Planteentutiast med 12 liter.

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 2438

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 13/09-2014 17:43 13/09-2014 17:43
Hej allesammen

Jeg har netop tilmeldt mig dette forum, da der desværre ikke lader til at være ret megen aktivitet på akvarieplanter.dk, hvor jeg oprettede en profil for nogle dage siden.

Jeg er begynder, og har som sagt et lille akvarium på 12 liter. Jeg er meget interesseret i planter, og er spændt på at se, om jeg formår at skabe lidt undervands-skønhed og ikke mindst: om jeg er i stand til at vedligeholde det! :P

Akvariet blev plantet til i forgårs, og så om igen i går, da jeg ikke var tilfreds med det, som det stod. Jeg vil se, om jeg kan få lagt nogle billeder af udviklingen ind, og så ville det jo være lækkert, hvis man kunne drage nytte af andres kommentarer og meget gerne råd. :)

Håber, at der er lidt mere sparring at komme efter her på akvariesiden. Jeg har i hvert fald en masse debatter at læse op på. :)

Mvh Frederikke

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 13/09-2014 20:03 13/09-2014 20:03
Her er et par billeder af et meget nyt akvarie-arrangement.

Mit første "layout":

Som det ser ud nu:

Jeg har en mosbeklædt malawa rod liggende i blød i en spand. Når den har suget vand til sig, kommer den til at stå skråt i højre side, foran Hydrocotyle Verticillata'en, som står bagerst til højre og ligner en Tallerkensmækker. Jeg købte den i går, fordi jeg troede, den ville kunne vokse op og lægge sig på overfladen som en slags flydeplante, men det viser sig at være en bunddækkeplante, så sælger skal vist også lige læse lidt på lektien.. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
DanielJensen (Slettet) - 13/09-2014 20:25 13/09-2014 20:25
Det ser flot ud. Så mangler der bare lidt rejer eller en kampfisk? :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 13/09-2014 20:49 13/09-2014 20:49
Tak :) Tror også, det kan blive ret godt. Jeg skal lige have styr på planter og vandbalancen, inden jeg tilfører dyr.. ;)

Og jeg skal ikke have rejer! Ville være så bange for at stikke hånden ned i akvariet af frygt for, at de kommer drønende for at stikke mig! *blink*

Er blevet rådet til at anskaffe mig en snegl i første omgang, så det må jeg lige overveje, om jeg synes, er nødvendigt. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Wision (Inaktiv) - 13/09-2014 20:50 13/09-2014 20:50
Du har fået meget ud af så få liter, det skal nok blive fint.
Når nu du er planteentusiast, så tag et kig på den her side: Eksternt link www.akvariegoedning.dk

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Wision (Inaktiv) - 13/09-2014 20:51 13/09-2014 20:51
Rejer har ikke noget at "stikke" med, de gør ikke en flue fortræd ;-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 13/09-2014 20:53 13/09-2014 20:53
Tak for linket. Har vist været forbi ganske kort, men troede nok, det var en online shop, for har hverken registreret felterne med forum eller artikler.. *rødmer*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 13/09-2014 20:57 13/09-2014 20:57
Nej men de er alligevel.... Jeg stoler ikke på dem rejer. :D

Måske stammer min aversion også en smule fra den sommer, jeg pillede rejer hos den lokale fiskehandler. 50 kr. pr 100 g. pillede rejer. Det svarede for mit vedkommende til en timeløn på ca. 20 kr. OG man havde klamme fiskefingre bagefter! *doh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 13/09-2014 21:40 13/09-2014 21:40
Det ser da flot ud!
Jeg kan også meget bedre lide den nye indretning. Der er mere styr på det, og det ser ud, som om at du har tænkt en del mere over kompositionen, hvis man kan sige det sådan. Man kan jo vælge at se det som et billede.
Men nummer et fyldte akvariet lidt bedre. Men det kommer jo nok, når det vokser til.
Lige et par råd, som jeg håber vil hjælpe dig:

Ingen kampfisk! For det første er størrelsen lige i underkanten(jeg vil som regel ikke bruge under 20 liter, og så skal der også være mange gemme- og hvilesteder), og for det andet er de ikke så glade for for meget lys.
Nogle små CRS(rejer) ville altså se godt ud med planterne :-)

Bruger du bundlagsgødning? Det er helt sikkert en stor hjælp, hvis du vil have success, men det er selvfølgelig langtfra nødvendigt. Du kan sagtens klare dig med flydende gødning. Jeg har bare aldrig selv kunnet huske at dosere...
Og CO2 er også en rigtig god ting. Du kan bare lave et lille gæranlæg i en sodavandsflaske. Det er meget let og meget effektivt.

