Projekt 900l+160l

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 13260

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger ThomasBallerup - 30/10-2014 12:13 30/10-2014 12:13
Denne tråd er ment som en type online dag bog,
så i kommer til at se hvad der sker, LIVE mens det sker,
dvs i har mulighed for at komme med inputs og gode ideer,
hvis i skulle mene at have noget at bidrage med, hermed er i opfordret :-)

Projekt navnet betyder 900 liter akvarie med 160 liter sump
Akvariet er speciel konstrueret på mål
og møbel er hjemme design og hjemme byg.

Forord / problem stilling :
Mit gamle 530 Liters akvastabil på 160 cm bredde,
passede bare aldrig godt i spise hjørnet ude i køkkenet,
hjørnet er 270 cm bredt (+2 cm) Så når man stiller et 530 L i midten,
ligner det ærligttalt noget værre rod, se billedet :

Der er alt for store muligheder for at stille spande og filtre og andet møj i de 2 "huller" på hver side
Det dur bare ikke, det er klart for enhver.
Når konen kommer med ideen : hvad med at bruge HELE bredden til akvarie ??
Samt bygge møbel i HELE bredden, så der kan ryddes op, så er det bare med at sige JA !! vi gør det sku.

Tænke og tegne, spørge på priser hos min favorit akvarie bygger
(han har også lavet vores andet der står i stuen på speciel mål, så jeg kender kvaliteten og leverings tiderne)
Jubii, prisen inden for budget.
530 L var til salg i en uge, i går den 29/10 blev det hentet, samme aften blev det nye akvarie bestilt.
DVS nu har jeg fri gulv plads og kun 14 dage til at bygge møbel, og ALT det andet, så skulle akvariet være klart.

Fortsættes :

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger ThomasBallerup - 30/10-2014 12:21 30/10-2014 12:21
Det "gamle" akvaries højde og dybte var perfekt til bord sidde og kikke højde,
samt fri dybten i hjørnet passede også perfekt til 55 cm dybte,
Da det gamle var 60 cm højt, valgte jeg at fortsætte med dette.
Så mål på akvarie var egentligt meget let at komme frem til :

Da jeg har kørt med sump og PVC rør på mit andet inden i stuen, er jeg blevet så glad for denne metode
at jeg også laver sump setup på dette, men pga dybten bliver alle huller i bunden, samt jeg har lært lidt om udgangsstøj
så der kommer 2 rør til overløb, så de kan være i hvert sit flow og hver sin højde.

Vand ind, venstre side bagerste hjørne.

og her de 2 overløb, højre bagerste hjørne.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger ThomasBallerup - 30/10-2014 12:29 30/10-2014 12:29
Møbel design :
efter lidt afstemning med konen, er vi kommet frem til at alle 4 låger SKAL være fra ikea, så sagerne passer sammen med andre møbler, de er billige, og har lækker finish, samt de kommer til at dække 95% af forsiden på møblet, så det kan godt være en ret god ide, MEN, de kommer ikke på frie mål :-(
DVS alt andet skal vrides lidt sådan at dette kan lade sig gøre, efter et par dages kæmpen rundt i 3D design program
kom jeg frem til denne løsning :

Det smarte er at jeg kun skal bruge EN type træ lægte, eneste ændring er længen, som jeg selv saver til.
og så en top plade hvor akvariet kommer til at stå

Enkelte detaljer har jeg ikke gidet tegne ind, for det bliver let gnidret hvis der kommer for mange ligegyldige detaljer på.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger wannabe (Inaktiv) - 30/10-2014 12:30 30/10-2014 12:30
Spændende projekt :) Det bliver interessant at følge med i.

(Din første akvarietegning er en rigtig drillepind. Godt fundet på - man skal lige kigge en ekstra gang for at gennemskue hvad der er galt ... ;) )

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger ThomasBallerup - 30/10-2014 12:37 30/10-2014 12:37
Indlægget er rettet 30/10-2014 14:14 30/10-2014 14:14 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

SUMP :

er bare et helt normalt 160 L alu kant akvarie, med overløbs hul i højre side,
Her er det vigtigt at gennemtænke normal vandstand, samt panik vandstand højden !!
Jeg har valgt at lave dette system sådan at jeg kan tåle hele 2 af de mest sansynlige fejl på samme tid,
nemlig strømafbrydelse SAMT sump overløb tilstoppet !! uden at der kommer vand på gulvet !!
Dette klares rimeligt let ved at regne vand volumen ud fra hullet til overkanten af sump
samt volumen i det store akvarie fra vand udløbs hullerne tl vand overkanten, så ved man om vandmængden kan være i sumpen.

De jeg køre med hele 2 overløb til sump, er det usansynligt at begge disse tilstoppes på samme tid,
så denne type fejl vil jeg ikke kunne klare uden et lille extra trick, som feks at måle vandhøjden, og slukke for pumpen
hvis den bliver for høj, rimelig simpelt at gøre.

Dette er min 46L sump til mit lille 360 L akvarie, men selve grund ideen er genbrugt til den nye 160 L sump,
Dvs der kommer også 5 rum, denne gang bliver de dog alle lige store, dvs 20 cm pr rum, meget lettere at få hænder ned så det bliver en stor forbedring.
slam højden bliver sat op til 3 cm, i de 2 rum hvor der vil ligge slam på bunden,
afstanden i bund til slam mellem de 2 glas, dvs bund rillen, bliver nu sat ned til 5mm,
så kan diverse plast hjul og sager ikke kile sig fast.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger ThomasBallerup - 30/10-2014 12:39 30/10-2014 12:39
>man skal lige kigge en ekstra gang for at gennemskue hvad der er galt ... ;) )

jeg kan slet ikke få mine øjne til at virke på det lille billede !!
men tryk det stort, så virker 3D effekten fint og det bør se rigtigt ud.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger wannabe (Inaktiv) - 30/10-2014 12:47 30/10-2014 12:47
NU kan jeg se det ... :) Det der driller (mig) er at du har valgt at vende endevæggene hver sin vej - udad, hvis man kan sige sådan. Det tricker min snirklede hjerne ... :) Sorry

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger ThomasBallerup - 30/10-2014 13:05 30/10-2014 13:05
Det er din hjerne der driller dig, jeg har ikke vendt noget som helst :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger ThomasBallerup - 30/10-2014 13:05 30/10-2014 13:05
Lidt om overløb :
bare så i ikke bliver forvirrede, Der er tale om flere typer overløb og jeg kalder dem sikkert bare for overløb
derfor lidt forklaring :
i akvariet er der 2 overløb, det ene er lidt lavere end det andet,
det lave har kugleventil nede i sump enden, hvor der bliver justeret sådan at hele røret er fyldt med vand,
så kan der nemlig rende ret store mængder vand i gennem helt uden at lave lyd,
det andet akvarie overløb sidder en lille smule højere i vand overfladen og er ikke blokeret nogen steder,
dette bestemmer vand højden, som holdes konstant uanset om pumpen laver lidt mindre eller lidt mere flow,
samt hvis det lave udløb bliver blokeret, feks snask i kugleventilen eller andet fremmedlegme,
så vil vandet kun stige 0.5 til 1 cm, samt det vil begynde at larme en del, da der kommer vand og luft i røret,
dvs man får en dejlig let afvarsel om at noget skal fikses, uden at det er tæt på at være farligt.

Det 3. overløb sidder i sumpen, dette bruges kun når det automatiske vandudskift er aktivt,
dvs man tilføre rent vand i rummet med pumpen, det kommer så direkte op i akvariet,
det beskidte vand i akvariet løber ned i sumpens 1. rum, hvor overløb til haven findes.
Det rene vand bliver tilført via elektronisk ventil og mekanisk timer der sidder under håndvasken,
da flow er så lavt som bare 6 liter i timen, kan jeg bruge MEGET tynde rør, de er hvide og tyndere end de ledninger folk normalt at sømmet fast til panelerne, så det er meget let at have med at gøre.
Eneste store udfordring med dette er at det 3. overløb skal laves med fast stiv PVC rør, og det skal have et fald
fra sump overløb til haven, man kan IKKE bruge blød slange ! for hvis det duer en lille smule og og ned, så der ligger en smule vand, kommer overløbet ALDRIG til at starte igen.. bare så i ved det :-)
Jeg køre med et lign system i stuen, så jeg har lært mig hvad man skal og ikke skal gøre.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger ThomasBallerup - 30/10-2014 13:10 30/10-2014 13:10

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger ThomasBallerup - 30/10-2014 13:11 30/10-2014 13:11
her er lys armatur design:
Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1601876
jeg kopiere mit 360 L lysdesign til dette også, for det virker bare super perfekt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger Nullepigen (Inaktiv) - 30/10-2014 13:51 30/10-2014 13:51
Spændende :) glæder mig til at følge med,hvilke fisk skal der i?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Plaxxe - 30/10-2014 20:21 30/10-2014 20:21
Follow her :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger ThomasBallerup - 30/10-2014 20:53 30/10-2014 20:53
Indlægget er rettet 30/10-2014 20:54 30/10-2014 20:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Dagens job : limning af 160 liters til sumpen.
samt limet de to små 3 cm høje slam kanter fast på bunden,
brugte sørme en helt tube a 300 ML, der bliver ikke sparet på fugens bredde.
JA det er beskidt, jeg gad kun vaske de kanter af jeg skulle lime på :-)
nu stinker hele stuen af silicone.
I morgen kommer alle de andre glas plader i, se de står alle klar baggerst op af væggen.
Godt nyt : XL byg der ligger lige om hjørnet, er åbnet igen efter branden, dvs jeg kan hente materialer let og hurtigt og komme i gang med at bygge møbel.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Eagleauster - 31/10-2014 11:28 31/10-2014 11:28
Du keder dig i hvert fald ikke med alle de nye akvarieprojekter! :D

Lyder rigtig fedt, og meget teknisk, men jeg vil prøve at følge med og se, om jeg kan lære lidt af det. :)

Hvor har du gjort af alle dine søde guppier i mellemtiden?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger ThomasBallerup - 31/10-2014 18:08 31/10-2014 18:08

så kom der lidt materialer, man skal nok ikke spilde tiden med at se TV denne weekend..

Alle fisk fra 530'eren, er taget over i andre mindre akvarier,
lidt overfyldt men de skal ikke gå der så længe, jeg skynder mig alt jeg kan,
jeg var så heldig at der kom en og hentede en kæmpe bunke guppy i går,
så nu er der kun 4 meget store gravide hunner tilbage, samt et par hundrede micro små unger,
så dem håber jeg at kunne give væk, helst snart.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger ThomasBallerup - 01/11-2014 15:32 01/11-2014 15:32

Lidt sidste minut design ændringer, top plade droppet, 4 extra tvær støtter og 4 extra ned til bund delen.
Ud og hente rundsav hos en ven, lave et fedt og stabilt setup i haven.
Oplade skruemaskinen mens alle trædele saves.

Hvad venter vi på ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger ThomasBallerup - 01/11-2014 21:50 01/11-2014 21:50

Så blev der samlet langt det meste,
jeg vidste godt at der skulle leges lidt med højden på sumpen,
det bliver et kompromi af hvor lidt pladt til hånden jeg kan leve med,
for jeg vil helst have den så højt op som muligt,
så er der en masse andre tekniske sager der kommer til at virke bedre.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger LadyDay - 02/11-2014 00:53 02/11-2014 00:53
Sikke et fedt projekt!
Jeg håber jeg også kan lokke kæresten med på sådan en stor tank når vi en gang har pladsen til det og jeg ikke mere kun har en SU at gøre godt med!
Bliver spændende at se hvordan det kommer til at se ud! :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger olesev - 02/11-2014 10:41 02/11-2014 10:41
Hej Thomas
super fedt projekt. Jeg glæder mig til at komme og se det når det er færdigt.
Dejligt med daglig opdatering. Så kan vi andre følge med i hvordan man skal lave akvarieborde. :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger ThomasBallerup - 02/11-2014 21:21 02/11-2014 21:21

Ja tak gutter det går hastigt fremad, selve møblet er nu samlet.
Nu er det lige et nyt problem, noget låge hængsel afstand polimik,
er gået i tænke boks..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger ThomasBallerup - 02/11-2014 21:55 02/11-2014 21:55

lille prøve samling af låge inden i hullet,
viser at der er helt korrekt 4mm luft hele vejen som ønsket, så det var fint.

MEN ! og det vidste jeg jo godt..

Det ikea låge hængsel passer ikke direkte på min side lægde,
ikke nogen overraskelse her, planen var at måle via praktisk samling,
hvor meget der skal rykkes ind, og smide en afstandsplade ind,
heldigvis viser det sig at afstanden er 22mm
så det er noget standard plade jeg lige kan skaffe.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Plaxxe - 02/11-2014 22:12 02/11-2014 22:12
der godt nok sket meget her de sidste par dage ser sku rigtig godt ud

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger olesev - 03/11-2014 09:28 03/11-2014 09:28
Hej Thomas
Du skal være opmærsom på om dine hængler fra Ikea er til indvendig eller udvendig låge.
Der er forskel. Du kan risikere ikke at kunne åbne lågen.
Ellers kan du købe de rigtige hænglser i Bauhaus. Der står på pakken hvilket type låge de er beregnet til
Vh Ole

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger nyberg - 03/11-2014 09:50 03/11-2014 09:50
Fedt projekt, Thomas. Og ekstra herligt, at din kone selv foreslog at bruge hele bredden. Det bliver spændende at se det færdige resultat.

Har du planer om at holde noget bestemt i det?

Mvh Mads

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger ThomasBallerup - 03/11-2014 10:01 03/11-2014 10:01
Indlægget er rettet 03/11-2014 10:12 03/11-2014 10:12 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

OLE : ja for katten, det med de hængsler har hold mig oppe den halve nat.
Jeg endte med at lave en praktisk prøve samling, der kunne bevise at lågen kan åbnes og lukkes uden at ramme noget
og det er med de hængsler der følger med som standard, så dagen er reddet.

NYBERG : der bliver talt lidt om indretning og fisk for tiden her hjemme..
men vi er ikke rigtigt kommet frem til noget endeligt endnu.
Håber på lidt nye ideer til Køge messen.
Jeg kunne måske nok blive fristed til at prøve noget med hjemmelavet 3D bagrund, men jeg har ingen praktiske erfaringer med det.
En lidt utraditionel ide, kunne være at invitere nogle hjemme byg 3D bagrund experter ? eller bare nogle der har prøvet det et par gange før ?
hjem til et par afteners bygge hygge ? nogle der kunne være interaseret i at dele deres viden og erfaringer med andre ?
jeg vil selv klart indkøbe ALT man kan drømme om at materialer i rigelige mængder, samt levere fuld service af mad og drikke :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger ThomasBallerup - 03/11-2014 23:30 03/11-2014 23:30

Så kom de 4 bagplader på, med lim og søm,
samt ned slibning af alle flader og kanter,
der var et par knaster der lige blev spartlet og slebet,
så måske der kan males i morgen.
Der er også kommet svar fra akvarie manden, sagerne er bestilt og tegningerne forstået,
så mon ikke det kommer til at passe ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Eagleauster - 04/11-2014 10:14 04/11-2014 10:14
Med den størrelse akvarium går jeg ud fra, at du også selv står for samling af det?

Hvilke tanker har du gjort dig mht. 3D-baggrund? :) hvis nogen endnu.. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger ThomasBallerup - 04/11-2014 11:06 04/11-2014 11:06
selve akvariet bliver samlet og bygget af prof firma,
der findes flere steder hvor man kan få sådan noget lavet, på lige det mål man skulle ønske,
det andet akvarie jeg har i stuen som du så sidst du kikkede forbi, er også lavet hos aquabase,
man kan endda vælge kant bredde og kant farve, samt alt muligt om dæk glas.

Ang bagrund, så tænker jeg på flere ting, noget med flamingo, alfix, sten, rødder,
og se om man kan holde bygge dybten fra 2-10 cm, så bagrunden ikke kommer til at tage pladsen fra alt for meget vand.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Eagleauster - 04/11-2014 11:40 04/11-2014 11:40
Tænkte faktisk mere på, hvordan I får sådan et stort akvarium ind ad døren. :P

Det, I har i stuen, er vildt lækkert! Når man ser sådan et, tænker man, at det må være det værd at bruge lidt længere tid på at spare op, så man kan få det, som man vil have det.

Jeg tænker også med de baggrunde, at de ofte ser ud til at fylde rigtig meget, hvilket er grunden til, jeg indtil videre ikke har været stor fan. Glæder mig til at se, hvad de "professionelle" finder på. :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger ThomasBallerup - 04/11-2014 16:12 04/11-2014 16:12
godt set, ja det kan ikke komme ind af hoved døren, MEN det kan sagtens komme ind via køkken døren :-)
så alt er ok den vej rundt.
Tror mere hjemtransporten kan blive besværlig, jeg har ikke en så stor bil.
nogen frivillige ??

Afstands dimser til hængsler er nu blevet fin justeret et par mm i højden på fræseren,
så nu bør justeringsområdet for de hængsler være mere i midten.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger ThomasBallerup - 05/11-2014 08:49 05/11-2014 08:49

Så er det malet første gang, grunden til at det skal males grundigt inden i også,
er at der jo er en sump som ikke kan holdes 100% tæt, dvs der vil fordampe lidt vand fra sumpen
også selv om at jeg har dæk glas på, huller til rør og slanger skal være lidt større end normalt,
samt jeg skal have lov til at spilde lidt, når jeg piller rundt med sumpens sager.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Eagleauster - 05/11-2014 09:56 05/11-2014 09:56
Hvilken maling bruger du? For din egen skyld håber jeg ikke, du har kastet dig ud i ren oliebaseret... :o

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger ThomasBallerup - 05/11-2014 10:04 05/11-2014 10:04
Jeg bruger
Vandbaseret hvid blank acryl maling
Der er specielt beregnet til køkken og bad

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger Gaston (Inaktiv) - 05/11-2014 18:26 05/11-2014 18:26
Fedt projekt B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger passatb5 - 05/11-2014 20:01 05/11-2014 20:01
Har lige et spørgsmål Thomas. Hvilket glas bliver dit akvarie bygget i, hærdet eller floaded glas ? Og skal du selv bore huller ? Jeg ville nemlig ikke turde bore i hærdet glas.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger ThomasBallerup - 05/11-2014 20:36 05/11-2014 20:36
Gaston, ja tak..

