Måle Data Online Live

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 3015

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 03/12-2015 10:31 03/12-2015 10:31
Hejsa gutter, da flere andre også roder med live måle data online
er det vel en meget flink ide at dele gratis ud af posen :
kik her
Eksternt link http://webx.dk/COMMAIL/index.htm

Kræver at man bruger Thingspeak eller lign, men kan også nøjes med at bruge det til at sende emails hvis noget er galt
eller begge dele.
Det fede ved lige netop denne løsning, er at man ikke behøver alle mulige internet sager på sin hardware
bare en seriel forbindelse til en PC, sådan en er i alle Arduino kort.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator Sponsor ken kætbak - 03/12-2015 11:56 03/12-2015 11:56
Hvad betyder det på dansk?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 03/12-2015 12:50 03/12-2015 12:50
at man meget lettere og billigere og simplere, kan aflevere måle data fra små hjemmelavede elektronik konstruktioner
til internettet, som så bliver vist på hjemmesider med flotte grafer uden at man skal programmere en masse graf haløj selv.
meget brugbart til at overvåge akvarier med :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger scn - 03/12-2015 17:56 03/12-2015 17:56
Men hvornår begynder du at sælge færdige kits?

Og hvor pokker finder man et bundkort i dag med RS232 ? Det er jo fra den gang der blev brugt DIN stik til mus og tastatur. Sidst jeg brugte RS232 var vist da jeg skulle aktivere den hemmelige menu i Nokia 3210, så vibratoren (man kunne købe løst) kunne aktiveres

Ahh:
Eksternt link http://www.ebay.co.uk/itm/USB-to-DB9-SERIAL-RS232-98-SE-ME-2000-X...
Lav noget som bare skal samles og installeres, så skal jeg da have baljerne på nettet :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Administrator Sponsor ken kætbak - 03/12-2015 18:52 03/12-2015 18:52
Jeg troede det sad i displayet i el-måleren..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 03/12-2015 19:35 03/12-2015 19:35
når jeg skriver RS232 så mener jeg bare en seriel forbindelse fra din arduino dims til din PC
alle arduino kort har sådan en, lavet med en lille chip og usb driver på PC'en
dvs der dukker en COM port op på PC når kortet stikkes i,
denne COM port skriver man ind i INI filen til commail programmet, og man er godt i gang..

hvor meget kan du lave selv SCN ?
hvad vil du måle ?
har du en PC der køre windows, der aligevel altid står tændt og er online ?
en lille bitte ældre bærbar med XP bruger for 300kr strøm om året,
sådan en har jeg til at klare min vejrstation, så den findes allerede, derfor er denne metode smart.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger blob (Inaktiv) - 03/12-2015 21:01 03/12-2015 21:01
# ja - fatter hat, Man skal vel have følere i baljen til usb port på pc ? og hvad skal man have ind på skærmen ?? har du foto af det og hvad er iden i det , jeg ville nødig stå på ski i Norge og se en sms at temperaturen i baljen er 80 C

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 03/12-2015 21:14 03/12-2015 21:14
Indlægget er rettet 03/12-2015 21:21 03/12-2015 21:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

mit hardware er noget mere komplext, fordi alle mine følere er trådløse, pga afstande mellem alle mine akvarier,
de står på 2 etager, og jeg kan ikke gå og falde i ledninger,
men hvis dette ikke er noget problem, er alt man behøver :
EN pc, med usb port, der køre windows,
ET arduino kort, op til 6 analoge temperatur følere godt indstøbt i akvarie silicone,
usb kabel til PC følger med arduino kortet, pc programmet jeg linker til,
samt nogle få linjer kode til arduino kortet og lidt setup af thingspeak,
man behøver ikke end gang at overføre kurverne til egen hjemmeside
som jeg har gjort her:
Eksternt link http://webx.dk/ak/

man kan sikkert sagtens nøjes med deres default side der ser sådan her ud:
Eksternt link https://thingspeak.com/channels/69344

Desværre kan jeg ikke sende SMS, men kun EMAIL i tilfælde af for ud programmeret ALARM niveau overskrides.
thingspeak kan sættes op til at sende en twitter besked hvis noget er uden for limits,
dette ved jeg intet om i praksis, da jeg ikke bruger twitter selv.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 03/12-2015 21:21 03/12-2015 21:21
Der er også andre løsninger, hvis man ikke gider at have en PC med i dette.
så skal man bruge noget andet som er forbundet til internettet,
feks arduino internet shields, dette kan jeg ikke hjælpe med, da jeg ikke gad denne løsning

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger scn - 03/12-2015 22:44 03/12-2015 22:44
Lidt kan jeg godt lave selv.

Jeg har en Intel Atom til at så i stuen tændt 24/7, så det med en maskine er ikke et problem.

Sp det er bare at starte med sådan et kort her:
Eksternt link https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H36818 ?

Jeg er lidt overrasket over hvad wifi koster, eller du kender måske et bedre sted?
Eksternt link https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H37092

Det ser ud til at alt man skal vide ligger på nettet:
Eksternt link https://learn.adafruit.com/tmp36-temperature-sensor/using-a-temp-...

og der er mange billige sensorer:
Eksternt link http://www.miniinthebox.com/da/sensorer_c5156

Måske jeg skulle prøve at have potteplanter igen, den må kunne fortælle hvornår der skal vandes, evt. omlægge vandrør og lade den stå for vandingen: Eksternt link http://www.miniinthebox.com/da/fc-28-d-soil-hygrometer-detection-...

Du skriver "6 analoge temperatur følere ", hvordan er det med forskellen på digitale og analoge indgange?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 04/12-2015 01:01 04/12-2015 01:01
ja OK jeg gir mig : de nye Arduino har sørme 12 analoge indgange, fedt..
og koster så 189 kr. (jeg har kun de gamle jeg har scoret gratis)

Da du HAR en online PC, skal du da endeligt ikke spilde penge på ethernet eller wifi shields
det shield til 795 kr, skal bruges sammen med arduino 189 kr , dvs den samlede online løsning bliver 984 kr
NEJ TAK.. det er da alt for dyrt..

JA NETOP, sådan måler man temperatur, drøn let.

Jeg bruger ikke end gang arduino til mine sager, men løse AVR chips, det er meget billigere
samt en FTDI232 konverter til USB se koster få kr på ebay

Da mit er i super prototype stadie, dvs ledninger og løse sager der flyser ud over det hele
vil jeg spare dig for billeder og et billigt grin.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 04/12-2015 01:09 04/12-2015 01:09
du kan allerede NU uden arduino eller andet hardware,
gå ind på thingspeak opret dig og lav en channel.

det tog mig RET lang tid at finde ud af hvordan man skriver en URL der virker, så her får du den gratis :-)
hver graf hedder field og de har numre 1-8 skal du bruge mere end 8 grafer, skal man bare oprette en ny channel
som så også har ny API kode (lidt træls, men det klare man så)
dvs denne link kan du lige skrive din API kode ind i, og så lave forsøg med at opdatere en eller flere kurver
samt evt smide grafer ind på alle mulige andre hjemmesider hvis du lyster.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 04/12-2015 01:13 04/12-2015 01:13
Indlægget er rettet 04/12-2015 11:21 04/12-2015 11:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

at lave grafer på egne hjemmesider :
inden på private view, eller puplic view fanen, hvor du kan se dine grafer,
der er 4 iconer , pas på X sletter jo din graf !!
til venste af disse 4 iconer er der en tale boble, tryk på den, og kopier HTML koden fra iframe start til iframe slut
smid ind på egen hjemme side,
det er sådan jeg har gjort.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Administrator Sponsor ken kætbak - 04/12-2015 07:25 04/12-2015 07:25
Nåh sådan. ..

Det kunne i da bare have sagt med det samme! Så er det jo smadder nemt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Michael B - 04/12-2015 07:58 04/12-2015 07:58
ken kætbak skrev :
Nåh sådan. ..

Det kunne i da bare have sagt med det samme! Så er det jo smadder nemt.

Du skal huske at lukke dit sarcasme-tag med /sarcasm ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 04/12-2015 08:49 04/12-2015 08:49
Nu lever jeg af at opfinde, udvikle, fremstille og levere, alle mulige elektronik produkter,
så ja for mig er det ultra let sådan noget her.
Jeg har også holdt 1 og 2 og 3 dages workshops med Arduino for helt normale hjemmefusker folk,
dvs folk der har en loddekolde og kan samle lidt lysdioder og ved hvad en transistor er,
mere behøver de ikke have af forkunskaber,
langt de fleste kan efter 1-2 dage, lave egne programmer og løse egne måle opgaver,
det tager måske lidt længere tid pr selvstudie, men der er ufatteligt meget info om arduino programmering,
samt eksempler der virker, på næsten alt man kan drømme om,
så man behøver ikke opfinde eller skrive det hele fra helt blank side.

hent denne
O'Reilly - Getting Started with Arduino.pdf

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 04/12-2015 10:19 04/12-2015 10:19
Indlægget er rettet 04/12-2015 10:23 04/12-2015 10:23 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jeg har updateret siden der er linket i post 1
nu er det meget bedre forklaret, og man kan endda se mine hardware prototyper

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Administrator Sponsor ken kætbak - 04/12-2015 11:07 04/12-2015 11:07
I know Thomas.
Jeg mener også blot at det var nemmere at sælge noget hvis du kunne forklare HVAD det er du har opfundet :)

Jeg har to - tre ideer til gode opfindelser som alle vil være glade for :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 04/12-2015 11:17 04/12-2015 11:17
jeg har ikke opfundet noget som helst mht dette her.
jeg har bare endeligt fået noget til at virke på en lidt simplere og billigere metode,
og ville dele viden og erfaringer og pc program gratis med andre hjemmebygger nørder,
så de kan spare tid og penge, hvis de skulle have lyst til at gøre noget lign,
dvs jeg ønsker ikke at sælge noget som helst.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Administrator Sponsor ken kætbak - 04/12-2015 11:19 04/12-2015 11:19
Misforstå mig nu ikke.
Gudskelov at der bliver opfundet ting til hobbyen...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Hugo - 04/12-2015 11:31 04/12-2015 11:31
Jeg har da lige fået en ny pc med serielport Panasonik cf31 :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 04/12-2015 11:42 04/12-2015 11:42
så er det bare i gang Hugo :-) der skal trækkes en hulens masse sensor kabler rundt til alle dine akvarier ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Administrator Sponsor ken kætbak - 04/12-2015 11:49 04/12-2015 11:49
Thomas. Fat notesblok eller hvad du nu bruger! ;)

Opfind en luftpumpe der IKKE larmer. Med masser af luft. Og noget der kan køre i årevis uden bøvl.