Hvis du bruger planter med små blade, kommer akvariet til at se større ud.
Det ser også meget dybere ud, hvis du laver bundlaget højere i bagenden. Og så er der også mere bundlag til de store planter bagerst.
Jeg vil anbefale dig en Hydrocotyle tripartita til at fylde hullet i din indretning, eller bare som en ekstra mellemgrundsplante til venstre foran de store. Jeg tror, at det ville se fantastisk ud til dit akvarie :-)

Og til sidst vil jeg lige sige det igen:
Fedt akvarie! Fedt bundlag! Fed lampe! Flotte planter! :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 13/09-2014 22:00 13/09-2014 22:00
Tusind tak! :D Det er da en fed start-kommentar at få.

Mht. kampfisken (som jeg har haft som barn, og drømmer om at få igen), så har jeg været så meget i tvivl, at jeg ikke selv føler, det er forsvarligt at have den på så lidt plads.. desværre.. Jeg regner ikke med, at mit akvarium er klar til beboelse før tidligst om et par uger, så jeg har jo lidt tid til at overveje. Er som sagt ikke ret begejstret for rejer, men jeg kan jo ende med at overgive mig, hvis de er de eneste, som reelt kan trives på så lidt plads. ;)

Selve bundlaget er faktisk substrat fra Tropica, så der skulle de grønne ikke have noget at klage over. Jeg supplerer med flydende gødning (dog siger opstarts-appen fra Tropica, at jeg skal vente en måneds tid, inden planterne har brug for det) og Easycarbo - altså flydende CO2. Jeg har ikke råd til et CO2-anlæg nu og ville også være rigtig ked af at forstyrre æstetikken med for meget teknik.

Lampen er en 11W Nano Light fra Dennerle, og jeg er også rigtig glad for den. Synes, den giver et flot lys.

Der hvor der er hul i indretningen, havde jeg sat en malawa rod med mos viklet om, men okke nej om den blev stående, da vandstanden steg (begynderfejl I know :P ), så den er kommet i skammekrog i en orange spand med vand og en lavasten som fangevogter, til den har lært at kende sin plads på bunden, nå!

Tager meget gerne imod tips om plantevalg. Har du et bud på en plante, jeg kan sætte i stedet for Verticillata'en? Ville jo gerne have noget, som vokser op og bryder med overfladen. Tror, det kunne give en flot effekt, når jeg nu ikke har topglasset på.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger oliverxander (Inaktiv) - 13/09-2014 22:13 13/09-2014 22:13
Du kan da bare lave dit CO2 anlæg ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 13/09-2014 22:19 13/09-2014 22:19
Det kunne jeg måske bare, men det vil stadig se knap så elegant ud ved siden af mit lille, fine akvarium. :)

Jeg prøver lige at se, om ikke substrat, gødning, lys (har omtrent 1W pr. liter) og flydende CO2 kan tilfredsstille flora'en. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 13/09-2014 22:31 13/09-2014 22:31
Tobiass123 skrev :
Det ser da flot ud!
Jeg kan også meget bedre lide den nye indretning. Der er mere styr på det, og det ser ud, som om at du har tænkt en del mere over kompositionen, hvis man kan sige det sådan. Man kan jo vælge at se det som et billede.
Men nummer et fyldte akvariet lidt bedre. Men det kommer jo nok, når det vokser til.
Lige et par råd, som jeg håber vil hjælpe dig:

Ingen kampfisk! For det første er størrelsen lige i underkanten(jeg vil som regel ikke bruge under 20 liter, og så skal der også være mange gemme- og hvilesteder), og for det andet er de ikke så glade for for meget lys.
Nogle små CRS(rejer) ville altså se godt ud med planterne :-)

Bruger du bundlagsgødning? Det er helt sikkert en stor hjælp, hvis du vil have success, men det er selvfølgelig langtfra nødvendigt. Du kan sagtens klare dig med flydende gødning. Jeg har bare aldrig selv kunnet huske at dosere...
Og CO2 er også en rigtig god ting. Du kan bare lave et lille gæranlæg i en sodavandsflaske. Det er meget let og meget effektivt.

Hvis du bruger planter med små blade, kommer akvariet til at se større ud.
Det ser også meget dybere ud, hvis du laver bundlaget højere i bagenden. Og så er der også mere bundlag til de store planter bagerst.
Jeg vil anbefale dig en Hydrocotyle tripartita til at fylde hullet i din indretning, eller bare som en ekstra mellemgrundsplante til venstre foran de store. Jeg tror, at det ville se fantastisk ud til dit akvarie :-)

Og til sidst vil jeg lige sige det igen:
Fedt akvarie! Fedt bundlag! Fed lampe! Flotte planter! :-)

Den er ellers lækker den tripartita! <3
Den skal der nok blive plads til på et tidspunkt. Om ikke før, så i hvert fald når jeg ikke længere kan nøjes med nano. :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger ThomasBallerup - 14/09-2014 08:35 14/09-2014 08:35
Fedt så meget skønhed du kan få ud af 12 liter,
Jeg syntes at det ligner der let kunne stå et 50 l på dit bord, der er masser af plads..
Du vil kunne udvikle dine evner meget, med lidt mere plads.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 14/09-2014 08:48 14/09-2014 08:48
Det vil jeg helt sikkert kunne, men det er der bare ikke råd til lige nu.. ;)