Passat, akvariet er jo speciel bygget til mig
Efter mine mål, og hos dette firma kan man bede om huller osv, hvor man skulle ønske det, mod extra betaling, men det er hver en kr værd, ikke at skulle bore dem selv, så jeg ved faktisk ikke detaljer om glas typen, men jeg tror ikke det er hærdet, men bare normalt glas.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger ThomasBallerup - 05/11-2014 20:40 05/11-2014 20:40

Mere maling, og 4 stk stikkontakter
Så jeg let kan komme vidre, uden for meget rod

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger ThomasBallerup - 05/11-2014 20:44 05/11-2014 20:44

Sumpens bund bag og sider isoleret med 10mm
Flamingo, med varmetråd skråret et par riller til lægterne på bagsiden, bund også skåret fladt til, så højden passer med alu kanten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger kejak - 06/11-2014 15:00 06/11-2014 15:00
Flækker hærdet glas ikke hvis man skærer/borer i det?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger jansen (Inaktiv) - 06/11-2014 19:19 06/11-2014 19:19
Hærdet springer i tusindvis af stykker hvis du skære i det. Der er nogle der kan bore i det men de gør det på en speciel måde så glasset ikke springer.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger ThomasBallerup - 07/11-2014 09:41 07/11-2014 09:41

Møblet er nu ved at være færdigt, så det blev sat på plads, der er strøm på stikdåserne,
og 4 huller til ledningerme til 4 lysarmature kom i bagpladerne,
så de let kan fiskes ind.

Med tape på overløbs hullet, blev sumpen fyldt til overkanten, 100% TÆT :-)
så blev der udført lidt hævert forsøg med slange og spand, det går lige an,
og der er masser af service plads på oversiden. man kan have 2 hænder ind,
hvilket er meget fedt når der skal laves pvc rør og sager, når det er færdigt overvejer jeg om sumpen lige skal hæves 22mm
ved at skubbe en plade ind under det fra siden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger ThomasBallerup - 07/11-2014 09:50 07/11-2014 09:50
Indlægget er rettet 07/11-2014 10:03 07/11-2014 10:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hullet i højre side, er til overløb af beskidt vand, når nyt rent kommer ind.
hældningen bliver ca 10 cm pr meter, så det skal nok løbe find ud i haven.
Jeg har allerede boret de første huller i køkken møbler, ideen er at PVC røret kommer helt inde ved væg
så det ikke genere normalt brug af køkken skabe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger ipsen - 07/11-2014 20:54 07/11-2014 20:54
hvorfor vil du have sumpen så højt oppe så muligt, og ikke så lavt som muligt?

jo lavere den står, jo mere plads er der til at "rode" i/med den...

mvh

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger ThomasBallerup - 08/11-2014 01:04 08/11-2014 01:04
Ja da, lidt forklaring :

Jo højere den sidder oppe,
jo mindre løfte højde for pumpen = mere flow pr mindre effekt forbrug.
samt lettere at få hævert i spand til at virke godt, ved slam sugning.

samtidig går et par andre parametre den anden vej :
jo højere oppe : jo mindre plads til hænder og sager man vil have ind og ud.

Derfor prøver jeg at få den så højt op som jeg kan leve med, skal jo ikke så tit ind og pille ved sumpen, når alt er sat rigtigt til.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger nyberg - 08/11-2014 09:36 08/11-2014 09:36
Alt efter hvilken returpumpe, du vil anvende, har du så overvejet at sætte noget vibrationsdæmpende under sumpen?

Jeg ved fra mit eget setup, at selv små vibrationer let forplanter sig ud i rummet. Om man kan tåle det, er jo blot et spørgsmål om tolerance.

Mvh Mads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger ThomasBallerup - 08/11-2014 21:35 08/11-2014 21:35

Til køge messen var der lige et par ret gode tilbud på sager til at putte i sumpen,
fandt sørme en 2500 L / t pumpe i en brugtkasse til bare 30 kr, den virker fint, skal bare lige have fikset et leje, men sådan noget har jeg lige en ven der kan klare :-)

Til Nyberg : JA pumpe vibrationer er noget jeg allerede er bekymret over, derfor er det hele bygget lidt for stift og lidt for solidt, samt sump rør ikke ved bag sider, kun i bunden, jeg kan derfor smide en gummi måtte under.

Jeg har også lavet et lille blødt hus til pumpen af filter plade,
jeg skal helt klart på jagt efter noget super blødt silicone slange,
så jeg kan afkoble vibrationer den vej.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger ThomasBallerup - 08/11-2014 21:40 08/11-2014 21:40

her et billede af pumpen i filter plade.
Måske jeg kan skære nogle riller ? for at fjerne materiele
og gøre det mere blødt hvor pumpen kommer til at ramme, jo mere blødt, jo mindre larm.
Det er jo en meget kraftig pumpe.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger ThomasBallerup - 08/11-2014 22:30 08/11-2014 22:30

Det lykkedes at få alle 4 låger på, og justeret alle hængsler,
godt at man har været extra omhyggelig med konstruktionen,
så alt er meget lige, håber ikke det gir sig når der kommer vægt på :-)

Eneste problem er sådan en dum dims

som har været mast så meget at den ikke virker, det må være sket på fabrikken inden pakning,
for der var intet at se ude på pakken, ÆV, så nu har jeg en låge der ikke lukker som den skal.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger passatb5 - 09/11-2014 00:11 09/11-2014 00:11
Nydeligt arbejde. Der er kræset for detaljen :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Superbruger Nullepigen (Inaktiv) - 09/11-2014 17:13 09/11-2014 17:13
kæmpe ros herfra. følger spændt med :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger ThomasBallerup - 09/11-2014 23:46 09/11-2014 23:46
Takker skal i have, ja det går frem ad,
I dag gik det meste af tiden med et super vip 'behind the tanks' møde hos den blå planet, fedt med en masse inspiration.
Aftenen gik med lidt led lys installation inden i de 4 skabe, de viser sig at de små led fra ikea passer perfekt i længden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger ThomasBallerup - 09/11-2014 23:48 09/11-2014 23:48
Hver låge styre 2 lys via en mekanisk kontakt
Så lyset tænder når lågen åbnes,

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Bruger Plaxxe - 10/11-2014 14:46 10/11-2014 14:46
Så der os plads til en au pair

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
Bruger ThomasBallerup - 10/11-2014 19:07 10/11-2014 19:07
Et par billeder fra AquaBase

Det er akvarie fabrikken der bygger mit akvarie

mon ikke der kommer glas i en af de næste dage.

Lidt mere teknisk info :
Glas tykkelser: bund 12mm
sider og ender 10mm
vægt 145 kg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Bruger passatb5 - 11/11-2014 09:01 11/11-2014 09:01
Ja, de bygger nogle fede akvarier Aquabase B)
Jeg vil gætte på at siderne er hærdet glas og bunden 12mm alm. floaded glas ? Hvis bunden osse er hærdet glas, tror jeg dine huller kommer for tæt på kanten ifølge regler med hensyn til hulboring.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Bruger frimann85 - 11/11-2014 12:16 11/11-2014 12:16
Imponerende arbejde med møblet - gennemført må man sige!

Følger interesseret med ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger ThomasBallerup - 12/11-2014 21:25 12/11-2014 21:25
Efter et par halv-dovne dage, hvor jeg har nusset rundt med at fikse små ting,
og hente lidt materialer til vand ind og bestille PVC sagerne,
samt måle på pumpen og forbedre lidt på denne.
Er der lige igen dukket en stak billeder op fra AquaBase:

bunden er delt i 3 lige store stykker, det er et helt normalt trick man gør på så lange akvarier,
på den måde undgår man problemer, når sagerne giver sig under de store belastninger.

Hullerne er forboret inden limning, så ved man at alting er godt.

Læg mærke til plast afstands holdere, de gør at ingen glas dele rør ved hinanden direkte !!
sådan ser man om akvariet er bygget korrekt af en der har forstand på sagerne :-)
Man skal dog lime af 2 omgange, men det gør ikke noget.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #59
Bruger ThomasBallerup - 13/11-2014 23:11 13/11-2014 23:11

Jeg var ude og afhente de bestilte vare hos lavprispvc.

og lidt efter kunne jeg gå igang med at samle de første sager, her sumpens overløb,
kald mig bare forsigtig, men jeg limer dem altid grundigt på alle tænkelige flader med masser af akvarie silicone.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #60
Bruger all (Inaktiv) - 14/11-2014 08:45 14/11-2014 08:45
Hej Thomas
Ja det er sikkerhed de skal bare hånd spændes !!!!!!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #61
Bruger ThomasBallerup - 17/11-2014 13:05 17/11-2014 13:05
Gik i gang med at trækker PVC til akvarie vand ind og ud,
der skulle bores huller bagerst gennem køkken moduler,
efter de 2 første huller, fik jeg en åbenbaring.
Det endte føltes lige lovligt gakket at stå og bore rundt i sådan noget gammelt lort,
så jeg endte med at rømme hele køkken området totalt, og sende konen afsted efter nye køkken moduler,
en time senere fik hun også samlet det første og jeg kunne komme vidre,
i dag har hun indkøbt resten: komfur og emhætte og køleskab, så bliver hele den ene side skiftet til nyt på en gang,
den anden side må blive når akvariet er installeret.
nå.. men tilbage til at lime PVC, nu er der masser af plads at arbejde på :-)
i aften bliver det nok takeaway..

.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #62
Bruger Gotti - 17/11-2014 14:20 17/11-2014 14:20
så du får nyt akvarium og konen får nyt køkken - god deal :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #63
Bruger ThomasBallerup - 26/11-2014 09:40 26/11-2014 09:40
Nu kan jeg ikke bruge/spilde mere tid på at fjolle rundt med at bygge køkken,
Så i dag er aftalen at akvariet ankommer,
Glæder mig, og frygter det også lidt, for det er jo 2.7m og 145kg at bakse rundt med,

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #64
Bruger passatb5 - 26/11-2014 09:42 26/11-2014 09:42
Er der noget nyt i tråden her ? Vi følger jo med :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #65
Bruger passatb5 - 26/11-2014 09:43 26/11-2014 09:43
Damn ............... sikke et tilfælde

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #66
Bruger ThomasBallerup - 26/11-2014 10:38 26/11-2014 10:38
Indlægget er rettet 26/11-2014 10:38 26/11-2014 10:38 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Akvariet skal ikke direkte op på møbel,
Men stilles på gulvet foran,
For jeg vil male bagruder sorte udvendigt,
Samt isolere alle ruder man ikke kan kikke igennem med 10mm flamingo, ideen er at forsøge at spare på varmeregningen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #67
Bruger ThomasBallerup - 26/11-2014 18:10 26/11-2014 18:10

Så ankom akvariet, leveret helt ind i stuen af AquaBase og et par friske naboer, kæmpe tak til alle, knageme godt arbejde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #68
Bruger Nemesis (Inaktiv) - 26/11-2014 21:37 26/11-2014 21:37
Hva' fa'en - det var da et lille akvarium til den størrelse sild :P Ej, spøg til side, det ser dælme godt ud! Ser frem til flere opdateringer! *santa*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #69
Bruger Plaxxe - 27/11-2014 00:01 27/11-2014 00:01
ser sku godt ud

så bliver det sjovt af få den op på plads :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #70
Bruger ThomasBallerup - 27/11-2014 12:22 27/11-2014 12:22
Indlægget er rettet 27/11-2014 13:55 27/11-2014 13:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Akvariet skulle lige blive varmt
Så gik jeg igang med at male det
Men åh det maling jeg har dækker dårligt
Så jeg kommer til at male det mange gange

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #71
Bruger Andersen01 - 27/11-2014 18:31 27/11-2014 18:31
Ser godt ud... :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #72
Bruger ThomasBallerup - 27/11-2014 20:23 27/11-2014 20:23
Indlægget er rettet 27/11-2014 20:25 27/11-2014 20:25 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

nederen.. i dag ville jeg male et nyt lag på, det første lag har tørret i 24 timer og føles knas tørt,
men til min store skræk ser jeg at det tørre og så kaldt vandfast maling,
drøn let opløses af det nye lag maling, så det er umuligt at komme vidre med denne type maling,
drøne ud af døren, nå at købe den dyreste bøtte maling jeg kunne finde,
for det må da have noget med pris og kvalitet at gøre ?
hjemme igen, af med gammel maling, på med det nye dyre..
håber fanme det er vand fast om 24 timer, så jeg kan male igen.
denne prøve er kun udført på en side rude, nu vil jeg vide hvad der virker,
før jeg spilder mere tid.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #73
Bruger olesev - 27/11-2014 20:37 27/11-2014 20:37
Hej Thomas.
Hvis du er utålmodig kunne du bruge sort selvklæbende hyldepapir istedet. Jeg har beklædt et 54L på bagvæggen med det. Det ser fornuftigt ud. Så er du færdig med det samme, og det er til at fjerne igen hvis du bliver træt af det.

Vh Ole

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #74
Bruger ThomasBallerup - 28/11-2014 09:17 28/11-2014 09:17
God pointe ole, men den pæne matte side, er jo ydersiden, det er lim siden man kommer til at se, samt med diverse luftbobler, derfor var jeg lidt bekymret ved denne metode, hvad koster det pr meter ? Og hvad er bredded på rullen ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #75
Bruger olesev - 28/11-2014 09:27 28/11-2014 09:27
Hej Thomas
jeg har købt mit i Bauhaus, og jeg kan ikke huske prisen.
Har fundet noget her:
Eksternt link http://tapetogkunst.dk/selvklaebende-dekorationsfolie-sort-blank To meter for 89 kr. Det er egentligt ikke så galt.
Det kræver lidt øvelse at sætte det på, men med de skills du har, er jeg sikker på at du ville kunne gøre det godt. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #76
Bruger ipsen - 28/11-2014 15:00 28/11-2014 15:00
du kan også tage i THansen, og købe solfilm til biler.
det skal være det "sorteste". - mørkeste

jeg bruger det selv, og det funker rigtig fint

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #77
Bruger passatb5 - 28/11-2014 21:27 28/11-2014 21:27
Husk at det er forbudt at tone de forreste sideruder i akvariet :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #78
Bruger ThomasBallerup - 30/11-2014 23:51 30/11-2014 23:51
Alt er malet et par gange med det nye maling,
Måtte lige bygge mig et afskraber tool til at fjerne den forkerte maling, så gik det også ret let.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #79
Bruger ThomasBallerup - 30/11-2014 23:55 30/11-2014 23:55
Indlægget er rettet 01/12-2014 08:52 01/12-2014 08:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Her er bunden beklædt med flamingo.
for at kunne ligge et så stort akvarie ned, på sikker vis,
har jeg sat 3 træ stykker fast inden i, lige under afstivere, så vægten fra glasset ikke skal overbelaste siliconen ude i siderne,
måtte endda have hjælp til at vælte det, og rejse det op igen, kunne ikke ene mand rokke det en mm.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #80
Bruger ThomasBallerup - 30/11-2014 23:58 30/11-2014 23:58

Der hvor bund glas er limet sammen, har jeg lagt en extra stribe lim på begge sider, bare lige for at gøre det extra sikkert.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #81
Bruger ThomasBallerup - 01/12-2014 00:14 01/12-2014 00:14

Forstærkning med træ

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #82
Bruger ThomasBallerup - 01/12-2014 08:55 01/12-2014 08:55
Indlægget er rettet 01/12-2014 10:19 01/12-2014 10:19 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Så kom der også flamingo inden i bunden,
dvs at nu i dag er akvariet 100% klart til at blive løftet op på møbel !!
nu mangler jeg bare 4 stærke gutter -
Samt en eller anden plan for hvordan det kan/bør gøres
uden at komme til skade.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #83
Bruger Andersen01 - 01/12-2014 17:07 01/12-2014 17:07
Jeg er frisk nok på at hjælpe hvis det er Thomas. bor jo ikke så langt væk. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #84
Bruger carsten H (Inaktiv) - 01/12-2014 19:02 01/12-2014 19:02
Bliver spænde og se det i drift..
Er der mange der liger flamingo inde i akvariet *rødmer*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #85
Bruger ThomasBallerup - 01/12-2014 20:54 01/12-2014 20:54
Flamingo inden i bunden kan være en god ide, forestil dig et skarpt sandkorn, under en stor sten
og oven på den ligger du 5 andre store sten, hvad bliver trykket pr mm2 ??
Det kan være nok til at lave en dyb ridse i glasset,
og så kommer muligheden for at det kan flække, det gider vi ikke, så derfor kommer der flamingo i.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #86
Bruger ThomasBallerup - 01/12-2014 21:00 01/12-2014 21:00
Indlægget er rettet 01/12-2014 21:01 01/12-2014 21:01 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Da man ikke rigtigt kan komme til at løfte det ind på møbel, uanset hvor mange stærke mand man kan skaffe,
man kan ganske enkelt ikke komme til at stå hele vejen rundt om det, pga væg i venstre stide,
Er bedste løsning som vist her :
Gammel køkken bords rest skruet fast på lille palle,
stille akvariet midt på, hyre en mand med hydralisk lift, og løfte det op i helt perfekt højde,
hvorefter det "bare" skal skubbes direkte ind på møblet.
dvs : i morgen...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #87
Bruger westermann - 01/12-2014 21:05 01/12-2014 21:05
Hold nu kæft - du har sgu' da lidt udfordringer med den balje ;)
Rigtig god idé med flamingoen (bruger det selv) - det vil være lidt bittert med 900 L vand på gulvet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #88
Bruger ThomasBallerup - 01/12-2014 21:14 01/12-2014 21:14
ha ha ja tak udfordringer er der rigeligt af :-)
glæder mig til at indrette det, det er faktisk det sjoveste,
samt at få min stue tilbage i brugbar stand.
om få dage begynder indretnings-panikken.. hvad, hvordan, hvornår ? hvad må det koste ?
osv osv.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #89
Bruger ThomasBallerup - 01/12-2014 21:17 01/12-2014 21:17
planen er at få alt VVS grej til at spille, og afprøve det med vand på i nogle dage,
bare lige se at alle sager er tæt, og at vand ind og ud virker, samt diverse overløb osv,
meget bedre at rode med sådan noget, uden fisk og sager i.
det koster så 50 kr i vand, som så må tappes af og smides ud,
så jeg bagefter kan komme i gang med indretningen uden vand i.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #90
Bruger daltiny (Inaktiv) - 01/12-2014 22:51 01/12-2014 22:51
hej thomas jeg satte et 900 liters akvastabil op sammen med min kone jeg tog en masse bøger (60-80stk alt efter tykkelse) de skal være mindst A4 størrelse ellers bliver det for ustabil så starter du bare i den ene ende og løfter akvariet op så du kan få 3-4 bøger ind under akvariet så gør du det samme i den anden ende her kan du så godt lægge 7-8 bøger under sådan forsætter du bare til du har akvariet oppe i højden så er det ingen sag lige at løfte/skubbe det på plads det er selvfølgelig vigtigt at bøgerne står helt lige oven på hinanden og der er en der hele tiden holder ved akvariet kom lige til at tænke på at man kunne måske også bruge ølkasser eller vis du kunne få fat i nogle 1/2 paller det vil også blive mere stabilt end med bøger
det var så den måde jeg løste det på håber det er noget du kan bruge :)

dbh bjarne

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #91
Bruger ThomasBallerup - 01/12-2014 23:00 01/12-2014 23:00
HA ja griner :-) ja for pokker, det bør da kunne lade sig gøre, men det forudsætter at vi kan løfte det bare lidt i den ene ende, og det lykkes bare ikke..
Hvad vejer et 900 L akvastabil ? mon ikke ca det samme som mit ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #92
Bruger daltiny (Inaktiv) - 01/12-2014 23:11 01/12-2014 23:11
hej jo tror det er noget af det samme hvis i er et par stykker kan i sagtens løfte en ende af gangen jeg kunne løfte det selv men jeg havde jo også alukanten til at løfte i
du skal bare passe på dine hjørner når det er et helglas akvarie men nu har du limet flamingo under så det er nok ikke noget problem

/bjarne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #93
Bruger daltiny (Inaktiv) - 01/12-2014 23:16 01/12-2014 23:16
har fulgt lidt med på din tråd spændende projekt har lagt mærke til at der hvor du har huller til overløb har du ingen flamingo men det vil du vel have når du får sat akvariet på plads bare lige en tanke

mvh bjarne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #94
Bruger langebæk - 01/12-2014 23:21 01/12-2014 23:21
2500 liter igennem den lille sump er for meget, du får ingen gavn at bakteriekulturen, hvis du river vandet igennem så hurtigt, jeg har et biofilter på 250 liter og tøffer kun 1500-2000 liter igennem pr time
du nævnte selv at du ville spare på varme regningen, så et lille tip til du kan spare på el regningen er du drøner den der 2500 liter pumpe til 30 baner ud for den bruger nok 60-70 watt og så køber du en cirkulations pumpe til et mindre hus i vvs experten, der for du samme antal liter bare kun til 17-25 watt, plus det er et skovlhjul der er i den pumpe så du mister ikke tryk fordi vandet blæser ved siden af ligesom på vore hobby legetøg :)

måden du kan spare på varme regningen er at isolere som du allerede har gjort men også at bruge en spiral af aluplex rør koblede på din radiator dvs fjernvarmevand eller hvis din varmvand beholder er trykket af dit fyr men stadigvæk meget billiger end strøm til et varmeleme på 900 iter

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #95
Bruger ThomasBallerup - 01/12-2014 23:55 01/12-2014 23:55
Ja den pumpe bruger 55 watt står der på den, har ikke selv målt efter.
hvilken pumpe kan levere 2500 liter i timen og kun bruge 17-25 watt ?
link og pris tak :-)
Ja jeg regner med at skrue ned, samt når der kommer vand højde på
og filter materiale i, falder det jo nok til det halve, mens forbruget stadig forbliver 55 watt,
som så bare er en konstant varmekilde, dvs mine varmelegmer bruger bare tilsvarende 55 watt mindre.

