Vandskift - fifs til hurtigere vandskift?

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 3258

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger jfpfriis (Inaktiv) - 25/01-2016 12:17 25/01-2016 12:17
Hej Forum.

Jeg har indtil nu skiftet vand én gang om ugen cirka 30%, men da jeg har anskaffet mig 6stk 8cm discus fisk har jeg læst mig frem til, at der gerne skal skiftes vand oftere.
Jeg har ikke noget imod flere vandskift om ugen, men søger fifs til hvordan jeg kan gøre det på en lettere/hurtigere måde.
Jeg har indtil nu stået og kogt mange liter vand hver gang jeg har skulle lave WC, for at temperere vandet til cirka 27-28 grader, da mit hanevand er meget koldt (under 10grader).
Jeg har prøvet at stille spande klar dagen før vandskift og de bliver cirka 18grader ved stuetemperatur, så det hjælper lidt på det, men det er stadig 10 grader for lidt. Er der nogen der har forslag til en evt. lettere metode?

Tak på forhånd!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Jan H (Inaktiv) - 25/01-2016 12:31 25/01-2016 12:31
Hvorfor bruger du ikk bare tempereret vand fra hanen.?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
2720Vanloese (Slettet) - 25/01-2016 12:32 25/01-2016 12:32
Ja en haveslange eller noget du sætter på fx køkkenarmaturet og trækker ind til baljen?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger jfpfriis (Inaktiv) - 25/01-2016 12:37 25/01-2016 12:37
Jeg har læst at tempereret vand direkte fra hanen kan indeholde farlige bakterier/stoffer som ikke er godt for fisk og planter ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Administrator Sponsor ken kætbak - 25/01-2016 13:06 25/01-2016 13:06
Du skal ikke tro på alt du læser ;)

Tempereret vand fra hanen er fint til vand skift (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger jfpfriis (Inaktiv) - 25/01-2016 13:55 25/01-2016 13:55
Er der en måde hvorpå jeg kan teste mit varme vand fra hanen for at se om der skulle være kobber eller andet i? Kobber skulle absolut ikke være godt i akvariet og jeg vil nødigt ende med at slå mine fisk ihjel med vandskift :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Muslingen82 (Inaktiv) - 25/01-2016 14:39 25/01-2016 14:39
leger med vandskift i greve / Ishøj / Rødovre, og alle steder laver jeg tempareret vand, og har snart gjort det noget tid, og har ikke mistet 1 mbuna på baggrund af det...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger jfpfriis (Inaktiv) - 25/01-2016 14:53 25/01-2016 14:53
Jeg bor i en forholdsvis gammel lejlighed i Kgs. Lyngby så er lidt i tvivl om der er kobberrør ? - Ved ikke om jeg tør tage chancen uden at være 100% på at det er sikkert

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Administrator Sponsor ken kætbak - 25/01-2016 16:07 25/01-2016 16:07
Et helt nyt fjernvarme anlæg har oftest også kobberrør. Det er helt ufarligt med mindre du har nogle specielle rejer feks.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger jfpfriis (Inaktiv) - 25/01-2016 16:11 25/01-2016 16:11
Jeg har overvejet at anskaffe nogle amanorejer - vil det give problemer hvis jeg bruger tempereret vand fra hanen?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Administrator scn - 25/01-2016 17:55 25/01-2016 17:55
Jeg har ingen problemer med de snegle (generelt er rejer og snegle meget følsomme over for kobber) jeg har gående i et akvarium hvor jeg bruger tempereret vand. Men jeg vil ikke give en garanti for hvordan det er i din lejlighed.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger KimJ - 25/01-2016 18:10 25/01-2016 18:10
Hvis der er en varmtvandsbeholder i ejendommen, er det ikke sikkert at det er en god ide at bruge tempereret vand. Det kommer an på mange ting, men hvis beholderen er gammel, og der ikke er et kontinuerligt forbrug fra den, KAN det varme vand indeholde stoffer som ikke er så heldige.

I de fleste ejendomme i DK, er der dog ret godt styr på tingene, og hvis der bor mange mennesker i ejendommen, vil der, i hvert fald på visse tider af døgnet, være så meget "gennemtræk", at vandet ikke når at blive forurenet. Hør evt. for en sikkerheds skyld en der er ansvarlig for ejendommen.

P.S. At Mbuna ikke lader sig mærke med mindre optimale forhold, er måske ikke det samme som at Discus reagerer på samme måde ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Alpina - 25/01-2016 19:50 25/01-2016 19:50
Varmtvandsbeholdere i større boligejendomme skal hver uge "slammes ud" hvilket betyder at man kortvarigt lader vand løbe ud fra bunden af beholderen, hvor der samler sig døde bakterier (slam).
Mange ejendomme har sparet varmemesteren væk og kun ansat en trappevasker. Så bliver der ikke slammet ud og man får varmt vand med grums. Det er ikke nødvendigvis farligt, men vi skifter jo ikke vand for at få grumset vand. Spørg din varmemester om du må se hvordan det foregår når han slammer ud.

Hvis ejendommen har gennemstrømsvandvarmer, samler der sig ikke grums.

I større ejendomme er der som regel elektrolyse på det varme vand, for at varmtvandsrørene ikke skal tære så hurtigt. Nogle typer elektrolyse lægger et lag aluminium i vandrørene. Spørgsmålet er så hvad fiskene synes om elektrolyse.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Administrator Sponsor ken kætbak - 25/01-2016 19:56 25/01-2016 19:56
Er der nogen der har haft en negativ oplevelse med tempereret vandskift?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Alpina - 25/01-2016 20:13 25/01-2016 20:13
Indlægget er rettet 25/01-2016 20:16 25/01-2016 20:16 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Fisken dør ikke øjeblikkeligt efter et tempereret vandskift og mange skifter vand for at udbedre nogle konstaterede problemer f.eks. hvid svamp på fiskene. Det kan derfor være van(d)skeligt at konstatere om fortsatte problemer skyldes vandet eller noget andet.

