Mit nye 360 liters

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 1266

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger maejo - 03/10-2015 21:57 03/10-2015 21:57
Indlægget er rettet 03/10-2015 23:32 03/10-2015 23:32 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Er ved at starte et Mark II 360 liter (købt brugt, ca 1½ år gammelt), der skal afløse det ældre akvastabil 200 l, jeg har haft de sidste 4 år.
Har limet baggrund (Rock Solid? fra Unimati) på, og har idag kommet filtermateriale i bag baggrunden, sand ( rådasand 0,4 - 0,8 og lidt større kornstørrelse akvastabil øverst).
I morgen skal der så noget filtersnask fra det gamle akvarie, og lidt filterstart, når jeg får startet pumpen.
Det gamle akvarie kører med spandpumpe, så det er nyt med baggrundsfilter.
Jeg vil også flytte nogle planter over i morgen, og måske et par rejer, så der kan komme gang i det.
Glæder mig til der kan komme fisk i :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger maejo - 03/10-2015 22:16 03/10-2015 22:16
Er i tvivl om hvor den store rod skal ligge. Har 4-5 mindre rødder med/uden anubias, som skal flyttes fra det gamle akvarium. Det skal være et selskabsakvarium, med mange planter. Fortrinsvis sydamerikansk, med corydoras, apistogramma m.m. Men tænker ikke strengt biotop-akvarie.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger tankpasseren (Inaktiv) - 04/10-2015 10:56 04/10-2015 10:56
Tillykke med dit nye akvarium. Jeg tænker da det er en Rockzolid baggrund hvis den er sat i som baggrundsfilter. Jeg kan i hvert fald ikke lige komme tanke om andre danske forhandlere en Unimati som sælger den løsning og han bruger mig bekendt kun Rockzolid til det formål. Det ser godt ud med den baggrund. Hvis du primært tænker at du vil lave et selskabs akvarium sådan designmæssigt, så kunne det være en god ide at følge det gyldne snit Eksternt link http://www.aquadesigns.dk/artikler/det-gyldne-snit/
Så lav noget der rager lidt op ude mod højre og som står lidt mod midten på bunden, altså ca. 1/3 del fra bagvæggen og 2/3 fra frontglasset. Bagerst til venstre tæt mod bagvæggen laver du en samling af noget som er ca. ½ højde af det t.h. på den måde får du to fokuspunkter som gør at blikket vandrer fra højre mod venstre. Bagerst og langs siderne helt frem til frontglasset har du høje planter, halvhøje planter midt og små planter forrest. På den måde vil du skabe et miljø med dybde og forskellige fokus punkter, der gør det mere spændende at se på tanken hver gang. Da jeg satte min første tank op, var det lavet med en rod i midten, store planter bagerst og små forrest. Det blev lidt for kedeligt og jeg sad bare og gloede på en rod som stod i mit synsfelt. Held og lykke med projektet og husk at købe nogle hurtigt voksende stelgenplanter til at skabe noget skygge og tage nærigstoffer i vandet sådan at dine andre langsommere voksenede planter ikke bliver hæmmet af algevækst.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger maejo - 14/10-2015 21:40 14/10-2015 21:40
Nu er filteret i gang, der er kommet lidt fisk og planter i. Men er slet ikke færdig endnu, der skal flere planter, mallehuler, rødder med anubias, og resten af fiskene i. Og så lidt mere af dit og dat. :)
Men sådan ser det ud nu:

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger maejo - 14/10-2015 21:50 14/10-2015 21:50
Og nej, det er ikke meningen at den grønne slange og varmelegemet skal være så synlige. Det skal jeg lige have på plads, men det er ikke det der haster mest lige nu :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger westermann (Inaktiv) - 14/10-2015 22:03 14/10-2015 22:03
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår den konstruktion ??
Har selv et 570 liters med baggrundsfilter, som ligeledes er bygget hos Unimati.
Er den grønne slange udstrømmeren ?.....og i bekræftende fald - hvorfor er den ikke bare placeret bag baggrunde og ført op over kanten, så den kan give noget overfladebevægelse ?
Er der ikke en (eller 2) indsugningsriste i bunden af baggrunden ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger maejo - 14/10-2015 22:57 14/10-2015 22:57
Som sagt - det er ikke helt på plads endnu... :)
Baggrunden er købt hos Unimati, jo, men vi har selv sat den i.
Den grønne slange er ganske rigtigt udstrømmeren, men pumpen ( som er bag baggrunden) er ikke endelig placeret i højden endnu, slangen er lidt for stor (diameter), og teknikrummet er blevet lidt trangt. Så der skal justeres lidt på dit og dat.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger westermann (Inaktiv) - 15/10-2015 01:01 15/10-2015 01:01
OK - så forstår jeg bedre ;)
Hvis jeg var dig ville jeg pille slangen ud igen og få lukket/tætnet det hul, som du har lavet i baggrunden.
Når det er gjort, kan du følge Unimatis opsætning her:
Eksternt link http://www.unimati.biz/getdoc.asp?id=11&md5hash=AF38AA854A4958F71...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger maejo - 15/10-2015 15:15 15/10-2015 15:15
Ahaa - nu forstår jeg hvad du mener.
Nej, der er ikke hul i baggrunden :) (undtagen til de to indsugningsriste).
Den grønne slange kommer over baggrundens kant - men på billedet har jeg sat den ind mod baggrunden for at udstrømmerstrålen ikke skal hvirvle sandet op. Nu har jeg vendt enden opad, så der kommer luft med i vandet (ikke på billedet, nej).
Jeg skal nok lægge et nyt billede op, når teknikken er mere på plads :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger westermann (Inaktiv) - 15/10-2015 15:47 15/10-2015 15:47
OK - jamen så burde alt være i orden (når ellers du får teknikken på plads (y) )
.....og tro mig - du bliver RIGTIG glad for det baggrundsfilter !

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger maejo - 15/10-2015 21:12 15/10-2015 21:12
Ja, det håber jeg godt nok! :D Powerheadet brummer - den gamle spandpumpe er helt lydløs. Men jeg synes baggrunden ser fin ud, og det er godt at slippe for de udvendige slanger.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger westermann (Inaktiv) - 15/10-2015 21:20 15/10-2015 21:20
Det er i det hele taget godt at alt vandet er INDE i akvariet !
Prøv at placere powerheadet ovenpå et stykke filtermåtte (uden at det har kontakt med baggrunden eller glasset), så burde dit problem være løst. Mit baggrundsfilter siger ikke en lyd.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger maejo - 26/10-2015 19:15 26/10-2015 19:15
Så er alle fisk flyttet over fra det gamle akvarie. Det ser ud som om fiskene udnytter den større svømmeplads, og udforsker akvariet :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger westermann (Inaktiv) - 27/10-2015 18:58 27/10-2015 18:58
Det ser RIGTIG godt ud (y)
Jeg ville dog flytte varmelegemet om bag baggrunden og flytte termometeret ud på sideglasset (så langt væk fra synsfeltet som muligt).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger maejo - 27/10-2015 23:02 27/10-2015 23:02
Tak for det. Jo, jeg tror det kan blive godt, og planterne er også vokset lidt allerede.

Mht. varmelegemet, så har jeg 3 forskellige varmelegemer, jeg skal vælge imellem:
- 1 der har virket fint i det gamle akvarium, men som jeg ikke synes er så godt i det nye
- 1 der varmer virkelig godt og kraftigt, men hvor man overhovedet ikke kan se hvad man stiller temperaturen på!
- 1 der varmer stille og roligt, men måske er lidt for lille til akvariet

Så indtil jeg har prøvet de forskellige af i noget tid hver, så bliver de fremme og synlige - måske burde jeg faktisk have 2 termometre, for målesikkerhedens skyld :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Kristian Paaske - 28/10-2015 14:45 28/10-2015 14:45
Jeg har to i mit og så en ekstern termostat der styre de to varmelegmer. Det synes jeg fungere rigtig godt.

Annoncører
Annoncører