PS: super fedt i kommer med jeres input, lige netop hvad denne tråd er ment som..
Det er jo NU jeg har brug for det :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #96
Bruger langebæk - 02/12-2014 00:24 02/12-2014 00:24
varmevands cirkulations pumpe i vvs experten, den dyre koster lidt over 2000 og er dansk produceret fra grunfoss den billige kan det samme og er lavet i polen og koster 995, det er den jeg har nu kan jeg ikke pt huske om det er 1500 eller 2000 liter vand den giver i 2 meters højde, men da jeg snakket med grunfoss om deres pumpe sagde teknikkeren at står den på trin 3 dvs 25 watt giver den mindst 3000 liter oppe i 2 meters højde vel og mærke i et 1" rør og jeg har en omformer på så jeg bruger 20 mm rør.

der ligger en vvs expert ude ved jyllingevej så vidt jeg husker

det kræver dog at du skal bore hul i din sump

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #97
Bruger Gotti - 02/12-2014 08:42 02/12-2014 08:42
Man skal vel også tænke på lyd, tror ikke det bliver hyggeligt at spise ved siden af en jetmotor?
Hvordan er en cirkulations pumpe med hensyn til støj?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #98
Bruger passatb5 - 02/12-2014 09:05 02/12-2014 09:05
Indlægget er rettet 02/12-2014 09:07 02/12-2014 09:07 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

2500 L/T tror jeg vil passe fint på den sump. Man skal jo osse passe på at der ikke opstår "døde" områder i sumpen pga. for ringe gennemstrømning.

I fluval FX6 med kun 18-20 liter kapacitet, river man jo 3500 L/T igennem ?

Jeg køre 2400 L/T på min lille 86 liter sump på mit 1200 liter akvarie. Om det er for hurtigt eller ej, ved jeg ikke, men jeg har absolut ingen nitrit deri.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #99
Bruger ThomasBallerup - 02/12-2014 17:02 02/12-2014 17:02

Der skubbes ind.

fin justering.

DONE.. en meget lettet og glad Thomas :-)
Det var helt sikkert den rigtige metode med den lift og den glatte bordplade på pallen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #100
Bruger langebæk - 02/12-2014 17:07 02/12-2014 17:07
Gotti min pumpe siger intet, der er keramiske kuglelejere og skovlhjulet er af messing så der ingen raslelyde der

du kan ikke samligne et spandpumpe med et biofilter, og jo 2400liter igen igennem et 86 liter biofilter er også alt for meget, nu ved jeg ikke hvad du skifter af vand men jeg kan forstille mig du skifter en del, dine nitrat/nitrit værdier kommer når der er for meget lort og meget u-spist foder i baljen, hvis du virkelig vil have noget ud af dit biomaterialer skal du ned i liter pr time igennem filteret, om du vælger at gøre det eller ej er jo helt op til dig selv bare et godt råd herfra

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #101
Bruger langebæk - 02/12-2014 17:17 02/12-2014 17:17
Indlægget er rettet 02/12-2014 17:21 02/12-2014 17:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

når du laver biofilter kan man jo gøre næsten som man vil og selv gamle sutsko kan der vokse biokultur på og vandet render forbi men vil du have noget super fornuftigt ud af dit bio filter så er den opbygning på billede en rigtigt go måde

128 liter til 720 liter akvarie
fra højre mod venstre rum 1 kermikrør svamp og bio kugler
rum 2 og 3 biokugler/biobolde
rum 4 sera siprorex
rum 5 teknik, pumpe, varme, uv, tørvgranulat eller hvad du skal have gemt af vejen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #102
Bruger westermann - 02/12-2014 17:42 02/12-2014 17:42
Tillykke med opsætningen !!
Nu kommer alt det sjove.
I betragtning af akvariets form og størrelse er det som skabt til disse livlige skønheder:

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #103
Bruger passatb5 - 02/12-2014 18:57 02/12-2014 18:57
Kæft det er flot Thomas .......... glæder mig til at der kommer noget deri B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #104
Bruger Dujo - 02/12-2014 19:01 02/12-2014 19:01
Mega fedt projekt. Har fulgt med det meste af vejen :)

Ser skide godt ud og er slet ikke misundelig!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #105
Bruger ThomasBallerup - 03/12-2014 09:13 03/12-2014 09:13
mange tak for kommentare, foreslag og ros :-)

Nu er det tid til at lege med PVC:

de 2 overløb i højre side.

vand ud i toppen, i venstre side.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #106
Bruger ThomasBallerup - 03/12-2014 09:20 03/12-2014 09:20

Det øverste vandrette rør, har lige fået et varme-bøj som vist her.
samt dette limes ikke fast, det sidder meget stramt i vinklen,
Det gør ikke nogen ulykker hvis det er lidt utæt eller endda hvis det skulle falde helt ud,
ideen er at man kan dreje det og på den måde fin justere højden på udstrømningen, samt vinklen.
Det er på samme måde jeg har gjort det i mit andet akvarie, og det virker fint.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #107
Bruger ThomasBallerup - 03/12-2014 09:31 03/12-2014 09:31
Indlægget er rettet 03/12-2014 09:34 03/12-2014 09:34 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Lidt flere kommentare,
specielt mht langebæk's input om filter og flow.
Dette er MEGET vigtige emner ! så super flot i tager jer tid at dele ud af erfaringer og holdninger.

Jeg tror at de fleste af dine input kan koges ned til bekymringer om vandets vandringstid gennem de biologiske dele?
enig ?

OK, Lad os derfor prøve at tænke lidt ud af boksen :-)
alle kender Eheim Pro 3 og ved at de virker..
jeg har også selv harft en.
Flow er ca 1000 l/t
der er 4 skuffer de er ca 18 x 18 cm store indvendigt, og de er ca 5 cm høje til hver type materiale.
der er ca 1 liter brugbar materiale volume i hvert rum/skuffe.

mit sump filter har også 4 rum til materiale,
hver af disse er på hele 24 liter volume,
40 x 20 x 30 cm
så hvor meget flow skal jeg op på, for at opnå samme vandringstid i gennem hvert materiele ??
oversat til dansk :-) jeg kan jo køre med 20 gange så meget flow pr time, og stadig have bedre vandrings tid
end filtre alle ved virker..

Har jeg misforstået noget ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #108
Bruger Andersen01 - 03/12-2014 10:08 03/12-2014 10:08
Kan man ikke få de der pvc rør i sort? nu har jeg ikke selv kørt med sådan en sump før.. men kommer man ikke nemt til at se rørene i akvariet.. ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #109
Bruger ThomasBallerup - 03/12-2014 10:49 03/12-2014 10:49
god pointe Andersen,
Jo jeg har set PVC rør i sort, men der er begrændsninger på alle mulige fittings i sort,
så jeg gad ikke have alle mulige farver i.
man kan sikkert ikke se de rør, når jeg smider en stak sten og planter godt højt op i hvert hjørne,
det er helt sikkert planen at skjule alt teknisk så meget som det kan lade sig gøre

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #110
Bruger Andersen01 - 03/12-2014 11:05 03/12-2014 11:05
ja så bliver det rimlig nemt skjult.. :)

Hvordan bliver dit udstrømmer rør til at være? kommer vandet ud af den store inder dia. eller stopper du det til ligesom man kan på fx. eheim med en prop og bore små huller langs røret??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #111
Bruger ThomasBallerup - 03/12-2014 11:50 03/12-2014 11:50
Indlægget er rettet 03/12-2014 11:52 03/12-2014 11:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

der kommer prop i og et antal huller..
jeg har regnet lidt på det, ret imponerende antal huller der skal til, for ikke at belaste flow meget

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #112
Bruger raverlution (Inaktiv) - 03/12-2014 12:25 03/12-2014 12:25
ThomasBallerup skrev :
mit sump filter har også 4 rum til materiale,
hver af disse er på hele 24 liter volume,
40 x 20 x 30 cm
så hvor meget flow skal jeg op på, for at opnå samme vandringstid i gennem hvert materiele ??
oversat til dansk :-) jeg kan jo køre med 20 gange så meget flow pr time, og stadig have bedre vandrings tid
end filtre alle ved virker..

Har jeg misforstået noget ?

Selvfølgelig vil det kunne reducere nitrit til 0 jeg tror han mener at grunden til de fleste af os kører med biofilter er fordi vi gerne vil have det til at nedbryde noget nitrat også, for at gøre det skal det have en langsom vandgennemstrømning gennem filtret så du til sidst ender med meget iltfattigt vand i slutningen på dit biofilter og det skulle nedbryde nitrat (så vidt hvad jeg lige kan huske)

Hvis du så sørger for at køre med halv vandstand i pumpekammeret så vandet falder ned over sidste skillerum får du iltet vandet igen inden det kommer i akvariet

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #113
Bruger søren svensson - 03/12-2014 12:53 03/12-2014 12:53
Efter min mening skal et velfungerende biofilter køre med langsomt gennemstrømning

Tlangt de fleste køber for stor pumpe
Jeg ville ikke køre mere end 1000 liter max igennem dit filter

Nå du vælger en større pumpen for du dårligere filtrering og større strømforbrug og højt s

Søren andsynligt mere larm i dine rør

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #114
Bruger ThomasBallerup - 03/12-2014 13:29 03/12-2014 13:29
eller med andre ord : alle normale spandfiltre = ikke velfungerende biofilter ?
pga at de har ALT for meget flow ?

jeg har jo MANGE gange mindre flow pr filter materiale vandring.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #115
Bruger westermann - 03/12-2014 15:36 03/12-2014 15:36
Søren har sådan set ret - den biologiske rensningsproces (denitrifikationen) i filtermaterialet opnås bedst når vandet strømmer langsomt hen over filterbakterierne.

Imidlertid er der et par andre parametre, der også skal opfyldes (og som kræver en kraftigere cirkulation):
1. Vandet skal iltes tilstrækkeligt - og det er både af hensyn til fiskene og dine bakterier i din sump
2. Hvis du eksempelvis har et akvarie med cichlider (eller piratfisk) vil disse typisk svine mere end selskabsfisk og derfor kræve en kraftigere mekanisk filtrering

I dit tilfælde bør tilstrækkelig iltning kunne klares ved at tilføre powerheads i overfladen, men da mange vælger at nøjes med en enkelt spandpumpe, er en kraftigere gennemstrømning ofte nødvendig.
Endelig skal du også være opmærksom på, at et "normalt" spandfilters gennemstrømning som regel kan indtilles efter størrelsen på dit akvarie (og derfor - som Søren rigtigt nok skriver - sagtens kan være købt for store).

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #116
Bruger ThomasBallerup - 03/12-2014 16:16 03/12-2014 16:16
Indlægget er rettet 03/12-2014 16:19 03/12-2014 16:19 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jeg er helt med på at man sagtens kan dele eller skille de to ting
for at opnå det man vil,
flow i akvariet kan klares med powerheads, og så kan filtringen køre lige så langsomt
som det er optimalt for denne process.
for når et akvarie kommer op over en vis størrelse / længde
er det bare ikke smart kun at bruge EN pumpe, til begge ting,
med mindre man går på kompromi med nogle sager.
MEN jeg påstår stadig at selv om min pumpe (lad os lege at at stadig kan levere 2200 lt belastet)
i en sump der er så stor som min, så har jeg stadig 10 gange længere vand vandrings tid,i gennem filtre materialer, end man har i feks de spand filtre jeg har nævnt, og hvis de kan virke.. så vil mit virke 10 gange så godt.
Nu er det ikke første gang jeg leger med sump :-)
men det er måske første gang jeg tænker så grundigt over alle detaljerne..
Håber da at noget af alt dette, evt kan inspirere andre til at komme igang med diverse bygge projekter,
jeg er da godt underholdt for tiden kan jeg roligt indrømme. håber der kommer vand på inden for få dage,
vil bare lige bruge alt den tid der skal til, på at lave alt PVC grej så godt som jeg kan.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #117
Bruger ThomasBallerup - 03/12-2014 17:04 03/12-2014 17:04

blokfløjte ? eller bare udgang med hjemme drejet pvc stop dims,
grunden til at hverandet hul er meget lille, er at dette måske skal bruges til opboring senere,
hvis jeg ønsker flere af de store huller, så står man ikke der hjemme og laver skæve huller :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #118
Bruger passatb5 - 03/12-2014 17:37 03/12-2014 17:37
Det lyder som om du har meget godt styr på det Thomas og du har jo en del sump-erfaring med i bagagen.
Grunden til at de fleste syntes at du køre med for meget power igennem din sump, er fordi de selv har lavet deres overløb i for lille diameter :P

Jeg er enig med hensyn til din sammenligning af sump vs spandfilter

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #119
Bruger søren svensson - 03/12-2014 20:41 03/12-2014 20:41
Thomas da jeg lavede mit første biofilter kunne jeg heller ikke se hvorfor man skulle få en dårligere filtrering ved at køre mere vand i gennem filteret som jeg fik anbefalet
Så det måtte jeg jo lære på den hårde måde *blink*

Har haft flere forskellige biofilter gennem de sidste ca 6 år
De har været mellem 180 liter og 300 liter
Ens for dem er de køre bedst jo langsommere vandet passere
Dog må der ikke være døde soner

Det vigtigt i et biofilter er hvordan det er lavet
På discushobby.dk har benny lavet en fremragende artikel
Den er vær og læse

Jeg er ved at experiter med et slags forfilter inden det ryger i biofilter
gjort ved at tage et akvarium og ligge blå filter svamp i hvor vandet passere igennem så er der boret hul i akvariet hvor det så løber i biofilter
Ved godt at biofilter skal have lidt
at leve af Men jeg synes at der kommer alt for meget møj i filteret som ikke gør noget godt
Thomas ved ikke om jeg har misforstået den med de 2 rør hvis du ikke limer dem risikere du ved strømsvigt at vandet langsomt siver ud og så er der ikke plads i biofilteret

PASSATB5
HVOR FIK DU LIGE DEN FRA
hvorfor tror du folk har lavet deres overløb i for lille diameter

Jeg køre med rør dimission op til 50 mm så det er nok ikke der problemet er *blink* *blink*
Hvad er din erfaring med biofilter den vil jeg da gerne høre *santa* *santa* *santa* *santa*

Søren

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #120
Bruger passatb5 - 03/12-2014 21:00 03/12-2014 21:00
Mine erfaringer med biofilter vil jeg nu ikke ødelægge Thomas`s fine tråd med her, men det er jo tydeligt at det ikke er hans første projekt og jeg tror nu han har ok styr på det :)

Men vi kan nok alle hurtigt blive enige om at denne sump er ret meget bedre end et spandfilter ? Eller hvad siger "discus-folket" ? ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #121
Bruger søren svensson - 03/12-2014 21:45 03/12-2014 21:45
Enig i sump er bedre ind spandpumpe :P trods alt *skeptisk*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #123
Bruger westermann - 03/12-2014 21:51 03/12-2014 21:51
@Thomas - jeg er sikker på at alle i denne tråd er enige om, at du har særdeles godt styr på sagerne.
...og jeg har ikke konstateret en eneste, der er uenig i dit synspunkt omkring spandpumpe contra sump.
Det er imidlertid lidt vanskeligt at se den dybere mening med passatb5's indlæg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #124
Bruger passatb5 - 03/12-2014 22:15 03/12-2014 22:15
Prøv at læse hele tråden westermann, så vil det give mening er jeg sikker på.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #125
Bruger westermann - 03/12-2014 22:29 03/12-2014 22:29
desværre ikke

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #126
Bruger ThomasBallerup - 04/12-2014 11:48 04/12-2014 11:48
lidt blandede kommentare :

>Grunden til at de fleste syntes at du køre med for meget power igennem din sump,
>er fordi de selv har lavet deres overløb i for lille diameter :P

JA TAK, det er et klassisk problem, for lille overløbs diameter til for stort flow = slubre lyde, larm og bøvl

>Jeg er enig med hensyn til din sammenligning af sump vs spandfilter

JA TAK, Det handler ganske enkelt om størrelse dvs længde og bredde på filter materialer vs vand flow
regn selv lidt på det og kik og sammenlign med diverse spand filtre som i ved virker..

>Thomas ved ikke om jeg har misforstået den med de 2 rør
>hvis du ikke limer dem risikere du ved strømsvigt at vandet langsomt siver ud og så er der ikke plads i biofilteret

Du har ikke læst eller forstået det hele, eller jeg har ikke forklaret alt grundigt nok, her lidt uddybning:
Det eneste rør der ikke er limet, er øverste vandrette udstrømningsrør !
ALLE andre er selvklart limet og 100% tætte.
årsagen er at det er fedt at kunne vride lidt i dette og derved fin justere udstrømningens højde og vinkel.
Anden detalje du nok har overset : jeg har OGSÅ et overløb i min sump :-)
Dette overløb render ud i haven. Dette bruges nogle timer om dagen via automatisk vandskift.