Jeg har kendskab til mange etageejendomme i København som undlader udslamning af varmtvandsbeholder i årevis, fordi beboerne ikke ved at det skal gøres, og varmemesteren er sparet væk.
Jeg har også set hvad der kommer ud af varmtvandsbeholderen når man åbner udslamningshanen - det kan være så slemt at det ligner tyndskid.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Alpina - 25/01-2016 20:16 25/01-2016 20:16
Her er kopi af noget jeg har skrevet i et andet forum:

I varmtvandsbeholdere er vandet lagdelt med det varmeste øverst og det køligste nederst. I det nederste kølige vand dannes der bakterier der kan ses i form af slam. Varmemesteren skal jævnligt udslamme varmtvandsbeholderen ved at åbne en bundhane så det nederste lag vand med slam lukkes ud. Hvis varmtvandsbeholderen ikke udslammes (ugentligt), vil der blive opsamlet mere og mere slam.

I nogen mindre ejendomme har man ingen varmemester, men kun en trappevasker, så varmtvandsbeholderen bliver aldrig udslammet.

Mennesker kan dø af bakteriefyldt varmt brugsvand:
Eksternt link http://ing.dk/artikel/koldt-brugsvand-forte-til-dodeligt-legionel...

Den sikre løsning er derfor udelukkende at fylde koldt vand på og så betale den smule el-udgift det koster for at varmelegemet varmer vandet op. Hvis man nøjes med at skifte 20% pr. gang, sker der ikke alvorligt temperaturfald.

Nogen ejendomme har ikke varmtvandsbeholder, men en gennemstrømningsvandvarmer, så der er ikke et beholderproblem.

Mange ejendomme har elektrolyse på varmtvandsrørene. Det kan f.eks. lægge et lag aluminium indvendig i rørene for at beskytte mod tæring/rust. Det vil sige at dine fisk også får et lag aluminium - mon de har godt af det?

Dyrenes beskyttelse skriver her i afsnit 10:
>> Fyld som udgangspunkt kun koldt vand i, da vand opbevaret i varmtvandsbeholdere (som i nogle ejendomme) har dårligere vandkvalitet end koldt vand.<<
Eksternt link http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/pasningsvejledninger/fisk/det-be...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Administrator scn - 25/01-2016 20:24 25/01-2016 20:24
Jeg skifer vand for at komme af med nitrat, og det er vist den mest normale grund til at man skifter vand.

Det er fint nok at det slam der kommer ud af varmtvandsbeholderen ser ulækkert ud, men har du set i et akvariefilter? Det er heller ikke kønt, så det mener jeg ikke bør være et argument.

Hvis vi tager disse argumenter for at vi bør drikke koldt vand:
Eksternt link http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/sundhedsp/ECE220...

Så er der jo faktisk kun den med helt nye installationer der kunne være relevant i forhold til akvarier. Jeg har aldrig oplevet problemer med temperaret vand, og har tænkt mig at fortsætte med det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
2720Vanloese (Slettet) - 25/01-2016 21:38 25/01-2016 21:38
Hvis man har et UV filter, så tar det vel eventuelle bakterier fra det tempererede hanevand?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
2720Vanloese (Slettet) - 25/01-2016 21:42 25/01-2016 21:42
#15 Vi har fået ny varmtvandsbeholder som også skal slammes ud månedligt. Det gør firmaet, der står for trappevask og mindre viceværtsopgaver m.m.

Så man behøver ikke en varmemester eller en fuldtids vicevært, når man kan få "trappevaskeren" til det.

Man må da håbe, at de steder der ikke slammes ud, at temperaturen på det varme vand er meget høj, så legionella bakterier dør.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger langebæk - 25/01-2016 22:32 25/01-2016 22:32
Jeg skifter tempereret vand på mine Discus og der er ingen problemer, hvis man vil være helt sikker på der ikke kommer rust eller andre partikler så skift vand med et sediment filter/aktivkul patron foran så kommer der sten sikkert ikke noget dårligt med ned i din balje

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Administrator Sponsor ken kætbak - 26/01-2016 06:24 26/01-2016 06:24
Uden at være vvs ingenør, så fortæller nogle af mine folk der har for vane at lave vand entrepriser, at kildevand på flasker har et 6-8 gange højere kim-tal end det vand der kommer ud af folks vand haner. Jeg har ikke en bedre forklaring end det måske er et levn fra gamle dage?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Mette/Korsør (Inaktiv) - 26/01-2016 07:25 26/01-2016 07:25
Jeg er ejer af et 275 l.
Jeg brugte altid førhen koldt vand ved vandskift.. Jeg skifter ca 30-40 l vand hver uge (i de 275 l) - og spørg mig venligst ikke hvorfor, det gør jeg nemlig bare fordi jeg har det godt med det.. Men da jeg opdagede, at temp. af og til dalede fra 26 grader og helt ned til 22 grader, gik jeg over til tempererede vand hver gang.. Jeg har også læst skræmmende historier om dødelige bakterier, og har dem også stadig i baghovedet.. Jeg holder Labyrentfisk som godt kan lide varme, så jeg syntes at de til tider 4 graders forskel ved vandskift med koldt vand også må være ubehageligt for fiskene.. Jeg overvejer ofte at dele vandskift til 2 X ugentligt, men da jeg laver vandskift med spand og vandkande, vil jeg gerne ha' det "overstået" af én gang.. Jeg forsøgte mig med nemmere vandskift ved at bruge en "krympe-vandslange" en periode, hvis det havde fungeret uden problemer ville jeg nok ha gået tilbage til koldt vand, fordelt på 2 vandskift om ugen i stedet for 1 X ugentligt med tempererede vand.. Desværre mistede jeg en masse fisk til den lettere og mere handy vandslange, som må ha' været behandlet m noget giftigt inden i slangen.. For mit eget vedkommende er en helt alm. vandslange bare ALT for stor, tung og besværlig.. Håber jeg en dag kan finde en krympeslange igen, men uden skadelige stoffer - så vil jeg gå over til koldt vand 2 X ugentlige vandskift.. Til da lever jeg med faren for at mine fisk blir syge med tempererede vand *rødmer*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger mikebuurskov (Inaktiv) - 26/01-2016 08:40 26/01-2016 08:40
Jeg har rokker og asian arowana. Fisk for over 15.000

Jeg skifter 450l vand 2 gange om ugen.

