Trivsel i osmosevand

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 734

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger macc (Inaktiv) - 23/04-2015 09:03 23/04-2015 09:03
Hej
jeg har prøvet at søge lidt på siden for at finde svar på mit spørgsmål, men synes ikke jeg fandt noget konkret svar :(

Jeg har haft saltvand i gennem en længere tid, men har nu lukket ned pga flytning og plads mangel desværre
jeg hopper derfor tilbage til fersvand, hvor min tanke var at have discus igen, dog var planen kun at have et par gående sammen med en god håndfuld stimefisk.
der er ingen planer om yngel på nogen måde, det er udelukkende et selvskabakvarie jeg er ude efter nu :D
jeg overvejer at fylde baljen med osmosevand, da jeg har anlægget stående fra saltvandstiden B)
hvordan vil det komme til at gå hvis jeg fylder baljen med 100% osmosevand, hvordan vil fiskende trives? og er det muligt for mig at holde planter os? :P
er der noget jeg skal tænke over?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger MSV - 23/04-2015 12:37 23/04-2015 12:37
Rent osmosevand er alt for blødt til fisk. Så vil jeg anbefale dig at blande det op med hanevand.
I forhold til der, hvor du bor, burde det være fint med 10-15% hanevand og resten osmosevand.
Planterne har brug for nogle af mineraler, som findes i hanevandet for at trives, og hvis mine antagelser omkring, hvor hårdt hanevandet i Dragør er (24-30 GH), burde det kunne lade sig gøre med det blandingsforhold og samtidig skabe tæt på ideelle forhold for discus.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger langebæk - 23/04-2015 17:22 23/04-2015 17:22
du kan sagtens havde discus i ekstremt blødt vand ala en microsimens på 60-80 og ph nede omkring 3-4 men jeg vil overhovede ikke anbefale det og ingen planter kan leve i det, noget helt andet er at hvis du har kultur fisk som er opdrættede i fangeskat er det slet ikke nødvendigt du får ikke flere farver eller adfær som i vilde discus.

men kig da ind til os på discusforum.dk eller discushobby.dk og læs lidt mere om det inden du smider fiskene i baljen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger macc (Inaktiv) - 24/04-2015 09:25 24/04-2015 09:25
okay, hvordan vil blandingsforholdene se ud hvis jeg blander halv af osmosevand og halv hanevand
jeg ved fra saltvand af at man næsten ikke kunne få for meget cirkulation, jeg ved os at discus ikke kan lide for meget cirkulation, jeg er derfor os i tvivl om hvilken pumpe jeg skal have fat i..
jeg overvejer eheim 2075, men jeg ved ikke om den er for heftig til et lille 180 liters med en tynd 3d baggrund, eller om det skal være eheim 2073

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger MSV - 24/04-2015 12:20 24/04-2015 12:20
Jeg vil anbefale dig at få fat i en TDS/microsiemens måler for at finde det rette blandingsforhold. For ellers er det det rene gætværk. Jeg er super glad for min måler, og jeg bruger den til alle mine akvarier undtagen det, hvor jeg opfostrer yngel til salg, da de skal kunne trives i rent hanevand.

Hvis du synes, at flowet er for kraftigt i pumpen, kan du sætte en spraybar på udstrømmeren. Det vil give mere overfladebevægelse og samtidig fordele flowet over et større område og derved gøre det mindre kraftigt.

Annoncører
Annoncører