Og en fiskefælde der faktisk fungere. Måske en foder automat der har kapacitet til at køre 5 gange dagligt og i en måned.

Det trænger alle til :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 04/12-2015 12:11 04/12-2015 12:11
Indlægget er rettet 04/12-2015 12:30 04/12-2015 12:30 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

modtaget :

>Opfind en luftpumpe der IKKE larmer

EHEIM 200 jeg har lige scoret en forleden, WOW den er fed, meget kraftig, og markant lavere støj,
sådan EN afløser 2 af mine små larmene drøn belastende og brandvarme pumper fra kina.

>Og en fiskefælde der faktisk fungere

Det fine tagrænde måtte af sort plast til at holde blade væk med, er faktisk tæt på perfekt hos mig, og den variation af fiske størrelse jeg holder.

>Måske en foder automat der har kapacitet til at køre 5 gange dagligt og i en måned.

jeg har hele 10 fodder automater, alle hjemmelavede, de er alle lavet af skrald til 0kr, de behøver ikke være pæne, skal bare virke stabilt og sikkert, når de bliver brugt, er jeg jo ikke hjemme og kikker på dem.
de mindste fodre med artemia pulver, de største en halv håndfuld sticks,
de er alle baserede på samme grund design, en stepper motor med magnet, og foder beholder med magnet så den let kan tages af og fyldes. Hvis jeg skal være meget længe væk og fodre med meget store mængder flere gange om dagen, duer dette design ikke. Men så er der et andet på vej.. som jeg går og pusler med for tiden :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 04/12-2015 12:37 04/12-2015 12:37

her er mine små stepper motor fodre maskiner.
jeg har også nogle til de store akvarier hvor beholderen er markant størrer.

skal man lave noget rigtigt stort, er det denne her metode der er smart:
Eksternt link http://www.instructables.com/id/The-all-in-one-box-aquarium-feede...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Administrator Sponsor ken kætbak - 04/12-2015 12:38 04/12-2015 12:38
En pumpe til sådan en som mig med et stort luft forbrug.
Jeg har efterhånden tics af at rode med elefant fødder der mister flow..

Bare slå igang thomas :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 04/12-2015 13:06 04/12-2015 13:06
denne her :
Eksternt link http://www.akvariebutikken.dk/product/aqua-medic-mistral-2000-167...

men den er ikke lydløs , bør monteres uden for opholdsrummet, og trække en slange.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger scn - 04/12-2015 18:32 04/12-2015 18:32
Fortæl lige hvordan du har lavet det trådløse. Mi første tanke var nemlig wifi, men kan da godt se at hvis man vil have data online fra et par rum, så begynder det at koste lidt med sådan et wifi shield

Jeg kan da lige starter med at tage imod de værste latterkramper over ledningsrod. Et gammelt projekt:

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Administrator Sponsor ken kætbak - 04/12-2015 18:49 04/12-2015 18:49
#27 det er jo ikke det jeg trænger til at få opfundet. .

500 / 1000 / 2000 L/T. Lydløs og driftsikker :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 04/12-2015 19:26 04/12-2015 19:26
28
hvad katten er det, du har i det akvarie ? der endda er hele to stk PC strømforsyninger på ?

der findes rigtigt mange små og billige 433Mhz data sende og modtage dimser, man lige kan stikke ned i et auduino kort,
kik på ebay, jeg har scoret en kasse af sådan noget endda gratis fra nogen der ville smide det ud, mine rækker flere hundrede meter samt igennem alle vægge og sager, de er optimeret til korte beskeder lille data mængde og sende et par gange i minuttet eller i times, sådan noget bruger meget lidt strøm.
wifi er genialt til store data mængder, online hele tiden, det kan slet ikke drives af et lille batteri, og man kan ikke bare lige logge på, levere data, slukke igen, uden at det tager ultra lang tid og strøm i foreholdt til data mængden, samt det rækker meget kort de små billige wifi moduler.
med 433MHz moduler skal man godt nok selv opfinde en protokol, men det er sjovt og lærerigt, du kan sagtens få en kopi af mine programmer, forudsat at du kan læse og skrive C kode ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 04/12-2015 19:37 04/12-2015 19:37
18 kr for en sender og en modtager

Eksternt link http://www.ebay.com/itm/433MHZ-Transmitter-Receiver-Module-SYN115...

det skal lige siges at jeg ikke kender dette eller har nogle som helst erfaringer med lige netop dette produkt,
hvis du køber dette sæt, vil jeg gerne se det med fingerne, teste og måle om det virker for dig.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger scn - 04/12-2015 21:25 04/12-2015 21:25
Det er da hjemmelavet vandkøling :P
Det der med slanger og kobber klodser på CPU osv. er for amatører, rigtige folk laver vandkøling af hele bundkortet. Dog var jeg lidt en kylling og holdte strømforsyningen uden for.

Jeg kan ikke læse/skrive C kode. Jeg har kun lidt erfaring med matlab, og det ligger efterhånden 10 år tilbage :-(

jeg faldt over billig wifi Eksternt link http://www.miniinthebox.com/da/esp8266-seriel-wifi-traadloest-mod...

Jeg tænkte egentlig ikke at køre med batterier, det er så bøvlet, de skal skiftes, og der er jo altid en stikdåse i nærheden af et akvarium. Det er sikkert billigere med genopladelige batterier, men jeg tror at dovenskaben vinder.

Jeg skal have noget hvor jeg kan stjæle med arme og ben fra nettet og så bikse noget sammen, der virker :P

Det var selvf. en mulighed at købe en håndfuld af dem du linker til, men jeg tænker at det vil være mest "fremtidssikket" at gå efter brede standardløsninger når man er en klaphat som mig :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 05/12-2015 02:32 05/12-2015 02:32
Indlægget er rettet 05/12-2015 02:38 05/12-2015 02:38 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

fedt, ja hjemmelavet vandkøling er også noget jeg har leget lidt med for mange mange år siden,
kik her:

Eksternt link http://webx.dk/oz2cpu/homemade-pc-main.htm

min ide var at lave en PC der kunne blive 100% lydløs, det var lige som, det opgaven gik ud på.

>>Jeg kan ikke læse/skrive C kode. Jeg har kun lidt erfaring med matlab, og det ligger efterhånden 10 år tilbage :-(

hvis du vil lave noget som helst af dette her selv, så SKAL dette læres i det mindste på copy paste niveau
eller prøve frem i meget små steps fra allerede kørende eksempler.

>jeg faldt over billig wifi
JA wow de ser rigtigt fine og smarte ud, men jeg har ikke rodet med disse, og kan derfor ikke levere kode eller hjælp,
"min" løsning var meget lettere og meget billigere og uden en masse bøvle kode til at konfigurere sådan noget grej,
da jeg netop har en PC det er online.

>Jeg skal have noget hvor jeg kan stjæle med arme og ben fra nettet og så bikse noget sammen, der virker :P

NETOP.. derfor er mit råd at springe over hvor gærdet er lavest og udnytte at du har en PC der allerede virker og er online.
dvs :
12 stk sensore, arduino, usb, commail

du har måske flere end 12 akvarier ?
eller disse 12 står så langt i mellem hinanden at det bliver bøvlet med tynde hvide sensor kabler man har gemt pænt væk ?
Det var i hvertfalt version 1 :
komme i gang og lære og lege, jeg ville anbefale,
du kan finde 99.9% af koden til dette online.
da alle arduino eksempler man kan finde omhandler noget med analog måling regne om sende ud på serial (usb)
når du har dette til at virke, skal du også lære at bruge thingspeak, jeg finder stadig ud af nye vigtige sager,
feks hvordan vil jeg vise målinger, over hvorlænge, hvordan skal det skalares, auto ? eller med forud bestemt min/max osv
systemet tilbyder en masse fine ting, man lige skal rode lidt med for at fatte det hele,
så derfor kom dog i gang med version 1
det gode ved dette er at du kan genbruge det hele, til din senere udbygning med wifi modulerne,
dvs din tid og dine penge er ikke spildt.
starter du op med en masse, alt for store ideer og alt for store udfordringer, er der change for at du køre træt i alle udfordringerne og giver op inden at noget som helst kommer til at virke, hvorved alle penge til hardware er spildt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger scn - 05/12-2015 13:20 05/12-2015 13:20
Min plan var at kombinere akvariefisk og vandkøling af computeren :P Og den virkede i længere tid en jeg turde håbe, så det var en stor succes.

Jeg ser to mulige opsætninger:
1. en boks ved ens computer, og så trådløse følere
2. en boks ved akvarierne, og så wifi til computeren, men med kablede følere.

nr. 1 er nok det smarteste, da jeg ellers ender med 2-3 Arduino boards. da akvarierne står lidt spredt.

Jeg tror jeg starter med en boks, og en stak temp sensorer, så kan jeg da starte med at lege, og så må der jo bare lige købes en stak af de der 433MHz sendere, så der også er til dig, de koster jo ca. 0,-

Fandt bogen du anbefaler, og eksemplerne til de dovne der ikke vil skrive af, men have det serveret på et sølvfad:
Eksternt link http://examples.oreilly.com/0636920021414/

ps. ved køb af legetøj er pengene aldrig spildt :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 05/12-2015 14:13 05/12-2015 14:13
>Jeg tror jeg starter med en boks, og en stak temp sensorer, så kan jeg da starte med at lege

NETOP, du mener vel bare ET arduino og en stak temp følere ?
jeg vil anbefale ANALOGE følere, for de er meget lettere at få til at virke,
LM35, LM50, LM60 osv, jeg bruger kun LM60 i SOT23 størrelse på små bitte print.

ledninger til temp følere kan være ret lange og tynde, så man kan godt gemme dem væk,
når du limer ledninger og temp føler ind, så lim også lige en stor rust fri skrue ind,
og krympe flex hen over mens siliconen limen er våd,
ideen er at så falder den til bunds i akvariet og holder ledningen flot stram.
Jeg har også lavet nogle med varmelim,
det er bare lidt svære at få til at holde perfekt tæt i mange år.