Og jeg bruger 28 grader vand fra hanen med forfilter,og har ikke mistet nogen fisk. Mine fisk er meget mere sarte en de fleste :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Administrator Sponsor ken kætbak - 26/01-2016 09:08 26/01-2016 09:08
Hvordan tager folk bad i de ejendomme med varmtvandsbeholder?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger ThomasBallerup - 26/01-2016 09:45 26/01-2016 09:45
Indlægget er rettet 26/01-2016 09:48 26/01-2016 09:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

>Hvordan tager folk bad i de ejendomme med varmtvandsbeholder?

NETOP !
hvis det varme vand var farligt på noget som helst måde,
ville der følge en advarsels info side med fra boligselskabet.
når der ikke er nogen sådan, må vi derfor drikke det, bade i det, bruge det til alle typer madlavning og direkte til vores akvarier.

temperatur chock med alt for meget og alt for hurtigt koldt vand er i hvertfald langt værre,
man kan da også gøre (som jeg) hælde det kolde vand i MEGET langsomt, og over mange timer,
og gentage dette hver eneste dag, derved kommer der ikke temperatur chock og vandet holdet meget mere konstant godt.
Det er latterligt let at lave, begge mine store akvarier køre med det, og der er ikke nogle synlige (grimme) rør at få øje på.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger KimJ - 26/01-2016 09:50 26/01-2016 09:50
Indlægget er rettet 26/01-2016 09:54 26/01-2016 09:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

...Uden at drikke vandet måske? Lidt ligesom når man bader i havet...

Hvorvidt det er et problem eller ej, der hvor man bor, kan man kun finde ud af ved at spørge sig for, eller teste selv, men jeg skulle mene, belært af vores kloge admin i en anden debat, at det korrekte her, er at give det idiotsikre råd, så ingen kommer galt af sted, nemlig at der KAN være et problem, selv om det store flertal, herunder jeg selv (vi har dog heller ikke en varmtvandsbeholder) slipper godt fra at bruge det tempererede vand.

Jeg ville egentlig ikke være så bekymret for bakterier, som for udfældning af tungmetaller fra gamle installationer, hvis jeg var i farezonen, så det er da rigtigt, at problemet nok har været betydeligt mere udbredt før, end det er nu hvor flere og flere får fjernvarme og moderniseret deres anlæg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
2720Vanloese (Slettet) - 26/01-2016 10:56 26/01-2016 10:56
Indlægget er rettet 26/01-2016 11:05 26/01-2016 11:05 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Her er hvad der kan ske, hvis vandrør er forurenede eller gamle:

Eksternt link http://politiken.dk/udland/int_usa/ECE3026710/tusindvis-af-amerik...

"Før hentede byen vandet fra Detroits vandvæsen, som fik det fra Huron-søen. Skiftet betyder, at det i stedet blev hentet Flint-floden. Her er vandet korroderende.

Resultatet blev, at bly fra de gamle vandrørs føring begyndte at lække ud i drikkevandsforsyningen."

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
2720Vanloese (Slettet) - 26/01-2016 11:01 26/01-2016 11:01
Indlægget er rettet 26/01-2016 11:07 26/01-2016 11:07 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvis man bor i hus eller lejlighed med oldgamle rør, eller hvor varmtvandsbeholder ikke bliver slammet ud, så ville jeg ikke bruge varmt hanevand til akvarier. Eventuelle dårlige bakterier vil måske formere sig i akvariet med mindre du har UV filter. Og det vand står du og roder i med bare hænder. Eller sutter på et stykke slange, når du skal skifte vand. :D

Hvem har ikke prøvet at få en slurk akvarievand i munden? Bvadr!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
2720Vanloese (Slettet) - 26/01-2016 11:07 26/01-2016 11:07
I øvrigt er det almen viden, at man ikke bruger varmt hanevand til madlavning, da det kan indeholde mange bakterier i forhold til koldt vand.

Hvorfor skulle man så putte varmt hanevand i et akvarie? Det er da dumt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Administrator scn - 26/01-2016 11:15 26/01-2016 11:15
se hvad der skrives til artiklen:
Eksternt link http://ing.dk/artikel/ville-spare-100-om-dagen-gav-hel-blyforgift...

Hvor kommer logikken om at det skal være top kvalitets drikkevand der bruges i akvarier. Dem der bruger regnvand må jo se fiskene dø efter hvert vandskifte, for hjemmeopsamlet regnvand vil folk jo ikke sige er topkvalitets drikkevand. Jeg vil sige det er dumt at tro at akvarievand skal have samme kvalitet som drikkevand. Tænk lige hvad fiskene lever i i naturen, det er utroligt at de ikke alle sammen er døde med den mængde bakterier og vira der findes i deres naturlige omgivelser

ps. hvorfor tror du der er krav til mindst pH7 i vand fra vandværkerne?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger MortenDAD - 26/01-2016 12:12 26/01-2016 12:12
#29 At noget er almen viden behøver ikke betyde det er korrekt viden.
For nogle år siden vidste alle med sikkerhed at jorden var flad og at faxen var kommet for at blive.
Moderne vandrør og tilstrækkelig høj temperatur på det varme vand i en gennemløbsvarmer og så er der hverken risiko for det ene eller andet - selvfølgelig med alle de sædvanlige forbehold omkring udledninger, vandværksuheld og terror

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Administrator Sponsor ken kætbak - 26/01-2016 12:31 26/01-2016 12:31
Prøv lige at tænke lav praktisk. Hvis der kan komme slam med fra beholderen under vandskift, så må det jo altså også komme med når man bader. For slet ikke at tale om de med badekar. Hvis det menneskelige legeme kan tåle at blive nedsænket i det, så er det måske ikke så farligt.
Eller det varme vand der står i blandings batteriet altid. Hvis varmt vand pr. Definition er farligt. Så er selve vandhanen jo også kontamineret altid.

