Mit 250 Liters Saltvand

Postet under : Saltvandssiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 2750

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Himmler (Inaktiv) - 02/11-2014 17:29 02/11-2014 17:29
Så fik jeg købt de første fisk.

4 små Klovnfisk! (Så er der råd til at miste et par stykker, selvom jeg håber de alle overlever) :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Himmler (Inaktiv) - 02/11-2014 17:32 02/11-2014 17:32

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Himmler (Inaktiv) - 02/11-2014 17:36 02/11-2014 17:36
Fik købt flere levende sten, og bygget lidt om, og så besluttede jeg mig for at det havde kørt længe nok ;)

Jeg ved dog ikke om jeg er helt tilfreds med opbygningen. Den er stablet lidt for meget op ad baggrunden i stedet for at være mere frit og åbent ude i midten.

Er der nogle forslag til forbedring af nogle eksperter :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger jacob_dastrup (Inaktiv) - 15/11-2014 16:13 15/11-2014 16:13
om du vil have koraller når du har 100% styr på vandværdierne, så er det en fed stenopsætning du har nu ;) det eneste du skal være sikker på er at der er cirkulation bagom din opsætning, da stillestående vand rådner og "ødelægger/dræber" dit akvarie

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger C-Breum (Inaktiv) - 17/11-2014 12:46 17/11-2014 12:46
Hvad er vand værdierne? Tænker det er lidt af et sats "bare" at sige nu har det kørt længe nok, og så samtidig tilføje endnu flere sten. :-)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Himmler (Inaktiv) - 17/11-2014 20:49 17/11-2014 20:49
Det er et lille sats, da jeg ikke ejer måleudstyr ;)

Har haft ferskvand hele livet hvor jeg mener at måleudstyr er fuldstændigt overflødigt :D

Det ved jeg så godt at man burde have tíl saltvand fordi værdierne er lidt sværere at styre mm.

MEN jeg turde nu godt satse da akvariet myldrede med alt slags liv og pods og fik at vide at akvariet burde være godt indkørt. Starter "stille" ud med 4 klovnfisk og køber en enkelt til hver måned ca.

Jeg har selvfølgeligt saltmåler så fiskene går i den rigtige blanding :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger jacob_dastrup (Inaktiv) - 19/11-2014 16:24 19/11-2014 16:24
hvis du virkelig har den overbevisning at måleudstyr er overflødigt så får ændret den holdning nu!! ellers ender det galt for dig i saltvandsverdnen, Po4, No2, No3, KH og salt niveau er strengt nødvendigt i saltvand!! uden dem kan du simpelthen ikke holde styr på om dit akvarie køre som det skal, og jævnlige målninger kan gøre at du opdager et evt. kommende problem før det er alt for sent ;) amoniak ville os være en god ide i mine øjne ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger AndersNø - 22/11-2014 09:22 22/11-2014 09:22
Indlægget er rettet 22/11-2014 09:24 22/11-2014 09:24 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har holdt ferskvand i 29år og forstå hvad du mener med at måle vandet men med saltvand overlever dit akvarie ikke i et år uden målinger men held og lykke med dine nye kampfisk. Klovne går bedst i par når de er voksne og uden en anemone vil de ik trives.

Den gode ved folk som dig er vi andre kan købe levende sten til en bilig penge om nogle uger lol.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Himmler (Inaktiv) - 22/11-2014 17:33 22/11-2014 17:33
Ja ja nu skrev jeg jo også at jeg godt ved at jeg BURDE have testudstyr til saltvand, så det kan da sagtens være at jeg investerer i et på et tidspunkt ;)

Mht til klovnfisk er jeg heeeelt rolig ved at have det antal jeg har. Skulle der ryge et par stykker pga slåskampe kan man jo sige at det er den naturlige udvælgelse af par. (så det kan jeg ikke se et problem i) Har dog også hørt at de sagtens kan trives i et akvarie uden anemone, og at anemonen ofte får dem til at blive territoriale. (Men jeg overvejer da selvfølgeligt at smide en anemone i når akvariet har kørt længere tid og er klar til sådan en, det er jo en del af klovnfisks sjove adfærd)

Når vi nu snakker problemer med vandværdier. Er der nogle problemer som ikke bliver løst af regelmæssige vandskift?

