Piratfisk - nyt medlem

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre fisk
Visninger : 1552

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger sebastianks (Inaktiv) - 12/01-2015 18:04 12/01-2015 18:04
Hej alle

Jeg har et 240 liters akvarie, hvor jeg har haft 2 piratfisk i. Jeg tror arten er "rødbuget".

Den ene piratfisk fik jeg desværre, hvor det ene øje manglede. Den har altid være lidt udsat og fik ikke lige så meget mad som den anden. Nu da fiskene blev lidt større, har den sunde spist den anden. De har altid fået rigeligt med mad, men har fået fortalt at den sunde fisk har set den anden som "syg".

Mit spørgsmål går så på nu, om jeg kan købe en ny piratfisk og sætte ned til den anden, eller vil den så spise den nye også?

Sidste spørgsmål: Kan jeg have flere end 2 piratfisk? Har fået fortalt at de skal have cirka 100 liter vand hver.

På forhånd tak.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Nick Petersen - 12/01-2015 19:45 12/01-2015 19:45
Hej. ja det er rigtig at den sunde har set den anden som syg og spist den. det er deres måde at holde bestanden rask på. jeg vil sige du skal op i et større akvarie for at have pirat fisk da det er et flok dyr og man anbefales at have en 5-6 stk gående sammen. at de skal have 100 l vand stk når de bliver større er rigtig nok. jeg plejer at sige til folk der spørg om dem at de skal min have 1000 l og gå i. vis der er en her der er lidt kloger på dem må i gerne rette mig. har selv haft nogle.

mvh
Nick ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger sebastianks (Inaktiv) - 12/01-2015 21:34 12/01-2015 21:34
#2 Tak for dit svar. Det er lidt ærgerligt, at jeg hører nu at de skal have 1000L, når jeg lige har købt nyt akvarie, da jeg blev fortalt at 240 liter til 2 fisk var helt fint. Sågar har jeg læst rundt på nettet, at man også kunne have den gående alene - er det helt forkert, så?

Såfremt jeg ikke kan have piratfisk, hvad er så muligt, at have i et 240L? Jeg er ikke meget til de "almindelige" fisk, men mere til balihajer, oscar cichlider, piratfisk. Men - jeg kan forstå, at de alle skal have enormt store akvarier. Så det vil jeg selvfølgelig ikke udsætte dem for. Jeg kunne godt tænke mig nogle lidt større fisk, men som stadig kan gå i 240L... Er det en umulig mission jeg er ude på? ;-)

Mvh,
Sebastian :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Hr.Stokholm (Inaktiv) - 12/01-2015 22:10 12/01-2015 22:10
Nå du generelt er til rov fisk og større cichlider, så er 240 l nok lige i underkanten uanset arten, du ville godt kunne have scalar og måske også et par diskus i, så jo er medium størrelse og ret flotte :) men ellers ville jeg anbefale dig at gå planken ud og investere i et 530 l, da man hurtigt finder ud af at 250, 360 osv aldrig dækker ens nysgerrige behov for udvidelse :) så hellere gøre det nu end at inveStere i 5 akvarier mere før du kaster dig ud i det :p bare et godt råd til penge pungen !

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Hr.Stokholm (Inaktiv) - 12/01-2015 22:12 12/01-2015 22:12
Jeg har kun 250 l alene af den grund at der simpelthen ikke er plads til større i min lille hybel :) men så snart jeg bor et sted hvor pladsen er der, vil jeg udnytte hvert en cm plads der kan være akvarie på :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger daltiny (Inaktiv) - 12/01-2015 23:00 12/01-2015 23:00
hej alle jeg er kun til store fisk og kun cichlider(amerikanere) har 530-660-900 liters akvarier syntes de alle er for små(akvarierne) på trods af at jeg "kun" har 1 til 2 arter i hvert akvarie ellers skal man køre kaos princippet hvilket ikke tiltaler mig :)
og ja husk piratfisk er flokdyr!!!!

mvh bjarne

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger sebastianks (Inaktiv) - 12/01-2015 23:03 12/01-2015 23:03
#4, #5 Tak for dine svar! Jeg har nemlig også "kun" 250L da der ikke er plads til større, desværre. Derudover så har jeg liiige investeret i mit 250L. Så det beholder jeg et par år endnu.

