Artemia

Postet under : Akvariesiden.dk - Foder
Visninger : 1103

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Kim - 04/09-2015 20:34 04/09-2015 20:34
Jeg har yngel fra et par Mikrogeophagus ramirezi.

Kan jeg foder med Sanders artemia.Blå 95%. 40gr
Eksternt link http://www.akvariebutikken.dk/product/sanders-artemia-95-40gr-407...

Eller kan jeg med fordel bruge noget andet? Jeg har ikke erfaring med Artemia.
Er der opmærksomhedspunkter i forbindelse med fodring med Artemia?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger jacob - 04/09-2015 20:44 04/09-2015 20:44
Det er helt fint, bare kom i gang :) det er meget nemt. Vand, æg, salt og luft, mere kræver det ikke. Når du skal høste, så samler de levende sig i bunden, og de tommer skaller lægger sig øverst. Med en luftslange suger du de levende op gennem en artemiasi (kaffefilter kan også bruges i en snæver vending ) skyl med ferskvands og du er klar til at fodre. Fiskeungerne får tydelig rød mave, når de har spist. Jeg klækker artemia hver eneste dag, sætter en ny flaske over hver, så jeg altid har friske forsyninger ( får stort set unger af en art hver dag)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Kim - 04/09-2015 20:50 04/09-2015 20:50
Tak.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Kim - 09/09-2015 10:29 09/09-2015 10:29
En der kender dette produkt: Eksternt link http://www.akvarieforretningen.dk/product.asp?product=4031

Skal det bare hældes i vandet, og er det godt nok?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger ThomasBallerup - 09/09-2015 11:41 09/09-2015 11:41
Der er foredele og ulemper ved alting :-)

feks så har jeg ikke selv erfaring med den type fisk du har yngel af,
så jeg ved ikke om de kun spiser levende føde, eller hvilken størrelse føde der er optimal.

Artemia æg skal klægges før de kan bruges, det kræver lidt grej, lidt viden, lidt tid, og lidt erfaring.
resultatet er meget små levende dyr, i starten og 1-2-3 dage senere bliver de jo større til at de enten også skal have fodder eller dør eller der ikke er flere tilbage for man har brugt dem alle.

Jeg har selv lavet klægge grejer via diverse opskrifter fundet på nettet, du kan lave grejet for 0 kr, af flaske, slange, varmelim, og en luft pumpe man nok har liggende for meget.

Afskallede artemia, er jo døde, dvs hvis dine fisk ikke spiser sager der ikke flytter sigm ville dette ikke virke for dig.
LÆST OP PÅ DETTE..
Jeg er gået 100% væk fra at klægge æg, for det er for bøvlet, tidskrævense, sviner og tager 1-2 dages planlægning,
de fisk jeg laver yngel på, Skalare, spiser lige så fint afskallede æg, der er lige til at putte i yngle tanken,
så det passer markant bedre til hvordan jeg ønsker at gøre sagerne, nemlig lettest muligt :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger jacob - 09/09-2015 12:50 09/09-2015 12:50
Det er det rene sludder at det skulle være vanskeligt at klække artemia selv. Det er pærelet, og har langt bedre erfaring med nyklækkede artemia end afskallede. Jeg klækker og høster hver dag, og bruger 5-10 min i alt hver dag, incl fodring af 10-15 kuld unger. Vil til enhver til anbefale at klække selv, husk at selv store fisk også gerne æder nyklækkede artemia.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Kim - 09/09-2015 13:06 09/09-2015 13:06
Jeg prøver. Tak for hjælpen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger ThomasBallerup - 09/09-2015 16:27 09/09-2015 16:27
Indlægget er rettet 09/09-2015 16:40 09/09-2015 16:40 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jeg har endda lavet nogle 35mm film bøtter, med hul til luft slange, der er skåret skråt inden i dåsen og limet fast på yder siden,
fyldt afskallede artemia i
når der skal fodres tager jeg bøtten og drejer den hver over fodder hullet, der kommer nu en lille afmålt mængde i
der svare til en kniv spids, dette passer perfekt til de fleste af mine mindre yngle akvarier,
i de lidt størrer, laver jeg så bare to drej,
Det er svært at slå hvad angår lethed, hurtighed, og altid klar,
kan endda ringe hjem og få både kone og børn til at fodre, hvis der er overarbejde.

Afskallede artemia kan også store fisk spise, der skal så bare ret meget til, dvs spild af penge,
Da store fint spiser flage fodder.

Til sammenligning, skal Artemia Æg (anden type end de afskallede)
klægges i nøje opmålte salt opløsninger, korrekt temperatur, der skal luft bobler på, og der skal gå 1-2 dage alt efter temperatur
før der kan høstes første gang, dvs du skal kunne planlægge, samt have flere klægninger kørende tids forskudt.
det både larmer og sviner, og kræver lidt øvelse mht at høste så man får flest af de gode levende, og ikke en masse skaller op,
samt nærrings værdier er højere for de afskallede.