>hvorfor tror du folk har lavet deres overløb i for lille diameter
>Jeg køre med rør dimission op til 50 mm så det er nok ikke der problemet er

NETOP !! har man kun ET overløb fra akvarie til sump, så skal diameteren være VILDT stor,
ellers kan man få sluble lyde og de larmer vildt meget, og det er ret bøvlet at fikse,
Det er markant lettere at løse via 2 overløb, det ene er lavere placeret end det andet,
og der løber derfor meget mere vand ned i det lave, dette rør er så lukket lidt nede i sump enden via kugle ventil,
derfor er hele røret 100% fyldt med vand, og der kommer derfor ingen lyde.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #127
Bruger ThomasBallerup - 04/12-2014 11:54 04/12-2014 11:54
lidt billeder fra i går :

min pumpe 2500 lt med tyk bløde silicone slange

De 2 overløb inden i akvariet.
inden jeg limer de rigtige rør i, er planen allerede i aften at køre en test på alt
dvs pumpe, sump, og vand skift, bare med dette lave vand niveau i akvariet.

De 2 overløb under akvariet.

De 2 overløb over til sump
men kan også se sumpens overløb til haven.

Sådan sidder rør fast, med isoleringsskum rør og patent bånd
så kan de give sig lidt og evt vibrationer har svært ved at forplante sig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #128
Bruger Stubbe (Inaktiv) - 04/12-2014 12:38 04/12-2014 12:38
Det ser rigtigt fornuftigt ud, håber det bare kommer til at køre når du nu tester det, tillykke med det flotte akvarium :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #129
Bruger Andersen01 - 04/12-2014 14:12 04/12-2014 14:12
Ser mega godt ud.. Er vild med det der selv kørende vandskifte... :)

Men nu er jeg stadig ung og har ikke noget imod at rende frem og tilbage med maks 2 spande endnu. det er dog kun til mit 128 liters jeg gør dette. på 375 liters akvariet er det en meget lang slange der klare det hele.. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #130
Bruger ThomasBallerup - 04/12-2014 16:13 04/12-2014 16:13
ja man kan sagtens skifte vand med spande og slanger,
men vi kender det nok alle, det bliver ikke hver dag, og det er bare ikke sjovt,
så hvis man kunne skifte vand hver eneste dag i meget mindre mængder helt af sig selv,
vil det give en mere konstant god vandkvalitet.
Det er ikke så svært at trække vand til og fra, men det kræver et overløb, dvs et hul !
Jeg stoler ikke på de typer overløb der "kan" virke uden huller.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #131
Bruger olesev - 04/12-2014 16:18 04/12-2014 16:18
Jeg har automatisk overløb i mine akvarier. Når de er fulde løber det ud over kanten og ned på gulvet :D
Der er sket et par gange efterhånden. Et værre griseri.
Den anden dag gik slangen i stykker som jeg bruger til påfyldning fra vandhanen. Det gav også vand på gulvet.... ;(
Et fedt set up du har lavet. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #132
Bruger ThomasBallerup - 04/12-2014 16:24 04/12-2014 16:24
åh ja, vi har vel alle harft lidt tossede uheld med slanger og spande :-)
jeg tør da godt indrømme at en spand er gledet fra mig og føj hvor blev jeg våd og alt muligt andet,
samt børn og kone blev bange fordi jeg råbte alt muligt ubehageligt..
så hvis jeg kan undgå bare lidt af sådan noget, er det alt arbejdet værd :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #133
Bruger carsten H (Inaktiv) - 04/12-2014 20:36 04/12-2014 20:36
Bestemt ja..
Vand kal sel rande også må det også sel kunde finde ude af huset med lid hjælp fra et rør..

Glæde mig også til mit skal afprøves ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #134
Bruger passatb5 - 04/12-2014 20:57 04/12-2014 20:57
Indlægget er rettet 04/12-2014 21:01 04/12-2014 21:01 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ser godt ud B)
Med hensyn til slupren i overløbet kan man godt med en halveret endcap med lille luftslange boret igennem og kugleventil, godt få det til at spille ok, uden det "propper" til ........... hvis altså man ikke har været så smart som dig at køre med primær og sekundær overløb :P
B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #135
Bruger ThomasBallerup - 04/12-2014 21:07 04/12-2014 21:07

Lidt test af pumpe flow

Overvejer om jeg skal bore nogle flere huller i udstrømningen, for der er ret meget drøn på.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #136
Bruger ThomasBallerup - 04/12-2014 21:12 04/12-2014 21:12

Første forsøg med vand og overløb og pumpe lavede jeg med ca 12cm vand, for at se om overløb kan følge med pumpen, det gik næsten med bare det ene overløb ved helt åben ventil, så nu laver jeg en fuld skala test, helt op til kanten, for at se hvordan overløb flow ændre sig ved markant mere højde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #137
Bruger Andersen01 - 04/12-2014 21:58 04/12-2014 21:58
Indlægget er rettet 04/12-2014 22:02 04/12-2014 22:02 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg havde ventet med at bore op til du var helt færdig med akvariet.. det kan man jo altid gøre senere..

Fx. savner jeg selv mere bevægelse i den ene ende af akvariet på mit og det er et 375 liters med en eheim pumpe til et 600 liters akvarie samt en eheim stream on på 5000l/t der sker dårligt nok noget nede i den anden ende af akvariet i toppen.. :/ men i bunden kan jeg da se at fiskene bevæger sig som var der bølger.. :D

Er der egentlig nogen grund til at der allerede er lidt bundlag i??

og et sidste spørgsmål står det hele i vater??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #138
Bruger ThomasBallerup - 04/12-2014 22:26 04/12-2014 22:26
bore op ? hvad mener du ?

jeg smed lige mine gamle 100 liter grus i for at holde bund flamingo nede,
og fordi det jo skal i, så kunne det lige så godt være nu,
der skal nok 2-3 poser mere i.

vater ? tja, næsten..
dvs gulvet var 1 cm skævt på 2.7 meter,
ikke noget jeg kunne gøre noget ved, og jeg har jo 3.5 cm høj kant på akvariet
så jeg kan godt leve med denne ene cm, bare det ikke bliver værre med tiden, så får jeg det grimme fjæs på.

angående pumpen, jeg gir mig.. den er alt for kraftig..
vil tro at det passer bedre med det halve, så nogen der vil bytte ?
nu har jeg leget med de to overløb og justeringen i bunden, jeg kan ikke få sug nok
i hoved overløbet, til dette høje flow, uden at der kommer suge spiral og en masse larm,
skulle have markant størrer diameter hvis flow skal være så meget !
samt 2500 lt er virkeligt meget, selv i en 2.7 m lang balje, det ligner et flod løb
eller en strand med bølger, så meget vand trykker den igennem, for vildt til mine fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #139
Bruger passatb5 - 04/12-2014 22:54 04/12-2014 22:54
Hej Thomas ...... Jeg har eksperimenteret en del med at bryde denne "spiral" Jeg endte op med en løsning hvor jeg borede nogle huller i en endcap og limede en lille luftslange i et af hullerne og skar ca. 1/3 del ud og dette syntes at bryde spiralen og dæmpe lyden. Og jeg kunne endda lukke min kugleventil endnu mere.

Et forsøg værd ............

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #140
Bruger Andersen01 - 04/12-2014 23:24 04/12-2014 23:24
kan du ikke skrue ned for pumpen??

med boringen tænkte jeg på at bore de små huller op eller fx lave flere i dit udstrømmerrør

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #141
Bruger carsten H (Inaktiv) - 05/12-2014 00:01 05/12-2014 00:01
Er der en særlig grund til at i tager vandet i toppen af akvariet ??

Jeg har lavet mine så de kommer til og tager vandet lige lid over bunden for og fange bund slam og andet skid ..
Har dog ikk fået det afprøvet i nu. *rødmer*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #142
Bruger søren svensson - 05/12-2014 07:30 05/12-2014 07:30
fra 126

Du har ikke læst eller forstået det hele, eller jeg har ikke forklaret alt grundigt nok, her lidt uddybning:
Det eneste rør der ikke er limet, er øverste vandrette udstrømningsrør !
ALLE andre er selvklart limet og 100% tætte.
årsagen er at det er fedt at kunne vride lidt i dette og derved fin justere udstrømningens højde og vinkel.
Anden detalje du nok har overset : jeg har OGSÅ et overløb i min sump :-)
Dette overløb render ud i haven. Dette bruges nogle timer om dagen via automatisk vandskift.

fik nok ikke helt fat i hvad du mente
men om du har dit aut.vandpåfyldning om et år er jeg spændt på køre selv med det men ser mange der har problemer det jeg mennere er hvis du bliver nød til at lukke vandet til det og vandet fra akvariet stod og siver ville der mangle vand når strømmen kom igen

>hvorfor tror du folk har lavet deres overløb i for lille diameter
>Jeg køre med rør dimission op til 50 mm så det er nok ikke der problemet er

NETOP !! har man kun ET overløb fra akvarie til sump, så skal diameteren være VILDT stor,
ellers kan man få sluble lyde og de larmer vildt meget, og det er ret bøvlet at fikse,
Det er markant lettere at løse via 2 overløb, det ene er lavere placeret end det andet,
og der løber derfor meget mere vand ned i det lave, dette rør er så lukket lidt nede i sump enden via kugle ventil,
derfor er hele røret 100% fyldt med vand, og der kommer derfor ingen lyde.

jeg ved så ikke om det var en oplysning til alle eller mig men jeg er helt med du fik overstående oplysninger af mig i din anden tråd
så jeg ved godt hvordan det skal laves

ang. dit pumpe valg
angående pumpen, jeg gir mig.. den er alt for kraftig..

super du fandt frem til det :D

thomas tillykke med dit nye akvarium håber det kommer til at spille max :D

søren

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #143
Bruger Andersen01 - 05/12-2014 08:42 05/12-2014 08:42
carsten H

Jeg har sådan en forestilling om at det er for at fjerne overfladefilm. men er ikke sikker.. :P ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #144
Bruger ThomasBallerup - 05/12-2014 10:17 05/12-2014 10:17
>Er der en særlig grund til at i tager vandet i toppen af akvariet ??

Nok fordi det er lettest :-)
men ja skidt er lidt tungere end vand, så det synker,
derfor kan man lave det sådan at man gør begge dele, husk at have styr på hævert blokering
så skulle det fint kunne lade sig gøre.
De værste usynlige ting, er dog i overfladen, derfor suger jeg i overfladen.

----

>men om du har dit aut.vandpåfyldning om et år er jeg spændt på køre selv med det men ser mange der har problemer det jeg
>mennere er hvis du bliver nød til at lukke vandet til det og vandet fra akvariet stod og siver ville der mangle vand når strømmen
> kom igen

Jeg har kørt med automatisk vandskift lige siden jeg startede med akvarier igen :-)
det er derfor 3. generation af mine nye akvarier der køre med dette system.
Det må IKKE sive det mindste !! alt skal være HELT tæt.. der må kun løbe vand ud i haven,
NÅR der tilføres nyt frisk vand.
Det nye rene tilføret til pumpe rum, hvorved det pumpes direkte op i akvariet.
overløb til haven sker i det første filter rum, der hvor vandet er mest snavset.

---

>thomas tillykke med dit nye akvarium håber det kommer til at spille max :D

Mange tak :-)
men det spiller IKKE maks, endnu, mere info lige om lidt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #145
Bruger ThomasBallerup - 05/12-2014 10:26 05/12-2014 10:26
Indlægget er rettet 05/12-2014 10:30 05/12-2014 10:30 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

i går gik hele aftenen med at teste overløb ved fuld gas på pumpen,
der er selvklart en masse fysiske ting men ikke lige kan gøre så meget ved.
Se denne tegning, som viser vandstanden vs flow.
Logisk nok skal der være en højde foreskel mellem det primære og det sekundære overløb
denne differens skal være ca 1cm for at jeg har langt det meste flow i det primære rør.

DVS at jeg kan fin justere vand højden ved at justere på flow, både på pumpen
samt åbne mere eller mindre på primær rørets bund ventil.

Kombinere men dette med det drøn belastende faktum at mit akvarie står 1 cm skævt
samt at de sorte kanter er 3.5 cm høje.
Og man tager højde for at vandet skal være lidt over bund kanten i højre side
og lidt under over kanten i venstre, så er det tæt på ingen justeringsfrihed tilbage..
så den lille 1 cm øje bæ jeg bare trode jeg havde.. er nu mit største tekniske problem !!

DERFOR tappes alt vandet af og lortet fikses..

men puha hvor dejligt, det er jo vildt let at tømme, når det hele gøres af sig selv.
bare sæt en slange i primær hullet som vist på billedet,
og juster på bund ventil så det ikke går for hurtigt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #146
Bruger ThomasBallerup - 05/12-2014 10:38 05/12-2014 10:38
Indlægget er rettet 05/12-2014 11:01 05/12-2014 11:01 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvordan fikser man så, sådan 1 cm skævhed ??
Der er sikkert flere løsninger, jeg har ligget og mediteret hele natten over dette,
og kom frem til at løfte møblet i venstre side med en hjemmbygget skrue donkraft,
den kan let monteres inden i møblets venstre side, da man jo kan se gulvet helt frit i bunden
samt komme til solide bærende dele i toppen.
møblet er rigeligt stift til at holde akvariet og sin helt lige form under dette 1 cm løft,
forudsat at akvariet er tømt for vand.
Når der er løftet op, Så monteres en stak træ kiler i alle de rigtige tykkelser hele vejen langs gulvet, under alle bærende dele,
derefter sænker jeg skrue donkraften, og akvariet skal så stå helt perfekt i vater,
jeg efterlader 1cm vand i bunden, som jeg bruger som måleudstyr.
Når jeg er færdig med dette, kan der komme en lille liste på, helt nede ved gulvet,
så kan man ikke se der er justeret højde.
DVS weekenden kommer ikke til at gå med at indrette akvariet som planlagt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #147
Bruger olesev - 05/12-2014 12:05 05/12-2014 12:05
Hej Thomas
jeg ville overveje at bruge plastbrikker istedet for kiler.Enten skal dine kiler være i den vinkel du vil opnå, ellers bærer de kun på et lille stykke.
Eksternt link http://www.byggecenter.dk/webshop/gulve-traegulve-og-tilbehoer/ha...
De er fra 1-10 mm tykke. Jeg ved godt de koster penge, men hvis man bygger bare lidt en gang imellem, er det en rar kasse at have.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #148
Bruger ThomasBallerup - 05/12-2014 14:29 05/12-2014 14:29
Indlægget er rettet 05/12-2014 14:36 05/12-2014 14:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

mange tak ole.. det er netop hele ideen med denne tråd,
at folk kan komme med gode og brugbare foreslag,
dette kom perfekt timet :-)
se evt her :
Eksternt link http://eshop.silvan.dk/vare/knudsen-kilen-styreklodser-4
de større mål fra 5-10mm kan jeg jo selv let lave i træ på rundsaven
gider ikke have 2-3 stk liggende oven på hinanden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #149
Bruger olesev - 05/12-2014 14:50 05/12-2014 14:50
Dem har jeg også haft købt. De er ikke så brede og er ikke så tykke som de andre. men suppleret med træklodser er de et godt valg. (jeg gider bare ikke bøvle med at skære træklodser) :) Og ved at have den store kasse har jeg altid afstandsbrikker på lager.
Jeg har brugt to kasser under mine ombygninger. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #150
Bruger ThomasBallerup - 05/12-2014 19:17 05/12-2014 19:17
Sådan, nu står det akvarie bare perfekt lige.

Købte en pose knudsen kiler
De er perfekt flade og kan sagtens stables,
Til at løfte det hele, brugte jeg et par lægter stillet løst som på billedet,
Det gamle kraft gange arm trick virker stadig, nu kunne jeg ene man let løfte det hele, og presse kiler ind samtidig.
Bagefter smed jeg en tyk fuge silicone ind i rillen fra bagsiden, den holder så alle kiler fast hvis der skulle komme jordskælv.
Købte en ny pumpe, den er lige monteret,
Eheim det virker bare. Nu skal der vand på igen, så jeg kan komme videre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #151
Bruger Plaxxe - 05/12-2014 20:33 05/12-2014 20:33
Bestemt et af landet flotteste og fedeste projekter fedt af følge

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #152
Bruger ThomasBallerup - 06/12-2014 10:18 06/12-2014 10:18
Indlægget er rettet 06/12-2014 10:35 06/12-2014 10:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Wow mange tak..
I dag skal der hentes grus og sten
Samt hvis vi kan nå det, mange flere planter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #153
Bruger Andersen01 - 06/12-2014 11:30 06/12-2014 11:30
hvilke fisk skal der i? er det til dine malawier?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #154
Bruger ThomasBallerup - 06/12-2014 16:42 06/12-2014 16:42

Knokler igennem. De sidste par timer bare med at sætte planter og sager.
Det er ikke til malawi, men blandede selskabs fisk.
Deco bliver lava sten og rødder og mange planter. Starter lige langsomt op.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #156
Bruger Andersen01 - 06/12-2014 16:59 06/12-2014 16:59
Har du ikke et billed af akvariet som det står nu mens du planter?? :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #157
Bruger ThomasBallerup - 06/12-2014 17:33 06/12-2014 17:33
Indlægget er rettet 06/12-2014 17:39 06/12-2014 17:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nu er køkken lukket i et par timer

Fandt på metode til at fylde vand på i korrekt temperatur.

Har ondt i ryg af at stå og plante, og flytte på sten,
Vi købte et par store flotte rødder i dag, men kunne godt bruge et par mere andersen, send billeder og mål og pris til min pm

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #158
Bruger ThomasBallerup - 06/12-2014 17:41 06/12-2014 17:41
Indlægget er rettet 06/12-2014 17:44 06/12-2014 17:44 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Sump er oppe og køre
Med alle de rigtige materialer, samt den nye pumpe, ret utroligt så små de nye compact fra eheim er, og samtidig meget kraftige.
Sump køre nu med 1000 lt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #159
Bruger Andersen01 - 06/12-2014 18:02 06/12-2014 18:02
ok så må jeg lige tage et smut til gl.holte først. der ligger en af de store rødder.. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #160
Bruger passatb5 - 06/12-2014 19:27 06/12-2014 19:27
Er 1000 L/T virkelig nok til det akvarie ??