De gamle vandrør er jo også støbejern, og indeholder derfor et væld af tung metaller.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger ThomasBallerup - 26/01-2016 14:57 26/01-2016 14:57
børn der bader drikker af vandet, og har hele munden fuld af det,
hvis det varme vand var den mindste smule farligt,
havde sundhedsstyrrelsen sendt store grimme advarsler ud til alle børne familier,
jeg og alle mine unger drikker det varme vand som det passe os, og bruger det til ALT, og er aldrig syge..
Det er gamle vandre historier i genopliver, vi bor ikke i Detriot

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
2720Vanloese (Slettet) - 26/01-2016 15:11 26/01-2016 15:11
Indlægget er rettet 26/01-2016 15:17 26/01-2016 15:17 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Arne Andersen spørger:
Det er god latin ikke at bruge varmt vand til madlavning. Men hvad er egentlig problemet?

Hans-Jørgen Albrechtsen, professor i Public Health Engineering ved DTU Miljø, Institut for Vand og Miljøteknologi, svarer:
Der er flere grunde til, at det er en dårlig ide at bruge vand fra den varme hane til at drikke eller til madlavning. Det skyldes først og fremmest, at varmt vand ofte opbevares relativt længe ved høje temperaturer, og da mange kemiske og biologiske processer løber stærkere med stigende temperatur kan de give problemer i varmt vand, selv om de samme processer også forekommer i koldt vand. Det er først og fremmest korrosion og bakterievækst, der giver problemer.

Det varme vand er under opvarmning og opbevaring i kontakt med mange materialer fx galvaniserede stålrør, kobberrør, messingfittings og forkromede eller forniklede vandhaner, der alle kan afgive forskellige metaller. Det gælder fx kobber, nikkel, krom, og bly, som ikke skal indtages i for store mængder.

Store bygninger som etageejendomme, hoteller og hospitaler har ofte store sammenhængende varmtvandssystemer med galvaniserede stålrør. De beskyttes mod korrosion ved hjælp af et elektrolyseanlæg, der doserer opløst aluminium til vandet og rørene beskyttes af den dannede belægning på rørene. Noget af dette aluminium kan komme ud af vandhanen med det varme vand.

Installationerne kan også indeholde plastrør, der kan afgive en række organiske stoffer til vandet - og på grund af de højere temperaturer kan koncentrationerne blive væsentligt højere end i koldt vand.

Bakterier kan vokse hurtigt ved højere temperaturer, så der er ofte flere bakterier i varmt vand end i koldt vand. Dette behøver dog ikke i sig selv at være et problem, da disse bakterier næsten altid er harmløse. Nogle sygdomsfremkaldende bakterier som fx Legionella kræver høje temperaturer og kan forekomme i det varme vand. Legionella kan give anledning til mild influenzalignende sygdom og en lungebetændelseslignende infektion, der i alvorlige tilfælde kan være dødelig hos svækkede patienter. Infektion med Legionella sker først og fremmest i form af små vanddråber - aerosoler - der skal indåndes og ned i lungerne, hvilket især sker ved brusebadning, men der er eksempler på at sengeliggende patienter fejlsynker vand og får lidt vand i luftvejene og dermed smittes. For at hindre Legionella anbefales det, at temperaturen i hele varmtvandsinstallationen altid er mindst 50?C ved normal brug.

Bruges det varme vand til madlavning eller koges det før anvendelse bliver bakterierne naturligvis slået ihjel og udgør ikke nogen risiko.

Afslutningsvis skal nævnes, at der for nyligt er introduceret køkkeninstallationer, der giver mulighed for direkte at tappe (næsten) kogende vand til fx madlavning og brygning af te og kaffe. I modsætning til varmtvandsinstallationer er disse installationer små og forsynes direkte fra koldtvandsinstallationen, og har dermed næppe samme ulemper som varmtvandssystemet.

Eksternt link http://ing.dk/artikel/hvorfor-er-vand-fra-den-varme-hane-skidt-ti...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Administrator Sponsor ken kætbak - 26/01-2016 15:13 26/01-2016 15:13
Min unge drikker det altså også. Hun sprutter og hvæser dog, men det er formentlig pga. At prinsesse shampoo ikke smager som det dufter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
2720Vanloese (Slettet) - 26/01-2016 15:17 26/01-2016 15:17
Pas på I ikke får blybørn af al den drikken varmt vand? Da jeg var knægt, drak vi af vandpytterne i børnehaven med vores små skovle. Vi måtte IKKE komme ind og få vand. Der har vi nok fået en gang bly. *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger SteenB (Inaktiv) - 26/01-2016 15:19 26/01-2016 15:19
Mht vandskift og Discus, så er min metode i al sin enkelthed som følger:

Jeg sætter en haveslange på blandingsbatteriet i brusekabinen - indstiller temperaturen til 25 grader - og så hældes der ellers vand i mit 530 L´s. Jeg har 6 stk. discus og de tager tilsyneladende ikke skade af denne metode; de vokser og ser ud til at have det godt.

En enkelt lille detalje; jeg har ikke varmtvandsbeholder, men en varmtvandspumpe, så det er ikke varmt vand der har stået og "kogt" der kommer i akvariet.