AndersNø jeg ved ikke om du har andre saltvandsakvarier end de to små pytter, for ellers har du vist ikke plads til flere levende sten, he he :P (Regner nu ikke med at skulle af med mine :D )

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger AndersNø - 23/11-2014 09:44 23/11-2014 09:44
Når vand fordamper hvordan ved du så hvormeget salt der er i vandet salt fordamper jo ikke og fylder du efter med saltvand eller ferskvand? Det er jo ikke for at være efter dig men uden måling at salt kan du da ik holde liv i dine fisk længe.
Jeg har 6 saltvands akvarier og en frag tank men mine er med koraller og ikke kun fisk det er alt for svært med alle de parasitter syntes jeg.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Himmler (Inaktiv) - 23/11-2014 17:03 23/11-2014 17:03
AndersNø jeg bruger da selvfølgeligt saltmåler (Læs nederst i #6) ha ha, nej jeg tør sgu ikke bare smage mig frem om der er salt nok i :D

Jeg er helt med på at saltet ikke fordamper og at man derfor efterfylder med ferskvand.

Jeg laver vandskift hvor jeg hiver saltvand ud og blander nyt saltvand som ryger i, så saltbalancen altid er tip top :P (20 liter i ugen ca.)

Det jeg mente med måleudstyr er de der testkit man kan få, det har jeg ikke! altså hvor man måler nitrit, nitrat og andet.

Jeg er mest til fisk her, men synes da også at zooas og koraller og anemoner er fine, Men må sige at det mest er fiskene der trækker hos mig pt.

Har haft akvarier i 32 år. Så er ikke helt ny i faget :D (Kun i saltvandsdelen)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger AndersNø - 25/11-2014 10:22 25/11-2014 10:22
Kanon så skal det nok gå.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Himmler (Inaktiv) - 05/01-2015 17:03 05/01-2015 17:03
Der sker ikke for meget her på saltvandssiden. Synd :(

Her er en lille update på mit akvarie, samt mit nye indkøb Centropyge Bicolor, som simplethen er en af mine absolut favorit saltvandsfisk. (En jeg bare måtte eje ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger nyberg - 05/01-2015 17:23 05/01-2015 17:23
Fint nok blot at måle for nitrit og nitrat i et akvarie som dit. Når du med tiden får en god fingerspidsfornemmelse for det, behøver du ikke engang at måle så ofte for nitrit som for nitrat. Måling af KH, kalcium og magnesium kan du iroligt gnorere så længe du ikke tilfører kalk og magnesium.

Jeg håber, at du kan få din C. bicolor til at trives. Den er desværre ikke den nemmeste dværgkejser og kendt for at være svær at få til at tage andet foder end det, som den kan finde af smådyr på de levende sten.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Himmler (Inaktiv) - 06/01-2015 20:35 06/01-2015 20:35
Jeg kan godt se at C.bicolor nærmest patruljerer rundt blandt de levende sten efter levende mad. Den har ikke taget noget flagefoder endnu, men de fik en gang artemia i dag, det spiste den, så der er håb forude ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger nyberg - 06/01-2015 22:19 06/01-2015 22:19
Ja, det er positivt, at du fik den igang med at spise. Så har den i hvet fald gode chancer. Det er iøvrigt typisk dværgkejseradfærd at patruljere rundt langs stenene. De svømmer kun ud i vandmassen, hvis de er nødt til det :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Himmler (Inaktiv) - 02/02-2015 21:22 02/02-2015 21:22
Akvariet kører fint, Viser lige et par billeder. Alle fisk tager flagefoder, men får frostfoder i weekenderne. Har lige et par spørgsmål til eksperterne ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Himmler (Inaktiv) - 02/02-2015 21:42 02/02-2015 21:42
Har købt klovnfisk til at starte med. Hvordan ser jeg om det er Percula eller Alm. Klovnfisk? Tror ikke forretningen havde styr på det da jeg købte dem. Kan man se forskel. Rart at vide hvis der skulle købes en ekstra til eller 2 ;)

De alger mm. der er ved pumpen der gode ud. tror det er taxfolia mm. der gror ud af mine Tunze pumper, skal de fjernes eller ej, har en ide om at de er til nytte når de er grønne :P

Jeg har lidt problemer med brune alger, der danner halvstore klumper. Det er noget jeg fjerner engang imellem. Men er det skadeligt? og hvorfor kommer det? Jeg bruger alm postevand til påfyldning, er der for meget energi i det??