Nej, det er gaaas :P Det ser jo rigtig godt ud B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #161
Bruger ThomasBallerup - 06/12-2014 21:20 06/12-2014 21:20
1000 lt, nej næ og jo, måske,
Men det er kun sump flow vi taler om
Hvor meget omrøring der skal være i et akvarie er også bestemt af de typer fisk man ønsker at holde, jeg tror at jeg kan sætte et lille powerhead et smart sted, og så komne til at opleve at fisk der kan lide dettw, vil lege rundt der, mens andre mere rolige typer vil holde sig lidt fra stedet.
Er stadig ikke færdigt med indretningen.
Men tager et par billeder af hvor jeg har valgt at holde pause..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #162
Bruger ThomasBallerup - 06/12-2014 21:28 06/12-2014 21:28
Højre side.

Som sagt ikke færdig, og lys er ikke det rigtige.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #163
Bruger olesev - 06/12-2014 21:37 06/12-2014 21:37
Er der allerede fisk i, og hvad er det for fisk?
Det ser godt ud

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #164
Bruger passatb5 - 06/12-2014 22:08 06/12-2014 22:08
Ser fedt ud, men skulle der ikke gå minimum 3 måneder uden fisk ? :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #165
Bruger ThomasBallerup - 06/12-2014 23:59 06/12-2014 23:59
Indlægget er rettet 07/12-2014 00:02 07/12-2014 00:02 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ja tak, det ser faktisk mange gange bedre ud i virkeligheden, mangler et et godt kamera.
Ja der kom lidt fisk i med det samme.
Men omregnet til fisk pr liter, er det vildt lidt. Så det skal nok gå, jeg har taget et par hundrede liter akvarie vand fra 3 kørende baljer, og kan jo skifte lige så meget jeg lyster pr dag, bare ved at trykke på en knap.
De næste par dage går med at få rykket alle planter fra mine overlevelses akvarier og alle fisk, der har gået i ret trange mål den sidste tid. Feks har jeg 40 neon og 4 kæmpe store perle gurami i et 54 l, det er sku noget møj. Men alle er ok. Jeg har skiftet vand meget hyppigt.
Det var egentligt ikke planen at smide fisk i allerede. Men vi var ude i en for os ny butik et godt stykke væk. Og hvad ser man så ? ? Lige netop de fisk man har drømt om i lang tid, samt endda endeligt i rigtig størrelse, og til vildt lav pris, så er det bare med at slå til, sådan et tilbud ser man ikke igen.. Martin har postet billede lidt længere tilbage.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #166
Bruger Dujo - 07/12-2014 09:58 07/12-2014 09:58
I min optik så hjælper akvarievand meget lidt til at starte et nyt akvarie op.
Det handler i meget højere grad om at få bakterie kultur i sit filter/sump op at køre inden man kommer fisk i. Lige nu renser din sump intet vand - det kører bare igennem

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #167
Bruger ThomasBallerup - 07/12-2014 10:39 07/12-2014 10:39
Ja dujo, verden er ikke altid perfekt.
Det ville nok give fisk ringere vilkår og ringere vand kvalitet, at putte dem i mine små overlevelses akvarier.
Lige nu går de så i postevand, som jo er rent og fint, det kan alle de typer fisk jeg har godt leve i.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #168
Bruger raverlution (Inaktiv) - 07/12-2014 10:59 07/12-2014 10:59
dujo, ja og man får ingen bakteriekultur uden fisk og foder ;) det bedste er stille og roligt og sætte fisk i uge efter uge og samtidig skrue foder stille og roligt op, så bakteriekulturen kan få at følge med.

Jeg har engang haft et filter kørende i 2 mdr. Uden belastning, så kom der lidt store fisk i og selv med meget sparsom fodring kom der en lille stigning i først ammonium og derefter nitrit, bakterierne har ikke noget at leve af og derfor kommer de først ved belastning af akvariet

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #169
Bruger Dujo - 07/12-2014 11:11 07/12-2014 11:11
Selvfølgelig skal man små fodre for at få bakterie kulturen op og køre :)

#167 - du kunne også have brugt filtermateriale fra de andre akvarier i sumpen til at kickstarte væksten deri. Når jeg sætter nyt akvarium op, sætter jeg gerne filteret i et andet allerede kørende akvarium mindst 14 dage - så det nogenlunde er i gang.

Så sikrer man at der er gang i væksten af bakterie kulturer.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #170
Bruger ThomasBallerup - 07/12-2014 20:38 07/12-2014 20:38
Jeg har fået besøg af en expert med vand test set her til aften, tak for det :-)
Alt er ok.
Fikset lidt bedre lys (stadig ikke det rigtige) men akseptabel løsning til det rigtige dukker op.
Varmelegmer flyttet til sump

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #171
Bruger westermann - 07/12-2014 22:41 07/12-2014 22:41
Jeg er så indbildsk, at jeg antager at eksperten, som Thomas hentyder til, må være mig.
Jeg kan i alle tilfælde bekræfte at vandværdierne er perfekte og at akvariet - mærkeligt nok og trods isætning af ca. 50 fisk efter kun 24 timer - fungerer helt optimalt.
Et par forklaringer kan være:
1. meget stor vandvolumen og gigantisk filter
2. bundlaget og de dertilhørende bakterier kommer fra eksisterende og velindkørte akvarier
3. ca. halvdelen af vandet kommer fra eksisterende og velindkørte akvarier
4. løbende (automatisk) vandskift
Jeg kan desuden oplyse at det ubetinget er det mest imponerende set-up jeg nogen sinde har set (i privat eje).

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #172
Bruger ThomasBallerup - 07/12-2014 22:56 07/12-2014 22:56
Indlægget er rettet 07/12-2014 23:01 07/12-2014 23:01 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

he he tak for roserne, det er blevet endnu flottere her till aften,
slap af med de varmelegmer, og fikset lidt mere på det lys,
ja martin det er dig jeg taler om :-)
selv om at jeg har haft hele to andre akvarie folk på besøg efter dig,
det er nu i en tilstand der tåler at blive vist frem.
jeg vil gerne invitere søde akvarie folk der skulle have lyst til kikke forbi
og se sagerne med egne øjne, skriv pm til mig for yderligere,
jeg bor i ballerup.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #173
Bruger ThomasBallerup - 07/12-2014 23:06 07/12-2014 23:06
glemte lige et stort tak til Ole
det var lige netop det rigtige type grus, og netop den mængde jeg manglede,
fedt når folk hjælper hinanden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #174
Bruger olesev - 08/12-2014 10:26 08/12-2014 10:26
#173 Det var så lidt. Altid rart at være med i noget stort :)
Jeg glæder mig til at se resultatet en dag. Glemte at rose din hustru da du var på besøg, og fortælle hende at hun må være et stort menneske siden hun er så overbærende med dit store projekt. Jeg håber du giver hende en stor julegave. *santa*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #175
Bruger olesev - 08/12-2014 10:30 08/12-2014 10:30
PS. Det er ærgerligt at du har neon i akvariet. Ellers kunne du låne et par af mine Elliotti og have gående. Jeg tror de ville se flot ud.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #176
Bruger ThomasBallerup - 08/12-2014 11:52 08/12-2014 11:52
Indlægget er rettet 09/12-2014 18:58 09/12-2014 18:58 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

he he angående konen.. Det er HENDES ide med akvarie, og også dette..
hun fik endda nyt køkken samtidig, hvad mere kan jeg gøre ?

anyways, lidt om fisk der kommer i fra eget lager :

40 red neon, neon tetra (Paracheirodon innesi)
17 Denison's barb (Sahyadria denisonii), red-line torpedo barb, roseline shark
7 Pearl gourami , Trichogaster leeri, Perle gurami
5 moonshine gourami, måneskins gurami
2 L144 Ancistrus, Yellow cat fish
5 Tiger Hillstream Loach, Sewellia lineolata, Violin Smerling
4 kuhli loach, Pangio kuhlii, Kuhli ål

Planen er at skifte lidt extra vand hver eneste dag de første par uger, og holde øje med vand værdier hver 3. dag
Efter noget tid er planen at skaffe flere rød neon, og evt nogle flere gurami typer.

jeg ønsker mig også flere planter, vil prøve at optimere lidt efter gurami yngle plads i det ene hjørne.

Ikke alle fisk er optimale til dette akvarie, men nu har jeg dem på lageret,
og de har faktisk klaret sig godt sammen i alle de andre akvarier jeg har harft dem i.
Det er under alle omstændigheder det bedste sted for dem at være lige nu, alternativet er nogle af mine 54 liters
eller noget bytte / salg. vi får at se..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #177
Bruger ThomasBallerup - 09/12-2014 18:30 09/12-2014 18:30

Fik en ide, med accuboremaskine og 10mm bor,
Var det let at lave lidt huller til at stikke planter ind i lava sten.

Man kan ret let lave huler og grotter ved at udhule sten.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #178
Bruger Gaston (Inaktiv) - 09/12-2014 20:38 09/12-2014 20:38
Ikke nogen dum idé ;)
Bliver de siddende?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #179
Bruger ThomasBallerup - 09/12-2014 20:47 09/12-2014 20:47
ja da, jeg plejer at presse planter ind i huller og sprækker på sten og rødder,
er der ingen huller hvor jeg vil have planter, bore jeg bare nogle
men det er bare ikke noget jeg har kunne gøre i normale sten :-)
drøn let med lavasten. jeg har mange flere planter på lageret, så jeg tager nok de andre sten op i dette hjørne og laver det helt om, dvs mange flere planter.
syndt at mit billede blev så elendigt, det ser rigtigt godt ud i virkeligheden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #180
Bruger Rogild (Inaktiv) - 10/12-2014 14:38 10/12-2014 14:38
Fed ide med planterne og javasten. Hvilke planter har du brugt til dette?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #181
Bruger ThomasBallerup - 10/12-2014 15:10 10/12-2014 15:10
jeg har brugt anubias, og de små bregner, og java mos totter,
jeg tror stort set alt kan plantes i lavastens huller, du kan jo bore lige så stort eller lille hul du skulle ønske.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #182
Bruger ThomasBallerup - 10/12-2014 18:26 10/12-2014 18:26

Lavede hele venstre side om
Købte også 8 nye planter og borede lidt flere huller i lava sten, om et par dage vil blade vende sig og det vil se meget bedre ud.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #183
Bruger ThomasBallerup - 10/12-2014 19:52 10/12-2014 19:52
Indlægget er rettet 10/12-2014 19:54 10/12-2014 19:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nu lykkedes det endeligt at få lokket en forbi med et bedre cam :-)
han glemte dog vidvinkel linsen, så hele akvariet kunne ikke komme med på billedet, åh..

her i 1280 bredde:

Det lykkedes også lige at få knipset en fin fisk :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #184
Bruger carsten H (Inaktiv) - 10/12-2014 21:39 10/12-2014 21:39
Det ser knald hamrende god ude ;)
Glæder mig til og se bilder om nogen mdr. Igen
Mvh Carsten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #185
Bruger passatb5 - 10/12-2014 21:50 10/12-2014 21:50
Er normalt ikke til lavasten, men præsenteret på denne måde med planterne sat i, får det jo et helt andet look B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #186
Bruger ThomasBallerup - 10/12-2014 23:45 10/12-2014 23:45
Helt enig passat, ideen er at man på sigt ikke kommer til at se ret meget af de lava sten, de skulle gerne dækkes af plante sager.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #187
Bruger ThomasBallerup - 11/12-2014 10:48 11/12-2014 10:48

Sidste opgave.. Led lys..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #188
Bruger Andersen01 - 11/12-2014 16:58 11/12-2014 16:58
Indlægget er rettet 11/12-2014 17:07 11/12-2014 17:07 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Thomas i en anden tråd snakkede du om en ledtænder i stedetfor en glimttænder.

Hvis jeg har t8 rør i mit armatur og har den gammeldags tænder.

Hvor den går fra stikkontakt hen i en stor boks hvor jeg kan sætte en glimttænder i også op til rør. skal jeg så lave alt muligt om?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #189
Bruger ThomasBallerup - 11/12-2014 21:25 11/12-2014 21:25
Nope, som jeg skrev i den anden tråd, du skal intet gøre ud over at ombytte tænderen, den nye følger med dit nye led rør.
Jeg er her igang med at teste lys niveau fra 4 af de lange 1.5m rør på 27w hver.
Jeg ville egentligt have prøvet med 6 styk, men de 4 er rigeligt.

Første set op, bare en test.

Nu kan man se planter og fisk markant bedre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #190
Bruger Andersen01 - 11/12-2014 21:36 11/12-2014 21:36
hvor ville du købe led rør fra/ hvor køber du dem fra.. jeg skal jo bruge 2 på 6500kelvin tror jeg nok til mbuna. medmindre man kan få nogle som er kraftigere endnu.. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #191
Bruger ThomasBallerup - 11/12-2014 22:13 11/12-2014 22:13
Kelvin betyder farven, ikke hvor kraftigt de lyser, det måles i lumens eller Lux eller endda watt.

Mine er 4500 til 5000 kelvin, og det virker super flot til alt muligt normalt belysning.
Men til akvarier er det lidt for "varmt" alene.
Men det er med vilje, da der kommer nogle striber blå lys i lyskasserne
som jeg så kan variere styrken af i forbehold til de hvide,
Og derved optimere til det ser flottest ud.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #192
Bruger tjalfe32 - 11/12-2014 22:20 11/12-2014 22:20
Er det eheim compact 1000 du bruger til sump?? Hvordan syns du om den med henhold til støj og vibrationer??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #193
Bruger ThomasBallerup - 11/12-2014 22:30 11/12-2014 22:30
Netop en compact 1000, den imponere mht lille størrelse, lav støj, og høj ydelse, jeg har set dem helt ned til 188 kr, normalt koster de 300 som jeg gav, latterligt billigt for sådan en fed pumpe.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #194
Bruger Eagleauster - 12/12-2014 08:15 12/12-2014 08:15
Hvor er det blevet flot Thomas! Bravo!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #195
Bruger passatb5 - 12/12-2014 11:17 12/12-2014 11:17
Meget elegant :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #196
Bruger ThomasBallerup - 12/12-2014 11:33 12/12-2014 11:33
mange tak for roserne gutter :-)
Efter der kom så kraftigt lys på, kommer der nu micro bobler fra diverse planter,
så noget tyder på at fotosyntese køre på fuld tryk.
Er i gang med at indstille automatisk flydene gødning, der skal bruges 14 ml om dagen,
dvs 5.2 L om året, så der er lige blevet indkøbt en stor dunk :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #197
Bruger raverlution (Inaktiv) - 12/12-2014 12:40 12/12-2014 12:40
Ser godt ud Thomas :)

14 ml er da ikke meget til 1060l.
Jeg bruger 16 ml micro og makro til 400l
Hvilken gødning bruger du?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #198
Bruger ThomasBallerup - 12/12-2014 13:30 12/12-2014 13:30
jeg bruger Easy Life Profito
Det er den mest koncentrerede og mest billige jeg har kunne finde,
har brugt denne type i ca et år i mine andre akvarier, og det har virket helt perfekt.

•Meget drøjt i brug, ugentligt tilskud på 10 ml til 100 l vand er tilstrækkeligt

lidt omregning og forklaring,
jeg har 1000 Liter vand og MANGE planter.
så bliver det til
100 ml til 1000 l vand ugen.
/ 7 dage = 14 ml pr dag..

14 ml x 365 dage = 5.1 liter (det er kun 400 kr pr år, så det er ok)
hvad koster din løsning op regnet som jeg har beskrevet ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #199
Bruger ipsen - 12/12-2014 18:27 12/12-2014 18:27
Indlægget er rettet 12/12-2014 18:28 12/12-2014 18:28 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jeg bruger 1 deciliter om dagen.

jeg blander selv min gødning.
koster under 200 for 10 liter færdigblandet!

ipsen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #200
Bruger ThomasBallerup - 12/12-2014 19:09 12/12-2014 19:09
hvad siger du ?
en dl om dagen og hvor store er dine akvarier ?
og hvor beplantede er de ?
hvad er din gødnings udgift pr år ?
ps sidder bare og kikker på fisk, er i den 7. himmel vildt glad
det køre bare med det akvarie, jeg kan se hvor meget planterne vokser fra morgen til aften
det er godt nok vildt fedt det her.
der flyttede også en lille ny ind, specielt udbragt af bo her til morgen, så mange tak for den,
den er glad og drøner fint rundt med sine venner her.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #201
Bruger ipsen - 12/12-2014 20:10 12/12-2014 20:10
Indlægget er rettet 12/12-2014 20:24 12/12-2014 20:24 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jeg bruger vel ca 36,5 liter gødning om året.

det er et 1000 liters, med 330 liters sump jeg har næsten 1 kilowatt lys (20 stk 39 watt t5 827/865 phillips HO + reflektor på alle rørne), så der er god gang i planterne, og når de vokser meget, så skal de også have meget gødning!

mit akv. er MEGET beplantet. lige pt er der ca 10x40 cm uden planter, resten er der planter på

jeg køber selv mit gødningspulver i 20 kilos sække, så det er ikke så dyrt, som det du køber.
så prisen er meget lavere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #202
Bruger ipsen - 12/12-2014 20:44 12/12-2014 20:44
bruger du ikke bundlagsgødning og co2?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #203
Bruger ThomasBallerup - 12/12-2014 20:49 12/12-2014 20:49
co2 ja, tilføre det i sump ved pumpen, gider ingen teknik grej i akvariet,
men ingen bundlagsgødning, blev træt af det sidst, sikke noget svineri med møj i mit grus,
måtte smide alt det grus ud og købe nyt, ligemeget hvor grundigt jeg vaskede det, var det bare møj,
umuligt at genbruge i nyt akvarie.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #204
Bruger raverlution (Inaktiv) - 12/12-2014 21:36 12/12-2014 21:36
ThomasBallerup skrev :
jeg bruger Easy Life Profito
Det er den mest koncentrerede og mest billige jeg har kunne finde,
har brugt denne type i ca et år i mine andre akvarier, og det har virket helt perfekt.

•Meget drøjt i brug, ugentligt tilskud på 10 ml til 100 l vand er tilstrækkeligt

lidt omregning og forklaring,
jeg har 1000 Liter vand og MANGE planter.
så bliver det til
100 ml til 1000 l vand ugen.
/ 7 dage = 14 ml pr dag..

14 ml x 365 dage = 5.1 liter (det er kun 400 kr pr år, så det er ok)
hvad koster din løsning op regnet som jeg har beskrevet ?

Jeg har også prøvet profito, men den har nogle mangler i macro..