Jeg har en ret god fornemmelse af, at dette akvaristik ikke bare er en døgnflue, og så vil jeg nok på et tidspunkt anskaffe mig en større "legeplads" (også større end 50 liter) :D

Indtil da kan jeg jo øve mig i plantenavne, opstilling, vandværdier etc. Jeg er en person med meget begrænset tålmodighed, så det er også en øvelse for mig at tage én dag ad gangen. Er til gengæld også perfektionist, så jeg tror, det er meget godt for mig at starte småt, så jeg bedre kan overskue projektet. I dag skal jeg skifte vand for første gang. Max 50% hvilket er ca. 5 liter. Det er jo overskueligt nok.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger ThomasBallerup - 14/09-2014 09:00 14/09-2014 09:00
Folk nærmest gir 50 liters væk, jeg har set dem til 50 kr og op til 150 kr.
Ja det kræver noget tålmodighed med planter,
Det er netop også det flotte med planter der driver mig.
Flere af de flotte planter jeg har opfrostet i 50 liters har jeg prøvet at flytte over i mit 530 liters, og det gir planten nye muligheder for at udvikle sig til noget endnu størrer og flottere.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 14/09-2014 09:10 14/09-2014 09:10
Ja jeg ved godt, at selve akvariet er billigt at få fat på, men så er der jo alt det andet.. Troede, at dette projekt ville koste mig et par hundrede kr. i opstart, men akvariet kostede 100 kr. brugt, den pumpe og lampe, jeg havde fået gratis, virkede ikke, og så var der lige halvdyrt bundlag, planter og diverse pynt, man jo er nødt til at have med.. ;) Desuden er langt de fleste akvarier til salg de såkaldte begynder-akvarier med T8-rør, som jo begrænser mulighederne for at dyrke planter, og da det jo er mit helt store fokus, ville jeg nok hurtigt blive træt af at skulle begrænse mig i forhold til lyset..

Har du en idé til en plante, jeg kan sætte i bagerste højre hjørne? Jeg har en vision om, at der skal stå en plante, som kan vokse emerst eller (hvis det ikke er det samme) lægge sig i overfladen som en slags flydeplante, der dog er rodsat. Jeg tænker, at det enten skal være en meget mørk grøn plante, eller muligvis noget rødt. Der kommer til at stå en mosbeklædt malawa rod skråt foran.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
DanielJensen (Slettet) - 14/09-2014 10:15 14/09-2014 10:15
#17 Hos min lokale fiskepusher kan man få brugt grus vasket eller ej til 30-45 kr.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 14/09-2014 10:43 14/09-2014 10:43
Indlægget er rettet 14/09-2014 10:45 14/09-2014 10:45 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har lige fundet lidt selv:
Eksternt link http://tropica.com/imagegen.ashx?width=760&height=380&image=/Plan...

Eksternt link http://tropica.com/imagegen.ashx?width=760&height=380&image=/Plan...

(Den er nok for voldsom, men den er bare så flot)

Det bør også være en hurtigt- eller mellemvoksende plante, da alt, jeg har i akvariet, er langsomt voksende.

Edit: Havde håbet, at billederne ville blive vist direkte på siden. Er man nødt til at gemme billederne, for at kunne undgå det der link-helvede?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 14/09-2014 13:57 14/09-2014 13:57
Hej igen. Mange undersøgelser(og mine egne erfaringer) har vist, at easycarbo faktisk er skadeligt for nogle planter, så det skal su helst ikke bruge.
Det er meget nemt med gætanlæg, og du kan jo bare vælge at gøre det i en pæn bøtte eller stille den ned på gulvet, hvor du ikke kan se den. Bare husk en envejsventil på slangen.

Jeg havde noget i stil med den midterste, du linker til, bare en anelse kraftigere.
Den voksede ud af akvariet og fik vildt flotte blomster. Jeg ser lige, om jeg kan finde den til dig. Den var meget hurtigtvoksende, men også meget stor.

Forresten:
En hurtigtvoksende plante i akvariet i starten kan hjælpe dig med at undgå alger i opstarten. Det samme kan en amanoreje/algereje, måske bare noget mere effektivt.
Af planter vil jeg anbefale Cabomba-arterne eller vandpest. Cabomba er helt klart den flotteste, synes jeg :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 14/09-2014 14:07 14/09-2014 14:07
Det var sandsynligvis Hygrophila 'Siamensis'.

Kig også på Echinodorus-arterne. Der er sandsynligvis nogle, du kan bruge. Måske er de lidt store, men kig på dem :-)

Alle butikker, der forhandler Tropicas planter kan bestille en bestemt plante hjem, så gå ind på deres hjemmeside og se, om der er noget, du kan bruge :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 14/09-2014 14:47 14/09-2014 14:47
Skulle Easycarbo ikke netop være for at fremme planternes trivsel??