Hvis du mod alt forventning ikke kan finde ud af dette,
så bor jeg ikke længere væk end det tager at lave kaffe,
så kik ud og vi får liv i sagerne, når du har fået noget hardware skrabet sammen,
er der andre der har mod på at være med til at lege og lære med arduino,
er de også meget velkommen.

selv om nogle af mine akvarier står 1-3 meter fra den lille altid online PC
er disse stadig lavet med trådløs sender, for når man først har EN radio modtager og pc forbundet
og det virker, gider man jo ikke også have alle mulige ledninger ud af denne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger guppygræs (Inaktiv) - 05/12-2015 15:43 05/12-2015 15:43
Lyder vild spændende. Er grøn af misundelse. Hvilket sprog taler om når i siger c kode. Er det c++ eller C# eller noget helt tredje.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 05/12-2015 17:39 05/12-2015 17:39
Indlægget er rettet 05/12-2015 17:55 05/12-2015 17:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

den skrabede Anci C uden +
Det er ikke specielt svært at lære hvis man har prøvet at programmere lidt før
mange scripting sprog er bygget vidre på dette, så det ligner alt muligt man har set før.

HER ser du et lille udsnit af min kode:
Det vel rimeligt let at se hvad der sker nå det bliver TUR til at sende besked 24

if(URL_send_scheduler==24)
{
URLstarterB();
sends('7'); sends('='); // FIELD 7 BATTERY VOLTAGE
user1 = Sensor05Values[0]; user2= Sensor05Values[1]; user3 = Sensor05Values[2]; // HENT VOLT
sends(user1); sends('.'); sends(user2); sends(user3);
sends(13); sends(10); // return and line codes for commail
}

sends er en sub rutine hvor værdien man overføre til den bliver sendt på serial porten,
man overføre værdier til subrutiner enten via globale variabler eller via selve kaldet inden i (variabel)
når der står '7' så betyder det et det er ASCII værdien for tallet 7 der bliver overført.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 05/12-2015 22:37 05/12-2015 22:37

De mindste lock-n-lock kasser fra aldi til bare 12kr er udemærket til at indbygge mine små
trådløse sensore i, ikke fordi de skal holde specielt tæt, jeg har lavet huller og riller til sensore,
men små stænk og skramle rundt med sager bag ved akvarier skal de jo kunne tåle.

Jeg er så småt ved at være klar til at smide temperatur sensore i akvarier,
og gemme sensore væk, så om nogle dage kan man sikkert se mere her:
webx.dk/ak

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 06/12-2015 12:41 06/12-2015 12:41
Nu er der kurver, kik igen,
I det 400 l fik jeg sat sensoren ret tæt på vand skift koldt ind, ret praktisk, for så kan jeg tydeligt se at det virker.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger guppygræs (Inaktiv) - 06/12-2015 21:40 06/12-2015 21:40
Kunne det lade sig gøre at koble en pH probe på også?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger scn - 06/12-2015 22:01 06/12-2015 22:01

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 06/12-2015 22:34 06/12-2015 22:34
#40 ja selvklart, alt du kan skaffe af elektriske eller mekaniske måle instrumenter
og kan fikse til at levere en eller anden form for spænding eller strøm eller digital information
kan som grund regl fikses til at kunne bruges også.
hvad så SCN, har du bestilt grejer ?
jeg har kikket lidt på temperatur sensore, det er helt klart at LM35 er den bedste til akvarier
med 0.5 C initial precition og hele 10mV pr grad, vil du kunne lave et ægte 0.1C meter
da den interne refferance kan laves om til ca 1.1V og du har 1023 steps adc dvs ca 1mV pr step
resten klare man i software.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger scn - 06/12-2015 23:29 06/12-2015 23:29
Ikke endnu. Var lige optaget i weekenden, men fik da læst lidt om de der billige kineser kopi boards, det er vist ikke den vej man skal gå, hvis man ikke vil risikere "små" forhindringer.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 07/12-2015 10:08 07/12-2015 10:08
Ja angående arduino.. gå efter de rigtige !!

mere nyt info:
en af mine kolegaer har roddet lidt med de små WIFI moduler til 45kr som du linkede til tidligere,
han siger at de kommer default med et program inden i dem, der modtager tekst på deres serial
port, og via disse tekster kan man ret let besøge en URL og levere måle data til thingspeak.
Du levere disse tekst strenge fra feks en arduino. man skal selvklart også lige skrive et par linjer
om at logge på dit wifi og din wifi kode.
Han har endda også fundet eksempler og rettet i dem, og uploadet egen kode til disse wifi kort,
så det helt uden yderligere hardware, kan læse EN temperatur sensor, og levere data til thingspeak.
De kan nemlig omprogrammeres via en type scripting sprog. De bruger dog for meget strøm til at være batteridrevet, så det giver fint mening med en lille væg adapter,
der er ALTID masser af strøm i nærheden af et akvarie, så at være batteridrevet giver egentligt slet ikke noget mening.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 07/12-2015 10:33 07/12-2015 10:33
prøv lige at kikke på mine kurver igen :-)
nu har det kørt i 2 dage, og mankan derfor se hele 2 vand skift,
det er specielt under håndvasken, hvor vandskift grejer sidder, der har jeg også lagt en sensor,
denne måler temperaturen på vand ventilen solonoiden, uha den bliver 60 grader varm !!
men noget der er mere interasant : der er også en fugt måler i bunden af skabet, det har alle mine sensore
til at give alarm ved lækager. der er nu et mystisk sammentræf at ved begge sidste vandskift, er der også en peak på fugt,
tror sørme at det drypper lidt... det må jeg lige få checket op på.
Så allerede efter 2 dage med målinger, er et potentielt problem blevet opdaget inden det har kunne udvikle sig til en katastrofe !

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 07/12-2015 17:52 07/12-2015 17:52

man kan også få flere kurver ind på et nyt ark, hvis man vil vise mange ting med samme Y akse,
feks mange akvarier, og kun vise om dem der er uden for normalen er dette en god måde.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger scn - 07/12-2015 18:13 07/12-2015 18:13
Det med flere grafer er nok meget praktisk, ellers dør man i antal grafer.

Eks vil det være fikst at vise temperatur på mange akvarier i samme graf, evt guperet efter temperatur, så er det let at se en der begynder at stikke af.

Var forbi Brinck, og fik et Leonardo board.

Så skal jeg bare have lidt sensorer, det er vist billigt på nettet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 07/12-2015 18:55 07/12-2015 18:55
du behøver ikke en sensor for at komme i gang, et potentiometer er vel godt nok til bare at komme i gang med.

Gå efter LM35, skal du ikke have så mange ? er den dyre nok værd at satse på 0,2C initial offset
er da ret fedt, men prisen er også 37 kr

kan du nøjes med 0,6C initial offset, er de nede på 10 kr stk,
det er drøn let at ligge et offset til i software, det gør jeg på mine +/- 3 graders sensore
for jeg skal bruge ret mange, derfor gik jeg efter de billige
og ref spændingen i hver AVR, er der jo lidt variation på aligevel, derfor regn med kalibring af hver enhed, skal kun gøres en gang.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger Michael B - 07/12-2015 22:16 07/12-2015 22:16
Jeg har købt lidt stumper, kommer med posten "snart". Jeg har lidt forskellige arduino boards, både micro og en std R3 uno. Kunne du være interesseret i at beskrive dine lodde evne med lidt billeder Thomas?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger Michael B - 07/12-2015 22:18 07/12-2015 22:18
Lidt for hurtig på enter knappen. Jeg kigger lidt på en ph probe og en temperatur probe (lm35 to92). Kodningsmæssigt arbejder jeg til dagligt med c#, python c++ osv. så kodningen giver nok ikke udfordringer.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 07/12-2015 22:33 07/12-2015 22:33
Indlægget er rettet 07/12-2015 22:37 07/12-2015 22:37 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

>Kunne du være interesseret i at beskrive dine lodde evne med lidt billeder Thomas?

hvad specifikt tænker du på ?
mine evner rækker til normalt hobby og arbejds brug, er IPC certificeret inden for håndlodning og alle typer SMD ned til 0402
samt 100 bens med 0.5mm pitch. så jeg har da bevis på at kunne kunsten.

Til dette her hjemme fusk, er det bare en omgang vero board og klaske sammen, det skal hverken ud og flyve eller ud i rummet, så jeg lever fint med at det også er splattet sammen med hot-snot

netop, LM35 er den bedste til akvarie målinger da omregning er uden offset fra negative tal,
så det eneste man skal er at gange en faktor på ADC tallet, så har man temperaturen,
jeg gør altid et stort nummer ud af at lave sådan noget uden brug fra FLOAT
da integer beregninger er mange hundrede gange hurtigere.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 08/12-2015 09:14 08/12-2015 09:14
angående #45 fugt "problem" så er sagen undersøgt og fundet ok,
det viser sig at mine fugt sensore er ultra følsomme og har meget høj opløsning,
dvs når det kolde vand løber i et par timer, så bliver alle rør og slanger også rigtigt kolde,
dette suger jo kondens ind på rør, Dette giver så en målbart højere ledningsevne på luften inden i skabet, målt helt nede i bunden af skabet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger Michael B - 08/12-2015 10:23 08/12-2015 10:23
@ThomasBallerup

Egentlig var det nok mere generelle tips vedr. lodning m.m.
Altså f.eks. hvilken kvadrat ledning bruger du, og bruger solid eller threaded?
Temperatur på loddestation? Har du præferencer mht. loddetin?
Og noget så simpelt som navne på stik. Molex kender jeg, men hvad med de stik der minder om jumpere? Hvad hedder de - og hvor kan man købe dem :)

Nu kan jeg jo nok regne ud hvor du køber det meste af dit elektronik grej, men vi andre skal jo finde vores stumper et andet sted ;)

Det var bare et lidt eksempler på hvad jeg lige kunne bruge af tips, noget af det kan jo nok findes ved at google det, men jeg har stor respekt for alle de ting du har bedrevet i forbindelse med akvarie hobbyen, så derfor ville jeg havde stor tillid til de tips du kunne byde ind med.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 08/12-2015 10:48 08/12-2015 10:48
>Egentlig var det nok mere generelle tips vedr. lodning m.m.
>Altså f.eks. hvilken kvadrat ledning bruger du, og bruger solid eller threaded?

Aha, nu er jeg med.. til VERO boards, dvs print med huller og lodde ø'er
bruger med solid, den ultra tynde, også kendt som wirewrap ledning, jeg er vild med 2-3 farver, så jeg kan finde hurtigt rundt i sagerne,

>Temperatur på loddestation?

Mine lodekolder har variabelt temperatur og temperatur sensor i spidsen, dvs hvis de bliver for kolde pga belastningen,
skruer de op for effekten, dette sikre gode resultater og korrekt varme, en meget billig 230V hobby fusker kolbe er en modstand der bliver alt for varm når den er ubelastet, og alt for kold når man lodder på lidt store tykke sager.
jeg køre normalt med 360 grader på spidsen, det passer godt til mit loddetin og min tålmodighed, dvs jeg kan lodde meget hurtigt og let på den måde.