Jeg har prøvet en del forskelligt, den aller bedste var den fra akvariegoedning.dk, men også klart den dyreste ;) har fundet ud af at den pulveropløsning (alt i en som du selv skal tilsætte kogende vand) fra akvarieplanter.dk er god og den er til at betale, og den har alt i og koster 225,- og giver 2.5l.
std. blanding forhold er 12ml. pr 100l i ugen, jeg kører dog med lidt over det dobbelte, og planterne gror som skidt :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #205
Bruger ThomasBallerup - 12/12-2014 21:46 12/12-2014 21:46
hej der tak for info,
lad os regne lidt på denne løsning,
12 ml pr 100 l, i ugen, bliver til 120 ml pr 1000 l i ugen
det er 17 ml om dagen, og det gir så 6.2 l pr år
dvs jeg skal bruge 2.5 stk af de 2.5 l beholdere a 225 kr,
dvs 563 kr pr år..
dvs med mindre denne blanding indeholder for 40% mirakler ?
er det ikke en god investering, vel ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #206
Bruger raverlution (Inaktiv) - 12/12-2014 21:53 12/12-2014 21:53
Indlægget er rettet 12/12-2014 21:59 12/12-2014 21:59 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har aldrig nævnt det blev billigere :D

Jo i forhold til profito indeholder det mere end 40% mirakler :P nok nærmere 60%, jeg tør næsten væde på du får mere end 50% vækst i dine planter ved at skifte
Men jeg kan godt se i en 1000l. balje der løber det også op når man ganger op til et helt år

Evt bland det selv, der findes flere udregninger hvor man taster vandværksværdier ind og den siger hvad du skal købe af de forskellige pulver gødninger,

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #211
Bruger ThomasBallerup - 13/12-2014 00:02 13/12-2014 00:02
ja du har sikkert ret, alt handler ikke om pris, men nok mere om hvor godt noget virker,
og hvor glad man er, og hvor sjovt man har det..
kr forbrug er bare noget jeg kan tælle og regne ud og derfor sammenligne,
hvor godt div gødnings typer virker, pr mængde og pr kr, og for dit og dat plante type,
har jeg ikke mulighed for at sammenligne sådan bare lige,
uden den store doktor afhandling og mange md fysik forsøg..

har lige afklippet og smidt 1,5 spand fuld plante rester ud, fra en anden balje, hvor jeg ikke tilføre hverken co2 eller gødning,
her ville det være et kæmpe problem hvis mine planter vokser bedre eller hurtigere end de allerede gør !

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #212
Bruger Gaston (Inaktiv) - 13/12-2014 00:43 13/12-2014 00:43
Kører du med co2 fra trykflaske, eller hvordan gør du?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #213
Bruger ThomasBallerup - 13/12-2014 10:35 13/12-2014 10:35

Ja netop, sådan en lille billig en gangs flaske og tryk regulator, relæ ventil åbner sammen med lyset, glas difuser er lagt i sump, ved pumpen, let og simpelt.
Jeg måler ph værdien med elektronisk dims, og hånd juster på co 2 flasken, til min ph falder 0.1 efter det har kørt en hel dag.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #214
Bruger ThomasBallerup - 13/12-2014 11:23 13/12-2014 11:23

Et andet klassisk problem for alle typer indsugninger og overløb, er at hvis hullet er stører end fisk, så vil der før eller siden ryge en i fælden. Fordelen ved en sump et så at man let kan se, og redde den uheldige fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #215
Bruger ThomasBallerup - 14/12-2014 17:50 14/12-2014 17:50

nok lidt svært at se på det billede,
begge top glas til sumpen er skåret til, og små stykker limet fast,
jeg kan ikke finde ud af andet end at skære i lige linjer :-)
Det er også ligemeget hvordan det ser ud, bare det virker.
ideen er at holde så meget fugt inde i sumpen som muligt

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #216
Bruger ThomasBallerup - 14/12-2014 22:49 14/12-2014 22:49

Lækkert med hylde plads til en masse småting, nu kom der endeligt orden i sagerne.
Ps. Lav hylder og lign, INDEN akvariet kommer oven på møblet ! Oh ondt i ryg og kravle rundt på gulvet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #217
Bruger ThomasBallerup - 15/12-2014 20:14 15/12-2014 20:14
dagens opgave : armature..
Nu da jeg ved hvor meget lys jeg vil have, og hvor det skal lyse ned,
har jeg mål på bredden af mine armature, længden er jo sat af hvor lange mine dæk glas er,
for det giver bare perfekt mening at lave armature i helt samme længde, både lys messigt, samt praktisk,
af med glas, dreje et armatur 90 grader, sætte det på tværs over hullet, i med hænder og fikse sager mens man ka se hvad man laver :-)
Til mit forrige projekt lavede jeg et lign design, bare udført i sort accryl, der var laser skåret, det var dejligt let og hurtigt,
MEN dette er en del størrer, og accryl er ikke helt gratis, samt det leder ikke varmen så godt som alu gør,
dette projekt her, skal have dobbelt så meget lys pr samme areal, så pga kølingen af LED modulerne, udføres armature så i alu.

Her klar til limning af de første 2 stk ( der skal 4 stk på og de er 66 x 30 cm hver)
sikke en opgave at skære i 45 grader, samt de vinklel profiler jeg kunne score var for lange,
så der var også lidt underholdning med at skære dem alle over på det lange led.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #218
Bruger westermann - 16/12-2014 00:40 16/12-2014 00:40
Dette her er ved at udvikle sig til (ikke bare) den længste, men også den mest interessante tråd i dette forum :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #219
Bruger ThomasBallerup - 16/12-2014 10:54 16/12-2014 10:54
Mange tak Martin, det varmer :-)
Efter 4 timer i går i værkstedet, glædede jeg mig til at sidde og slappe af foran akvariet,
MEN sådan skulle det ikke gå,
for der var igen faldet en stak dyr i min sump, sikke noget gylle !!
det SKAL fikses så det ikke kan ske igen og det kan kun gå for langsomt,
for det er drøn bøvlet at pille alt materiale ud af første rum for at redde livet på en kuhli ål og 5 RCS.
jeg fik de fleste RCS op i en spand, da jeg smed den første op i akvariet spiste en skalare den med det samme,
så resten kom op i mine mindre yngle akvarier, de skulle ikke spises nu jeg havde kæmpet så længe for at redde deres liv.
jeg skar fingeren på glas rillen ind til næste rum, da jeg ville fange kuhli ålen, og blev så sur at jeg droppede det, dumme fisk.
så gik jeg igang med at lege lidt mere med LED og det lykkedes ganske som det skulle og dagen endte godt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #220
Bruger søren svensson - 16/12-2014 13:44 16/12-2014 13:44
Thommas den løsning jeg bruger er at man sætter tagrandenæt på overløbsrøret
det fungere perfekt

det der er meningen er at man har et hullet net der er rundt lidt større ind dit rør
det går helt nede fra bunden og lidt op over det rør til sump
så kan vandet altid komme ind til toppen
så er det slut med fisk og blade og så videre i sumpen :D
mit er købt ved Knud Larsen

søren

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #222
Bruger ThomasBallerup - 16/12-2014 13:53 16/12-2014 13:53
Takker søren god ide med tagrende net, det fås også i sort :-)
MEN det er ret grov masket, så små neon fisk, kan jo smutte igennem,
jeg skal nok bruge noget der er lidt finere,
hvor skaffer man så det ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #223
Bruger Gotti - 16/12-2014 13:58 16/12-2014 13:58

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #224
Bruger søren svensson - 16/12-2014 15:05 16/12-2014 15:05
Thomas du tager fejl
Jeg gider dig gerne et stykke
Har en kollega der bor i Ballerup han kan få det med til dig i morgen

Hilsen søren

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #225
Bruger søren svensson - 16/12-2014 15:22 16/12-2014 15:22
Et billede

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #226
Bruger ThomasBallerup - 17/12-2014 09:32 17/12-2014 09:32

jeg var ikke hel tilfreds med mine samlinger af aluvinklerne, så der blev lige spartlet op med acryl fuge masse,
det binder faktisk også ret godt på alu, i hvertfald godt til at at fylde lidt dårlige tilpasninger,
når der er slebet og malet bør det blive flot.

Så skulle jeg omkoble lidt LED paneler til lavere forsyningsspænding,
det gøres faktisk ret let ved at slibe en bane over mellem 2 LED, kradse frit og lodde smd modstande på,
lyder let nok, men pyha når der er flere hundrede led pr skinne, og ret mange skinner, endte jeg med at blive træt af det..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #227
Bruger ThomasBallerup - 18/12-2014 20:24 18/12-2014 20:24
Takket være besøg af søren i går, samt donation af super lækker tagrende net i de helt perfekte mål, tak igen, lykkedes det mig at fikse mine overløb, så det nu er slut med fisk i sumpen
.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #228
Bruger søren svensson - 18/12-2014 22:02 18/12-2014 22:02
Velbekommen Thomas
Kan se det skulle have været lidt længere
Men det kan altid fixes
Så nu er det slut med fisk i sumpen
Og mange tak for kigget det var et pænt akvarium du er ved at få bikset sammen :D
Det glæder mig meget Når nogen går så meget op i en hobby

Søren

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #230
Bruger ThomasBallerup - 18/12-2014 23:46 18/12-2014 23:46
ja tak, alting kan jo laves på et utal at måder,
der er vel kun forkert, hvis det ikke virker ;-)
og det jeg havde var jo bare ikke i orden, når der kan komme fisk i sumpen,
ved at dele det net i 4 dele, og skære op på langs, kunne jeg sætte dem sammen i toppen med kabelbindere,
så passede diameteren med mine overløb, i bunden pressede jeg bare de to halvdele sammen,
og endnu en kabel binder til at holde dem lukket, så skulle intet laves om, og jeg slap for at skaffe flere pvc fittings, og yderligere vente tider ( jeg er ikke så god til at vente på noget som helst )

bagefter fiskede jeg de sidste 2 rejer op, og så gider jeg i øvrigt heller ikke have rcs i dette akvarie
og det bør mine skalere nok sørge for, hvis de ellers får øje på de sidste par stk.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #231
Bruger ThomasBallerup - 19/12-2014 12:16 19/12-2014 12:16
Vente tiden går med at færdig udvikle min lille Akvarie Controller
Den styre : lys med sunriser, vand niveau målinger, alarmer, pumpe slå fra hvis problem,
varme legmer, vand temperatur, gødnings pumpe, co2, samt logning af alle måle data,
den bruger ca 0.2 watt så det er til at leve med. Alt er som vanligt 100% hjemmelavet, både print og software.

Temperatur skærmen

Gødnings skærmen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #232
Bruger Gaston (Inaktiv) - 19/12-2014 19:10 19/12-2014 19:10
Den akvarie controller bliver du nød til at fortælle lidt mere om :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #233
Bruger frimann85 - 19/12-2014 19:54 19/12-2014 19:54
Er du ingeniør, Thomas? :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #234
Bruger ThomasBallerup - 20/12-2014 00:58 20/12-2014 00:58
Gaston, hvad vil du vide ?
Jeg er faktisk i gang med at installere den lige nu, samt at rigge loggeren til, som er en selvstændig SD kort logger, der via lille smart stik, kan tages af, og med op til computeren, mens resten stadig står og arbejder vidre nede i akvariet.
jeg vil gerne have alle målinger med fra starten, så den logger skal lige forbindes og testes inden jeg kan komme vidre.
Det er ærligtalt ikke så kompliceret, det er bare vand temperatur og effekt på varmen jeg ønsker at se nogle kurver over. De sidste nye tal via mit gode gamle EL meter er i øvrigt vildt imponerende,
mit nat forbrug på varmen er 150 watt, og mit dags varme forbrug er kun 100 watt,
forklaringen må være at lyset er på 100 watt og at jeg derfor kan udlede at halvdelen af lys effekten går til at opvarme vandet, ellers kan jeg ikke se nogen god forklaring.

Frimann, gør det noget :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #235
Bruger Gaston (Inaktiv) - 20/12-2014 21:59 20/12-2014 21:59
Det lyder som noget seriøst noget. Meget spændende :) Jeg har set andre der har lavet lignende med Arduino, hvilket også virker til at være fornuftigt.

Det er jo altid spændende at se hvad folk finder på. Specielt når det gælder elektronik, nu når man selv er elektronikfagtekniker :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #236
Bruger ThomasBallerup - 21/12-2014 00:45 21/12-2014 00:45
Indlægget er rettet 21/12-2014 01:15 21/12-2014 01:15 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

lige et lille billede af et par vand niveau sensore
samt min nye gødningspumpe, min gamle peristaltiske gødningspumpe var egentligt god nok,
men stor og klodset, samt den skal jo holdes i service pga rullens tryk på silicone slangen,
det gider jeg ikke, så derfor denne nye vedligeholdsfrie pumpe.
Lidt om styringen som du ønskede:
Det er IKKE en arduino, ikke fordi der er noget galt med at bruge arduino, men nu foretrækker jeg "rigtig" AVR C kode
og fuld kontrol til alting, Der skal ikke bruges den store regne kraft eller program størrelse, så en Mega88 bør være nok,
men pga tekster og menuer hvor man kan sætte sager op, skal det nok vise sig at jeg skal skifte til Mega168, men det er også let nok.

Indgange :
vand på gulv sensor
akvarie vand niveau for højt
sump vand niveau for højt
sump temperatur sensor (analog)
50 Hz til uret
4 tryk knapper

Udgange:
Display
Serial til logger
Lyd alarm
Sump vand pumpe (230V)
Sump varme (230V)
Gødnings pumpe (230V)
Rent vand solonoid (12V)
CO2 solonoid (12V)
Lys PWM (24V 6A)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #237
Bruger Gaston (Inaktiv) - 21/12-2014 11:31 21/12-2014 11:31
Det ser da super lækkert ud :) Glæder mig til at se mere når du får det hele sat op :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #238
Bruger ThomasBallerup - 26/12-2014 15:11 26/12-2014 15:11

Sådan virker akvarie styringen lige nu
Softwaren er helt færdig, og har været testet nogle dage.
Død fed sunriser med et par smarte extra funktioner, jeg kan let tvinge den i dag mode, hvis det er nat, eller omvendt, samt justere max og min lysstyrken, det virker ret fedt med den time om at tænde eller slukke.
Gødning og co2 køre også via denne enhed, klart nok da disse ting skal være i forbindelse med lyset.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #239
Bruger ThomasBallerup - 26/12-2014 15:15 26/12-2014 15:15
Angående lys reguleringen.
Jeg køre 8 bit pwm opløsning, 4kHz opdatering, dette giver lavt fet switch tab, samt ingen synlig blink, 255 niveau positioner er rigelig, fordelt på en time, gir det et step pr 14 sek.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #240
Bruger ThomasBallerup - 26/12-2014 15:21 26/12-2014 15:21

Jeg beklager, det er svært at tage billede af noget sort med modlys.
De 4 Armature er slebet og malet første gang,
Smart ide at lige dem til tørre oven på de lune led stænger, i aften maler jeg dem igen, og i morgen skal der led i.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #241
Bruger ThomasBallerup - 28/12-2014 17:41 28/12-2014 17:41

SÅDAN, de 2 første armature er nu klar til ledningen,
der er lidt arbejde i at om lodde dem til 12V, jeg har besluttet at køre alt lys i 12V
da lageret af 12V forsyninger der er kraftige nok, er væsentligt størrer end 24V forsyninger :-)
Jeg måtte så leve med at mine ledninger skulle være dobbelt så tykke for at bære den dobbelte strøm.

Som altid er der en del bøvl og forsinkelser, feks var der en del defekte blå LED i de bånd,
hvilket gjorde at jeg skulle ud på endnu en tur efter reserve dele,
Alle defekte LED er nu udskiftede,
hvert akvarie panel:
Hvide 5000 K 12V 1.88A 22.5 watt
Blå 12V 700mA 8.4 Watt
total pr panel 31 watt
(jeg har jo 4 paneler i alt, så mon ikke der kan komme nok lys på til foto opgaver)
Jeg skal ikke køre med 100% lys til dagligt, nok nærmere under 50%
Når det hele er færdigt bliver det:
100% 12V og 10A = 120 Watt
50% 12V og 5A = 60 Watt

Min hjemmebyggede sunriser, bliver også med moonriser funktion, samt hvid/blå balance styring
så kan jeg få lige netop det lys der passer mig, hele døgnet rundt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #242
Bruger Ras.killing (Inaktiv) - 29/12-2014 08:43 29/12-2014 08:43
Der kommer da blus på det akvarie der :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #243
Bruger ThomasBallerup - 29/12-2014 16:14 29/12-2014 16:14
Indlægget er rettet 29/12-2014 16:16 29/12-2014 16:16 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

ja det gør der,
den gode gamle watt lys pr liter vand
120 watt / 900 L = 0,133
hvilket faktisk er ret lidt..
i mit "gamle" 540 liters, var der 2 stk 80 watt rør
160 watt / 540 L = 0,296 se DET var vildt !!
og det gav jo også en del alge problemer, pga alt for meget lys.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #244
Bruger ipsen - 29/12-2014 16:45 29/12-2014 16:45
der kommer ikke alge problemer pga o,296 watt pr liter!

plantefolk bruger MEGET mere lys end det.
jeg har selv 780 watt i mit 1000 liters akv (20stk 39 watt T5 rør)

og der er mange aqua scaping folk der er over 1 watt/liter.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #245
Bruger ThomasBallerup - 29/12-2014 17:43 29/12-2014 17:43
>der kommer ikke alge problemer pga o,296 watt pr liter!

Det gør der hos mig, det er endda ret tydeligt at lys styrken er skylden,
for jo længere væk man kommer fra lyskilden, jo mindre alger er der,
men som vi jo godt ved, er dette ret ny startet, og tiden vil nok afhjælpe meget af dette,
jeg køre med nedsat styrke for tiden, og skruer så langsom op igen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #246
Bruger Foslund - 29/12-2014 18:08 29/12-2014 18:08
Ipsen har fuldstændig ret.
Under 0,3 watt/liter er lavt.

Jeg har selv 0,43watt/liter med T5 på mit 720L planteakvarie og det er lige i underkanten.