Han ligner da ikke ligefrem en der mistrives - vel? (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
2720Vanloese (Slettet) - 26/01-2016 18:41 26/01-2016 18:41
#37 Har du et billede af slangen og evt. omkobling så andre kan gøre det samme? Eller hvor har du købt den? Det skal jo helst ikke være noget billigt plastik bras, der afgiver stoffer til vandet?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger KasperK/Lolland - 26/01-2016 19:40 26/01-2016 19:40
Jeg vil ikke være en skid bekymret over at drikke en mundfuld tempereret vand eller to direkte fra hanen og jeg ville heller ikke være mere bekymret for at drikke en mundfuld vand fra ét af mine akvarier.
Jeg vil dog ikke lave en Peter Ingemann og drikke flere liter fra akvariet, men jeg ville absolut IKKE være bekymret for vandkvaliteten.
Hvis man er bange for at der skulle stå "muggen" vand i rørene, så tag dog for pokker et bad først. Så skulle den ged formentlig være barberet.
Og i øvrigt, eneste gang jeg har fyldt tempereret vand ned til de discus jeg havde engang, var da jeg var blevet afledt og et rutinemæssigt 20 % vandskift blev til et 90 % ditto.
Fiskene klarede det fint, lagde æg to dage senere.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger KimJ - 26/01-2016 19:53 26/01-2016 19:53

Varmevekslere (varmtvandspumpe) vil selvfølgelig aldrig blive et problem, da vandet først bliver varmet op i det øjeblik det skal bruges.

Jeg forstår ikke helt hvordan Jer der blankt afviser at problemet kan være aktuelt nogle steder, når frem til den konklusion, baseret på de erfaringer I selv har gjort? Der er vel ca. 1,5-2 millioner husstande i DK? Hvis vi nu antager at alle os der er medlemmer af AS, alle sammen lægger vores personlige erfaringer sammen, kommer vi måske til at repræsentere godt og vel 1 % af disse husstande. Er det på den baggrund at I "garanterer" at der ikke KAN være et problem nogle steder?

M.h.t. at vi mennesker kan komme til at drikke lidt af badevandet, så er det måske lidt søgt at sammenligne det med fisk der skal leve i det konstant.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Administrator Sponsor ken kætbak - 26/01-2016 20:00 26/01-2016 20:00
Men mennesker er ikke fisk ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger KimJ - 26/01-2016 20:55 26/01-2016 20:55
No shit Sherlock? *skeptisk*

Synes du selv, at det gør det mere logisk at lave en sammenligning?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Administrator Sponsor ken kætbak - 26/01-2016 21:36 26/01-2016 21:36
Nope. Det gør blot forvirringen total.

Men det menneskelige fordøjelses system er da ret fint følende. Og fisk kan leve i vand på steder hvor mennesker ihvertfald ikke skal drikke vandet.

Så logikken dikterer at fisk kan tåle bakterier som mennesker ikke kan tåle.
. Og kan mennesker tåle lunkent vand fra hanen. Så kan fisk formentlig også.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger perniel - 26/01-2016 21:40 26/01-2016 21:40
Den smule kobber der kan komme er helt uden betydning, mange har også sagt bakterier fra varmtvandsbeholder er problem, har jeg aldrig oplevet

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger bramos (Inaktiv) - 26/01-2016 21:53 26/01-2016 21:53

Jeg bruger gerne "koldt" vand.
Dvs. noget køligere end de 27 grader mit akvarium står på.
Det er ikke fordi jeg tror, at mine varmvandsrør er beskidte eller gamle, men jeg har læst mig til, at temperaturforskellen imiterer regn.
Det stimulerer nogle af mine fisk til leg.
Når jeg skifter vand, er det omkring 20% én gang om ugen, og jeg ser ikke, at temperaturen falder meget. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger FrankJ9210 (Inaktiv) - 26/01-2016 22:28 26/01-2016 22:28
Jeg har købt sådan en her til vandskift i mit 350 liters. Det er MEGA smart og nemt! (y)
Eksternt link http://t.zooplus.dk/shop/fisk/vandpleje/rensning_tilbehoer/vandsk...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger KimJ - 27/01-2016 01:58 27/01-2016 01:58
Måske skulle du skifte "logikken" ud med noget viden? Der er ting mennesker ikke kan tåle, som fisk har det fint med, men der er også ting mennesker har det fint med, som fisk dør af.

Uanset hvad, kan jeg stadig ikke se, hvordan nogen af deltagerne her, har en baggrund for at hævde at der ikke kan være et problem med det varme vand nogle steder i DK.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Administrator Sponsor ken kætbak - 27/01-2016 04:26 27/01-2016 04:26
#47 jeg ved at det aldrig har været et problem med lunkent vand her.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger KimJ - 27/01-2016 07:30 27/01-2016 07:30
Jeg har engang i tidernes morgen, haft et lignende apparat tilsluttet et badekar uden afløb. Det er faktisk ret smart, men også lidt dyrt, at det også bruger vand for at tømme akvariet, hvis anlægget ikke sidder monteret under akvariets niveau.

Så forstår vi hinanden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger KimJ - 27/01-2016 08:40 27/01-2016 08:40
Det ser faktisk ud til at man ikke behøver at gætte, hvis man er bekymret. Man kan åbenbart købe testsæt, som afslører forhøjede niveauer af farlige bakterier, nitrat m.m.?

Eksternt link http://www.amazon.com/PurTest-Bacteria-Water-Nitrate-Nitrite/dp/B...