Til sidst, Vil de Zooantus der sidder løst, sætte sig fast igen på et tidspunkt? jeg købte en halvstor koloni, men stenen under var for porøs og knækkede under dem, derfor er de delt, og nogle sidder uden sten.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger nyberg - 03/02-2015 10:52 03/02-2015 10:52
Amphiprion percula har væsentligt kraftigere, sorte optegninger af de hvide felter på kroppen. Til tider vokser de sorte felter helt sammen. A. occelaris har svage til slet ingen optegninger af de hvide felter. Er du stadig usikker, skal du i gang med en optælling af finneståler i rygfinnen.

Det er muligt, at du får dine zooanthus til at hæfte igen, men det skal sidde et sted, hvor de ikke bliver rykket rundt af strøm eller fisk.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Himmler (Inaktiv) - 04/04-2015 11:38 04/04-2015 11:38
Så er bestanden i løbet af de sidste 2 måneder øget med to fisk mere :P

En Koran Kejser (Ungfisk) og en Royal Dottyback.

Dog er Koran Kejseren noget hård ved mine Zooanthus :(

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger nyberg - 04/04-2015 13:34 04/04-2015 13:34
Det er desværre risikoen ved kejserfisk, at de har koraldyr på menuen. Lidt ærgerligt, for de er uden tvivl en hovedårsag til, at mange akvarister vil igang med at holde saltvandsakvarie.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger AndersNø - 04/04-2015 21:02 04/04-2015 21:02
Fedt at se det køre lidt synd med de zoa men fandt du ud af at du havde A. occelaris eller? Og jeg fik mine klovne til at hygge i en fakkel koral så blev jeg fri for den slemme anemone der gik og ødelagde mine sps.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger LasseK (Inaktiv) - 05/04-2015 00:11 05/04-2015 00:11
@Himmler

Sikke et flot akvarie. Jeg går lidt og drømmer om at lave noget lignende, dog ikke lige foreløbigt.

Har du ikke lyst til at give en samlet oversigt over dit setup? Har du en sump? Hvilket udstyr? Er det bare postevand med salt tilsat?

Hvor tidskrævende er dit setup og hvor længe kan du være væk fra det? Altså vil det være muligt at være væk på ferie i en periode, evt. med en foderautomat?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Himmler (Inaktiv) - 05/04-2015 21:09 05/04-2015 21:09
Nyberg - Ja lidt træls, men er overvejende til fisk, så det går nok. Overvejer dog at forbinde et 60 Liters til systemet med noget kraftigere lys som kun skal bruges på "andre dyr" end fisk ;)

AndersNø - Ja det kører sgu bare, det virker som om der er god balance i akvariet. Har aldrig fundet ud af om det er A.Occelaris eller Percula jeg har, håber en af jer kan se det på billederne :P . Jeg købte en anemone til mine Klovn, men den gider de ikke lege rundt i...så jeg må på udkig efter en anden evt :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger AndersNø - 05/04-2015 21:28 05/04-2015 21:28
A.Occelaris vil jeg mene ud fra dine foto.

Det er jo ligemeget om de har en anemone det var bare fordi mine stod oppe i hjørnet og gemte sig og så utrykke ud så købte jeg en anemone det hjælp ikke fordi den nok var for lille men så tog jeg en fakkel-koral (hammer-koral) fra et andet akvarie jeg havde og nu står de ved den og svømmer i resten af akvarier og altid sammen så det er perfekt at anemonen kunne komme ud igen inden den spiste de andre fisk(den nåde at spise min sidste salt molly).

