (Inaktiv) - 20/10-2016 14:24 20/10-2016 14:24
Status?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #60
Bruger Lisberg (Inaktiv) - 20/10-2016 22:15 20/10-2016 22:15
Jeg kender desværre ikke status på Lindgren87's projekt, men mit lys fungere præcis som jeg ønskede, har dog skiftet til en varm hvid for at få et bedre lys i stuen :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #61
Bruger lindgren87 (Inaktiv) - 21/10-2016 14:34 21/10-2016 14:34
Min "prototype" har ligeledes kørt fint indtil nu, hvor det er blevet afmonteret for at lave "final edition" Desværre har jeg ikke fået taget ordentlige billeder af "prototypen", men det færdige resultat burde gerne være oppe at køre igen inden længe.
P.t. har jeg blot 5 meter 5050SMD LED strip monteret i låget - absolut et kedeligt lys som, i mine øjne, ikke leverer tilstrækkelig med lys til at få ordentlige farver på fiskene - ydermere dør mine javabregner.
(530 liters balje)



Har dette billede helt fra starten af "projektet", hvor der køres vand igennem lampen via et powerhead.
Det er kun hvide dioder i drift på cirka 50% styrke - Billedet retfærdiggør absolut ikke lys output.

Det eneste jeg har fortrudt i mit setup er at jeg har brugt 36V drivere.
Valgte 36V for at have så lange kæder i serie som muligt og dermed undgå et virvar af ledninger.
Desværre kan man ikke købe en plug & play controller til styring af 36V LED (Har ikke kunne finde nogen).
Det vil sige at jeg har låst mig til at skulle justere lysstyrken manuelt på en PWM controller og har ikke mulighed for at lave sunrice etc.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #62
Bruger lindgren87 (Inaktiv) - 30/10-2016 22:21 30/10-2016 22:21
Final edition af vandkølet lampe med 60 x CREE leds sat i gang.
Mangler "blot" at få gang i loddekolben B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #63
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 30/10-2016 22:42 30/10-2016 22:42
vandkølet :-)
FEDT.. du pumper vel akvarie vand i gennem ?
så alt der kommer i forbindelse med vand, er ved plast ?
eller rustfrit ?

Der findes også kraftige led der ikke bliver specielt varme,
dvs hvis metal overfladen er stor nok i forhold til afsat effekt,
hos mig, er mine 4 moduler nu opgraderet til 50W hver på fuld skrue,
jeg køre dem ca ved 60%
jeg kan svagt mærke de er ganske lidt lunere end rum temperaturen,
men de er også ret store 30 x 65 cm
de er 1 cm høje, så kan man vel ret let regne overflade areal ud til
2140 cm2 og de 60% giver så 30watt pr modul,
det er bare 14 mili watt pr cm2
så er det jo klart der ikke er noget der bliver ret varmt :-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #64
Bruger lindgren87 (Inaktiv) - 31/10-2016 09:18 31/10-2016 09:18
#63
Jeps, kører vandet fra en PH igennem lampen for at udnytte overskudsvarmen og dermed nedsætte tiden på varmelegemet - Et hygge projekt du ved (y)
Det er lavet af Alu-profiler og plastik endestop.
Profilerne er skruet sammen af 3 x M6 gevindstænger i Aisi316 rustfri.

Håber på at der ikke sker oxidering af alu-profilerne :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #65
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 31/10-2016 14:34 31/10-2016 14:34
Er der fysisk vand kontakt alu ?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #66
Bruger lindgren87 (Inaktiv) - 31/10-2016 17:37 31/10-2016 17:37
#65:
Det er der - vandet løber direkte igennem rørene (3 profiler / længder der er sat sammen)

------->
<-------
------->

"Prototypen" som ses i #61 har kørt siden start April, og der er ikke noget at kommer efter inden i rørene.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #67
Bruger lindgren87 (Inaktiv) - 06/11-2016 18:30 06/11-2016 18:30
Så er lampen snart loddet færdig og skal herefter blot limes op i afdækningen på akvariet og kobles til.

Ydermere fik jeg lige et flip da jeg fandt en controller der kan klare 36V.
Det vil sige at jeg lavede et impulskøb i form at en BC-322-6a controller og et par LDD-1000H drivere.
Så bliver det muligt at programmere og køre lamperne automatisk med sunrise op / ned, moonlight etc. *santa*

Det bliver pisse godt (y)


Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #68
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 07/11-2016 15:57 07/11-2016 15:57
>Er der fysisk vand kontakt alu ?
>>Det er der - vandet løber direkte igennem rørene (3 profiler / længder der er sat sammen)

Jeg ville anbefale at holde grundigt øje med dette,
alu og akvarie vand er desværre ikke en god langtidsholdbar kombi,
samtidig kan der være lækstrømme fra dine led til alu stangen, hvorved der kan komme til at gå strøm i akvarievandet,
i øvrigt er der også noget der heller galvanisk tæring, har du andre metaller ? eller andre sager der er forbundet til strøm
pumper, varme, intet har lidt læk strøm ?. Er din LED strømforsyning jordet ? har denne evt lidt læk strøm ?

har du ikke et AC voltmeter ? prøv at stik tungen på LED alu skinne når det hele er tilsluttet, fik du ikke stød,
er det sikkert fint nok til dine fisk.



Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #69
Bruger lindgren87 (Inaktiv) - 26/11-2016 01:16 26/11-2016 01:16
#68

Tak for input - det er jordet af, og har som nævnt haft et prøve setup kørende et halvt års tid, uden at kunne se tæring af nogen art inden i rørene.

Fik skidtet monteret og sat til i dag, dog uden controller til styring af output, sunrise etc.
På billedet er alle LEDs på fuld styrke (100 - 120 Watt +/-).
20 x rød
20 x kold hvid
20 x marine blå



Farverne ser lidt underlige ud på billeder.

Annoncører
Annoncører