Strøm i vandet!

Postet under : Akvariesiden.dk - Labyrintfisk
Visninger : 1592

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Flatliner (Inaktiv) - 01/05-2015 15:43 01/05-2015 15:43
- Nej, det er ikke elektricitet i vandet jeg taler om :P

Hvor mange liter pr. time, er hhv 'lidt' og 'meget' i et 250 liters?

Jeg har en pumpe pt. der køre med 1075 l/h (ubelastet), er dette at betegne som 'meget'?

Jeg har nogle guramier gående (guld og perle). Mine guld virker mere eller mindre upåvirket og svømmer fint rundt, men mine Perler ligger oppe under overfladen i et roligt hjørne og 'suger' luft konstant. De kommer fint over og spiser og hannen svømmer til tider en runde eller 4.. Normalt eller unormalt? skyldtes det pumpen?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Michael87dk (Inaktiv) - 01/05-2015 15:55 01/05-2015 15:55
Dine guramier vil helst have stilestående vand. Prøv og se om du kan sprede strålen fra udstrømmeren så den ikke er så intens eller ret den mere mod overfladen i vandet. Guramier trækker normalt luft fra overfladen men ikke hele tiden, kan være det hurtige flow stresser dem lidt. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger ThomasBallerup - 01/05-2015 18:50 01/05-2015 18:50
guramier skal have næsten helt stillestående vand, samt mange tætte planter helt op til overfladen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Flatliner (Inaktiv) - 01/05-2015 20:01 01/05-2015 20:01
Takker for besvarelsen begge to.
'Strålen' går igennem et rør med huller, dem har jeg nu boret lidt op. Så må jeg se om de bliver lidt mere aktive. Ellers må jeg skille mig af med dem. hmrf... *blink*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger boy (Inaktiv) - 03/05-2015 08:51 03/05-2015 08:51
Ellers er der muligheden for at bruge pumper af stream typen, de cirkulerer vandet "blødere" end alm. pumper, og er ikke så voldsomme.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Dan91 (Inaktiv) - 04/05-2015 02:56 04/05-2015 02:56
Eller ret vand stålen ind mod en rude så den bliver bremset lidt op

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger SteenB - 04/05-2015 09:07 04/05-2015 09:07
Det er helt korrekt som #2 skriver, at guramier (og andre labyrint-fisk som f.eks. kampfisk) kommer fra områder med næsten helt stillestående vand.

I naturen lever labyrintfisk bl.a. i rismarker og andet, hvor der dels er/kan være plumret og dels er meget lidt ilt bl.a. grundet rådnende planter. Grunden til at labyrintfiskene kan overleve i disse områder - hvor de fleste "normale" fisk (de der kun ånder via gælder) ville dø af iltmangel - er netop at de trækker luft fra overfladen.

Som det også er beskrevet, så er labyrintfisks naturlige habitat således uden ret megen strøm - hvis overhovedet nogen. Skal man derfor forsøge at give sine guramier de bedste/mest naturlige omgivelser, så skal vandcirkulationen begrænses mest muligt, da det ellers vil stresse dem unødigt.

I forhold til ønsket om at efterligne deres naturlige habitat, står så ønsket om at filtrere vandet mest muligt. Det kan godt være at de kan overleve næsten i en sump ovre i Burma - men der er jo ingen der siger at man skal have en sumpet rismark stående hjemme i stuen!! B)

Mvh
Steen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Flatliner (Inaktiv) - 04/05-2015 09:18 04/05-2015 09:18
Takker. Jeg har forsøgt at bore hullerne lidt op, og guramierne svømmer nu jævnligt rundt og hygger sig. Til tider tager de sig et hvil de 'stille' steder, eller oppe i overfladen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Flatliner (Inaktiv) - 04/05-2015 15:12 04/05-2015 15:12
Tak for det flotte oplæg Steen.

Jeg er også kommet frem til, at jeg må af med min trio af guldguramier og min trio af perleguramier.´, og bevæge mig over i noget barbe eller Cichlide .. Bare aldrig mere kribensis *doh*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Systemmeddelelse - 08/05-2015 17:05 08/05-2015 17:05

Indlægget er flyttet fra 'Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr' til 'Akvariesiden.dk - Labyrintfisk' af Patrick

Annoncører
Annoncører