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger AndersNø - 05/04-2015 21:34 05/04-2015 21:34
Jeg har læst fler gange at Occelaris foretrækker bobbletip anemoner eller tæppeanemoner men om det passer er jo ik til at sige.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Himmler (Inaktiv) - 05/04-2015 21:57 05/04-2015 21:57
LasseK - Jo tak, jeg er efterhånden også ved at være tilfreds med akvariet. Jeg kan lige fortælle her hvad/hvordan jeg har gjort det. Jeg gik efter at lave det i den rimeligt billige ende :P Jeg har prøvet med Saltvand for ca. 15 år siden. Da gik det galt efter et halvt år. Dengang vidste man ikke at det var levende sten der var filteret, samt at vandcirkulationen var så vigtig. Jeg er ekspert i ferskvand, men saltvand er jeg stadig ret grøn. Har læst en masse og har en god ide om hvad der skulle til for at få det til at køre.

Jeg havde et 250 Liters akvastabil. For at bruge det til saltvand har jeg lagt en silikonefuge langs alukanten i toppen på indersiden for en sikkerhedsskyld. Jeg har fuget en Akrylplade i det ene hjørne hvor jeg har lavet små riller med min dremel :D til overløb. Da jeg ikke ville bore hul i akvariet har jeg sat en pumpe ned bag akrylpladen hvor overfladevandet ryger ned. Pumpen pumper det over i et gammelt guldfiskerør som jeg har boret hul i toppen af. Jeg har sørget for at guldfiskerørets huludgang er over akvariets højde. Her har jeg limet plast/vvs rør sammen så det ryger tilbage i akvariet. :P :P Totalt StormP men det fungerer. På den måde er guldfiskerøret nu min sump som står ved siden af akvariet. I sumpen har jeg en skummer som rækker til ca. 500 liter vand samt et varmelegme. Ulempen ved guldfiskerøret er at det er svært at bruge som rigtig sump, da det er svært at komme til og ikke ser ret pænt ud. MEN BILLIGT B)
Jeg startede med lidt for få levende sten, bundlag og 3 Tunze cirkulationspumper. Der er masser af cirkulation i vandet. Jeg har efterfølgende købt lidt ekstra levende sten når jeg så nogle fine. Jeg har suppleret med nogle "døde" levende sten samt nogle sten jeg selv har lavet med Hvid Portland Cement, Østersskaller samt Groft salt. De sten har lagt i en balje med vand i mange måneder før de kunne bruges. Nu er det rigtig fine og er i akvariet :D Jeg har generelt taget det meget stille og roligt med akvariet. Det har lidt fået lov til at udvikle sig i ro og mag. Stenene har jeg prøvet at stille op så der ikke er for meget af dem ned mod bundlaget. Saltvand og "døde zoner" under sten mm. er nogo. Cirkulation rundt om stenene er også en god ide.
Jeg startede med 2 x T8 Marine Daylight lysrør samt en LED skinne med Kelvin 18000 på hver 4 Led. Købt for ca. 1200 kr i unimati. Jeg har efterfølgende sat 2 x Led 6000 Kelvin "Lysstofrør LED" som var rimeligt billige som supplement. påtænker at købe en helt blå led skinne hos unimati næste gang der skal investeres :P PS det er ikke lys nok til at køre de svære koraller, men det hjælper ¨på det. Kører selv fisk og Zooanthus polypper indtil videre.
Jeg startede med alm postevand med salt i de første 8 måneder hvilket kørte fint. Jeg har dog investeret i et Omvendt Osmose anlæg som jeg bruger fra nu af, samt genopfyldning af vand. Resultatet er markant mindre alger. Ellers ingen forskel. ;)
Jeg skal efterfylde vand ca. hver 4 dag i overløbet, ellers tørrer det ud og pumpen brænder sikkert af. ;)

Her er en lille oversigt over udstyr og ca. priser på mit setup
250 Liters akvarie Havde jeg
2 x T8 Lysrør 500 kr
1 x Ledskinne fra Unimati 1200 kr
3 x tunze cirkualtionspumper 1000 kr.
2 x LED lysrør 6000 Kelvin 500 kr
10 kg. levende sten 1000 kr
5 kg. døde levende sten 250 kr
5 kg hjemmelavede sten 250 kr
koralgrus bundlag 200 kr
pumpe overløb til sump 150 kr
varmelegme 100 kr
Skummer ca. 1000 kr
Salt ca. 500 kr

I alt uden fisk ca. 6500 kr.