>Har du præferencer mht. loddetin?

JA, hold dig væk fra det nye blyfrie !!
brug det gode gamle multicore 60/40 rød rulle, på 1mm tykkelse.

>Og noget så simpelt som navne på stik. Molex kender jeg, men hvad med de stik der minder om jumpere?
>Hvad hedder de - og hvor kan man købe dem :)

Det er også molex hun modparten,
molex 50-57-9003
hun pins type 71851-0208
farnell : 1718881

selve ben er bare stikben 2.54mm spacing

>Nu kan jeg jo nok regne ud hvor du køber det meste af dit elektronik grej,
>men vi andre skal jo finde vores stumper et andet sted ;)

KØBER ? ja korrekt, jeg køber faktisk aldrig noget som helst, jeg har det eller får det :-)

Er du ikke akvarie nørd ?
dvs du har sikkert et eller andet du kan hjælpe mig med en dag ?
hvad med at du pakker dit Arduino ud, installere softwaren på en god bærbar,
ser at blinke lysdiode eksemplet virker og der er liv, leg lidt med det, og kik så ud til mig, inden du spilder mere tid eller penge på sager :-) det eneste jeg ikke har, er LM35, æv bæv.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 08/12-2015 10:59 08/12-2015 10:59

Her er en af mine nye sensore, den klare at måle temperatur fra 6 akvarier, 1 fugt måler, og 1 intern batteri spænding
dvs all 8 analoge indgange er brugt.

Det er på ingen måde den store fine lodde kunst :-) bare klaske sammen,
for at holde printet lige på bordet, har det fået 4 klatter hot-snot i hjørnerne

og her blev den så monteret på en stak akvarier,
den lille lock-n-lock beholder til 12 kr, kan stå op mod væg uden at falde ned,
og uden at være i vejen for mine top glas, jeg har godt nok klippet en grim rille i kassen, for at kunne få temperatur føler ledninger
let ind og ud når jeg leger rundt med det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 09/12-2015 10:28 09/12-2015 10:28
nu er ALLE sensore endeligt kommet på, jeg har leget lidt mere med kalibring
samt web side setup, feks kan man selv bestemme min og maks på kurver og give dem bedre navne,
så det er lettere at finde rundt i
man kan også ret let bestemme hvor mange timer eller dage X aksen skal være, jeg prøver med 10 dage og ser
om det er brugbart overblik.

man kan se at jeg har arbejdet med sensore, der er støj peaks samt huller i opdateringerne,
jeg har en metode til at afbryde internet opdateringer og skifte over til lokal visning af live data
så jeg kan rode med sensore via markant højere opdaterings hastigheder, det er specielt praktisk når nye sensore skal kalibrers eller bare se at det er de rigtige, der sidder hvor jeg tror de gør.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Bruger Michael B - 09/12-2015 18:04 09/12-2015 18:04
ThomasBallerup skrev :

Er du ikke akvarie nørd ?
dvs du har sikkert et eller andet du kan hjælpe mig med en dag ?
hvad med at du pakker dit Arduino ud, installere softwaren på en god bærbar,
ser at blinke lysdiode eksemplet virker og der er liv, leg lidt med det, og kik så ud til mig, inden du spilder mere tid eller penge på sager :-) det eneste jeg ikke har, er LM35, æv bæv.

Lidt nørd er man vel altid :)

Jeg har en nano oppe at køre, min surface har softwaren installeret og kan kompilere. So far so good. Nu venter jeg egentlig på et par Blutooth enheder, og nogle LM35'ere, så tror jeg at jeg er klar.
Jeg er faldet over nogle LM35DZ i en vandtæt udgave med 1 meter ledning, til omkring 22kr. stykket, men der går nok 25-30 dage før jeg har dem, derudover vil jeg finde en ph sensor.
Planen er at sætte to nano'er op og lade en være master og en anden slave vha. blutooth enhederne, så kan jeg køre temp sensor/ph sensor og nano på hvert akvarie...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 09/12-2015 18:35 09/12-2015 18:35
Indlægget er rettet 09/12-2015 18:38 09/12-2015 18:38 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

fedt, så er du i gang, hvad med at oprette dig på thingspeak,
og overføre nogle dummy målinger, det kan bare være tallet 50 hver 4 min og tallet 150 hvert 4 min i loop, og se at du får en flot firkantet kurve, så har du løst 98% af alt det svære :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #59
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 09/12-2015 22:50 09/12-2015 22:50

fik lige monteret 5 temperatur sensore på min vandforsyning,
det er faktisk meget sjovt, nu kan jeg se hvornår der bliver brugt vand både koldt eller varmt
har nogen glemt noget ? er nogen for længe i bad ? hvornår er nogen på wc eller kommer hjem og drikker en kop vand ha ha hvor flippet, bare ved at se vand temperaturen ændre sig,
da jeg har sat temperatur følere stratetiske steder.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #60
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 09/12-2015 22:56 09/12-2015 22:56
Indlægget er rettet 09/12-2015 23:04 09/12-2015 23:04 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

SYN115 sender, var lige ude og hente en i går, målt og testet her til aften:
Senderen er den med lille 6 bens IC
2.6V 12mA -1dBm output
3.6V 13mA +0.5dBm output (nominal voltage)
4.6V 13mA +1.3dBm output (abs max 5V)

Andet meget billigt sender modul med 2 store grimme spoler, ligner godt nok noget være lort,
FS1000A står der på det
2.6V 7mA og +0.5dBm
3.6V 10mA og +4dBm
4.6V 13mA og +7dBm

og hvad kan vi så lære af det ??
man skal aldrig undervurdere grimt billigt kina lort :-)
MÅL altid sagerne efter selv.

modtageren vi skrev om tidligere;
SYN480R ASK Wireless Module
den med 8 bens lidt større IC, også blå print plade
er jeg i gang med at teste, satte den bare til mit online modtager grej,
og kan så i morgen meget let se om den modtager lige så mange data pakker fra alle sendere i hele huset.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #61
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 10/12-2015 16:02 10/12-2015 16:02

Det er vigtigt at de nye extra temperature sensore IKKE placeres lige op af varmelegmer !
så kommer kurven til at svinge vildt. Her kan man se at jeg har flyttet sensoren ca 20 cm væk fra varmen,
samt ændret lidt på opdateringshastigheden.

jeg lavede også lige et andet forsøg i morges, hældte ca 10ml helt rent vand på lækage sensoren i varme skabet,
her er der groft og grimt beton gulv, så man kan tillade sig at lave forsøg her,
der kom meget tydeligt udslag, pga den høje varme inden i skabet fordampede dette vand rimeligt hurtigt,
og alarmen gik væk igen, ganske som forventet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #62
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 14/12-2015 23:48 14/12-2015 23:48
Indlægget er rettet 14/12-2015 23:51 14/12-2015 23:51 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

sikke dog en kamp med software..
har omskrevet alle sensores trådløse protokoller og derved forbedret sikkerhed for korrekt data overførsel, da enkelte gange har jeg set fejl data komme frem som korrekt data,
og den går jo ikke.
Så derfor har data været offline et par timer her til aften,

Email modul er næsten færdig, er lige testet og det ser ud til at virke,
lige nu kommer der så daglige OK emails der ser sådan her ud,
da jeg har kogt det ned til en forkortet minimums version:

Emnet er : OK STATUS

900L:
Temperature = 24.8
Leakage = 005
400L:
Temperature = 24.8
Leakage = 000
4*32L:
Temperature = 26.9
Temperature = 27.2
Temperature = 26.9
Temperature = 26.9
2*64L:
Temperature = 25.7
Temperature = 28.6
Leakage = 000
2*27L:
Temperature = 26.3
Temperature = 26.0
Leakage = 000
Under sink:
Leakage = 000
WaterSupply:
Leakage = 000

Ideen er så at hvis jeg vil se mere, kan jeg gå ind her:

Live data er stadig her:

Hvis der kommer en OK mail hver dag, bør jeg ikke behøve at gøre mere, da jeg så også ved at alt er online og live og virker.
alle min/maks ALARM grændser ligges nu ind, så der kan komme en ALARM email,
denne vil komme 6 sek efter at en vand lækage sensor har dobbelt checket målingen.
og så er det ellers bare smid alt og fræs hjem !

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #63
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 15/12-2015 22:38 15/12-2015 22:38
hvad så michael ? har du fået liv i sagerne ?
jeg har igen rodet med grejerne, ret sjovt som jeg har fundet på metoder til at rode, og være online næsten samtidig :-)
talte med 2 udviklere og supportere fra ThingSpeak 45 min i tlf i dag, de ringede mig sørme op
for at få råd til flere af de rigtige brugbare features, det er godt nok cool

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #64
Bruger Michael B - 15/12-2015 23:17 15/12-2015 23:17
Jeg har fået liv i det, og har leget med thingspeak, konto er sat op, men december måned er lidt hård ved mig, så det bliver ikke til så meget spas - og desuden lånte knægten lige min tutorial bog + arduino, og den slags engagement skal man jo ikke komme i vejen for :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #65
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 15/12-2015 23:55 15/12-2015 23:55
ha ha fedt,
så er det jo bare at sidde og vente, til at han løser alle problemerne helt af sig selv :-)
har di fået skrevet til den første kurve ?
bruger i commail ?
Er det til at forstå ?
ellers bare spørg løs.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #66
Bruger Michael B - 16/12-2015 13:44 16/12-2015 13:44
Jeg tænker at bruge Ethernet.h og ved ikke om jeg derfor er nødt at have et ethernetshield på, eller om jeg kan kommunikere gennem usb kabel til en computer der er på nettet?

Min grundlæggende idé er

// ThingSpeak Settings
char thingSpeakAddress[] = "api.thingspeak.com";
String writeAPIKey = "XXXMX2WYYR0EVZZZ";
const int updateThingSpeakInterval = 60 * 1000;

lidt opsætning i setup:

void setup()
{
// Start Serial for debugging on the Serial Monitor
Serial.begin(9600);

// Start Ethernet on Arduino
startEthernet();
}

og dernæst selve udskrivningsdelen i loop:
void loop()
{
updateThingSpeak("field1="+analogValue0);

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #67
Bruger Michael B - 16/12-2015 13:44 16/12-2015 13:44
Indlægget er rettet 16/12-2015 13:50 16/12-2015 13:50 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg tænker at bruge Ethernet.h og ved ikke om jeg derfor er nødt at have et ethernetshield på, eller om jeg kan kommunikere gennem usb kabel til en computer der er på nettet?