Den Siamensis er også rigtig flot. Ved bare ikke, om den bliver for lysegrøn? Tænker, at der godt kunne være lidt kontrast. :)

Cabomba'en er rigtig fin, men har bare den ulempe, at den ikke danner rodnet, og dermed er svær at holde på plads i akvariet. Det er i hvert fald, hvad jeg fik at vide i Neonfisken.

Jeg er begyndt at overveje, om jeg alligevel skal forsøge med de der (væmmelige ;) ) rejer. Det kan man vist godt være bekendt på så lidt plads. Men jeg kan jo først sætte dem ned om tidligst et par uger. Er mit akvarium i højrisiko for algedannelse i mellemtiden? :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 14/09-2014 20:35 14/09-2014 20:35
Nej, du bør sætte en algereje i nu, synes jeg. Men ikke fast, for de kan blive ret store, men bare til at holde algerne nede i starten. Se det billede her:

Cabomba danner skam et rodnet, men det tager tid, og det er ikke ret solidt. og ja, de kan være vanvittigt frustrerende at plante i bundlaget.
Jeg synes, at du skal prøve den. :)

Jeg synes ikke, at min var særlig lys. Men du får jo alligevel lidt variation, når den vokser op og får blomster...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 14/09-2014 21:01 14/09-2014 21:01
En algereje... Er det en speciel sort, eller er det en fællesbetegnelse? Er de dér RCS algerejer? Og mener du bogstaveligt talt én reje?

Bør jeg ikke få testet vandet, inden jeg sætter dyr ned? Dem på billedet ser ellers effektive ud. Så meget "mad" har jeg jo slet ikke til dem... ;)

Jeg har planer om at købe en hjælpeplante eller to i morgen, men ud fra hvad jeg har læst, ville det være dumt at sætte en reje ned i et akvarium med så nye planter.. Tror du ikke, jeg alligevel skal vente lidt? Vil overveje at give Cabomba en chance, og ellers har jeg set et par alternativer på Tropicas hjemmeside. Det er jo ikke sikkert, jeg kommer forbi en forhandler, som har det helt store udvalg. *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 15/09-2014 08:08 15/09-2014 08:08
"Med så nye planter"? Hvad har det med sagen at gøre? :)
Jo, under normale omstændigheder bør du ikke sætte noget i, men alligevel. Den reje skal ses som et redskab, selvom det ikke er helt rigtigt at se sådan på et levende væsen...

Det hedder en amanoreje(Caridina multidentata)
Den kan blive op til 5cm, og den spiser ikke de alger, du har, men udelukkende dem, der er på vej.
Mange ser dem i butikkerne og tænker, at de vel kan rydde deres akvarie for alger. Det kan de IKKE! :-)
Jeg ville ikke købe mere end en eller to, og de skal ud igen, når indkøringen er overstået, for det er meget lidt plads til så stor en reje.
RCS, CRS og alle de andre spiser også alger, men de er langt fra ligeså effektive.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 15/09-2014 08:44 15/09-2014 08:44
Jeg har læst en del om, at folk har haft problemer med døde fisk og rejer i forbindelse med tilførslen af nye planter i deres akvarier. Synes endda, at andre mere erfarne akvarister har antydet, at det er en selvfølge, at man ikke "bare lige" sætter nye planter til, uden at tage diverse forbehold. Det skulle vist primært skyldes et snegledræbermiddel, som mange planter er behandlet med.. Derfor tænker jeg, at jeg risikerer det samme, hvis jeg sætter planter og reje(r) i akvariet samtidig..? *skeptisk*

Ved du, om der er større sandsynlighed for algedannelse i et lille akvarium pga. de svingende vandværdier?

Jeg ved, at de tilbyder at teste ens akvarievand i Neonfisken, så det kunne jeg jo få gjort.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Wision (Inaktiv) - 15/09-2014 10:38 15/09-2014 10:38
Mit akvarie kører nu fint med easycarbo. Nogle bestemte planter er ikke så glade for det, siges der, men mine vokser nu fantastisk. Hjælpeplanter, som du selv nævner, er en rigtig god ide i starten for at undgå alger. Jeg har brugt limnophila sessiflora til det formål.

Jeg synes det er rigtig fornuftigt at dig at vente med at sætte dyr i, eller i hvert fald få testet vandet først. De meste effektive rejer er nok amano-rejer, men rcs-rejer er nu også flittige, og en hel del pænere og lidt mindre. En vil ikke føle sig ret godt tilpas, så nogle stykker skal der til. Alger på glasset er der dog ikke nogle af dem der tager, der vil en snegl være mere effektiv, f.eks. en zebrasnegl.

Et lille akvarie kan være svært at holde i balance, så du har givet dig selv noget af en udfordring ved at starte så småt.... Mit 220-liters er i hvert fald en hel del nemmere end mit 24-liters....

