vandtilberednings middel el. ej?

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 1418

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger tankpasseren (Inaktiv) - 30/09-2014 09:55 30/09-2014 09:55
Jeg har kun kunnet finde få gl. tråde på dansk om emnet og de udenlandske er ikke så relevante, da de ofte har anden vandkvalitet if. til vores gode drikkevand i DK. Jeg er løbet tør for vandtilberednings middel og tænker på om jeg fremover skal skifte vand uden at bruge kemi. Jeg er med på at der er "ting og sager" i vandhane vandet. Men dels kan vi jo drikke det selv uden problemer, dels skifter jeg "kun" 100 L ud af ca. 600 L (720 L tank)en gang om ugen. Så det er jo ikke store mængder "ting og sager" fra drikkevandet, der udskilles i de resterende ca. 500 L vand. I de gl. tråde kan jeg se, at der var en del som ikke brugte noget kemi ved vandskift og ikke oplevede det som et problem. Men jeg kunne godt tænke mig at høre, hvorvidt folk i dag bruger el. ikke bruger kemi if. m. vandskifte.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger ThomasBallerup - 30/09-2014 10:04 30/09-2014 10:04
spar du trygt dine penge,
vi er mange der aldrig kunne drømme om at hælde alle mulige midler i

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger jery (Inaktiv) - 30/09-2014 10:05 30/09-2014 10:05
Og så er vi nogle, der holder Cryptocoryner i varierende udgaver, og her er AquaSafe en fordel.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Marc T - 30/09-2014 10:27 30/09-2014 10:27
Spar du roligt de basseører.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 30/09-2014 10:35 30/09-2014 10:35
Jeg har aldrig fået bedre resultater af at bruge kemikalier. Ikke engang sneglemiddel fungerer hos mig :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger langebæk - 30/09-2014 16:19 30/09-2014 16:19
nu skifter du jo ikke så meget vand så kan ikke se problemet i ikke at hælde aquasafe i når først biokulturen kører i baljen så burde der ikke være nogen problemer selv ved større vandskift, jeg skifter cirka 1000 liter om ugen jeg bruger et sedimentfilter på 5 us og bagefter et aktivkuld filter så jeg fanger de største og mest skadelige partikler i vandet, vatrullen er helt rød/semi sort efter 3 måneder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Michael87dk - 30/09-2014 21:58 30/09-2014 21:58
Jeg skifter 60L i et 180L en gang om ugen uden kemi og fungere rigtig fint. Bare vand fra den kolde hane.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger maejo - 30/09-2014 22:43 30/09-2014 22:43
jery skrev :
Og så er vi nogle, der holder Cryptocoryner i varierende udgaver, og her er AquaSafe en fordel.

Jery: Hvorfor det? lyder spændende. Kræver cryptocorynerne specielt vand? Troede at AquaSafe o. lign. blev tilsat af hensyn til fiskene, ikke planterne?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger ThomasBallerup - 01/10-2014 00:11 01/10-2014 00:11

nu ved jeg ikke en skid om planter,
men hvor mange meter Cryptocoryner kan du se i denne lille håndvask ?
jeg skifter 144 L vand i døgnet, det køre lige nu hele dagen og hele natten lang,
de er da ikke visnet endnu :-) men det sker nok i morgen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger KimJ - 01/10-2014 00:35 01/10-2014 00:35
Indlægget er rettet 01/10-2014 00:40 01/10-2014 00:40 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvis dit akvarium skal tages som et eksempel på hvordan Cryptocoryner klarer sig uden vandtilberedning, er det da vist et meget godt argument for at bruge Aquasafe. Med mindre de er helt nytilplantede, eller Du fjerner halvdelen hver måned, er det ærlig talt ikke specielt imponerende. Faktisk er det svært at forestille sig, hvordan du undgår at planterne står bedre end tilfældet er.

Du er vel også med på, at der findes andre Cryptocoryner end de Hammerslåede der står i dit eget akvarium? De er ikke alle lige hårdføre.

Når det er sagt, mener Jeg nu også, at man godt kan slippe af sted med at undlade vandtilberedning, også til de fleste Cryptocoryner, hvis man kan leve med at de ikke vokser helt optimalt.