Min grundlæggende idé er

// ThingSpeak Settings
char thingSpeakAddress[] = "api.thingspeak.com";
String writeAPIKey = "XXXMX2WYYR0EVZZZ";
const int updateThingSpeakInterval = 60 * 1000;
String value;

lidt opsætning i setup:

void setup()
{
// Start Serial for debugging on the Serial Monitor
Serial.begin(9600);

// Start Ethernet on Arduino
startEthernet();
}

og dernæst selve udskrivningsdelen i loop:
void loop()
{
value = (bitValue +1)*50;
updateThingSpeak();
}

Der skal selvfølgelig lige skrives en funktion der starter Ethernet delen, der skal laves en toggle på bitValue så den er enten 0 eller 1, og derved udskriver enten 50 eller 100 som værdi.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #68
Bruger Michael B - 16/12-2015 13:49 16/12-2015 13:49
ups - updateThingspeak funktion:

void updateThingSpeak(String tsData)
{
client.print("POST /update HTTP/1.1\n");
client.print("Host: api.thingspeak.com\n");
client.print("Connection: close\n");
client.print("X-THINGSPEAKAPIKEY: "+writeAPIKey+"\n");
client.print("Content-Type: application/x-www-form-urlencoded\n");
client.print("Content-Length: ");
client.print(tsData.length());
client.print("\n\n");

client.print(tsData);
}

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #69
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 16/12-2015 14:38 16/12-2015 14:38
ethernet.h er kun for shields !
hvis du har tænkt dig at bruge commail,
skal du kun bruge serial skrivninger

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #70
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 16/12-2015 14:42 16/12-2015 14:42
Eksternt link https://www.arduino.cc/en/Serial/Println

Serial.begin(9600); // husk at commail skal sættes op til samme baud, og korrekt com port nummer

Serial.println("teksten");

Delay en masse tid, se at der kommer TEKSTEN op på commail..
skriv korrekt URL og se du kommer live to kurven

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #71
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 16/12-2015 14:47 16/12-2015 14:47
se i commail dokumentationen

start the text string with URL:
then your
Eksternt link http://api.thingspeak.com/update?key=blablablabla&field1=15
end with
0x13,0x10 to submit the URL with your parameters

dvs :
int analogValue = 0; // variable to hold the analog value

analogValue = analogRead(0);

Serial.println("Eksternt link http://api.thingspeak.com/update?key=blablablabla&field1 =");
Serial.println(analogValue, DEC); // print as an ASCII-encoded decimal
Serial.println(ASCII 13);
Serial.println(ASCII 10);

og så mindst 15 sek delay

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #72
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 16/12-2015 16:39 16/12-2015 16:39
for pokker mand !!
får alarm på vand lækage i vores vandforsyningsskab,
er på arbejde, ringer hjem til konen, hun åbner skabet og siger : åh ja der er sørme vådt..
det kommer heldigvis ikke fra akvarier, men fra et meget rustent vandrør..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #73
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 16/12-2015 23:42 16/12-2015 23:42

æv bæv en lille periodisk utæthed et sted i varmt vandsforsyningen
der sidder nogle mystiske løse skruer, jeg har prøvet at finger stramme,
håber det løser problemet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #74
Bruger Michael B - 17/12-2015 09:22 17/12-2015 09:22
Jeg kigger på commail når jeg får fred og ro til at sidde og hygge lidt, måske i weekenden :)

Jeg har en kammerat som er blikkenslager, jeg kan vise ham billedet Thomas, det kan være han kan sige noget klogt :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #75
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 17/12-2015 09:34 17/12-2015 09:34
Indlægget er rettet 17/12-2015 09:38 17/12-2015 09:38 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

nu har jeg bestilt en VVS mand til at komme og fikse det, problemet er at nu er der jo ikke mere vand der pipler ud,
så han må skifte sager i det uendelige til at han føler sig helt sikker på at det bare virker.
jeg har spurgt lidt rundt, de 2 små fiduser er noget med udluftning, hvorfor så to ? og hvorfor en rød og en blå plast fidus på selve dreje skruer,
og den store røde er en indstilbar tryk regulator, så der altid er korrekt tryk på brugsvand.

PS: du kan teste at der kommer de rigtige serial strenge med et normalt com program,
samt for at dobbelt checke at du har fattet strengen du ønsker at sende, skriv den ind i en browser
og se at dine kurver opdateres = så er det jo rigtigt.
Det er altid lettere at få ting til at virke, når man kan bryde det ned til meget små bider, der kan testes for sig selv.
og derefter bygge meget langsomt op, og hele tiden teste hvert lille nyt step.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #76
Bruger Michael B - 17/12-2015 09:44 17/12-2015 09:44
Jeg har fået integreret Arduino tingene i min VS2015, og derfra kan man så arbejde med TDD (Test driven development) hvor man skriver testen, så den fejler, og dernæst skriver koden så testen er grøn. Derudover arbejder jeg efter Single responsibility konceptet, dvs. netop at nedbryde tingene, så hver del af koden kun skal håndtere én ting.

Sidst men ikke mindst, så findes der et utal af design patterns, som netop gør koden lettere at vedligeholde.

Meget af det er nok ikke "nødvendigt" til hobby projekter, men hvis man altid arbejder efter de samme principper, så bliver man ikke fristet til at hoppe over hvor gærdet er lavest, og derved få indøvet nogle dårlige vaner :D

Ok, så gik der lidt nørd i den, jeg skruer ned for bullshit bingo effekten nu ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #77
Bruger guppygræs (Inaktiv) - 17/12-2015 19:27 17/12-2015 19:27
Michael B skrev :

Meget af det er nok ikke "nødvendigt" til hobby projekter, men hvis man altid arbejder efter de samme principper, så bliver man ikke fristet til at hoppe over hvor gærdet er lavest, og derved få indøvet nogle dårlige vaner :D
Nu ved jeg kun meget lidt om programmering, og jeg har derfor set nogle programmerings tutorial på youtube. Der kunne jeg se at det var meget fy fy at undlade at bruge de rigtige tabulator indrykninger. Er det også noget i bruger eller er det bare ham fra youtube der går meget op i det?

Bliv endelig ved med at komme med nørdede ting. Det kunne jo være, at en som mig kunne blive lidt klogere af det. :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #78
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 17/12-2015 20:53 17/12-2015 20:53
Indlægget er rettet 17/12-2015 21:02 17/12-2015 21:02 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

hej guppy..
jeg indrømmer at jeg er slem til at lave flere tricks til at spare linjer i min kode,

lidt eksempler :

Sådan står der i bogen at man skal gøre:

. while(user1<7)
. {
. . her noget kode;
. . her noget andet;
. . noget bla bla;
. . user1++;
. }

Trick til at spare EN linje :

. while(user1<7) { // se at start tuborg er rykket her op, bruges på alle typer loops
. . her noget kode;
. . her noget andet;
. . noget bla bla;
. . user1++;
. }

Trick til at spare FLERE linjer :

. while(user1<7) { // se at start tuborg er rykket her op, bruges på alle typer loops
. . her noget kode; her noget andet; // da disse to gør næsten det samme, smid på EN linje
. . noget bla bla;
. . user1++;
. }

Alle typer indryk, bliver IKKE vist i dette furum !! ÆV !! hvor træls..
dvs man kan ikke starte en ny linje med
3 stk mellemrum
. . . her prøver jeg lige med 3 stk mellemrum efter .
SE DERFOR BORT FOR . . de er kun for at vise korrekt indryk

[pre]
kan man dette
her
. .
[/pre]
æv bæv virker ikke.. hvordan laver man flere blanke mellemrum . . på dette forum .. .. ? ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #79
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 17/12-2015 21:04 17/12-2015 21:04
flere tricks :
en god programmør bruger LANGE navne på variabler og sub rutiner
så lange at de beskriver ALT hvad de gør eller bruges til, så der ikke behøves at skrives kommentare.

når man laver programmer til meget små billige simple microcontrollere,
er det ofte en kompromi ting, man kan hente en masse plads og tid på at genbruge variabler
og overføre data til og fra subrutiner via globale variabler.
men det er noget de lærde kalder tumpet hobby kode og ryster på hovedet :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #80
Administrator Sponsor ken kætbak - 18/12-2015 06:24 18/12-2015 06:24
#75 grunden til at der er en rød og en blå udluftning. Det er fordi der er en varm og "kold" streng på fjernvarme. (Frem og retur løb)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #81
Bruger Michael B - 18/12-2015 09:04 18/12-2015 09:04
Mht. til at starte { på linien, eller linien under, så har du her fat i noget der tangerer om man putter malawi fisk sammen med tanganyika fisk i samme balje, hvis jeg må drage en akvaristisk pendant ;)

Indrykninger, autocompletion, codesnippets er ting du finder i din IDE, dvs. det værktøj du bruger til at skrive koden i, afhængigt af sprog og styresystem er der en række forskellige. Jeg bruger f.eks. Visual studio (2015), og har derfor tilføjet et plugin der gør at jeg kan kode til Arduino'en i VS istedet for den IDE man får gratis på arduino.cc Fordelen for mig er at jeg arbejder med et værktøj jeg er vant til at bruge, og samtidig får jeg lidt "intellisense" med, hvilket betyder at IDE'en hjælper med til at skrive koden for mig ;)

Eclipse er meget anvendt til java, og uden at have undersøgt det, så vil jeg tro det også er muligt at kode til Arduino i denne IDE.

Både VS og Eclipse fås i gratis udgaver, husk at tage VS "community" og IKKE express hvis du vil bruge det til Arduino.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #82
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 18/12-2015 09:59 18/12-2015 09:59
Indlægget er rettet 18/12-2015 10:14 18/12-2015 10:14 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#80, ja det giver god mening, men jeg fatter så bare ikke hvorfor disse 2 skruer sidder på den samme metal dims
lige ved siden af hinanden. i øvrigt så pipler det ud i dag, og vvs manden dukker op i dag,
så chancen for at finde og løse problemet er vel noget større.

autocompletion er jeg kæmpe tilhænger af, da det kom var det et kæmpe spring op i brugervenlighed og mindre tid pga stave fejl
og huske problemer.
hvad angår indryk, lider jeg nok lidt af at have programmeret i 30 år, og flytter kode mellem så mange platforme og IDE,
at jeg kun bruger mellemrum og aldrig tabulator koder. for mellemrum giver altid samme resultat, og tabulator koder kan give alt muligt, der ofte bare er forkert, når koden kommer fra andet system, så er det dobbelt arbejde at fikse senere.

angående variabel navne, subrutine navne, lokale variabler, globale variabler.
man kan jo gøre lige hvad man vil, det er rigtigt sålænge det virker for en selv,
men skal man dele kode eller hjælpe hinanden, eller spørge om support online,
er der trods alt lidt grund regler man bør overholde.

a=(b-420)*0.26; // gir dette her nogen som helst mening ??