Og jo, du skal passe på med rejer og nye planter. Lad planterne stå i en spand med vand et par dage, hvor du skifter vand en gang imellem, før du sætter dem i akvariet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger ThomasBallerup - 15/09-2014 10:59 15/09-2014 10:59
hvis du bor i nærheden af neonfisken, kunne du kikke forbi Ballerup og score et par gratis RCS :-)
vi har flere end vi kan bruge selv.
De er helt ufarlige, bider ikke, men spiser agler hele dagen lang,
specielt er de glade for grøn alger, som du vil få med masser af lys og nærring i dit akvarie.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger AndersFR (Inaktiv) - 15/09-2014 11:11 15/09-2014 11:11
Er det neonfisken i Brønshøj ThomasBallerup? Jeg cykler lige forbi på vej hjem i morgen, så tænkte på om det var et åbent tilbud? :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger ThomasBallerup - 15/09-2014 11:31 15/09-2014 11:31
Indlægget er rettet 15/09-2014 11:33 15/09-2014 11:33 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg bor godt nok en del km længere nord på, Ballerup :-)
men ja du må da gerne få 10 RCS af mig :-)
Bare du selv gider komme og afhente.
Jeg er totalt modstander af alle typer salg af sager man får gratis, men det er måske bare mig der er dum..
folk sælger også det der kommer ud af enden på en hest, fordi andre kan bruge det og ikke selv har en hest.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 15/09-2014 12:30 15/09-2014 12:30
Jeg har aldrig haft problemer med planter, men det lyder da fornuftigt. De bruger jo sikkert et eller andet kemikalieværk for at undgå besvær på gartnerierne.
Grunden til at man venter med at sætte dyr i er mere, at filter og bundlag skal køres ind og have opbygget en bakteriekultur, som kan omsætte farlige kemikalier i vandet.
Man plejer at sige, at man skal vente en måned, og så sætte nogle få dyr i akvariet, så kulturen kanbygges langsomt op uden at blive overbelastet...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 15/09-2014 12:33 15/09-2014 12:33
Nå, jeg er lige kommet hjem med to nye planter og tre RCS'er... Jeg bor i Gentofte, og tog til Bonnie i Søborg, så skulle alligevel ikke ud omkring Ballerup. Det var ellers rigtig sødt af dig Thomas, måske er tilbuddet løbende? ;)

Jeg snakkede med forhandleren om alt det med sneglegift på planterne osv, og han havde aldrig hørt, at der skulle være et problem. Planterne, jeg har købt, har stået i butikken en uges tid og er begge fra Tropica. Jeg fik testet mit vand, og alt var rigtig fint. :)

Rejerne er stadig i posen fra butikken. Har tilført en kop af vandet fra akvariet a to omgange, og nu har de haft 30 minutter til at vænne sig til det, så det er vist på tide at slippe dem løs i deres nye hjem.

Jeg har (endnu) ingen alger på glasset, men vil da huske det med sneglen, hvis det dukker op på et tidspunkt. :)

Lige nu føler jeg mig lidt ufornuftig *rødmer* Havde jo (ret optimistisk) satset på, at jeg godt kunne vente med at købe dyr, til der var gået en måned, men da det også lidt er af praktiske årsager,prøver jeg nok at retfærdiggøre det... ;)

Vil i hvert fald gøre, hvad jeg kan, for at de små skal have det godt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 15/09-2014 12:41 15/09-2014 12:41
Jeg vil anbefale dig en tandbørste til ruden.
Den er et af mine ynglingsværktøjer til små akvarier:
Tandbørste, pincet og pipette :-)

Mht. opblandingen, så kan du næsten ikke bruge lang nok tid.
Jeg har altid brugt ca en time. Halvlanden, hvis det er sarte fisk. Ingen opblanding til koraller, for vandet de ligger i er nogle gange værre end at blive dumpet direkte i baljen...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger ThomasBallerup - 15/09-2014 13:34 15/09-2014 13:34
Indlægget er rettet 15/09-2014 13:43 15/09-2014 13:43 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvis du har været heldig har du en hun og en han, og vil løbende få unger,
RCS yngler meget og ofte, Netop derfor at mange af os bare gir lidt væk til nye flinke folk der ligner at de hygger sig med sagerne,
jeg kan jo se på dine plante sager at du har abtitioner og god sans for det flotte,
det er super fedt at have RCS uden at have andre fisk,
så vil de svømme frit rundt og rigtigt hygge sig,
er der andre fisk sammen med dem, vil de passe lidt på og gemme sig mere,
jeg er SUPER glad for alle mine :-) men har så mange at jeg godt kan undvære lidt en gang i mellem.