Hvor store bliver discus og hvor mange tror du jeg ville kunne have? Og hvad med scalar? Jeg har slet ikke kendskab til disse.

Jeg har til aften kigget lidt på kampfisk, som også er nogle flotte fisk. Naturligvis mest hannerne. Kunne man have 1 han og nogle hunner i mit 250L? I så fald, hvor mange hunner? Og kan der gå andre fisk sammen dem?

Mange spørgsmål, men håber nogle vil give sig 5 minutter på at svare.

Mvh,
Sebastian ;-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Ras.killing (Inaktiv) - 13/01-2015 08:56 13/01-2015 08:56
Indlægget er rettet 13/01-2015 10:19 13/01-2015 10:19 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det med at piratfisken er et flok dyr, er forkert og har været diskuteret mange gange. Når man snakker om flok dyr/fisk, så taler man oftes om byttedyr, hvor flokken/stimen yder sikkerhed. Det er ikke derfor at piratfisk samles i 'flokke'...

I det hele taget er udtrykket flok forkert at bruge i forbindelse med piratfisk. Man burde i stedet bruge udtrykket pak, som i et ulve pak. Piratfisk samles fordi de øger muligheden for at samle føde, ikke pga. sikkerhed/trykhed.

Min oplevelse er, at man enten skal holde piratfisk alene eller 5+ stykker sammen. Holder du +5 sammen, så vil de opfatte hinanden som en pak/flok. Holder du en 2-3 stykker sammen, så vil de (formegentlig) opfatte hinanden som rivaler, og det vil self. gå ud over den svageste, som du selv har oplevet.

Dermed ikke sagt at man ikke kan holde 2-3 stykker sammen, det afhænger meget af temperamentet på de enkelte fisk. Der er ligeledes tilfælde hvor man har haft +5 sammen, og en enkelt står tilbage, fordi den ikke tolerer de andre.

Vil dog stadig mene, at 250L bliver i underkanten, selv for en enkelt rødbuget. De bliver jo rimeligt store som voksne (omkring 30cm), men som ungfisk kan det godt gå.

Der findes nogle mindre arter af piratfisk, hvor du sagtens kan holde en enkelt i et 250L, de holdes også bedst alene.

Skriv evt. inde på Eksternt link www.rovfisk.dk der sidder mange kloge folk der inde, med forstand på ALLE typer rovfisk.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Ras.killing (Inaktiv) - 13/01-2015 10:26 13/01-2015 10:26
Feks. kunne Serrasalmus sanchezi være et godt bud. Den bliver omkring 10-15cm og holdes bedst alene. Der kan også være flere af Serrasalmus arterne som kan bruges. Jeg kender ikke lige dem alle sammen :D Det er nok ikke noget som du finder i enhver akvarieforretning, og det er formegentlig også en fisk som skal bestilles hjem.

Den kan du bla. læse om her på siden: Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=16193

Et andet bud, hvis du er til de lidt mere specielle fisk, kunne også være slangehoved fisk. Igen skal det self. være af de mindre arter, som f.eks Chana bleheri. Der vil du kunne holde et par sammen. Syntes selv det er en flot fisk. Dem finder man fra tid til anden ´her hjemme også.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger kenter (Inaktiv) - 13/01-2015 14:08 13/01-2015 14:08
Hvad med Hemmichromis lifalilli eller H. Bimaculatus? De er både flotte og fede, og til at få fat på.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger sebastianks (Inaktiv) - 13/01-2015 14:42 13/01-2015 14:42
#8 Tak for dit gode og fyldige svar. Jeg tror jeg må se bort fra piratfisk, kan jeg forstå. Jeg tror det bliver for tamt og kedeligt med kun 1 fisk i baljen.