Temperatur = (ADCresult-TempSensorOffset)*TempSensorSlope; // gir dette her mere mening ?

Øverst i programmet er TempSensorOffset sat til 420
og TempSensorSlope til 0.26
ved at bruge #define

Dette gør så at det er ULTRA let at finde og rette i samt genbruge til altmuligt andet.
når man så senere finder på at lave disse 2 ting calibrer bare via bruger settings
ændre man bare define linjen til at være en variabel feks ved
unsigned int TempSensorOffset = 420;
float TempSensorSlope = 0.26;

brug i øvrigt kun decimal tals beringer hvis det er sidste udvej !!
alle former for float håndtering dvs 32 bit, i en lille sløv 8 bits CPU koster helt ufatteligt mange instruktioner,
man kan sagtens komme frem til samme resultet ved at gange med 26 i stedet for 0.26
og så bare div med 100 senere. der tager en brøkdel af pladsen og tiden.

globale genbrugs variabler, er et nødvendigt onde, for at spare plads og tid i små CPU'er
man skal bare altid vide at det er helt forbudt at overføre fra en sub til en anden via disse
da det før eller siden vil blive glemt og man flytter så lige lidt rundt på rækkefølgen af sub kald
og så virker alting meget forkert.
husk at initialicere disse inden brug, og regn altid med at de indeholder møj inden brug
jeg har helt typisk 6 stk globale variabler der bare hedder user1 user2 osv.
disse bruges KUN til udregner snask inden i alle små subrutiner
det er også nærmest en verdensstandard at brug i eller ii som hurtig genbruger variabel,
jeg opretter altid disse 2 da jeg så kan køre flere loops inden i hinanden uden at skulle spilde tid på at oprette variabel navne..
feks sådan
for(ii=eep_log_file_base;ii<eep_log_file_end;ii++)
{
eeprom_write_byte((uint8_t*)ii,0);
}

Når man som her, bruger en extern funktion, eeprom skrivning
skal man deklare variablens type sammen med kaldet, ellers kan man få fejl eller warnings

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #83
Administrator Sponsor ken kætbak - 18/12-2015 10:06 18/12-2015 10:06
Man bruger også kun begge to når man sætter anlægget i gang, eller har udført noget på det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #84
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 05/01-2016 16:52 05/01-2016 16:52
Nu har mit online live måle system reddet mig fra ærgelige / pinlige oplevelser
eller problemer inden de blev store, hele 2 gange..

Lidt om den nye historie:
jeg har lige været 2½ uge i udlandet.
Inden jeg tog afsted vidste jeg godt at det ville blive kold i Danmark
så jeg monterede noget isolation rundt om mine beskidt vands udløb i haven,
for at mindste chancen for frost, desværre var det ene ikke isoleret grundigt nok,
for det frøs jo til,
jeg fik sat vand skifte mængden en del ned, sådan at hvis det skulle fryse,
ville det tage flere dage før at vandet i sumpen ville nå kritisk højt,
jeg regnede med at der ville komme temperature i løbet af dagen, hvor en evt frost prop
så ville tø, og vandet der er "formeget" så bare ville løbe ud,
Dette skete ikke, pga de meget lave temperature under 0 hele dagen, endda i flere dage.

Her er min ude temperatur de sidste par dage, der jo også er live online :-)

Om morgenen i går da vi skulle til at forlade hotellet, og på vej hjem til Danmark,
kom der vand på gulvet alarm i det tidsrum hvor der er vand påfyldning, oh for pokker tænker jeg !
jeg vidste at de sidste dage har været meget koldt,
så jeg regnede hurtigt ud hvad måtte være galt,
skrive besked til den logerende om at slukke for vand timeren,
for at undgå yderligere vand tilførsel,
da jeg kom hjem i morges var der intet vand på gulvet, de par dråber der lige er løbet ud over sumpens top, var fordampet, hvilket svineheld !! at jeg har remote overvågning på !!
nu er det 2. gang noget tosset er taget i opløbet :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #85
Bruger scn - 26/03-2016 20:03 26/03-2016 20:03
Så fik jeg lavet lidt fornuftigt.

Lysstyring til 3 stk LED lamper, lavet af kineser produkter:
1 stk Arduino nano 10,-
3 stk IRF520 MOS FET Driver: 3x10,-
1 stk DS3231 ur 10,-
3 stk on-off-on rocker kontakter, så jeg manuelt kan tænde og slukke, eller lade den køre automatisk. 10,-
4 stk. 3,5mm jack panel mount stik med tilhørende hanstik 20,-
Det hele er pakket i en fin aluminiumskasse til 50,-

Så nu er der sunriser på de små LED lamper.

Jeg har også skiftet et par mekaniske tænd-sluk-ure med en arduino nano med et dobbelt solid state relay, så et par ting på 220V nu tænder og slukker lydløst. Igen med en rocker kontakt, så jeg kan overrule automatikken.
Arduino nano: 10,-
relay: 20,-
kontakter: 10,-
ur: 10,-
En lidt mindre aluminiumskasse: 40,-

Sidder lidt og overvejer om ikke man bør prøve at lave en sunriser der går på et dæmpbart armatur. For det system Akvastabil har er godt nok ikke specielt elegant/brugervenligt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #86
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 27/03-2016 13:43 27/03-2016 13:43
fedt SCN, det er både sjovt og bedre at lave sagerne selv :-)
alt for ofte er købe sager bare ikke rigtigt fede.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #87
Bruger scn - 27/03-2016 14:50 27/03-2016 14:50
Jeps, det er sjovt, især noget det giver et bedre produkt en det man kan købe.

Sunriseren sender et signal fra 0 til 10V.

Kan godt se en kasse med et 220V relæ for tænd/sluk og så enten en mosfet eller et motor shield til at styre lysstyrken.

Det kan laves for under 100,- inkl alukasse og kontakter til at overrule styringen. Jeg er godt nok blevet glad for de der kineser kopier af arduino. Når de koster 10-40kr, så køber man bare lidt forskelligt. har bestilt en håndfyld nanoer og et par mega 2560, samt diverse sensorer og relæ/mosfets, samt lidt bluetooth og Wifi. Det er altid godt at have lidt liggende, frem for at skulle købe dyrt eller vente utålmodigt :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #88
Bruger tjalfe32 (Inaktiv) - 13/04-2016 11:10 13/04-2016 11:10
Jeg er også så småt igang med at rode lidt rundt med målinger.

Indtil videre har jeg fået min raspberry pi til at sende temperatur til thingspeak. Planen er at der skal temperatur på 3 akvarier, indendørs/udendørs temp og så sunrise på de 3 lamper.

Men jeg er ret ny indenfor programmering så det tager sin tid.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #89
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 13/04-2016 12:40 13/04-2016 12:40
Fedt at i hygger med hjemmebygger sager, og måle akvarier og lave online kurver :-)
mit problem er at mit internet går ned i kortere perioder, hvorved diverse online sager kludre rundt i tildelte IP numre,
og derfor skal programmer eller grej genstartes en gang i mellem.
Hvis i kikker på mine kurver lige nu, er den sørme IGEN, gået ned.
Nu har jeg bestildt internet via anden udbyder, så håber jeg det kommer til at køre stabilt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #90
Bruger scn - 13/04-2016 18:50 13/04-2016 18:50
Jeg bruger et "IRF520 module" (10,- på ebay fra kina) til sunriser til mine LED lamper. Jeg ofre et modul på hver lampe, så jeg kan sætte en lampe til 80% mens naboen godt kan køre 100%. Det kunne også være at lampe 1 skal køre i 12 timer mens lampe 2 skal køre i 7 timer.

Så skal der bare køre et loop hvor du regner tiden i sekunder (jeg valgte at regne i sekunder, da det virkede simpelt og jeg ikke har behov for særlige tændinger onsdag eller andet fis), og derefter tjekker tiden forhold til 4 intervaller:
1. nat, så skal der sendes PVM signal 0
2. solopgang, så skal der regnes på baggrund af tiden i solopgangen hvilket signal der skal sendes
3. Dag, så skal den have det du har valgt som dags lysstyrken
4. solnedgang, lige som solopgang, bare at signalets værdi falder med tiden.

Hvis du bruger C, så kan du da godt få min kode, den er ikke køn, men den kan måske give lidt inspiration

Jeg har sat en rocker switch on-off-on ind, så jeg kan køre automatisk, slukke for lampen eller tænde for lampen. Det giver lidt frihed at kunne overtage styringen, eks. at tænde for lampen (på fuld styrke) hvis man skal rode i akvariet uden for tændingsperioden.
De er billige:
Eksternt link http://www.ebay.co.uk/itm/5X-6Pin-DPDT-ON-OFF-ON-Position-Snap-Bo...

Er det de interne IP'er der går galt? Så er det vel bare at give enhederne faste IP'er på LAN.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #91
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 13/04-2016 23:31 13/04-2016 23:31
Indlægget er rettet 13/04-2016 23:36 13/04-2016 23:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

>#89
>Er det de interne IP'er der går galt?

hvordan kan man "vide" hvad det er galt ? intet er online, reboot af router fikser det,
og problemet kommer igen hver anden uge sådan ca.

