Hvilke Rejer spiser forskellige alger???

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre akvariedyr
Visninger : 1673

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
oleh1 (Slettet) - 28/07-2015 14:12 28/07-2015 14:12
Hej Fiske experter...

Jeg læste at det er godt at have flere forskellige slags af samme art algespisere af Rejer og Snegle. da det vil dække forskellige typer alger.

Mit spørgsmål er hvilke rejer ville i sætte sammen, som spiser forskellige alger? og nævn ikke Armano, da jeg syntes de har en kedelig farve.
Og det samme spørgsmål med snegle?

Mvh Ole

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger mikkel ;P (Inaktiv) - 28/07-2015 16:58 28/07-2015 16:58
https://www.youtube.com/watch?v=AYGHAqEwyXI
god video hvor han fortæller lidt om det så kaldte clean up crew :D
Har hørt cardinal rejer skulle tage hår alger tror jeg nok og så er de også rigtig pæne og ikke kedelige ligesom amano rejer :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
oleh1 (Slettet) - 28/07-2015 21:10 28/07-2015 21:10
Tak for klippet Mikkel...Så fik jeg svar på sneglene...

Zebra snegle
malaysian trumpet snail
posthorn snegle

Så mangler jeg kun svar på rejerne. Er de der cardinal ikke rimelige dyre???

Jeg faldt over denne video angående alger. men forstår ikke hvad han har blandet i dunken???er der ikke nogen der har lyst til at oversætte det, så jeg kan forstå det....

https://www.youtube.com/watch?v=geFDaOhCphA

Håber i gider hjælpe.

Mvh Ole

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger mipe (Inaktiv) - 28/07-2015 21:37 28/07-2015 21:37
Det er ganske almindeligt 3% brintoverilte han har i flasken.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 28/07-2015 21:43 28/07-2015 21:43
Indlægget er rettet 28/07-2015 21:53 28/07-2015 21:53 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

hej ole, det er brintoverilte han har i flasken
ganske som USB har anbefalet flere gange :-)
og JA det dræber alger med det samme, jeg har harft held med at tage planten op og sprøjte på den,
let med feks anubias på en lille sten,
store planter kan man jo ikke lige tage op,
så det der trick med flasken under vandet og sprøjt direkte på ser ret smart ud.
Det skal jeg da helt sikkert prøve at lege med.

han bruger normalt 3% brintoverilte i spray flasken.
han advare med at spraye mere end 3ml pr gallon (3.8L)
dvs check lige hvor meget der feks kommer ud ved 10 tryk i lille måle bæger
og du ved jo hvor meget vand du har i akvariet.
så kan du regne ud hvor mange tryk du maks kan give pr behandling.

i øvrigt af andre tricks til at bekæmpe og begrændse alger :
lav lysstyrke
intet direkte sollys
god cirkulation
lille fodder mængde
filter der køre optimalt
ofte vandskifte
diverse dyr der spiser alger
amano rejer er dem der er mest effektive, men også ret dyre,
RCS er ikkehelt lige så effektive, men de er markant billigere, dvs pr kr nok en bedre investering
samt disse formere sig også.. det gør amano ikke.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
oleh1 (Slettet) - 28/07-2015 22:14 28/07-2015 22:14
Det skal ikke blandes op med vand???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
oleh1 (Slettet) - 28/07-2015 22:26 28/07-2015 22:26
De Armano rejer er bare så kedelige *skeptisk*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 30/07-2015 21:33 30/07-2015 21:33
#6 NEJ det er 3% i flasken, det bliver fortyndet i akvariet med det samme
men jeg tror nok at man skal spraye meget tæt på planten samt et par kraftige pust
ellers bliver det nok ikke rigtigt til noget som helst.