Regn selv ud hvad der giver meninger for dig.
Men igen : de handler om hvilke fiske unger der er tale om, og hvad de kan og vil spise.
Der findes nogle typer yngel, hvor du ikke har noget valg, hvor du skal gå den bøvlede vej :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Superbruger jacob - 09/09-2015 16:53 09/09-2015 16:53
Hold nu op med at dit sludder om hvordan man klækker artemia ! Lyder ærligt talt til at du aldrig har prøvet det selv. Det er altså slet ikke svært som du bliver ved med at gøre det til ! Jeg skal gerne forklare dig og andre hvordan jeg gør, og som allerede skrevet så tager det stort set ingen tid.

Jeg kører med 2 1 liters flasker, som jeg sætter over forskudt. Jeg fodrer 2-3 gange om dagen.

Hver morgen tager jeg luftstenen op fra den flaske hvor jeg høster fra. Men jeg spiser morgenmad, så falder de levende til bunds og de tommer skaller de stiger op, meget nemt....

Efter ca 15 min høster jeg., sætter en luftslange ned i bunden af flasken. Suger dem op i en artemiasi, man får stort set ingen tomme skaller med op, meget nemt....

Skyller de høstede artemia med ferskvand, og hælder over i en 1/2 liters flaske. Klar til fodring...

Mens jeg høster sætter jeg næste portion over. 2-3 teskefulde salt, kræver sgu ikke nogen nøje af særlig afmålte saltopløsninger...tilsætter ca 1 dl varmt vand fra hanen, for at opløse salten og fylder op med koldt vand. Aner ikke hvad temperaturen er i flasken er, og det svinger sikkert fra dag til dag. Du gør det alt for indviklet ! Som allerede skrevet er det pærelet og tager nærmest ingen tid.

Min erfaring er at nyklækkede fiskeungerne i høj grad reagerer på foder som bevæger sig, og vil til enhver tid anbefale det som foder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Hold nu op med at dit sludder om hvordan man klækker artemia ! Lyder ærligt talt til at du aldrig har prøvet det selv. Det er altså slet ikke svært som du bliver ved med at gøre det til ! Jeg skal gerne forklare dig og andre hvordan jeg gør, og som allerede skrevet så tager det stort set ingen tid.

Jeg kører med 2 1 liters flasker, som jeg sætter over forskudt. Jeg fodrer 2-3 gange om dagen.

Hver morgen tager jeg luftstenen op fra den flaske hvor jeg høster fra. Men jeg spiser morgenmad, så falder de levende til bunds og de tommer skaller de stiger op, meget nemt....

Efter ca 15 min høster jeg., sætter en luftslange ned i bunden af flasken. Suger dem op i en artemiasi, man får stort set ingen tomme skaller med op, meget nemt....

Skyller de høstede artemia med ferskvand, og hælder over i en 1/2 liters flaske. Klar til fodring...

Mens jeg høster sætter jeg næste portion over. 2-3 teskefulde salt, kræver sgu ikke nogen nøje af særlig afmålte saltopløsninger...tilsætter ca 1 dl varmt vand fra hanen, for at opløse salten og fylder op med koldt vand. Aner ikke hvad temperaturen er i flasken er, og det svinger sikkert fra dag til dag. Du gør det alt for indviklet ! Som allerede skrevet er det pærelet og tager nærmest ingen tid.

Min erfaring er at nyklækkede fiskeungerne i høj grad reagerer på foder som bevæger sig, og vil til enhver tid anbefale det som foder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Kim - 09/09-2015 21:36 09/09-2015 21:36
Ja, alle gode gange tre :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger ThomasBallerup - 09/09-2015 21:47 09/09-2015 21:47
sluder og vrøvl og jeg har RET.. som altid.. og god nat..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Superbruger jacob - 09/09-2015 21:59 09/09-2015 21:59
Du har på ingen måde ret i hvad du skriver...kan blot konstatere at det her er endnu en tråd, hvor jeg uenig med dine råd til andre.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger ThomasBallerup - 09/09-2015 22:15 09/09-2015 22:15
Det kan godt være at du er verdensmester i Artemia klægning, og at det derfor er det letteste der findes for dig.
Men du er ikke verdensmester i at formulere dig venligt og klart og ufarvet, over for nye folk, der ikke har prøvet dette før.
Jeg beskriver begge metoder, Hvad de går ud på, hvor let det ene er
og hvor vigtigt det er at vælge den rigtige metode der passer til sit yngel.
Mon ikke Kim selv kan finde ud af resten, uden at vi behøver høre flere af dine personlige forfølgelser og uforskammede metoder ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Superbruger jacob - 09/09-2015 22:28 09/09-2015 22:28
Nu må det simpelthen stoppe ! Jeg har forklaret dig i #11 hvor nemt det er at klække artemia, og forklaret dig at det ikke er nødvendigt at præcist indstillede saltopløsninger osv. Læser du overhovedet hvad jeg skriver ? Du forholder dig jo ikke engang til at det skriver ? Jeg har i denne (og en del andre tråde ) rettet dig når du skriver noget som er forkert. Hvor ser du uforskammede metoder ? Det handler ikke om personlig forfølgelse, hvilket jeg også har skrevet til dig før! Det handler om at trådstarter får et svar som kan bruges til noget.

Tråden er låst Tråden er låst og kan ikke besvares
Annoncører
Annoncører