Har i flere år købt ind og samlet udstyr sammen, så mærkede det ikke så hårdt da jeg startede op :P Flere af tingende kan man købes senere. Vigtigts er Cirkulationspumper, Skummer, Levende sten og Salt og lidt lys. :D :D Du kan altid købe mere lys når dine krav til indbyggere bliver større. Men selvfølgeligt bedst og flottest med det bedste lys fra start B)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Himmler (Inaktiv) - 05/04-2015 21:59 05/04-2015 21:59
tak AndersNø, ja jeg regnede også med at det var Occelaris jeg havde :P Jeg prøver at se næste gang jeg kigger på anemoner :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger nyberg - 05/04-2015 23:34 05/04-2015 23:34
Min egen erfaring er, at A. ocellaris ikke går i bobbelanemonen, Entacmaea quadricolor. Jeg har dog set eksempler på det modsatte, så det afhænger nok af fiskenes oprindelse. Til gengæld vil de rigtig gerne gå i en Heteractis magnifica, som desværre ikke er den nemmeste anemone at have med at gøre.

Jeg kan iøvrigt anbefale denne lille online "bog", som er gratis:

Eksternt link http://www.nhm.ku.edu/inverts/ebooks/intro.html

Hvis du for 15 år siden havde læst Nielsen og Fossås værker, ville du have vist om lyksaglighederne med levende sten. Allerede i starten af 90'erne skrev de om berliner-metoden, hvor de levende sten i kombination med en skummer udgør akvariets filtrering. Det er dog ikke den eneste måde at køre et saltvandsakvarie på og der er alternative metoder til at nedbringe nitratophobning.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger AndersNø - 06/04-2015 00:30 06/04-2015 00:30
Ja sådan en skummer lyder smart *rødmer*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger LasseK (Inaktiv) - 06/04-2015 16:43 06/04-2015 16:43
Mange tak for uddybningen Himmler :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Himmler (Inaktiv) - 18/08-2015 21:52 18/08-2015 21:52
Lige en lille update af mit akvarie. Det kører perfekt endnu, kunne dog godt bruge mere lys :P

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Himmler (Inaktiv) - 18/08-2015 22:00 18/08-2015 22:00
Har skaffet en ekstra skummer og flere Tunze cirkulationspumper. Overvejer at flytte det hele over i mit 530 Liters i stedet for. Her har jeg lidt flere muligheder for bedre lys og selvfølgeligt mere plads...

Spørgsmålet er bare følgende... Virker 2 "små" skummere ligeså godt som en "stor"???. Tænker om man opnår effekt af den ekstra jeg havde tænk mig at slutte til 530 liters. Tilsammen burde de være rigeligt store til at trække det store ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger Himmler (Inaktiv) - 18/02-2016 00:04 18/02-2016 00:04
Så har Akvariet 2 års jubilæum (Fra opstart) Det har ændret udseende mange gange. Men det kører fint og fiskene klarer sig fint, Jeg har dog ikke held med Zooantus og andre ting, da min Korankejser napper i ALT. Men det er ok. Jeg holder akvariet for fiskenes skyld, og det kører.

Jeg bruger stadig ikke testkit, og måler ikke andet end saltniveau og temperatur.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger nyberg - 18/02-2016 08:09 18/02-2016 08:09
Ja, der er principielt ikke være noget i vejen for at køre to mindre skummere parallelt fremfor én stor. Resultatet bliver det samme med forbehold for, hvordan skummerne er dimmensionerede.

Det er altid et sats med store kejserfisk. Nogle styrer fint uden om koraller uden, mens andre af samme art kan hærge et akvarie på ganske kort tid. Og de starter altid med de med de dyreste, flotteste og dem, er er sværest at få fat på igen.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger Florence - 11/05-2018 20:07 11/05-2018 20:07
Fedt at følge, hvordan går det med det?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger Florence - 11/05-2018 20:07 11/05-2018 20:07
Fedt at følge, hvordan går det med det?

Annoncører
Annoncører