Men når man sammenligner lysstofrør/Led, så kan man ikke regne med den gamle watt/liter, da Led lyset bliver skudt ud i en retning i forhold til lysstofrør 360 grader (ingen reflektore på Led, dog er der på Akvastabils Led lamper).
Der er flere gode artikler omkring dette på:
Akvarieplanter.dk
Akvariegødning.dk
Tropica.dk

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #247
Bruger ThomasBallerup - 29/12-2014 18:29 29/12-2014 18:29
hvor mange watt lys trækker, siger ikke så meget alene,
det beskriver faktisk kun hvad de koster at have det tændt..
Mål hvad det levere af lys, eller hvor ondt det gør i øjne at kikke på det :-)
jeg får både kvalme og ondt i øjne og hoved af at kikke direkte på mit,
sorry har ikke en lys måler, men det er sidste nye generation af høj effektive LED jeg bruger denne gang, og det er markant så meget mere lys de levere pr watt end alt muligt andet LED jeg har.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #248
Bruger tjalfe32 - 29/12-2014 19:13 29/12-2014 19:13
Hvad er det for noget led du har??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #249
Bruger ThomasBallerup - 30/12-2014 21:30 30/12-2014 21:30
nu er ALLE 4 lys armature færdige, sikke en kamp,
samt akvarie styrings boksen kan nu sende emails,
til de tekniske : her er gratis PC program vi har udviklet til dette,
der klare at sende emails fra serial tekster fra små hjemmebyggede microcontroller dimser.
Eksternt link http://webx.dk/COMMAIL/index.htm

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #250
Bruger Gaston (Inaktiv) - 30/12-2014 22:12 30/12-2014 22:12
Det er sku sejt nok :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #251
Bruger ThomasBallerup - 31/12-2014 15:04 31/12-2014 15:04

Så blev alle 4 armature installeret, jeg er meget tilfreds med designet, samt det lyser virkeligt flot

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #252
Bruger ThomasBallerup - 31/12-2014 15:07 31/12-2014 15:07

Her er der kun 50% power på lyset

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #253
Bruger Andersen01 - 31/12-2014 16:19 31/12-2014 16:19
ville gerne se det med 100% så.. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #254
Bruger ThomasBallerup - 31/12-2014 16:54 31/12-2014 16:54
Så kik forbi, husk solbriller.
Ps : er helt vild glad idag, mine neon fisk ser markant flottere ud i lys med et lille tvist af blå tilsat.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #255
Bruger ThomasBallerup - 02/01-2015 18:04 02/01-2015 18:04
Styreboks,

kasse design

Kasse dele, 4mm MDF aktigt træ materiale, Det er godt og let at laser skære i

kassen er limet med hvid trælim, om et par timer kan jeg samle den første.
Jeg skal jo bruge et par stykker, Så det er smart og let at lave sagerne selv.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #256
Bruger ThomasBallerup - 03/01-2015 01:33 03/01-2015 01:33
Indlægget er rettet 03/01-2015 01:34 03/01-2015 01:34 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

lodde og lime, holder godt, og isolere godt, giver ret god sikkerhed for funktion i lang tid
i omgivelser med lidt fugt mv.
Dette er jo bare en prototype, så det gør ikke så meget det liger en sådan, inden i :-)

lidt hurtigt installering under akvariet..
men klokken er mange den skulle bare tilsluttes med det samme,
men WOW hvor er det super fedt med natte belysning i rigtigt svag blå,
det er ret sjovt at jeg kan indstille begge udgange helt seperat, start og stop tider,
samt min og max styrke, så jeg kan blande lige netop den type lys jeg har lyst til, hele døgnet rundt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #257
Bruger Gaston (Inaktiv) - 03/01-2015 12:39 03/01-2015 12:39
Det er nu en meget sød kasse, den der :)

Hvordan er varmeudviklingen på dit lys?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #258
Bruger ThomasBallerup - 03/01-2015 13:18 03/01-2015 13:18
Så fik jeg også lige nået at sætte gødningspumpen og en flaske gødning på, samt suget af, smart med min test funktion, som starter pumpen i indstillet tid,
Ja lyset bliver varmt, men det er kun lige at mærke med hånden, det skyldes jo nok den meget store sorte køle flade,
Samt at jeg kun bruger 50%

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #259
Bruger Gaston (Inaktiv) - 03/01-2015 14:04 03/01-2015 14:04
Okay. Håndlunt burde heller ikke udgøre noget problem :)
Så må du jo hellere få lavet en lille video af det hele, når det hele bare kører engang ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #260
Bruger ThomasBallerup - 03/01-2015 22:42 03/01-2015 22:42
Indlægget er rettet 03/01-2015 22:46 03/01-2015 22:46 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej igen Gaston, hermed en lille video :-)
På 3 min, den viser lidt af dette projekt.
Eksternt link https://vimeo.com/115855475

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #261
Bruger Dujo - 04/01-2015 15:13 04/01-2015 15:13
Det er samte godt lavet :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #262
Bruger Gaston (Inaktiv) - 04/01-2015 16:31 04/01-2015 16:31
Det er nu flot, syntes jeg :) Super fedt lavet.

Er det en lab. strømforsyning, som du har på, til lys?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #263
Bruger ThomasBallerup - 04/01-2015 18:27 04/01-2015 18:27
Ja tak :-)
jo det er en lab supply, 60V og 12A hvis det skulle være, det er helt klart en af de store.
men den bliver skiftet ud en af de næste dage, jeg gider ikke høre på blæseren i den,
og jeg har jo andet grej, nu da jeg har bestemt mig for kun at køre 12V.

Min styringsboks optager alt den laver på SD kort, så om et par dage regner jeg med at kunne lave den første kurve, har justeret ganske lidt på temperaturen samt lavet et par auto vand skift,
så måske man kan se en lille svag bule på kurven, når lidt extra tilført koldt vand skal varmes op,
selv om at det tilføres meget langsomt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #264
Bruger ThomasBallerup - 04/01-2015 21:43 04/01-2015 21:43

sådan ser første log fil ud :-)
jeg kan se set temperaturen, aktuel temperatur, samt antal % varmelegmet køre med.

Samme log fil, her har jeg zoomet ind på temperaturen,
man kan se hvordan jeg har leget lidt med temperatur indstillingen,
det er også afsløret hvor meget forkert mine mekaniske termostater var sat :-)
Den mekaniske indstilling direkte på mine varmelegmer har jeg så skruet 4 hak op,
således at de ikke selv kommer til at slå fra, med mindre der er en fejl et sted,
Det er jo meningen at det er min elektroniske regulering, der skal gøre det hele.

Hver linje i log filen er 100 sek, som også er periode tiden for mit varmelegme % loop,
da det er meget praktisk at 100 sek = 100 % power, let at lave :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #265
Bruger Aqua-MI (Inaktiv) - 02/02-2015 20:49 02/02-2015 20:49
Indlægget er rettet 03/02-2015 07:48 03/02-2015 07:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Unikt projekt. Har aldrig set eller hørt magen.
Du er den "sygeste" tekniknørd :-)
Det kan være svært at føle helt med i at det er det rene professor Baltaza eller virksomt og sikkert som et atomanlæg. Men det er nok det sidste. Jeg har blot ikke nok forstand til at følge med, og slet ikke når du laver alt styring/el-halløjet....
Det er ikke et projekt for gennemsnitsakvaristen. Der er mange steder at det kan gå galt.
Men det er fedt at der er nogen, som dig Thomas, som kan og tør tage den helt derud hvor andre må give op.
Ser frem til at se det en dag - ligesom du er velkommen til at besigtige mit projekt.
(Synd at du ikke er til cichlideakvarier - men det ender du nok med.)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #266
Bruger ThomasBallerup - 09/02-2015 11:59 09/02-2015 11:59
takker for de fine roser :-)
Ja jeg viser det gerne frem, samt har selv stor glæde af at besøge andre teknik nørder,
jeg er ikke hverken unik eller speciel, der er MANGE der ude, der har sager der er langt federe, langt større
og med langt mere teknik haløj.
hvorfor tror du ikke jeg er til cichlider ?
kik på min profil, under akvarie nummer 6
det er en malawi balje, faktisk en rigtigt flot en, den er også med sump,
men ikke noget specielt rent teknisk, der er også hjemmelavet slimline led på, kun 12mm højt , rigtigt fedt design.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #267
Bruger ThomasBallerup - 09/02-2015 12:05 09/02-2015 12:05

et nyt billede : Feb 2015
jeg har bygget lidt om, flere rødder, flere planter.
Er stadig ikke helt glad for planterne, der mangler lige som noget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #268
Superbruger Nullepigen (Inaktiv) - 09/02-2015 12:08 09/02-2015 12:08
Hvor er det bare flot Thomas! !

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #269
Superbruger Nullepigen (Inaktiv) - 09/02-2015 12:08 09/02-2015 12:08
Hvor er det bare flot Thomas! !

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #270
Bruger ThomasBallerup - 09/02-2015 12:24 09/02-2015 12:24
ih tak, planen er at få dækket hele den sorte bagside af planter,
samt de 2 side ruder, lige nu gror jeg mine egne planter, ved at klippe ned og plante ud,
det er en langsom process, men ret sjovt og så er det billigste metode, fedt når man er nærrig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #271
Bruger Zookeeper (Inaktiv) - 09/02-2015 13:29 09/02-2015 13:29
Havde lige skrevet et halv-langt indlæg og så blev jeg logget ud da jeg trykkede send... ;( ;( ;(

Nå, men Thomas - det akvarie du har bygget der er bare vold hamrende flot!!!!! :) :) :o
Har først læst tråden idag, og er vildt imponeret!!

Du har ret i at der mangler nogle planter - der er lidt for mange "bare" områder, og flere af dine fisk ville nok sætte stort pris på, hvis beplantningen blev lidt mere tæt :)
Så ville en del af problemet kunne løses med nogle planter der er mere "tætte" i det - jeg har selv en stor kærlighed for cabombaerne, som er nemme at holde, og kræver ikke det store.
Dine Perleguramier vil blive ekstra glade, hvis der kom lidt flere flydeplanter - mine er rigtig glade for deres Muslingeblomster ;)

Og til sidst: så mangler der (altså efter min mening) nogle små lave bundplanter, især "foran" i akvariet.
Jeg har fået rigtig meget hjælp her Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk , og det forum er fantastisk, når man søger lidt hjælp og inspiration til planter :)

Er stadig vildt imponeret over det du har fået lavet....... (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #272
Bruger ThomasBallerup - 09/02-2015 13:56 09/02-2015 13:56
Indlægget er rettet 09/02-2015 14:00 09/02-2015 14:00 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

TAK mange gange for specifikke råd og input, det er noget jeg kan bruge !
som jeg mange gange har opfordret til, kom endeligt med gode ideer.

Jeg har prøvet med forgrunds planter, endda hele 3 typer,
MEN pga de fisk jeg har duer det bare ikke, de 3 typer holdt, 1, 2, 3 dage, alt efter typen,
enten så æder de det hele, eller bare hiver det op for sjov.

Jeg ved godt at flere laver tricket med at plante mange af de helt små planter i akvariet uden fisk
hvorved de kan få lov til at vokse gode solide rodnet inden der kommer fisk i
denne option kan jeg ikke gøre.

Skalare, Gurami, Torpedo Barbe, Flying Fox, Panser Maller
er bare glade for at æde eller hærge nogle typer planter,
mens andre lader de være.

>Havde lige skrevet et halv-langt indlæg og så blev jeg logget ud da jeg trykkede send

DRØN belastene.. det sker også hele tiden for mig, har klaget over disse log ud, men det bliver ikke fikset, da det gøres med vilje.
Tricket er at vælge alt teksten, og tryk kopier, inden man trykker send. gik det galt, har man stadig teksten ved næste sæt ind.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #273
Bruger jansen (Inaktiv) - 09/02-2015 14:19 09/02-2015 14:19
Hvis du gerne vil have en grøn baggrund, kunne du jo lave en mos baggrund på net. jeg har en i mit lille 60L og den giver et flot naturligt udseende.
Du kunne jo også binde noget på dine rødder og de sten du har i baggrunden.
Men ellers et rigtigt flot akvarie du her der

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #274
Bruger ThomasBallerup - 09/02-2015 14:27 09/02-2015 14:27
Indlægget er rettet 09/02-2015 14:29 09/02-2015 14:29 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jeg har masser af mos på flere rødder, men dette flår skalare og nogle gurami typer af og smider løst på bunden,
perle gurami gør det slet ikke, mens måneskins typen er den værste til dette..
dog er det også måneskins typen der hele tiden drøner rundt og spiser tråd algerne,
så den vej rundt trækker de op :-)

I min malawi balje har jeg helt ufatteligt godt held med hammerslået
men jeg har indført en regl, ingen planter eller sten af samme type i de 2 akvarier, de skal ikke ligne hinanden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #275
Bruger westermann - 09/02-2015 15:51 09/02-2015 15:51
Hej Thomas - køb denne her: Microsorum minor

De kan fås hos Bonnie i Værløse (skal bestilles hjem) og du kan de dem i hans udstillingsakvarier.
De er allerede fastgjort til en "væg" og fordelen er, at det IKKE er mos, men almindelige planter som sidder særdeles godt fast.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #276
Bruger ThomasBallerup - 09/02-2015 15:57 09/02-2015 15:57
wow ser jo rigtigt godt ud, kunne jeg mon få sådan noget til at gro fast på bunden ?
sådan lidt hist og pist ville være tæt på det jeg drømmer om.
Er der store og stærke rødder på det ?
eller meget store bly lodder ? så mine torpedo-tosser ikke hiver dem op ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #277
Bruger westermann - 09/02-2015 16:34 09/02-2015 16:34
De er fastgjort på et net, så jeg antager at Torpedoerne får MEGET svært ved at få dem løs.
Måtterne burde kunne placeres i bunden med lidt grus ned imellem planterne - og voila, du har et fint bunddække.
Lige præcis disse måtter er nok primært fremstillet til at placere på bagglasset, men jeg tror ikke at der er noget til hinder for at placere dem på bunden.
.....men tag op og se på dem hos Brian - de ser ret godt ud.
PS de er ikke helt billige - 250,- pr måtte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #278
Bruger Zookeeper (Inaktiv) - 09/02-2015 18:08 09/02-2015 18:08
Nogle gange, så er mine fisk heller ikke så populære, når de igen-igen river planterne op, eller æder dem!!
Kan de ikke så skiltet med NIX PILLE..... :D :D :D :D

Og fotograferes vil de heller ikke - de VIL bare ikke stå stille!! :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #279
Bruger ThomasBallerup - 09/02-2015 21:00 09/02-2015 21:00
Martin, tror du ikke prisen og størrelsen passer til et nano akvarie?
250 kr for en dm2
Hvor mange m2 skal jeg bruge ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #280
Bruger westermann - 09/02-2015 22:17 09/02-2015 22:17
Jeg mener at de er omkring 20 cm på hver led, så de er relativt store, men hvis det er din baggrund du vil benytte dem på, bliver det nok lidt af en udskrivning.
På den anden side er meget af din baggrund allerede dækket af sten, rødder og planter, så det kan godt være, at det ikke bliver så slemt endda.
Hvor meget må du hellere selv beregne ;) - og hvis du køber nogle stykker, kan du sikkert få noget rabat hos Brian

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #281
Bruger Andersen01 - 09/02-2015 22:54 09/02-2015 22:54
Brian kan skaffe alt i værløse. også ham jeg køber hos :)

Det eneste han ikke har kunne skaffe var en europæisk mallle hvorfor ved jeg ikke men han snakkede om en eller anden liste som han faktisk også var lidt forvirret over selv..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #282
Bruger ThomasBallerup - 03/06-2015 22:47 03/06-2015 22:47

lidt opdatering, projektet køre stadig helt perfekt, jeg har skiftet lidt planter
og lidt dekorationer, feks er hele lave sten opsætningen i højre siden byttet om til endnu en kæmpe rod, efter noget ef en chock oplevelse hvor de væltede ned en dag hvor jeg skulle lave noget service på blade i det ene overløb, jeg fik grebet alle sten, men blev så sur over at sådan noget kunne ske
at de blev hevet op med det samme. Det kan man dog ikke se så godt på dette billede.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #283
Bruger ThomasBallerup - 03/06-2015 22:51 03/06-2015 22:51

computer styringen er som beskrevet også hjemmelavet, Der er også data opsamling på,
så jeg kan se på kurver hvordan systemet køre, her vises set temperaturen dvs den ønskede.
og den aktuelle temperatur, samt afsat varme effekt i %
man ser faktisk at sommeren er på vej, for afsat effekt er langsomt på vej ned,
det er jo klart da temperaturen i stuen stiger, så skal der jo bruges mindre effekt på at holde vandet varmt.
Loggeren gemmer disse tal hver time, så man kan endda se dags rytmen hvis man zoomer mere ind.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #284
Bruger ThomasBallerup - 03/06-2015 23:01 03/06-2015 23:01

Her er der zoomet ind på 48 timer
så man kan se en hel dag med lyset tændt i midten,
dvs lyset afgiver noget extra varme, dette opvarmer vandet, og der forbruges så tilsvarende mindre
effekt på varmelegmet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #285
Bruger Emil DF (Inaktiv) - 04/06-2015 23:36 04/06-2015 23:36
Hej Thomas,

Går dine Denisonii meget ved frontruden eller svømmer de også ind mod bagvæggen? Mine går meget frem og tilbage ved frontruden og bliver først rigtig aktive rundt i akvariet, når der fodres.

Ps fedt fedt setup :-)

Vh Emil

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #286
Bruger ThomasBallerup - 05/06-2015 00:06 05/06-2015 00:06
Indlægget er rettet 05/06-2015 00:08 05/06-2015 00:08 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

ja de torpedoer er nogle rigtige skønne fisk, mine er meget aktive over det hele, snuser lidt rundt hist og pist, de kan også finde på ar grave rundt i gruset efter føde, samt stime sammen frem og tilbage både langsomt og ultra hurtigt,
jeg har også en stak flying fox i meget store, og disse stimer også sammen med torpedoerne til tider,
de bliver accepteret af gruppen.
mine er også glade for den store lang side oppe ved forruden, fedt for så kan jeg rigtigt sidde og kikke med,
de følger mig til fodder hullet, og ved godt hvordan fodder beholderen ser ud, hvis jeg lige viser den frem inden jeg går der hen
går de helt amok i mad glæde

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #287
Bruger ThomasBallerup - 05/07-2015 22:39 05/07-2015 22:39

dagens billede :-)
så har jeg igen været ude og brænde weekendens lommepenge af på flere planter

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #288
Bruger Kristian Paaske - 05/07-2015 23:06 05/07-2015 23:06
Det ser super flot ud... kan du få unger med nogen af fiskene i dette akvarie?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #289
Bruger ThomasBallerup - 06/07-2015 10:14 06/07-2015 10:14
Indlægget er rettet 06/07-2015 10:18 06/07-2015 10:18 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

takker..
når du skriver nogen af fiskene ? hvilke mener du så ?
for der er jo en del af dem, man ikke bare lige yngler på i fangeskab aligevel.

Men det næsten et problem så aktive mine skalare er med at ligge æg :-)
for jeg har ikke flere yngle akvarier at flytte alle de blade med æg over i.
jeg har lige nu 700 skalare unger gående i 3 akvarier på første salen..
og de har lagt æg igen her i nat !! eller i aftes efter jeg gik i seng, jeg vidste det ville ske, sådan ca nu,
for jeg nyder at sidde og se på deres adfærd og lære hvad de har gang i lang tid før det sker :-)

Torpedoerne kan man så hvidt jeg ved slet ikke få til at yngle i akvarier.
Dansk opdræt findes ikke, vel ?

Guramierne påstår enkelte er lette, men jeg har en kende for meget flow, specielt i overfladen, og for få overflade planter,
samt rigeligt af de fisk, så heldigvis yngler de ikke her.