Man kan ikke måle plante gift med alle disse typer vand tests du ser de lige måler dit vand med..
Det er helt normalt at planterne er sprøjtet med alt muligt i gennem deres vægst forløb,
du bør altid skylle nye planter grundigt inden du putter dem i dit akvarie.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger AndersFR (Inaktiv) - 15/09-2014 19:56 15/09-2014 19:56
Nå Thomas, jeg fik det indtryk at du arbejdede i Neonfisken :D

Hvis du bor tæt på DTU(den gamle Ingeniørhøjskole), så kunne jeg godt være interesseret i at hente en håndfuld rejer :) Men hvis du bor længere inde imod Ballerup by, så er jeg mindre tilbøjelig til at komme forbi. Er nemlig på cykel hele vejen til Østerbro, så det kan godt blive en lidt lang tur for de små banditter :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 15/09-2014 20:03 15/09-2014 20:03
Ja jeg har forstået, at der let kommer unger. Det var også derfor, jeg kun købte tre. ;) Der er vist ikke plads til mere end 10.

Jeg har ikke tænkt mig at sætte fisk i dette lille akvarium, så rejerne får lejligheden helt for sig selv. :) Havde en aftale i eftermiddags, og jeg kom faktisk for sent, fordi jeg slet ikke kunne løsrive mig fra mit akvarium. Det var virkelig sjovt at se, hvordan de små opførte sig, og da jeg kom hjem her til aften, var der stadig gang i dem. Nu har jeg set et ægte rejehop! :D

Jeg vil skylle planterne for fremtiden for en sikkerheds skyld, men det er nu også noget andet, end hvad jeg har læst i andre tråde, om at man skal stille planterne i "karantæne" i et par uger med et til flere vandskift om dagen. Disse to planter har stået i vand med gennemstrømning en uge, og butikken har i hvert fald ikke tilsat nogle kemikalier, så jeg regnede med, at alt var ok.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
DanielJensen (Slettet) - 15/09-2014 20:12 15/09-2014 20:12
Jeg har læst flere indlæg om, at nogen fx har købt cabomba, og så er alle deres rejer døde.

Så god ide at skylle nye planter grundigt i en spand. Og fjerne alt stenuld hvor rester af sneglegift kan sidde.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 15/09-2014 20:48 15/09-2014 20:48
Så kommer der lige nogle billeder. Siden i går er der tilføjet en Rotala, en Ludwigia, et stykke lavasten og tre søde kirsebær rejer. :)

Abstraher venligst fra, at jeg ikke lige har fået pudset glasset inden photo shoot.. *rødmer*

Det ser ud, som om den smiler.. :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 15/09-2014 20:55 15/09-2014 20:55
Det ser fantastisk ud! :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 15/09-2014 20:59 15/09-2014 20:59
Tak!! :D

Synes selv, det går den rigtige vej. Fik du solgt dine akvarier?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 15/09-2014 21:14 15/09-2014 21:14
Ikke endnu. Måske :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger ThomasBallerup - 15/09-2014 22:17 15/09-2014 22:17
knageme nogle gode billeder du tager, FEDT at kikke på :-)
det ligner at du har en af hver køn, så kan de også formere sig,
rejer fylder ikke meget, der kan være MANGE i sådan et akvarie du har.
PS: dit lille 12 liters er da langt flottere end så mange andre der er både 10 og 50 gange så store
så vær du bare glad for hvad du har lavet, håber dit arbejde giver inspiration til andre,
samt håber at du får lyst til mere.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 15/09-2014 22:38 15/09-2014 22:38
I er altså bare smadder go'e til at opmuntre en nybegynder! Jeg er laaangt fra færdig med akvarier. ;)

Hvordan kan man se forskel på hunner og hanner? Lyder da rigtig godt, hvis de er udrustede til at lege far, mor og børn. :P

Jeg er faktisk rigtig glad for, at jeg holdt mig til min idé med et lille akvarium. Det er en hyggelig størrelse, og selvom det vil kræve flere vandskift, så er det til gengæld hurtigere at skifte 2-3 liter. For mig er det overskueligt, og jeg kan på en måde godt lide, at jeg er nødt til at begrænse mig, da det gør, at jeg får sat mig bedre ind i tingene.

Lige nu tænker jeg, at der er meget stor sandsynlighed for, at jeg kommer til at udvide med et akvarium i 150-200 liters størrelse engang. Det bliver dog ikke foreløbig, siger min bankkonto, og den der fornuft... B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 16/09-2014 07:41 16/09-2014 07:41
Hunnerne er større, flottere og har den orange trekant(æggestok) i nakken.

