Sneglehuslegere

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Sneglehuslegere
Visninger : 854

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Superbruger jacob - 03/09-2015 19:26 03/09-2015 19:26
Jeg har (måske) og ganske uventet fået en spirende interesse for sneglehuslegere. Uventet da jeg stort set aldrig har holdt nogen cichlider, og da slet ikke nogen fra Tanganyika..

Jeg er lidt nysgerrig efter hvilke arter der holdes i DK, jeg ved godt at de almindelige arter som multi, brevis osv holdes, men holdes der nogle mere sjældne arter ? synes fx Lamprologus ornitapinnis og L. hecqui er flotte, er de i DK ? nogle tips hvor de evt kan skaffes ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 03/09-2015 19:46 03/09-2015 19:46
Lige en dag for sent for medimport ved planteimporten (aktuelt hvis du bor nær kbh), der er ornatipinnis på listen, men det kan jo være de efterfølgende kan bestille dem hjem til dig. (de har også flere gange haft kungweensis i butikken)

Ellers er Neonfisken også et sted hvor de kan skaffe lidt forskelligt fra Tanganyika, så de kunne også være et opkald værd. (igen kbh)

Godt nok mange år siden, men Styr på dyr i Aalborg havde også lidt Tanganyika da jeg boede der.

Tropeland i Skanderborg er også en mulighed (de skriver om mulighed for VF hvis det lokker, de kan vist få det meste hjem).

Sidste bud er Avifauna der også har lidt , så de kan måske også skaffe.

For et par år siden var der også en der boede lidt vest for Odense, men han lukkede vist ned, mener han skrev om en pause på et år eller to. Ved ikke om han er startet op igen, det var en privat der lavede lidt hygge-import, kan ikke huske hjemmesiden, måske andre har en bedre hukommelse...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Administrator Sponsor ken kætbak - 03/09-2015 20:14 03/09-2015 20:14
Det var sgu pokkers. .. bravo jacob!

Hvis du er ude efter noget specielt, så kontakt superbruger "thorleif". Han er din pendant til tangaynika :P

Eller læs nogen af de gamle tråde.! :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger jacob - 03/09-2015 20:29 03/09-2015 20:29
Tak for info, kender jo fint de nævnte butikker.

Må se om jeg kaster mig ud i det, det kræver jo først og fremmest en ledig balje. Ikke ligefrem noget jeg har...synes jo bare det er nogle sjove små kræ.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
fredrik (Slettet) - 03/09-2015 20:34 03/09-2015 20:34
Har selv L. hecqui og ja der kan skaffes mange spænende arter og der er rigtig mange i DK. Der er mange andre som ved en masse om Tanga her i DK søg på Tanga på fb så skal du bare se vi er mange der holder de spænende fisk her i landet ;-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Nørgård - 03/09-2015 21:01 03/09-2015 21:01
Fedt du er hoppet på den vogn. Tror de fleste hvis ikke alle sneglehuslegerne kan skaffes i dk. Jeg får occelatus i morgen. Har haft den før, men kunne godt tænke mig den igen. Der er rigtig mange fede arter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger jacob - 10/10-2015 22:47 10/10-2015 22:47
Er ikke kommet så meget videre siden sidst..men hvordan er det med de forskellige arter, bliver der opdaget nye arter ? kommer der arter fra nye lokationer ? eller er det hele opdaget ? :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
fredrik (Slettet) - 10/10-2015 23:00 10/10-2015 23:00
Ved ikke om der opdaget nye arter i søen, men der kommer jævnligt nye spænende arter til landet. Vedder lige er kommet flere som sjældent se i handlen ;-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Superbruger jacob - 10/10-2015 23:09 10/10-2015 23:09
Det lyder spændende, hvilke arter er der tale om ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
fredrik (Slettet) - 10/10-2015 23:36 10/10-2015 23:36
Neolamprologus Calliurus. Bla

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
fredrik (Slettet) - 10/10-2015 23:38 10/10-2015 23:38
Lamprologus callipterus

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger jacob - 05/02-2018 18:49 05/02-2018 18:49
Et par år senere, kaster jeg mig ud i det..nu skal de prøves. Jeg er dog stadig i tvivl om hvilke arter jeg skal holde. Tænker at der er plads til 2-3 arter (I hvert deres akvarie) jeg har luret lidt på diverse sider, men synes udvalget i butikkerne er noget tyndt lige pt..så håber der dukker noget op til messen i Vejle. Har bestilt nogle sneglehuse, så nu mangler der nogle fisk.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Administrator Sponsor ken kætbak - 06/02-2018 07:27 06/02-2018 07:27
Prøv at kigge på nols ciklidhobby's YouTube kanal.
Der er altid noget forskelligt tanganyika i de første par minutter.

Og igen, så kunne superbruger Thorleif garanteret hjælpe i en eller anden udstrækning.

Og selv om multier er meget ordinære, så er de bare så sjove og kønne. Og de tager fint til takke med mindre akvarier.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger niko9260 - 13/02-2018 15:35 13/02-2018 15:35
Hej Jacob.

Jeg har selv hold mange forskellige tanganyika cichlider igennem snart 14 år må det være *blink*
hvor det primært har været tropheus der har gået i mine akvarier, men jeg må indrømme der skal meget til for at slå den personlighed de fleste sneglehuslegere har, jeg kunne sagtens få flere timer til at gå foran akvariet, ved blot at observere de små unger der svømmede rundt omkring sneglehusene.

Jeg har holdt en mindre pause på små 2 år fra tanganyika cichlider, men kan godt mærke jeg helt får klående i fingerne, bare jeg skriver dette indlæg her :D

markedet for de fleste tanganyika cichlider, har de seneste år være lidt nedadgående ( Desværre ) men sådan er det jo, det er meget skiftende med interesseniveauet indenfor tanganyika.

mvh Nikolaj

Annoncører
Annoncører