Fornærmet/skuffet apistogramma?

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 915

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger sira666 - 23/10-2014 19:41 23/10-2014 19:41
jeg har en hun og en han apistogramma cacatouides... jeg opdagede i tirsdags at han havde små pletter svamp i ansigtet og valgte at jeg straks ville gøre et vandskift og komme en lille smule medicin i da jeg har ham meget kært og vil gøre næsten alt for ikke at miste ham... mens jeg hælder det køllige vand og medicin i begynder han at svømme hen imod vandet og da jeg har hørt at cacatouides er sarte overfor både medicin og temperatursvingninger valgte jeg at tage min hånd ned og langsomt skubbe ham lidt væk så han ikke skulle mærke af det...
da jeg med hånden skubber ham lidt væk tager han sin rygfinne helt op bliver stående indtil jeg er 1 cm fra... han kigger på mig og svømmer straks ned i den anden ende af akvariet...

den første times tid gemte han sig lidt... jeg tænkte at det nok bare var fordi jeg også havde hældt noget rio-nequa i som farver vandet for min cacatouides hun gemte sig også for det mørke vand men så lagde jeg mærke til noget underligt... min hun kom frem og blev tryg længe før hannen selvom hannen er den modigste af de 2...

senere på aftenen var vandet næsten normaltfarvet og hannen var kommet frem... her følte jeg at han opførte sig lidt anderledes... på en eller anden måde så han bare helt forkert ud men svampen var ikke blevet værre og der var ikke andet galt... men jeg valgte at tænke at det måske ville gøre ham glad med noget frostfoder så det fik de så... efter de havde spist gik det op for mig hvad der var ivejen... han virkede sur på mig på en eller anden måde? jeg tænkte at han nok var god igen dagen efter... men nej

når jeg går hen til akvariet plejer han at følge efter mig fra den ene ende til den anden og gerne frem og tilbage en anden gang... efter i tirsdags bliver han hvor han er og kigger bare på mig...

han plejer når jeg står stille foran akvariet at stå helt op ad glasset... efter i tirsdags bakker han et par centimeter tilbare når jeg nærmer mig...

han plejer selvom han har travlt med sin hun at vende al opmærksomhed hen imod mig når jeg nærmer mig akvariet også i 10-20 minuter... og kigge efter mig i op til et minut efter når jeg går væk fra akvariet... efter i tirsdags kigger han højst i 30 sekunder så svømmer han væk igen...

noget af det værste er at han også ligepluseligt får øje på mig mens jeg ligger her i sengen 4-5 meter væk og står og kigger direkte på mig i 2 sekunder og er så ligeglad igen... før tirsdag svømmede han altid hen til ruden hvis han fik øje på mig...

han plejer også at løfte sin rygfinne lidt som når han vil have min cacatouides hun til at følge efter ham... idag, for første gang nogensinde, rejste han sin rygfinne direkte op og han lagde den ikke ned igen før jeg gik... for mig en tydelig trussel?

jeg ved godt at man ikke skal give fisk menneskelige følelser... men skuffelse og fornærmelse er vel egentligt bare en reaktion på når nogen man er tryg ved gør noget som man ikke troede de kunne finde på? eller når nogen gør noget som man syns var over strengen... men vil nogen ikke nok svare mig på hvis han hverken er skuffet eller fornærmet hvad er han så? for han er ikke bange for mig... så havde han gemt sig når jeg kom hen imod ham?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger kalaila (Inaktiv) - 24/10-2014 01:10 24/10-2014 01:10
For at føle, hvad du beskriver, ville din fisk være nødt til have en mening om, hvad der er rigtigt og forkert -- altså en eller anden form for moral. Det har den slet ikke kapacitet til. Muligvis har han følt sig truet af din hånd og har mistet lidt af sin "tamhed"; i så fald går det over igen. Men ændret adfærd kan også være et sygdomstegn, selv om svampen ikke ser ud til at være blevet værre.

Og så er der en god chance for, at det du oplever er "confirmation bias". Du har en idé om, hvad der foregår, og derfor bider du ekstra meget mærke i de ting, der understøtter din idé. Det er et udbredt fænomen og dukker tit og ofte op, når folk tillægger dyr menneskelige følelser og motiver.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 24/10-2014 11:36 24/10-2014 11:36
Jeg tror du skal fortælle dig selv at det er en fisk du har, ikke en lillebror. Dens hukommelse rækker ca. 2 sec tilbage, og at tro den står og kigger efter dig, fordi den savner dig, er at tillægge den mere hjerne end den har.
Hvis den ikke er syg, så begynder den nok at opføre sig "normalt" igen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger sira666 - 24/10-2014 20:19 24/10-2014 20:19
#3 fisk kan huske i mange måneder... og jeg har ikke sagt den savner mig... men mange oplever fisk betragte dem og det er bare det jeg siger den altid plejer at gøre? :) og jeg ved at den stadig var sigselv i øjeblikket før jeg hældte vandet i om tirsdagen så det er ikke fordi den er syg...

#2 det lyder meget rigtigt med det med at have "mistet lidt af sin tamhed" og jeg er glad for at høre at det nok går over igen... men faktisk lagde jeg mærke til at han idag er ved at blive lidt mere sigselv... :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger LadyDay - 25/10-2014 19:01 25/10-2014 19:01
Jeg må melde mig helt enig med kalaila. Fisk har simpelthen ikke de hjerne-moduler det kræver at have følelser som skuffelse eller fornærmelse. Årsagen til at din fisk kommer op til glasset når du nærmer dig akvariet er at den har lært at forbinde et menneske tæt på akvariet med mad. Jeg vil også tro at fisk instinktivt "holder øje med" levende væsener der er større end dem selv i nærheden for at undgå at blive ædt. Fisk i akvarier har dog en tendens til at blive relativt tamme, i den forstand at de lærer at forbinde mennesker med mad og at mennesker ikke udgør en trussel.
Det er normalt at en syg fik ikke er interesseret i mad, og dermed dig, og generelt opfører sig anderledes end sædvanligt. Jeg elsker at kalaila sagde "confirmation bias", det er nemlig et rigtigt interessant og relevant begreb! Man har en tendens til at se ting der "bekræfter" den idé man allerede har sat sig i hovedet og overse ting der strider imod den.

Hans Andersen, du har ret i det meste, men det med at fisk kun har to sekunders hukommelse er en myte (højst sandsynligt opfundet af folk der gerne vil retfærdiggøre at holde fisk i meget små bowler). Hvis de ikke var i stand til at "lagre information" i længere tid end to sekunder ville de ikke kunne lære at et menneske stående tæt på akvariet betyder at der kommer mad. Mit akvarie står sådan i fht. stuens indretning så det stort set kun er ved fodringstid at der er et stående menneske helt tæt på akvariet og mine fisk står troligt helt oppe ved glasset, i samme hjørne og er klar-parat til at spise når derer nogen der går hen til akvariet. Dine gør sikkert det samme.

Annoncører
Annoncører