M.h.t. indhold af tungmetaller, skulle man tro, at en sammenlignende teat af det kolde og varme vand, ville kunne afsløre, om der er noget i det varme vand, som ikke er i det kolde?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger Mette/Korsør (Inaktiv) - 27/01-2016 08:51 27/01-2016 08:51
# KimJ: Nu forstår jeg ikke lige en guide på andet end DANSK *rødmer* - så har ikke ku læse mig til hvordan denne "dims" virker. udover at jeg nok syntes den er lidt smart *uhh*
Derfor fatter jeg ikke hvad du mener med "men også lidt dyrt, at det også bruger vand for at tømme akvariet, hvis anlægget ikke sidder monteret under niveau.. *rødmer* *doh*
Ku du evt være sød at forklarer dette på let forståeligt DANSK :D ?? Så bliver jeg SÅ glad :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger perniel - 27/01-2016 08:57 27/01-2016 08:57
Der er da sikkert bakterier i en varmtvandsbeholder, tror bare ikke fiskene tager skade af dem. Der er da også mange forskellige bakterier i akvarievandet og i fiskefoderet det er smaskfuldt med bakterier.
De dør da ikke af det, men helt sikkert uden

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger KimJ - 27/01-2016 10:10 27/01-2016 10:10
"Dimsen" virker på den måde, at den trækker vand op gennem den slange der stikker ud til siden på den. Det sker når man åbner for vandet, der virker som et Venturi system* og på den måde kan trække vandet op af akvariet og med ud sammen med det vand man selv leder ud af hanen. Man er dermed ikke afhængig af at vandet selv løber ud ved hjælp af tyngdekraften (og man slipper for at skulle starte med at suge i slangen for at starte). Ulempen er så, at man er nødt til at lade vandet i hanen løbe, for at trække akvarievandet op af akvariet.

Når akvariet skal fyldes igen, drejer man blot på en ventil, og vandet fra hanen ledes nu direkte ned i akvariet.

* Jeg ved helt ærligt ikke præcist hvordan Venturi systemet virker, men jeg husker at det samme princip blev brugt i fysiktimerne, når der skulle trækkes luft ud af en beholder. Det er også samme princip der gør, at en pumpe selv kan trække luft ind i et skumfilter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Bruger Mette/Korsør (Inaktiv) - 27/01-2016 10:18 27/01-2016 10:18
#53 1000 tak :) (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
Bruger SteenB (Inaktiv) - 27/01-2016 13:49 27/01-2016 13:49

Begge dele kan købes mellem 25,- og 50,- kr. i ethvert velassorteret byggemarked. Jeg har brugt dette mærke gennem flere år, og har ikke haft dårlige erfaringer, så jeg tænker ikke at der afgives skadelige stoffer til vandet.

Mvh
Steen

PS: Billederne er lånt fra nettet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Bruger greve - 27/01-2016 15:15 27/01-2016 15:15
#38 og andre.

Jeg bruger nøjagtigt dette sæt, en alm 1/2" haveslange fra et byggemarked - bruger temp fra hanen. Har egen varmvandsbeholder på 70 l skifter ca 60 liter hver gang - har aldrig brugt andet, ingen problem med det.

René

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Administrator Sponsor ken kætbak - 27/01-2016 15:27 27/01-2016 15:27
Jeg kan kun anbefale alle at få lagt fjernvarme ind i hytten. - så virker det bare ;)
Med venlig hilsen

Ken Kætbak

Anlægs formand

Wicotec kirkebjerg :P :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger Djboa (Inaktiv) - 27/01-2016 17:09 27/01-2016 17:09
Også haveslange og køkkenhane her uden problemer, fra egen solfanger/fyr opvarmet 300l varmtvandstank.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #59
2720Vanloese (Slettet) - 02/02-2016 17:02 02/02-2016 17:02
Indlægget er rettet 02/02-2016 17:08 02/02-2016 17:08 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

For at vende tilbage til varmt vand fra hanen i akvariet, så bruger jeg det ikke. Hvis I kan læse teksten på billedet, så er der en god forklaring på det.

For hvorfor skal mine fisk svømme rundt i vand, som jeg selv kan blive syg af at indtage?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #60
Administrator scn - 02/02-2016 17:47 02/02-2016 17:47
Hvorfor skal fisk ikke svømme rundt i det vand som er godt nok til at jeg kan stå og få hældt i hovedet hver morgen på badeværelset?

Hvorfor sammenligne med akvarievand med drikkevand?

Vil du da drikke af dit akvarie? Hvis ikke, så skal fiskene da ikke svømme rundt i det. Må jeg anbefale at du koger fiskene og alt indhold i akvariet (samt naturligvis fintermaterialet), for at undgå bakterier.

Jeg vil godt vædde med at du kan blive syg af at drikke akvarie vand, og chancen er vel 100.000 gange større end at drikke af den varme hane, så skynd dig at få fiskene op af vandet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #61
Bruger GeSo (Inaktiv) - 02/02-2016 19:57 02/02-2016 19:57
Sjovt nok.
Læser denne tråd - og indholdet på en ny dåse foder : Torpical Tanganyika

Indeholder Zink - Magan - Kobber - Kobolt. :o

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #62
Administrator Sponsor ken kætbak - 02/02-2016 20:02 02/02-2016 20:02
#60 (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #63
2720Vanloese (Slettet) - 02/02-2016 21:36 02/02-2016 21:36
Hvorfor får folks fisk alverdens sygdomme? Bugvattersot, finneråd og pletter hele tiden osv. osv.?

Mine er aldrig syge, og har aldrig haft så meget som een af de sygdomme. Og jeg bruger ikke tempereret vand fra hanen. Måske der er en sammenhæng? Nogen af os er vidst bare bedre til at holde fisk end andre. :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #64
Bruger greve - 02/02-2016 21:51 02/02-2016 21:51
#63 hvis du lige skimmer indlæggene igennem igen - så er da vist andre end
dig der har held med at holde fisk uden div sygdomme, trods brug af tempereret
hane vand ;) ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #65
Administrator scn - 02/02-2016 22:53 02/02-2016 22:53
hahaha... Du mener vel ikke at bugvattersot finneråd og lign. kommer fra vandværket?