#7 ja ok dem er der ikke så meget ved, men hvis de spiser de fleste af dine alger, er det vel ok at de ikke er så pæne ?
RCS er meget pænere, meget billigere, de formere sig, og så skal du bare bruge 3 gange så mange af dem,
samt pga deres meget mindre størrelse, kan store fisk spise dem, eller ret små fisk kan helt sikkert spise deres unger..
så noget super perfekt løsning med rejer kan jeg ikke lige komme med.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 30/07-2015 21:59 30/07-2015 21:59
Jeg har lavet den første brintoverilte påvirkning af anubias blad med lidt alger på i lille yngle akvarie,
og taget billeder, prøver igen i morgen og ser hvad der sker.

planen er kun at påvirke ET blad og sammenligne med de andre blade ved siden af,
jeg bruger pipette, så jeg kun rammer dette ene blad,

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Kristian Paaske - 30/07-2015 22:14 30/07-2015 22:14
Det ser jeg frem til at høre resultatet af. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
oleh1 (Slettet) - 31/07-2015 13:33 31/07-2015 13:33
Vil det 3% brintoverilte virke på sten,træ og pynte genstande???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
oleh1 (Slettet) - 31/07-2015 13:47 31/07-2015 13:47
Hej Thomas. det kunne godt være man skulle overveje de Armano rejer alligevel. Især i mit tilfælde.
mine Rcs rejer ser jeg også som et ekstra tilskud til mine fisk, da jeg ikke giver dem noget levende foder. (y)
+ mine mollyer yngler også, så de burde få levende foder nok.

Jeg læste at der var en der kun gav hendes fisk mad hver anden dag...Er det en god eller dårlig ide???
Det vil da svine en del mindre, hvis man kunne det...

Mvh Ole

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 31/07-2015 14:55 31/07-2015 14:55
Indlægget er rettet 31/07-2015 14:58 31/07-2015 14:58 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#10, du er velkommen :-)
jeg har tagen en stak FØR billeder, og kikker på det hver dag,
desværre beskriver ham i videoen ikke hvor tit han anbefaler at man gentager behandlingen ?
eller har jeg bare ikke hørt grundigt efter ?

#11 nu er videoer man finder på nettet med alle mulige mirakkel kure jo noget der er så mange af
at det kan virke overvældene og svært at vide hvad der er fakta eller fiktion,
derfor har jeg valgt at lave eget forsøg, som jeg så vil beskrive resultatet af,
om man så vælger at tro mere på mig eller lave egne forsøg er op til en selv :-)

#12 ja at blande store dyr med små dyr i samme akvarie, er tit noget der ender med at de store spiser de små,
specielt går det hurtigt galt hvis der mangler en masse gode gemmesteder,
sådan virker naturen og sådan gør vores fisk..

hvor meget og hvor tit og med hvad, man fodre med, er der skrevet uendelige bøger og indlæg om,
jeg vil ikke forsøge at spille klog på dine fisk og deres behov, jeg ved jo ikke hvor meget mad du giver,
men helt generalt så er over fodring lang mere udbredt end at de for forlidt,
for meget, giver tykke og syge fisk, samt forgifter vandet, og de laver alt for meget lort, og dette er heller ikke godt for vandet,
for meget uspist mad giver nærring til alger og klamme mystiske dyr der dukker op i bundlag og filter.

jeg har gang i noget opdræt hvor jeg fodre 3-5 gange om dagen med flere sager, og skifter vand 2-3 gange om ugen,
så svaret kan være næsten hvad som helst, alt efter hvad du vil opnå.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 03/08-2015 22:41 03/08-2015 22:41
resultat indtil vidre :
INGEN som helst tegn på at algerne er på vej til at dø, eller gå væk af behandningen.
jeg har gentaget behandlingen hver eneste aften på det samme blad, og ikke gjort noget ved et blad ved siden af,
de var helt ens ved start og er stadig helt ens, det er ikke blevet værre eller bedre siden.
Desværre siger videoen intet om resultat tiden eller behandlings interval osv osv..
derfor fortsætter jeg nogle dage endnu og leger lidt mere med det.

Annoncører
Annoncører