PS: angående sunrise, moonrise,
så køre jeg med 1 time overgang, det virker passende, og er drøn let at lave i softwaren,
jeg køre også kun med hele antal timer til dag og nat programmeringen,
minut opløsning er jo komplet ligegyldigt i praksis.

sådan her køre mine sunrisere:
et pwm step hver 14 sek
passer med 255 steps på en time.

if(Clock_hr == SunUp_hr) // sunrise timen er fundet
{
. . SET(PORTC,0); // CO2 tændt
. . Temp_Int = (Clock_min*60)+Clock_sec; // Total sek for denne aktive time overgang
. . Temp_Int = Temp_Int/14; // div 3600 sek med 14 så det paser med PWM opløsning for en time
. . if(Temp_Int > 255) Temp_Int=255; // nu har vi PWM tallet, limt lidt pga afrunding.
. . if(LIGHT_FORCED_DAY!=1) // check on lys allerede er tændt, feks pga tvunget on knappen
. . {
. . . . if(Temp_int > LIGHT) LIGHT = Temp_Int; // skru op, når tallet er mere end nat stillingen.
. . . . if(LIGHT > LIGHT_MAX) LIGHT = LIGHT_MAX; // LIMIT til MAX lys indstilling
. . }
}

PS: lys PWM er 1kHz, ret godt kompromi, for at det ikke ser blinkende ud,
samt lavt switch tab, desværre køre rigtigt mange "købe" lysstyringer ved markant lavere hastighed,
og det ser så blinkende ud i mine øjne, så det kan jeg ikke bruge.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #92
Bruger Christine (Inaktiv) - 13/04-2016 23:38 13/04-2016 23:38
Det er jo helt fantastisk. Jeg er vist meget lowtech, men jeg er imponeret.Det må være skønt at kunne fixe alt den teknik. Stor ros herfra :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #93
Bruger scn - 14/04-2016 08:22 14/04-2016 08:22
Jeg har gjort det lidt mere besværligt, men så kan jeg sætte tiden for solopgang helt frit.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #94
Bruger Michael B - 14/04-2016 10:34 14/04-2016 10:34
Jeg har doseringspumper, ph sensorer, temperatur følere, arduino (nano) boards og lige om lidt ligger der et par kasser i postkassen jeg kan sætte det hele ind i. Måske du har tid til at give en kop kaffe en dag ThomasBallerup, så kan jeg tage stumperne med ud til dig, så kan du give nogle fif til hvordan og hvorledes det er smart at sætte op?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #95
Bruger tjalfe32 (Inaktiv) - 14/04-2016 11:15 14/04-2016 11:15
#90 raspberry foregår i python. Så c kode kan jeg ikke bruge. Men har nu ikke travlt så læser lidt på det en gang imellem når der dukker lidt stumper op :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #96
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 14/04-2016 12:25 14/04-2016 12:25
#94 yes bare skriv privat for yderligere.. i aften evt, er udemærket for mig ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #97
Bruger tjoenne (Inaktiv) - 14/04-2016 12:50 14/04-2016 12:50
Hej "nørder"

Meget spændende tråd at følge med i. Jeg har selv i mine unge dage rodet med elektronik og har også rodet meget lidt med comal 80. Så dette lyder som noget spændende jeg har lyst til at rode med igen, nu hvor man kan bruge det til noget fornuftigt, og ikke kun for sjov ;) . Men jeg mangler noget hjælp til at komme igang. Håber der er en venlig sjæl der har lyst til at hjælpe.
Jeg har en sunriser til effectlight armatur, men er lidt ked af at, den kun dæmper ned til ca. 10% og ikke til 1-3%, som forhandleren foreskriver. Hvis man bygger den sunriser I beskriver, vil den kunne dæmpes mere?

Er der eventuelt en der kan hjælpe mig med at få købt stumper til flg. (evt. links)

1. Måling af temperatur
2. Sunriser
3. Trådløs overførsel af data til Mac?

Er der mon også en der ligger inde med et simpelt diagram og evt. kode modtages det med kyshånd.
På forhånd tak

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #98
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 14/04-2016 13:10 14/04-2016 13:10
Indlægget er rettet 14/04-2016 13:13 14/04-2016 13:13 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

lige det du ønsker. er lige det jeg roder med,
jeg har bygget et par helt færdige designs, der bare køre og virker,
jeg har skrevet privat til dig for resten, og vi bor meget tæt :-)

PS: det effektline armatur du taler om, er det LED ??
for LED skal kunne dæmpes helt ned til 0 komma intet !
et lysstofsrør armatur kan rigtigt nok ikke dæmpes helt ned til 0,
det svageste, kan være alt for kraftigt til nat lys, meningen med dette er ikke dag og nat lys,
men kun variabelt dags lys til de flestest behov for min og maks styrke.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #99
Bruger scn - 14/04-2016 13:28 14/04-2016 13:28
Du kan ikke dæmpe lysstofrørene mere end med Akvastabils sunriser.

Sunriseren sender eet signal fra 0 - 10V.
0V = minimum lys (som skruet helt ned på sunriseren)
10V = maksimum lys

Jeg er ved at lave en kasse med sunriser samt tænd/sluk ur til lampen. Mangler lige en lille 12V transformer der er på vej fra Kina, så jeg ikke skal have selvstændig strømforsyning til kassen. Så der går 230V ind, ud kommer signalet til lampen, og 230V efter tænd/sluk "uret".

Jeg laver det så lampen tænder lige før solopgangen starter og slukker lige efter solnedgang.

Koden bliver ikke køn, men med 2 tændinger om dagen:
1. morgen, så de lige kan få lidt morgenmad
2. eftermiddag/aften

Du kommer til at bestemme tiden for solopgang/nedgang og tænd/sluk tid ned til sekund (tilføjede sekund, da jeg sad og testede, og ting skulle gå lidt hurtigere når man har rodet rundt i koden og den regner forkert).

Jeg kan lave en liste på ebay over hvad jeg har brugt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #100
Bruger scn - 14/04-2016 19:05 14/04-2016 19:05
Indlægget er rettet 14/04-2016 19:15 14/04-2016 19:15 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Arduino nano kopi:
Eksternt link http://www.ebay.co.uk/itm/1PCS-MICRO-USB-Nano-V3-0-ATmega328P-CH3...
Der skal en særlig driver til google: usb driver CH340G

mosfet til styring af solopgang/nedgang
Eksternt link http://www.ebay.co.uk/itm/IRF520-MOS-FET-Driver-Module-for-Arduin...

solid state relay, lydløs tænd sluk i modsætnign til de mekaniske der laver en høj klik-lyd:
Eksternt link http://www.ebay.co.uk/itm/5V-1-Channel-OMRON-SSR-G3MB-202P-Solid-...

Uret:
Eksternt link http://www.ebay.co.uk/itm/DS3231-AT24C32-IIC-precision-Real-time-... ~

En kasse. Jeg kan godt lide aluminium:
Eksternt link http://www.ebay.co.uk/itm/3Assorted-Extruded-Aluminum-Project-Box...
vælg den store (sølv) så er der "nok" plads. Kassen har udfræsning til at skyde et stykke print ind, så det er fikst i forhold til mange små plastikkasser.

Kontakter til manuelt at slukke/tænde uafhængigt af hvad klokken er:
Eksternt link http://www.ebay.co.uk/itm/5X-6Pin-DPDT-ON-OFF-ON-Position-Snap-Bo...

Jeg har valgt en løsning med 12V i kassen:
Eksternt link http://www.ebay.co.uk/itm/AC-DC-12V-450mA-5W-Power-Supply-Buck-Co...
Du kunne også vælge en ekstern LEd driver på 5-10W. Jeg regner med at lime den fast, da der ikke er huller i printet til montering

print med lodde-øer:
Eksternt link http://www.ebay.co.uk/itm/10PCS-DIY-PCB-Universal-Prototype-Paper...
Man kan lige så godt købe 10 plader til knap 40,- som en plade til +40 i DK. jeg køber de store på 9x15cm, så kan 1 plade bruges til to kasser.

Så mangler der kun en udgang til signalet, et hunstik til det jack stik. Der er så mange forskellige størrelser og længder, at jeg bare skifter stikket på lampen, til et stik hvor jeg ved jeg har en hun der passer til.

Du kunne eks. kigge på:
Eksternt link http://www.ebay.co.uk/itm/2-1mm-Male-Plug-Female-Socket-Panel-Mou...

Så mangler der kun lidt små ledninger jeg havde en pakke Velleman liggende, og lidt ledning til 230V samt stik til ind/ud for 230V, de koster ca. 20,- per stk eks. ved Brinck

Jeg bruger 3mm maskinskruer til at montere uret, relæ og mosfet på printet, men en limpistol kan også bruges.

Jeg laver en totalt kriminel klemme til ledningerne der føres igennem med et par stykker aluminium og 3mm maskinskruer. to plader og så et par huller i printet, så klemmen er fikseret der. Det er vist nok ikke noget der kan anbefales :P

Min er under vejs:

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #101
Bruger tjoenne (Inaktiv) - 14/04-2016 23:35 14/04-2016 23:35
Thomas jeg ringer til dig i morgen, og ja vi burde ikke bo så langt fra hinanden :)

scn - fantastisk liste du har lavet. Jeg vil kigge det igennem og få bestilt hurtigst muligt. Der går vel en rum tid, når det er fra Kina. Det er iøvrigt utrolig billigt, ikke noget der vælter budgettet :) Takker mange gange :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #102
Bruger scn - 15/04-2016 08:13 15/04-2016 08:13
Man skal være lidt tålmodig, eks skriver sælgeren af arduino nano kopien:
shipping: 2-5 working weeks: Countries in Western Europe,

ellers kan du finde tingene inden for EU, så går det lidt hurtigere, men priserne er lidt højere. Nu har du de billigste priser, og hvad tingene hedder. Jeg har gjort det at jeg køber en masse små dimser, ikke fordi jeg ved at jeg skal bruge dem, men for at have dem liggende, eks. små servo motorer, forskellige sensorer og den slags.

Husk at holde købet fra hver forhandler under 80kr for ikke at risikere told. Derfor betilte jeg en overgang alu-kasser med et par dages mellemrum, for at have et par på lager. Ved eks. ureet kan du evt. søge efte "2pcs" sammen med uret, hvis du alligevel regner med at skulle bruge flere, da du kan være heldig at finde to stk. til samme pris som et stk.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #103
Bruger scn - 16/04-2016 10:31 16/04-2016 10:31
En rettelse, der skal bruges 2 stk mosfet moduler, hvis du vil kunne slå lampen over på fuld styrke , hvis du da ikke vil tage chancen og give lampen et 12V signal, selv om den kun skal have et 10V signal.

Der er så også ved at være fyldt godt op i kassen, hvis du bruger den lille buck converter. Jeg tror jeg bliver nød til at lime mindst det ene mostfet mudul fast i låget. det bliver lidt rodet og ikke særlig kønt, men det ser man jo ikke når først kassen er samlet :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #104
Bruger tjoenne (Inaktiv) - 16/04-2016 11:41 16/04-2016 11:41
Tak endnu engang. Jeg er igang med at bestille så småt. Skal jo bestille lidt af gangen, så man ikke kommer over de 80,-

Og iøvrigt er det lysarmaturer jeg har og ikke LED, så det er derfor jeg ikke kan dæmpe mere. Synes bare at når den starter solopgangen er det meget dæmpet, men det kan selvfølgelig være fordi det tænder midt på dagen og derfor virker svagt.
Jeg er ved at bestille LED strips, da jeg ikke har pengene til de forholdsvis dyre LED armaturer, så der går jo nok en måneds tid før jeg modtager de første pakker. Det bliver spændende at komme igang.

