Hjælp til et spørsmål om baggrundsfilter

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 1109

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Rasmus Bech (Inaktiv) - 16/10-2014 09:37 16/10-2014 09:37
Indlægget er rettet 16/10-2014 09:38 16/10-2014 09:38 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej alle kloge akvarie mennesker :)

Jeg skal lave et baggrundsfilter bag et købt 2-3D baggrund, mit spørgsmål er og der skal være en glas plade i mellem baggrundsfilteret og baggrunden
for at sikre at der ikke løber noget vand ind under baggrund som kan ødelægge baggrundsfilteret

se billedet

MVH Rasmus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Jan Persson (Inaktiv) - 16/10-2014 11:57 16/10-2014 11:57
Forstår ikke helt spørgsmålet?

Ved baggrundsfilter skal der være helt tæt på alle 3 kanter (højre/venstre/bund), der limes med silikone, så vandet kun kan komme igennem hullet.

Eksternt link http://www.unimati.dk/dekoration/

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Rasmus Bech (Inaktiv) - 16/10-2014 12:50 16/10-2014 12:50
Mit spørgsmål er og man godt kan gøre akvarie baggrunden helt tæt med silikone
eller om det var en fordel at lime en glas plade i mellem 3d baggrunden og rummet til baggrundfilteret, for at gøre det mere holdbart

det ene hjørne bliver der sat et stykke blåt filter svamp på 30 ppi som indsugning til baggrundsfiltret
det er derfor der er hul i hjørnerne i de 2 tegninger (#1)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Crahbek (Inaktiv) - 16/10-2014 15:33 16/10-2014 15:33
Stop, stop, stop. Ikke noget blå filtervat som indsugning. Du blander umiddelbart et HMF og baggrundsfilter sammen.

Se på det link Jan gav dig, her giver Ole fra Unimati gode råd omkring baggrundsfilter. Desuden er der skrevet jeg ved ikke hvor meget om baggrundsfilter her på siden - så bare igang med at søge.

Du skal gerne have en rist som indsugning. Gerne en eller flere med en Ø på 50 mm, afhængigt af akvariets størrelse. Mindre slammer hurtigt til. Og så skal baggrunden ellers fuges hele vejen rundt, så den eneste vej vandet kan komme om til baggrunden er gennem risten. Derefter har du først bioelementer som tager det grove slam, så et stykke svamp til at skille bioelementer fra filtervat, som er det næste. Og til sidst afslutter du med endnu et stykke filtersvamp inden du har kammeret med pumpe og slange der fører vandet ud i akvariet igen. Det er vigtigt at kamrene har de rigtige størrelser i forhold til akvariet.

Det kan i sjældne tilfælde være nødvendigt at forstærke baggrunden med en glasplade, men det må du selv vurdere om det kan holde. Jeg har uden problemer en flamingo baggrund i mit 54 liters, og det fungerer fint uden glas, men jeg ville fx ikke stole på det i mit 240 liters.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Rasmus Bech (Inaktiv) - 16/10-2014 22:01 16/10-2014 22:01
Indlægget er rettet 16/10-2014 22:03 16/10-2014 22:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

# 4
Akvariumet er et reje akvarium på 45L
det blå filter svamp er så der ikke ryger nogle rejer med ind i filtret

fik ideen fra dette her billede

jeg synes det så rigtig fedt ud og derfor ville jeg gerne prøve at lave et baggrundsfilter

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Hugo - 16/10-2014 22:15 16/10-2014 22:15
Den blå svamp er ganske udmærket som indsugning, rist/svamp ....... fisk/fisk.
Men at det skulle holde rejeyngel fra at gå i filteret, nej! rejeyngel er så små at de bare kravler igennem, hvis det passer dem.
Ellers ville vandet heller ikke kunne komme igennem svampen.

En glasplade bag baggrunden er ikke nødvendigt, men du skal fastgøre baggrunden til bagruden, på en eller anden måde, i den ende hvor svampen sidder.

Annoncører
Annoncører