Tak for det gode link. Det vil jeg helt sikkert overveje.

#9 Tak for dit svar. Jeg vil som minimum kunne have et par, så Chana bleheri kunne måske være en mulighed. Vil de kunne være i et 250L uden problemer, eller er det lige på vippen? Jeg vil helst undgå, at anskaffe mig nogle fisk, som kun lige præcis kan være i mit 250L. Så hellere anskaffe mig noget helt andet :-)

Har du eventuelt andre forslag? Eventuelt nogle lidt "specielle" fisk på omkring 6-10cm? Så kunne der måske være lidt flere i baljen.

#10 Hemmichromis lifalilli er en super flot fisk. Ville jeg kunne have et par af dem, eller burde baljen være en anelse større? Som jeg skrev til #9 så vil jeg gerne undgå, at anskaffe mig nogle fisk, som kun lige knap og nap kan være i mit 250 liters.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger markusersej (Inaktiv) - 13/01-2015 14:59 13/01-2015 14:59
du kunne prøve med Malawi cichlider dem har jeg i en 160 l og de er rigtig flotte og fuld af flotte farver de kræver dog at du har sand i bunden og mange sten som gemmesteder og så sætter det begrænsninger til planter da de simpelthen spiser dem men elllers er det en super fed fisk´.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger markusersej (Inaktiv) - 13/01-2015 14:59 13/01-2015 14:59
du kunne prøve med Malawi cichlider dem har jeg i en 160 l og de er rigtig flotte og fuld af flotte farver de kræver dog at du har sand i bunden og mange sten som gemmesteder og så sætter det begrænsninger til planter da de simpelthen spiser dem men elllers er det en super fed fisk´.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger kenter (Inaktiv) - 13/01-2015 15:00 13/01-2015 15:00
I artsbeskrivelsen står der 180 liter. Jeg vil godt mene du kan have et par af denne flotte fisk. Det er også muligt at få den til at yngle.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Ras.killing (Inaktiv) - 13/01-2015 15:09 13/01-2015 15:09
Indlægget er rettet 13/01-2015 15:10 13/01-2015 15:10 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg vil mene at du godt kan have et par Chana bleheri i 250L. Artslisten her på siden siger godt nok 300L, men på bla. Eksternt link www.monsterfishkeepers.com siger man at ned til 80L er fint til en enkelt. Så 250L er for mig at se ok.

Du skal måske bare lige have i tankerne, ikke at fylde baljen med alt for man dekorationer, så er er lidt plads at give af. Men gerne med nogle flydeplanter o.lign. og ikke alt for voldsom cirkulation. Man skal ikke være så bange for ilt niveauet med dem, de kan selv gå op til overfladen og tage en mundfuld luft. De skulle sågar kunne klare sig nogle timer på landjorden.

Men igen, opret dig inde på rovfisk.dk der er et forum specifikt til slangehovedfisk, og jeg ved at der er flere af brugerne der inde som holde Bleheri (der er nok også nogle stykker her på siden). Og de kan helt sikkert også hjælpe dig med at finde et sted de kan købes.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Ras.killing (Inaktiv) - 13/01-2015 15:15 13/01-2015 15:15
Indlægget er rettet 13/01-2015 15:17 13/01-2015 15:17 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Zebra Cichlider kunne også være et godt bud til et 250L akvarie, hvis det ikke skal være alm. selskabsfisk. Der skulle også være rigtig god mulighed for at få dem til at yngle, hvis du syntes det kunne være sjovt.

Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=14115

Mon ikke man kan holde et par eller to i et 250L, kender dog ikke så meget til dem.