Jeg kan sige det modsatte, mine fisk er aldrig syge, og får tempereret vand.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #66
Administrator Sponsor ken kætbak - 03/02-2016 06:28 03/02-2016 06:28
Jeg ville tro at kulde påvirkning er udemærket til at FÅ nogle ttyper afhvide pletter..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #67
Bruger Robin1 (Inaktiv) - 03/02-2016 10:54 03/02-2016 10:54
Indlægget er rettet 03/02-2016 11:02 03/02-2016 11:02 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg ved ikke om det hænger sammen MEN, Jeg har et par gange i løbet af de sidste par uger skiftet 1/3 del vand i mit akvarie med koldt vand direkte fra hanen og det ER koldt der er et temperaturfald fra 25,9gr. til 19,5gr. Der efter var der ingen tegn på Nitrit og Nitrat, I går skiftede jeg så 1/3 del igen men denne gang med tempereret vand fra hanen, Og her til morgen er der svage tegn på Nitrit og Nitrat, dog ikke så meget at det slår over i den røde advarsel på mine strips, men tænker bare at det er underligt det er der nu med tempereret vandskift og ikke når det er koldt vand :/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #68
Bruger Helpfish (Inaktiv) - 04/02-2016 08:30 04/02-2016 08:30
Man skal som nævnt være meget varsom med at generalisere. Diskussion synes også at glemme at fisk ikke er ens. Arter har forskellig grader af modstandsdygtighed og jeg tror også at der er forskel på vildtfangede og kulturformer

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #69
Man skal som nævnt være meget varsom med at generalisere. Diskussion synes også at glemme at fisk ikke er ens. Arter har forskellig grader af modstandsdygtighed og jeg tror også at der er forskel på vildtfangede og kulturformer

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #70

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #71
Administrator Sponsor ken kætbak - 04/02-2016 09:37 04/02-2016 09:37
Helpfish skrev :

Det har du helt ret i. God pointe (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #72
Bruger Ulf (Inaktiv) - 04/02-2016 09:37 04/02-2016 09:37
Jeg hører til dem, der altid har fyldt tempereret vand på ved vandskifte udfra begrundelsen at fisk dårligt tåler hurtige temperaturskift.
Der kan selvfølgelig være og det er der, forskel på fisks følsomhed overfor hurtige temperaturskift, men det er min opfattelse, at man skal undgå det. Noget helt andet er langsomme temperaturskift, hvor mange fisk kan tilvænnes ekstremer.

Det er en generel forsigtighedsregel, at varmt vand ikke anvendes til madlavning eller drikkes, men det er ikke farligere end at mange mennesker alligevel kommer til at drikke det, fordi der foregår ofte vandringer i et almindeligt blandningsbatteri fra varmt til koldt og omvendt alt efter trykket i ledningerne og desværre er det begrænset, hvormange kontraventiler vandanlæg er udstyret med.

En ejendoms varmtvandsbeholder skal være indstillet til 57 grader, så får man en hvis bakterieudelukkelse og en ikke en for voldsom kalkudfældning. Imidlertid cirkulerer det varme vand rundt til tappestederne og vil selvfølgelig her blive kølet alt efter isoleringsgraden af rørene.

Det vil efter min mening være det rigtige råd til alle ferskvandsakvarister, at man skal give sine fisk hyppige vandskift med tempereret vand, dels på grund af at man fortynder mængden af affaldsstoffer dels på grund af at man sænker bakterietrykket på fiskene i almindelighed.

Det er den erfaring rigtig mange danske akvarister har haft gennem årene. Tingene lykkes i akvariet, hvis man passer sine vandskift med tempereret vand.

At der så findes steder med dårligt vand, forstået som nitratholdigt eller bakteriefyldt vand, det tror jeg er et større problem for menneskerne, der bor og drikker det end for akvariefiskene.

Hilsen
Ulf

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #73
Bruger jfpfriis (Inaktiv) - 04/02-2016 10:17 04/02-2016 10:17
Hold op det er fedt med så meget input fra folk! Mange tak!

Jeg skiftede 50-60% vand for et par dage siden og gjorde dette med tempereret vand. Jeg har ikke set nogle tegn på dårlig vandkvalitet, så jeg vil nok fortsætte med at bruge tempereret vand direkte fra hanen, da vandskift bliver 10x lettere og mere overskueligt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #74
Bruger jfpfriis (Inaktiv) - 04/02-2016 10:17 04/02-2016 10:17
Hold op det er fedt med så meget input fra folk! Mange tak!

Jeg skiftede 50-60% vand for et par dage siden og gjorde dette med tempereret vand. Jeg har ikke set nogle tegn på dårlig vandkvalitet, så jeg vil nok fortsætte med at bruge tempereret vand direkte fra hanen, da vandskift bliver 10x lettere og mere overskueligt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #75
Bruger Robin1 (Inaktiv) - 04/02-2016 10:35 04/02-2016 10:35
Jeg vil igen i dag skifte noget af vandet i mit Chichlide akvarie pga. Nitrit & Nitrat steg lidt da jeg i Tirsdags skiftede 1/3 del vand med Tempereret vand fra hanen :/
Så i dag skifter jeg ca.25 L. Vand. Jeg har hældt ca.25L. Koldt vand fra hanen ned i en ren spand, det får så lov til at stå nogle timer i stuen inden jeg hælder det i akvariet, håber så at Nitrit & Nitrat falder igen :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #76
Bruger jfpfriis (Inaktiv) - 04/02-2016 10:57 04/02-2016 10:57
Robin1, hvorfor tester du ikke bare det tempererede vand fra hanen med nitrit/nitrat testkit? Så kan du finde ud af om det er dét der er skyld i stigningen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #77
Bruger Djboa (Inaktiv) - 04/02-2016 11:00 04/02-2016 11:00
ved et indkørt filter skal nitrit være ikke kunne måles, og nitrat kan du kun fortynde ved vandskift - har du for eksempel 40mg:ml og skifter 50% vil du ikke komme under 20mg/ml lige efter vandskiftet. Eneste måde at fjerne det er ved rigtigt mange planter i forhold til fisk.