DEt er da godt, at du har fået en god start! Selv lagde jeg hårdt ud med en forhandler, der anbefalede mig neonfisk som første fisk i akvariet, og så gik det hele op i hat og briller med overfodringer og mundsvamp osv. osv... :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger Wision (Inaktiv) - 16/09-2014 08:33 16/09-2014 08:33
Der kan du bare se, rejer er slet ikke så slemme, vel? :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger ThomasBallerup - 16/09-2014 10:17 16/09-2014 10:17
Hold lidt øje med salgssiderne både på dette forum samt på facebook er der en akvarie køb salg bytte gruppe, en gang i mellem dukker der hurtigt afhentnings tilbud op, og priserne kan være helt nede på 0kr, eller hvis det skal være flot 1kr pr liter..
Ja rcs er super flotte og sjove, dem får du meget glæde af, jeg har en kvardrat meter tæt på dækket af dem, når det er fodringstid.
Det er også rigtigt sjovt at se dem føde, eller slippe ungerne løs, samt se hvordan æg udvikler sig til micro unger, neden under en hun.
De skifter hud når de vokser, se når de hopper ud af sit skin, meget sjovt at se på.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 16/09-2014 15:34 16/09-2014 15:34
Så har jeg vist én herre og to damer. :)
Det er rigtig ærgerligt, at der er så mange dyrehandlere, som går på kompromis med dyrenes trivsel for et godt salg. Jeg har faktisk svært ved at tro, at det er noget, de bliver rige på i længden, for mange giver jo op, hvis udfordringerne er alt for store i starten. *uhh* Man er jo nødt til at lade interessen slå rødder. Godt, du ikke lod det slå dig ud. :)

Nej du havde ret. De er jo ligefrem søde! :D (pssst: jeg er begyndt at snakke til dem... *uhh* :P ) Men havde vist også et indre billede af en superreje i makroperspektiv. Fantasien fejler sørme ikke noget. ;)

Jeg har vist mange oplevelser at se frem til. :) Jeg skal lige læse op på de rejer dér.. Kan jeg regne med, at de ikke er fuldt udvokset endnu? De er ikke ret store, men det synes jeg jo sådan set, er mægtigt! ;) De er meget mindre end de Amano-rejer, jeg så i butikken.

Den ene hun er ret hyperaktiv. Hun er min yndlings. :D De andre er dygtige til at gemme sig. Jeg har lige smidt noget foder ned til dem, men ingen har vist interesse. Bonnie-manden sagde 2 kugler pr. reje, så der ligger nøjagtig 6 små foderkugler på bunden. Vil lige prøve at holde øje med, om de spiser det, for ellers skal det jo fiskes op igen.
Min Hygrophila har det rigtig godt. Den vokser i højden og er begyndt at sætte sideskud. Havde taget fejl af den og Bacopa'en, som er langsomtvoksende, så nu har jeg faktisk tre planter med krudt i enden.. Får nok snart brug for en saks.. ;) Nogle af græstotterne er også begyndt at sende udløbere over bunden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 16/09-2014 16:32 16/09-2014 16:32
Vil det forresten være en god idé at skifte vand lidt oftere, end Tropicas guide anviser? Jeg skiftede 4 liter i søndags, og hvis jeg holder mig til Tropicas app, skal jeg først skifte igen på torsdag. Hvordan vil det evt. påvirke rejerne med vandskift hver 2.-3. dag, og er det dumt at skifte så ofte her i opstarten? Jeg er nok lidt bange for, at det filterstart, jeg tilførte ved opstarten, bliver tyndet for meget ud, men jeg har jo ikke rigtig forstand på det endnu.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 16/09-2014 16:57 16/09-2014 16:57
Tålmodighed er en dyd.. Efter at have læst i en tråd, at rejer kræver renere vand end fisk, skyndte jeg mig at skifte 2 liter vand. Jeg har tilsat Biotopol.

Lagde mærke til, at vandet har en lidt underlig lugt. Lidt ligesom karse, hvilket da ikke kan være godt..? Temperaturen er også steget fra ca. 22 ½ grader til ca. 24. Jeg tror, det skyldes, at jeg har lagt topglasset på efter at rejerne er flyttet ind. Jeg håber, at de kan tåle vand ved den temperatur, og ellers må jeg jo skifte på dagsbasis.. Jeg vil prøve at føre en dagbog over, hvornår jeg skifter vand og tilsætter diverse, så jeg bedre kan få fornemmelsen af, hvad der fungerer bedst.

Der står også i den tråd, jeg læste, at man bør vente i længere tid med at sætte rejer i et nystartet akvarium end fisk. Hvordan hænger det sammen med, at både Tropica og mange andre brugere anbefaler at sætte dem til efter et par dage?

Det er altså ikke altid lige nemt at skulle handle ud fra andres erfaringer.. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 16/09-2014 17:10 16/09-2014 17:10
Nej, og der er også mange måder at gøre det på...
Temperaturen skal du ikke være bekymret over. De fleste har 26 grader i akvariet. Der var på et tidspunkt en, der lavede et forsøg med RCS rejer.
Hans resultat var, at rejerne kan overleve, og ligefrem yngle helt fra omkring 1 grad til 32 grader, så det er nogle hårdføre små bæster, du har anskaffet dig :-)

Tålmodighed er en dyd, det er jeg enig med dig i.
Ingen grund til at panikke og skifte vand, når nu dyrene har det fint. Det vigtigste er egentlig, at systemet er rimelig stabilt, og at du ikke piller unødigt i akvariet(det kan være svært).
Der er nogle stykker herinde, som næsten aldrig skifter vand, og alligevel har deres akvarier det glimrende.
Det skal du selvfølgelig ikke gøre i dit lille akvarie.
Jeg vil anbefale dig at lave et vandskift på 30-50% en gang om ugen, og så se, hvordan akvariet reagerer.
Så kan du skifte vand oftere, hvis der er for meget næring/skidt i vandet, og der kommer alger.