Neon fisk kan man godt yngle på i akvarier, men det kræver en del specielle sager,
men de er både billige og meget lette at skaffe ville jeg ikke gøre noget ved det.

ingen af mine maller er store nok til at lave æg, der er dog gemt malle huler omme bagved så disse ikke kan ses
jeg vil helst ikke kunne se på keramik rør eller mursten eller andre unaturlige sager :-)

jeg har også en stak pansermaller, men regner slet ikke med yngel på disse.

jeg forestiller mit at jeg langt ude i fremtiden vil forsøge mig med gurami yngel,
fordi der er en masse viden og underholdning forbundet med det, det bliver sikkert i akvarie specielt indrettet til dette.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #290
Bruger Kristian Paaske - 06/07-2015 11:05 06/07-2015 11:05
Det var Scarlare og Guramier jeg primært tænkte på. Jeg har set din tråd med Scarlare opdræt og tænker, at det vil jeg også prøve til vinter. Men som så mange andre så drømmer jeg om, at mit selskabsakvarie på mirakuløsvis ændre sig til et maritimt horehus, hvor det ene sæt at cichlider efter det andet føre deres afkom rundt i akvariet. Jeg får æg af de fleste af mine fisk, men der kommer desværre ikke meget ud af det. Ueg havde håbet at du måske havde fundet svaret på hvordan ens selskabsakvarie bliver til et effektivt cichlide-yngle-akvarie??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #291
Bruger ThomasBallerup - 06/07-2015 11:50 06/07-2015 11:50
ha ha NEJ det har jeg ikke løsningen på
udover at holde de fisk isoleret du vil yngle på
så deres naturlige yngle pleje kan opleves
feks vil skalare der holdes med deres yngel, helt alene,
jo passe og pleje og vogte dem. Hvis jeg lader æg klægge i mit akvarie bliver de til fodder,
ikke fordi der er noget galt i dette, i naturen er det netop grunden til at nogle arter laver 100 vis ja endda 1000 vis af æg eller unger
pga at de fleste bliver spist.
Da jeg ikke lige nu har mulighed for at holde mit skalare par for sig selv,
lader jeg dem passe æg hver 2. eller 3. gang, så de bliver i øvelsen,
jeg kan se hvor de hygger sig med at vogte dem og spiser alle de hvide,
men det gør mig lidt ondt at se neon fisk smæske sig i det ny klækkede.
Jeg kunne jo få en stor pose myggelarver til 20 kr
og måske nok få 20 kr pr unge når den er stor og flot.
så det er en ret dum business stategi at lade dem spises

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #292
Bruger ThomasBallerup - 25/09-2015 11:48 25/09-2015 11:48

Lidt opgradering til dette system,
en lille ny dims :-) UV-C bakterie dræber.
fra wedeco aquada uv maxima4
jeg var lidt mere end normalt heldig at score sådan en her, med sprit nyt rør til.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #293
Bruger olesev - 25/09-2015 11:53 25/09-2015 11:53
Hvorfor vil du køre med UV filter?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #294
Bruger ThomasBallerup - 25/09-2015 12:27 25/09-2015 12:27
Bakterier, virus, alger, det er godt for alt muligt.
og hvis det ikke virker på det, så kan det altid bruges som flot varmelegme i det mindste :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #295
Bruger ThomasBallerup - 26/09-2015 00:38 26/09-2015 00:38

Det her "Maxima" system indeholder en UV-C detector der udlæser UV styrken live,
det erfaktisk rimeligt smart, men det virkede jo bare ikke, æv bæv, så nu har jeg sørme hygget mig hele aftenen med at sætte en ny
microcontroller i printet og skrive mit eget program, og så virke det endeligt som det skal, hvor er det bare klassisk,
jeg måtte også skifte hele strømforsyningen til røret ud, da den var gået helt kaput i nedsmeltning,
men det er nok mit held, for så har røret slet ikke kørt, og hele dimsen havde ingen værdi for den forrige ejer :-)
En ny koster 11 k ved forhandleren, så jeg gad godt bruge 2 aftener på at få den til at virke.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #296
Bruger ThomasBallerup - 10/10-2015 18:57 10/10-2015 18:57
Så fik jeg endeligt monteret min nye UV dims :-)

Der var lige lidt sjov med højden, indgangs røret skulle lige gå frit af sumpen.

På udgangs siden var der også lidt at kæmpe med, 2 nye vinkler skaffet, MANGE tak til min lokale sponsor :-)
og igen skulle der fin tilpasses så alt kunne passe, se evt silicone overgangen, tager vibrationer, samt makanisk moment aflastning, når sagerne gir sig lidt med alderen, jeg kunne ikke lide at lime det hele fast sammen,
her kan man let afkoble UV enheden for service af rør skift osv.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #302
Bruger Blak - 10/10-2015 19:30 10/10-2015 19:30
Sejt teknikrum ;-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #303
Bruger Blak - 10/10-2015 19:32 10/10-2015 19:32
Griner ikke med vilje vil jeg lige stamme :-D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #304
Bruger ipsen - 11/10-2015 07:29 11/10-2015 07:29
ved du godt at uv og gødning ikke virker sammen?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #305
Superbruger Nullepigen (Inaktiv) - 11/10-2015 13:37 11/10-2015 13:37
Lige et spørgsmål...
Kan scalare som er klækket uden forældres omsorg godt passe ynglet selv når de bliver store og begynder at yngle?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #306
Bruger ThomasBallerup - 11/10-2015 15:56 11/10-2015 15:56
#304 JA det ved alle jo..
flydene gødning tilsættes derfor hver dag, i tilpads mængde til lystiden,
når lyset slukker om aftenen, er gødningen brugt, og UV tænder,
næste morgen starter vand udskiftningen køre i nogle timer, OSV.

Det ved jeg faktisk ikke, ingen af mine skalare har prøvet at passe deres yngel,
for de spiser alt der rør sig det mindste, samt der er også andre sultne fisk, så det ville være helt umuligt at klække æg
og få noget som helst ud af det i mine akvarier, derfor flytter jeg ALTID bladet med ÆG lige så hurtigt som jeg opdager det,
mere om alt dette i korrekt tråd om emnet :
Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1620973

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #307
Bruger ThomasBallerup - 04/11-2015 11:18 04/11-2015 11:18
Nu er dette projekt næsten færdigt, og har kørt i 1 år,
Jeg går stadig en gang i mellem og små piller ved det tekniske, og udvidder og laver lidt mere lækkert ved det.

jeg har et par ting på tegne brædtet mere det bliver opgraderet med,
bla alarm og email modul, der overvåger alle vigtige parametre og sender email hvis noget er uden for mine krav,
det måler også hvis der er vand på gulvet, så det bliver ret fedt at have med.

Jeg har gået og skrevet ned hvad jeg har givet for alle sagerne, samt hvad sager ca koster hvis man skulle købe dem fra nyt,
det er jo ikke nogen hemlighed at rigtigt mange venner og bekendte har leveret en masse brugbare sager helt gratis,
samt en del er lavet selv, så jeg har ikke givet "helt" det beløb der står på denne liste.
Møbel er hjemme bygget for gratis arbejds tid og gratis design tid. på listen står derfor kun alle materialer det består af.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #308
Bruger MikkelFogP - 04/11-2015 20:15 04/11-2015 20:15
Indlægget er rettet 04/11-2015 20:18 04/11-2015 20:18 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Av for søren...

Det har været et super spændende projekt at følge med i. Men jeg er nu glad for at jeg kun har 128L...

Men at jeg så har en to-tre andre hobbyer der også løber op det er jo sagen uvedkommende. :D

Jeg glæder mig til at se det næste projekt... B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #309
Bruger ThomasBallerup - 04/11-2015 20:51 04/11-2015 20:51
>Jeg glæder mig til at se det næste projekt... B)

takker, det ankommer så, i morgen :-)
Aquabase har lige skrevet det er klart.

I dag fik jeg så trukket jord ledninger, godt nok pinligt, men intet af grejet har været jordet før nu
og man kunne jo mærke lidt svagt "brum" med fingerne på diverse metal sager,
Det er også smart med jordledninger på sagerne, for hvis der er overgang et sted, feks utæt varmelegme,
så flipper HFI relæ, og ingen får stød eller sure fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #310
tissekone (Slettet) - 04/11-2015 21:18 04/11-2015 21:18
Må man spørger hvad næste projekt går ud på? :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #311
Bruger ThomasBallerup - 03/12-2015 14:51 03/12-2015 14:51
>Må man spørger hvad næste projekt går ud på?

såmend bare et nyt speciel fremstillet yngle akvarie mere til samlingen,
denne gang 4 delt med 4 top glas, det blev rigtigt flot og fedt.

Da denne tråd bør handle om mit 900 L projekt, skifter vi lige tilbage til emnet :
jeg er kommet vidre med internet og email modulet, dvs akvariet har kunne sende mails til mig i en uge, så det var let at komme vidre til også at sende måle data til en hjemmeside, det er slet ikke færdigt, men man kan se den spæde start her:

Eksternt link http://webx.dk/ak/

ideen er på sigt at måle alle 10 akvarier, så jeg kan holde øje med dem pr remote.
det vigtigste er nok vandstande og fugt sensore på gulvet, disse sender emails med det samme, hvis noget er galt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #312
Bruger ThomasBallerup - 30/12-2016 02:07 30/12-2016 02:07
en lille opdatering,
alle live data målere køre som ønsket, som jeg skrev for over et år siden var dette mit ønske at lave dette som næste udfordring.
Der er også blevet opgraderet med niveau måling på de 2 akvarier med automatisk vand skift
Da dette havde en svaghed om vinteren.
jeg har endeligt fået taget mig sammen og lavet en skitse af hele opstillingen i det største.
jeg tror det meste er med her :

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #313
Bruger MikkelFogP - 30/12-2016 06:48 30/12-2016 06:48
Wow Thomas,
Nu forstår jeg det hele... :)

Det er faktisk ret fedt med sådan et overblik. Jeg kører kun med co2 computer men meget snart er der også lys computer og måske gødnings pumpe... så det bliver jo ret hurtigt mange ting der arbejder sammen.

Jeg kan se du kom sent i seng! Men tiden løber jo også når man hygger sig... :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #314
Bruger Kristian Paaske - 30/12-2016 07:59 30/12-2016 07:59
Wauv! Det ser rigtig fornuftigt ud... Et sådan anlæg kunne jeg godt tænke mig på mit nye akvarie :)
Lige to spørgsmål, hvordan har du lavet overløbet til haven, har du boret hul i muren eller, og hvad har du gjort dig af overvejelser i forhold til at have både uv på fast og så få optimalt udbytte af din gødning?
Nok en gang imponerende styring du har fået lavet. Håber du gi'r en kop kaffe næste gang jeg krydser broen, for det vil jeg nu altså gerne se :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #315
Bruger HenningS - 30/12-2016 12:49 30/12-2016 12:49
Det ser imponerende ud.

Jeg har også bemærket tidligere i tråden at du har fremstillet nogle ret flotte printplader. Kan du fortælle lidt mere om hvordan du gør det? Jeg har lidt svært ved at komme fra en Eagle printtegning til det endelige print. Måske lige i kanten af hvad der hører til her på siden, men så kunne det være et link til et andet forum, hvor man diskuterer den slags

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #316
Bruger ThomasBallerup - 30/12-2016 13:14 30/12-2016 13:14
Indlægget er rettet 30/12-2016 13:53 30/12-2016 13:53 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

ja takker, sad og lavede denne "fine" tegning et par timer i går.

#313 ja gødnings signalet skal man have med variabel tid, min kan fra 0-500 sek
og dette sker så hver morgen, i starten af sol opgangs fasen,
denne fase tager altid en time, lige som sol nedgang.
UV og CO2 er jo samme udgang, bare inverteret.

#314 UV køre når CO2 er slukket, det klare det relæ (der mangler beskrivelse at det er omvendt aktivt) grunden til dette er at CO2 signalet er 12V og UV køre 230V
så der skulle "noget" ind i mellem alligevel, jeg er mest til elektroniske relæ også kaldet solid state, men disse har ikke en omvendt aktiv funktion, æv bæv.
Men Det kan alle mekaniske relæer jo let gøre via bryde funktionen.

>Lige to spørgsmål, hvordan har du lavet overløbet til haven, har du boret hul i muren eller,
JA bare et lille bitte et på 22mm til hver have, det var ikke så svært, jeg har sørget for at mine overløb er med fald, hele vejen, det er vigtigt at det ikke går ned og op, for så kommer der en vandlås, og så virker overløbet slet ikke.
Det ene overløb går faktisk i gennem det halve af stuen bag tv og alting, men røret er sat fast til vægen og malet hvidt, så man ser det faktisk kun hvis man leder efter det.
JA der er både kaffe og kom og kik hvis det skulle være.

#315 Angående Print, så kan jeg anbefale dirtypcbs dot com de er ultra billige, specielt hvis man ikke har travlt og kan leve med den gratis forsendelse, typist 2-8 uger lev tid.
De kan sagtens gøre det hurtigere så koster det et par hundrede mere.
Alle printlayout programmer kan lave gerber filer, lav en ZIP og upload dem via deres hjemmeside.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #317
Bruger ThomasBallerup - 30/12-2016 13:29 30/12-2016 13:29
Indlægget er rettet 30/12-2016 13:33 30/12-2016 13:33 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jeg er ked af at billedet ser meget mere rodet og kaotisk ud,
end det i virkeligheden er når man står og kikker på det.
jeg kunne måske nok binde ledningerne pænere op inden bagfra,
men så kan man ikke bare lige tage pumpen op
eller et varmelegme, som lige er utæt osv, let service er sku vigtigst.

Læg mærke til at 230V sager dvs stik og fordeler dåser IKKE ligger på gulvet,
men enten er bundet op, eller ligger oven på træ lægter,
det er helt bevidst for så kan det aldrig komme til at sejle i vand, den dag et eller andet går galt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #318
Bruger ThomasBallerup - 30/12-2016 13:48 30/12-2016 13:48
på linken vist #311 kan jeg se alle mine akvariers mest vigtige data.
uanset hvor i verden jeg befinder mig.
De 3 vigtigste som er vist på blok diagrammet #312

jeg har placeret akvarie temperatur måling i pumpe rummet hvor det kolde vand kommer ind,
grunden er at så kommer der et svagt dyk i temperatur, når vand skiftet køre,
dette indikere at det virker som ønsket.

vand skifte solonoiden bliver faktisk ret varm, så en temperatur måler på denne afsløre tydeligt
både at den får den normale strøm på de ønskede tidpunkter, samt at alt er normalt, smart og enkelt hvis der skal fejl søges.

når der løber vand ud af overløbet og ud i haven, har jeg sat en temperatur måler på bund siden af dette pvc rør inden i næste køkken skab, sammen med alle mine andre vand sager til huset,
en stigning på denne måler er ikke kraftig, men stor nok til at afsløre at der rent faktisk løber akvarie vand ud i gennem det rigtige rør, i lige netop den ønskede tid, dvs intet er frosset til, alt er ok.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #319
Bruger ThomasBallerup - 30/12-2016 14:21 30/12-2016 14:21
angående det overløb

så ser det sådan ud i forhaven, og ca det samme i baghaven,
røret er isoleret, mit næste projekt går på at blæse varm luft ud gennem disse rør,
når uret starter vand påfyldning, på den måde bør rør holdes frost frie, og jeg kan undgå alarmer
og vand påfyldning stop.

varm og fugtig luft fra sumpen, bør indeholde mere end rigeligt med energi til at opvarme sådan et isoleret rør, det smarte er at så undgår jeg at lave elektrisk opvarmning med ledninger og skidt jeg ikke gider trække og lave nye huller.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #320
Bruger maejo - 30/12-2016 23:47 30/12-2016 23:47
Overløbet - sikret mod mus og rotter? :o

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #321
Bruger ThomasBallerup - 31/12-2016 00:18 31/12-2016 00:18
ja, intet kommer igennem i den anden ende, er røret lukket sådan at de små plast hjul ikke kan komme ind og tilstoppe det, så der er en masse 6 mm huller og fladmast ende.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #322
Bruger ThomasBallerup - 01/01-2017 17:02 01/01-2017 17:02
Indlægget er rettet 01/01-2017 17:04 01/01-2017 17:04 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Lavede lidt forsøg. husets udsugning, laver faktisk et undertryk der suger is koldt luft ind
gennem mine overløbsrør !! dette forklare hvorfor de let kan fryse til, samtidig med at vandet løber meget langsomt specielt i start og slut.
Varm luft skal derfor blæses den anden vej, for at løse dette.

tætning af sumpens huller, coroplast og varmelim, kønt er det ikke men let og effektivt.

montage af blæser, på det bagerste hul, så den ikke er i vejen når man kan rode rundt i sumpen.

blæseren køre så hver morgen, en time før vandskift, og en time efter, kun om vinteren,
testet luft retningen med sterinlys, flammen suges ret tydeligt hver sin vej, alt efter om blæseren er tændt, Jubii, det er tæt nok, og blæseren er kraftig nok.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #323
Bruger ThomasBallerup - 05/01-2017 11:46 05/01-2017 11:46

for pokkers da også, trode jeg havde styr på dette her problem med den nye luftblæser,
men i morges var hele røret frosset til, faktisk rigtigt svært at tø op igen.

blæseren køre jo kun, når jeg trode der var brug for det,
mon ikke jeg har gættet lidt forkert :-(
der løber nok lidt langsomme dråber ud i løbet af dagen og natten,
disse fryser nok til, dvs blæseren skal køre i nogle flere eller mere korrekte tider,
i dag må jeg holde øje med dryppe tiderne.

i nat var temperaturen nede på -7.4

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #324
Bruger ThomasBallerup - 12/03-2017 21:26 12/03-2017 21:26
lidt opdateringer fra vinterens udfordringer/lærdom.

Der er kommet email alarm og lyd alarm på kritisk vand niveau i sumpen,
samt radio modtager og styring på vand påfyldning,

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #325
Bruger ThomasBallerup - 12/03-2017 21:34 12/03-2017 21:34
Indlægget er rettet 12/03-2017 21:35 12/03-2017 21:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

her er radiomodtageren under vasken, det er her hvor vandet bliver tændt til automatisk skift,
hvis denne modtager får koden : højt vand i sump, så stopper den med at fylde mere i,
og den laver så også en lyd alarm, da begge akvarier der bliver fyldt fra dette sted, har samme type fejl kode og samme type sensor, bør det nu ende ret udramatisk, hvis der er frost i overløbet.
PS: jeg er ikke specielt stolt af EL installationsarbejdet, ledningen var for kort, og min tålmodighed lige så,
skide være med det ser lidt kikset ud, bare det virker.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #326
Bruger ThomasBallerup - 12/03-2017 21:45 12/03-2017 21:45

efter mange dage med frost, hvor der så bare ikke blev skiftet vand, gik tankerne på løsninger..
da overløbet fra det store akvarie, går i gennem et skab med en faldstamme, som sjovt nok har et stort PVC skrue låg til service, fik jeg den gode ide, at droppe af hælde vand ud i haven hvor der kan være frost problemer, og bare ned i kloakken, der altid er frost fri,
på billedet kan man se det gamle rør, der er savet over og bare hænger og dingler.

når man har med kloak sager at gøre, høre der ALTID en vandlås til, ellers kommer der klam lugt.
Derfor denne simple ændring på overløbet, inden i akvarie møbel,
jeg ville have check på om der kunne løbe noget ukendt brunt den forkerte vej,
så derfor er bunden af vandlåsen gennemsigtig, den er heldigvis kun fyldt med akvarievand,
så det skyldes nok den korrekte udformede vinkel inden i pvc tilslutningen på kloakken.

Annoncører
Annoncører