Hvis man tror at fisk kun trives ved hyppige vandskift kan det anbefales at Google omkring el natural og walstad method - hvor man netop prøver at lave et helt økosystem ved at have nok planter til at tage sig af alle affaldsstofferne.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #78
Administrator scn - 04/02-2016 11:06 04/02-2016 11:06
Man skal lige huske at der kan være lidt nitrat i ens drikkevand, de fleste kan se info om deres drikkevand her:
Eksternt link http://data.geus.dk/JupiterWWW/index.jsp

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #79
Bruger Robin1 (Inaktiv) - 04/02-2016 11:29 04/02-2016 11:29
#76 jfpfriis.

He he Ja der var jeg vist ikke helt vågen ;) Det er selvfølgelig den rigtige måde at finde ud af det på :)
Så jeg har lige testet det varme vand og min strips giver et svagt udslag på Nitrit & Nitrat.
SÅ nu er jeg spændt på at se om det hjælper med stue tempereret vand :)
Jeg kan bare ikke rigtig lide at vand temperaturen falder fra ca.25,9gr. ned til ca. 19,5gr. Det tænker jeg at at mine Cichlider ikke kan tåle ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #80
Bruger jfpfriis (Inaktiv) - 04/02-2016 11:45 04/02-2016 11:45
Husk at det også kan være dit vandselskab som har problemer med værdierne, så test lige det kolde vand også for en sikkerhedsskyld ;) - Ja ved ikke hvor sarte dine fisk er, men jeg vil helst ikke lade min temperatur falde mere end maks 3grader - det er også derfor jeg gerne vil temperere vandet inden jeg hælder det i, da jeg gerne vil lave 50-60% vandskift.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #81
Bruger Michael B - 04/02-2016 11:57 04/02-2016 11:57
Helpfish skrev :

Som Mark Twain sagde: Alle generaliseringer er falske (inklusiv denne)

;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #82
Bruger Michael B - 04/02-2016 12:07 04/02-2016 12:07
Indlægget er rettet 04/02-2016 12:08 04/02-2016 12:08 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Og så mit input til denne tråd: Jeg har limet et pvc rør formet som et omvendt U med en slangestuds på den "udvendige" side. Den ende jeg putter ind i akvariet (bag baggrundsfilteret) er 15 cm lang, slangen jeg sætter på studsen er så lang så den enten kan placeres i hækken, blomster krukkerne, eller i brusekabinen afhængigt af årstid, behov osv.
Derved skal jeg blot slukke for varme legeme/pumper/UV lys eller hvad man nu måtte have kørende, der ikke kan tåle at der tappes 15 cm vand af akvariet.

På input siden har jeg købt en studs der gør at jeg kan montere en gardena kobling på amraturet i køkkenet, og i den anden ende en hane, så jeg nemt kan lukke for tilførslen.

Skift på 250 og 325 tager maksimalt en time, og forår/sommer/efterår genbruges vandet til udendørs vanding, vinter bruges en del til indendørs vanding (blomster).

Ulempe: Skift af mere end 15cm (ca. 30%) vand kræver fiks-fakserier med slange stumper, andre pvc rør osv for at kunne køre uden fare for at suge fisk el. lign. ud.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #83
Bruger Robin1 (Inaktiv) - 04/02-2016 12:17 04/02-2016 12:17
#80.

Mit kolde vand er testet og giver intet udslag på Nirit & Nitrat, Men nu skal det er altså meget lidt udslag det giver på det varme vand, Så jeg er ikke i panik men syntes bare det var underligt at det gav udslag på det varme / Lunkne vand :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #84
Bruger nesnej (Inaktiv) - 09/03-2016 09:58 09/03-2016 09:58
Jeg kan se af denne tråd at der er meget delte meninger om emnet, og man skal da gøre hvad man selv synes er rigtigt.
Da jeg havde saltvandsakvarie, brugte jeg ALTID vand fra koldtvandshanen der gik direkte ind i mit osmosefilter. Derefter stod vandet en til 3 dage i 25 liters plastikdunke.

Den metode agter jeg at indføre når der kommer vand i mit nye ferskvandsakvarie, for den metode er JEG tryg ved. (y)
Venlig hilsen
Henning

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #85
Bruger Lars F (Inaktiv) - 09/03-2016 15:48 09/03-2016 15:48
Nu har jeg ikke læst hele tråden så tilgiv mig, hvis det er blevet nævnt.
Du kunne bruge en modstrømskøler "omvendt". Kender den fra håndbryg, hvor man gerne vil køle noget varmt hurtigt ned.

Her kunne du tage dit kolde vand og lade det løbe i gennem, samtidig med, at du kører varmt vand i gennem som modstrøm.

Så kan du få temperaturen op på det du skal bruge hurtigt.

Eksternt link https://www.google.dk/search?q=modstr%C3%B8msk%C3%B8ler&biw=1280&...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #86
Bruger Lars F (Inaktiv) - 09/03-2016 15:48 09/03-2016 15:48
Nu har jeg ikke læst hele tråden så tilgiv mig, hvis det er blevet nævnt.
Du kunne bruge en modstrømskøler "omvendt". Kender den fra håndbryg, hvor man gerne vil køle noget varmt hurtigt ned.

Her kunne du tage dit kolde vand og lade det løbe i gennem, samtidig med, at du kører varmt vand i gennem som modstrøm.

Så kan du få temperaturen op på det du skal bruge hurtigt.

Eksternt link https://www.google.dk/search?q=modstr%C3%B8msk%C3%B8ler&biw=1280&...

Annoncører
Annoncører