Noget helt andet. Hvor stor er din tilbageværende piratfisk? Hvis du gerne vil af med den, så kan jeg godt prøve at tage den ind til mine, hvis de vel at mærke er nogenlunde samme størrelse.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger sebastianks (Inaktiv) - 13/01-2015 15:47 13/01-2015 15:47
#15 Det kunne sagtens være en mulighed med Chana bleheri. Jeg synes det er en flot og cool fisk, som jeg helt sikkert ville elske at have i baljen herhjemme.

Angående dekorationer, så er mit akvarie pt. fyld med plastik planter, som jeg fik af vide var godt til piratfiskene. Jeg skal dog ikke kunne sige, om det har været gode ord - det var samme sted jeg fik af vide at jeg kunne have et par i min 250L balje. Skal jeg skille mig af dem plast planter så, eller kan jeg godt beholde dem? Hvis jeg skal skille mig af med dem, hvad skal jeg så have i stedet - udover flydeplanter?

Jeg opretter mig derinde.

#16 Zebra cichlider synes jeg umiddelbart har en lidt kedelig farve. Der må gerne være lidt farve på fiskene.

Det er nogle gode eksempler du er kommet med, og kommer du på flere må du hellere end gerne skrive dem i tråden. Det er interessant for mig, at have nogle forskellige arter at vælge i mellem.

Min tilbageværende piratfisk er ikke specielt stor. Måske 3-4 cm. Er det for småt til dine?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Ras.killing (Inaktiv) - 13/01-2015 17:04 13/01-2015 17:04
Indlægget er rettet 13/01-2015 17:08 13/01-2015 17:08 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Mine er på nuværende tidspunkt en 10-12cm, så jeg er bange for, at den bare vil blive opfattet som føde. Sig til hvis du ikke kan komme af med den, så kan den da få 'chancen' med mine...frem for at blive aflivet.

At plastikplanter skulle være gode for piratfiskene passer i hvert fald ikke. Plastikplanter er ikke godt for noget :P Men piratfisk kan være meget hårde ved planterne, og derfor kan plastik være en fordel - Jeg har selv plastikplanter i mit. Se mit vedhæftede billede...det er en af mine pirater, som har hygget sig med en plastikplante. Det var endnu være da jeg have rigtige planter.

Noget helt andet er, at piratfisk i størrelsen 3-4cm kan SAGTENS gå i et 250L, du ville snildt kunne have 5-6 stk. der i. Så på den måde er det jo ikke direkte løgn, det som forhandleren har sagt. De vokser jo bare, og i løbet af et års tid vil de være vokset fra et 250L. Dvs. at der er jo også den mulighed, at du har dem som unge og sælger dem videre når de bliver for store. Jeg ved at der er flere som holder piratfisk på den måde.

Men jeg kan sagtens forstå, at du vil finde nogle fisk, som du kan beholde. Det er da det sjoveste B)

Du vil godt kunne bruge dine plastikplanter til Chana bleheri også, og så bare kombinere det med nogle flydeplanter osv. evt. en rod med noget mos på også.

Plastikplanter gør som sagt ikke rigtig godt for noget, men de fungere stadig fint som dekoration (selvom nogen syntes at de er grimme...) og skjul for fiskene. Fiskene er sku' ligeglade!

Hvis du gerne vil have flere eksempler, så prøv at opret en ny tråd her inde, med noget i retning af 'Hvad kan jeg have i mit 250L' og så med en beskrivelse af, at det godt må være nogle lidt mere specielle fisk. Så skal der nok komme en masse svar.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Ras.killing (Inaktiv) - 13/01-2015 17:05 13/01-2015 17:05
Glemte billedet:

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger sebastianks (Inaktiv) - 13/01-2015 17:24 13/01-2015 17:24
#18 Tak, igen, for dit svar. Det er altid rart at få nogle gode og brugbare svar.

Jeg har også kigget på muligheden for at have kampfisk. En han og 4-5 hunner. Ville jeg kunne have andre fisk sammen med dem, så der kommer lidt liv - udover kampfiskene?

Jeg prøver at oprette tråden.

Tak igen. :-)

Annoncører
Annoncører