Dette akvarium har f.eks.aldrig set nogen form for vandtilberedning. Planterne kunne sagtens blive flottere og vokse hurtigere, men det største problem var faktisk at der skulle tyndes ret ofte ud, hvilket forstyrrede fiskene.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Roland - 01/10-2014 07:22 01/10-2014 07:22
Nydeligt akvarie Kim :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger olesev - 01/10-2014 10:31 01/10-2014 10:31
Hej.
Jeg tillader mig lige at stille et spørgsmål i tråden.

Hvad er bedst, Easy Life eller Aqua-safe. Jeg har Cryptoforyner og dt gror ikke for godt.
Jeg har co2 og bruger flydende gødning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger jery (Inaktiv) - 01/10-2014 12:42 01/10-2014 12:42
#12: AquaSafe.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger ThomasBallerup - 01/10-2014 12:43 01/10-2014 12:43
rigtigt flot akvarie der kimj
Jeg er nu ikke helt med på hvad du skriver, ej heller hvordan det skal forstås,
forstår ikke helt konklutionen ?
du skriver netop at du IKKE bruger nogen former for vand pleje midler selv.
Jeg har selv været belastet af for hurtigt voksene planter, som resultat af for meget lys og gødning og co2
så jeg har skruet ned for disse sager, og skal så klippe ned, lidt mindre ofte.

Vi kunne måske mere passende spørge Tankpasseren ??
hvilke planter har du ?
og oplever du nogen problemer ?
evt hvilke ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger tankpasseren (Inaktiv) - 01/10-2014 15:54 01/10-2014 15:54
Cryptocoryner div. anubias amazon sværdplanter div. ozelot Vallisneria gigiantea og så noget forskelligt jeg ikke husker navne på. Fælles for dem er at de ikke er lyskrævende og de står i Rådasand 0,4-0,8 mm. Har et alm. selskabs akvarium 720 L med 216 W t 5. Bruger Easy Carbo og flydende gødning regelmæssigt og gødnings tabletter hver 2 md. Minimal med alger og det gror langsomt men stabilt. Baseret på de svar jeg har fået, så skifter jeg vand uden kemi på søndag og fremover. Jeg tror den eneste forskel det gør, er at jeg sparer lidt penge. Men hvis mine planter pludselig dør eller bliver blå, så skal jeg nok skrive om det ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger halo15 - 01/10-2014 20:48 01/10-2014 20:48
Jeg bruger ingen kemi i vandet, j laver en 90 % vand skift hver uge i discus balje som man må hilse at sige er det mest kræsne og superfølsom fisk overfor vandkvalitet. Men når det er så sagt trives fiskene godt i ganske almindelig vand fra hannen. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 02/10-2014 02:05 02/10-2014 02:05
De der påstår de ikke har kemi i vandet er fulde af løgn :D

Vand består udelukkende af kemi og sammensætningen er forskellig alt efter hvor vandet hentes...
Vand i sig selv eller den kemiske definition er H2O, altså 2 Hydrogen og eet ilt atom.

Derudover findes der Chlorid, Bly, Calcium, Magnesium, Bor, Jern, Aluminium, Natrium, Kviksølv, Guld, Sølv, Fluorid, Nitrat, Kalium, Fosfor, Molybdæn, Zink, Kobber, Arsenik, Sulfat, Carbon, Carbonat, Silikat,
+ mange flere...

Stort set er alle elementer af organiske bestanddele lister her Eksternt link http://en.wikipedia.org/wiki/Dictionary_of_chemical_formulas til stede i vand, samt alle de uorganiske listet her Eksternt link http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_inorganic_compounds

Så er der flere der vil påstå at de ikke anvender nogen form for kemi i vandet ? B)

Med hensyn til vandforbedringsmiddel har jeg også een, der primært er tiltænkt netop som nævnt Cryptocoryner, Cryptocoryner er meget miljø følsomme og selv skift af et lysstofrør eller belysningskilde, kan få dem til at smelte ned, populært kaldet Cryptocoryne syge, det er netop det som både Aquasage og USB Care kan forhindre sker...
"Midlet" findes i nogle forskellige grader, typen som Aquasafe anvender er en geleagtig type, formentlig den der benævnes K90, den jeg anvender er en finere type og anvendes f.eks. også i forbindelse som forbedringsmiddel i printerblæk og flere andre steder og har betegnelse K30 en såkaldt Povidone...
Der er listet mere om egenskaberne her Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...
Samt Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/images/stories/billeder_til_artikle...

Annoncører
Annoncører