Nej, det er jo lige meget hvordan det ser ud, så længe der ikke er kortslutninger og løse forbindelser ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #105
Bruger scn - 16/04-2016 12:32 16/04-2016 12:32
Jeg har også et helt alm. Anvastabil effectline armatur med lysstorfør. Men da den originale sunriser giver 0-10V signal til lampen, vil jeg ikke gøre så den får et signal på 12V i manuel mode, derfor det ekstra mosfet modul, så den ene mosfet køre selve solopgangen, og den anden står konstant til at smide 10V ud.

Husk at du køber ved forskellige butikker, så du kan godt købe i alt for +80,- bare husk at du ved en butik ikke kommer over 80,- (Jeg har godt nok lige modtaget et lille kamera som kostede ca. 120,- men den ville postDK ikke opkræve told for)

Hvis du ikke vil sidde med en meget lille alu kasse (den hvide bliver hurtig meget lille når man lægger tingene i den), hvor der ikke er meget plads, så kig på:
Eksternt link www.ebay.co.uk/itm/WATERPROOF-ABS-PLASTIC-ELECTRONICS-PROJECT-BOX...
Jeg har en på 158*90*60 liggende, og den vil helt sikkert gøre at der er god plads. Det ser ud til at de 2x3 stk forhøjninger i bunden med hul til skrue passer med 2,5mm skruer. Ellers kan man jo bruge en limpistol.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #106
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 20/04-2016 13:44 20/04-2016 13:44
hejsa gutter, her er endnu en af mine lysstyring bygge projekter:

jeg har lavet en lille extern hjemmeside om styringen,
prøv at læse om det giver mening ?
jeg har ikke gået den igennem for stave fejl endnu :-)

Eksternt link http://webx.dk/oz2cpu/simplelight/simplelight.htm

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #107
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 16/11-2016 10:20 16/11-2016 10:20
Efter at jeg køre med live online målinger og email alarmer for afvigelser,
opdager jeg faktisk sager, der ellers ikke ville blive gjort noget ved.

glemt at tænde varme igen, efter filter rensning

et andet akvarie, hvor et varmelegme er gået amok

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #108
Bruger guppygræs (Inaktiv) - 16/11-2016 19:23 16/11-2016 19:23
Hvad i alverden var der sket med dit termometer, siden den sådan kan gå i selvsving :o
Var det et specielt varmelegeme med elektronisk styring, eller er det et ganske almindelig ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #109
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 17/11-2016 10:19 17/11-2016 10:19
Billigt mekanisk thermostat type fra ebay.

Meget logisk forklaring.

Forestil dig kontakten er slidt, så den sidder lidt fast efter gnist hvergang, så skal temperaturen være for høj, før moment i bimetal bliver stærk nok til at trække den fra igen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #110
Bruger scn - 17/11-2016 21:11 17/11-2016 21:11
Var det ikke en ide at droppe biligt kineser-bras til styring af temp? Så behøvede du næppe overvågning, da det så bare vil køre som det skulle :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #111
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 17/11-2016 21:43 17/11-2016 21:43
ha ha ja.. Det kan du have ret i .
alle mekaniske varmelegmer er lavet på nærmest samme måde,
det er dog sådan at de billige går i stykker hurtigere, i hvertfald her hjemme.
enten så bliver de fyldt med vand eller kokser ud mht temperaturen som vist her,

billigt betyder nok ikke godt langtids holdbart super kvalitet.

min overvågning er ikke kun temperatur, men også hvis noget skulle blive utæt på disse mindre og mere simple akvarier.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #112
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 19/11-2016 12:36 19/11-2016 12:36
'
efter at have pillet lidt med det varmelegme fik jeg de temperatur hop ned fra 5 grader til ca 2 grader,
det er stadig totalt unormalt, så nu blev det skiftet.
Gad vide om dette kan forklare min døde ancistrus der gik i dette akvarie ?
så store temperatur hop hver eneste dag, er nok lige i overkanten.

Det defekte er på 75 watt, kun 2 år gammelt, fra disse her billige 54 liters starter sæt hvor alt er incl.

derfor : check jeres temperatur er ok, og stabil ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #113
Bruger scn - 19/11-2016 13:28 19/11-2016 13:28
Er 2 grader så slemt? Der skal da være et interval for at den ikke går amok hvis temp svinger fra 21,999 til 22,001 frem og tilbage.

End død ancistrus der kan gå, det er vist en sjældenhed *santa*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #114
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 19/11-2016 14:40 19/11-2016 14:40

her et par andre akvarier, der køre med helt samme type varmelegmer
normal temperaturen hopper ikke synligt.
Derfor er 2 grader helt unormalt for sådan noget.

hvis jeg kikker på dem alle kurverne er der små hop hist og pist,
men dem kender jeg forklaringerne på, det er mine vandskift hvor jeg får ramt halve grader forkert
når jeg hælder nyt i disse yngle akvarier.

De 5 graders svingninger hver eneste dag, regner jeg med har stresset den ancistrus
så den endte med at dø af det, æv bæv.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #115
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 21/11-2016 08:40 21/11-2016 08:40

Efter et par dage kan man nu se at det nye varmelegme virker perfekt, jeg satte det endda på tallet 26
og så bliver vandet 26 grader uden hop og bøvl
det nye er Eheim Jäger 75 watt

ville sådan et problem (meget hoppende temperature) blive opdaget med et normalt termometer ?
eller ville man bare undre sig over lidt syge og døde fisk ? uden kendt årsag ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #116
Bruger MikkelFogP (Inaktiv) - 21/11-2016 08:57 21/11-2016 08:57
Hej Thomas,

Jeg havde et "startsæt" på min søns værelse hvor termostaten også gik itu. Det opdagede jeg ret hurtigt på termometret da temperaturen en dag var et par grader over normalen. Jeg har efterfølgende droppet opvarmningen helt i baljen da guppyerne klarer sig fint ved stuetemperatur... :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #117
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 21/11-2016 09:10 21/11-2016 09:10
Indlægget er rettet 21/11-2016 09:12 21/11-2016 09:12 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Der er flere "fejl modes" på disse varmelegmer,

helt afbrudt = tråden er brændt over eller kontakt afbrudt, giver bare ingen varme.
kontakt kortsluttet = varmer hele tiden, så kan man få op til 5-10 grader for varmt vand.
kontakten hænger både tændt og slukket = så er der stadig regulering men så hopper temperaturen som vist her over.
utæt = så brænder det faktisk også meget varmt, det vand der er inden i koger faktisk af strømmen,
opdager man ikke dette, kan glasset flække af trykket, og klamme sager og farlig strøm komme ud i akvariet,
det dræber fisk, og giver stød hvis man stikker en hånd i vandet.
det er faktisk derfor at det ALTID anbefales at tage strømmen fra sit akvarie, pumper og varme, inden man stikker hånd eller arme ned i det,
men ærligtalt hvem gør dette i praksis ? Jeg tænker nok mere : hvis mine fisk er levende, er der nok ikke strøm i vandet.

--

angående guppy: det er en dejlig let fisk, der ofte klare sig rimeligt godt i ret bredt temperatur område,
men læs lige lidt på artsbeskrivelser og tekniske afhandlinger om disse fisk,
de fleste er ret enige om at 26 C er det optimale mht mest yngel,
lidt lavere er det optimale for længst levetid.
Her om vinteren har de færreste mere end 20C som dagens gennemsmit hvor akvarier står op af vægge.
så mit bud er de går lidt for koldt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #118
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 29/11-2016 09:56 29/11-2016 09:56
Indlægget er rettet 29/11-2016 09:59 29/11-2016 09:59 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

lidt nyt

før og efter på samme kurve, den flade strej er ingen data, pga jeg jo arbejder på systemet.
hvis i kikker lidt længere oppe , feks post 107 så kan man ret let se at der er "støj" på temperatur målingerne,
derfor fik alle sensore lige en software opdatering hvor der blev lagt et filter på
samt support for det sidste nye : extra sensor vand niveau måling
og en forbedret lead-in, dvs de pulser der kommer før de rigtige data, dette gør at modtageren har mere tid til at justere ind
AGC og data trigger punkter, resultatet ses ret tydeligt på mine data rate kurver, der nu er markant højere,
dvs flere pakker kommer igennem med ok checksum.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #119
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 29/11-2016 10:09 29/11-2016 10:09
Indlægget er rettet 29/11-2016 10:11 29/11-2016 10:11 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Kan i huske jeg fik vand på gulvet forleden ?
frosten havde tilstoppet mine afløb ude i haven, det automatiske vandskift fylder jo bare op hver morgen,
og efter 4 dage med hård frost, er der til sidst ikke plads til mere vand i sumpen, så det løber over, super træls.

Her er løsningen udført :

Her en af mine sump top glas med ny opdatering,
denne dims er en flyder med magnet kontakt, dvs hvis sumpen bliver fyldt med alt for højt niveau vand
dog uden at løbe over kanten, slutter kontakten og de trådløse sensore levere information om dette.
Både på de online kurver, og EMAIL alarm samt lyd alarm på mine nu 2 modtager stationer.
dvs alle vil vide om det, selv om telefonen er på lydløs.

under vasken er det mekaniske ur der starter vandpåfyldning hver morgen, det nye er radio modtageren,
hvis der kommer en alarm kode, slår den vand relæet fra, og der skulle så ikke kunne komme mere vand på gulvet, helt selv styret.
samtidig laver den belastende hyle lyd, så alle ved at noget skal efterses :-)
frost kom bare an !

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #120
Bruger scn - 29/11-2016 10:22 29/11-2016 10:22
Et mekanisk tænd/sluk-ur... Hvorfor?
Har ud ikke noget arduino kørende alligevel, så du kan slippe for klik-lyden når den tænder/slukker?

Det var argumentet for at jeg gik over til at bruge arduino til at styre lyset, og så muligheden for at køre med solopgang/nedgang

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #121
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 29/11-2016 10:33 29/11-2016 10:33
Indlægget er rettet 29/11-2016 10:35 29/11-2016 10:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

nu ligger jeg ikke og sover på køkkengulvet, så klik lyden fra det mekaniske harald-skrald ur kan jeg ikke høre.
Dette ur styre KUN vand påfyldning, det er billigt og simpelt og pålideligt og jeg skulle ikke bruge tid på at skrive software,
det gør med andre ord lige netop det jeg ønsker.

til lys og alt det andet akvarie styring, har hvert akvarie jo en fuld-fed computer
så der er solopgang og natte lys lækkert glidene på dem alle.

overvågning og alarm grejer bør ikke være den samme enhed som de normale styringer,
ganske enkelt af sikkerhedsmessige årsager. De har jo heller ikke noget som helt med hinanden at gøre
rent funktionsmessigt.

Annoncører
Annoncører