Igen, det er kun min mening. Du skal egentlig finde den måde, der fungerer bedst hos dig.
Der er forskel på folks vaner og tidsplaner. Og så er der også meget stor forskel på vandet i de forskellige områder af Danmark, så man kan faktisk ikke altid bruge tommelfingerreglerne til noget.
Men de er absolut en hjælp :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 16/09-2014 17:20 16/09-2014 17:20
Nej jeg kan godt fornemme, at der er mange metoder, og stor forskel på, hvad man forstår ved dyrevelfærd. Jeg er jo interesseret i, at både dyr og planter i mit akvarium har det så godt som muligt.
Er dit råd om vandskift en enkelt gang om ugen kun gældende her i opstartsfasen? For umiddelbart lyder det ikke af ret meget, når det er det, man tilråder folk med 54 liter?

Hvad tænker du mht. at vandet lugter? Det er jo ikke en rådden lugt, men altså - JEG er ikke fan af karse, så for mig virker det ikke positivt, at vandet lugter som de der karsedyrkningsprokjekter vi havde i børnehaveklassen... ;)

Lyder ret vildt med det forsøg. Men hvad hvis vandet svinger imellem et par grader fra dag til dag? Det er jo en af mine udfordringer, især i forbindelse med vandskift.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 16/09-2014 18:39 16/09-2014 18:39
Det er, som du nok selv siger, på grund af dækglasset.
Luften mellem overflade og glas bliver mættet med vand, og der fordamper ikke mere, hvilket gør, at energien bliver i akvariet som varme i stedet.

Jeg ville nok blive ved med at skifte vand sådan fra opstart til jeg enten ikke gider mere eller finder en bedre løsning.

Jeg tror ikke, at du skal bekymre dig så meget om lugten, så længe det ikke lugter råddent eller dårligt på anden måde...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 16/09-2014 19:39 16/09-2014 19:39
Ok..

Jeg tror desværre ikke, at de små har det så godt. :( De har ikke rørt sig i et par timer, og jeg har ikke set dem spise i dag. Er der ved at ske det samme, som for de 117 andre begyndere?? :(

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 16/09-2014 21:28 16/09-2014 21:28
Jeg snakker lige med mig selv hér.. ;)

Jeg var næsten parat til at køre putterne ud til det nærmeste rejeakvarium herindefra i desperation. Jeg valgte i stedet at tage de to nyeste planter op, og hæve pumpen, så der kunne komme lidt mere forstyrrelse i overfladen. Sådan har den ellers siddet fra start, men så læste jeg i vejledningen, at den helst skulle sidde en cm. under vandoverfladen, så de sidste 2-3 dage har den siddet lavere. Der gik højst et par minutter, før de to rejer, som har siddet i skjul hele dagen, begyndte at røre på sig, og efter noget tid fik jeg mistanke om, at nogen havde gang i en lille romance... :P Tror, jeg har siddet mere end en halv time med øjnene klistret til akvariet, imens jeg fulgte deres bevægelser. Især hunnen bevægede sig meget rundt, og fiflede, og hannen lignede en, som skulle gøres meget grundigt ren i hovedet. På et tidspunkt så det ud, som om de kyssede, og hun kravlede over ham et par gange. Til sidst var jeg nødt til at løsrive mig, da min hund ikke mente, hun burde have udskudt sin aftentur yderligere pga. et par rejer, og da jeg kom tilbage, slukkede jeg lyset, som faktisk har været tændt en halv time for længe i dag..

Jeg er stadig ikke helt tryg, men det var alligevel opmuntrende at se dem bevæge sig rundt. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 17/09-2014 07:42 17/09-2014 07:42
Tak for tippet Per, det vil jeg da prøve. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger Wision (Inaktiv) - 17/09-2014 08:12 17/09-2014 08:12
Ved et så lille akvarium kan det være en god ide med vandskift et par gange om ugen og så mindre mængder, som du selv er inde på. Så er der ikke så store sving i vandværdierne, det vil rejer sætte pris på.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #59
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 17/09-2014 12:13 17/09-2014 12:13
Det var også min fornemmelse.. :)

Så ca. 20% 2-3 gange om ugen? Eller skal jeg helt ned på 10% hveranden dag?

Det ser ud som om rejebasserne er okay. :D I morges var der i hvert fald rimeligt godt gang i frk. Hyperaktiv - selv med lyset slukket. Ville godt vide, om det har været manglende ilt i vandet eller de nye planter, som har taget pusten fra dem. Holder stadig godt øje med, om de virker meget passive. Og de skal jo selvfølgelig også lige have lov til at falde til, så forventer ikke det helt store garden party foreløbig. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #60
Bruger Wision (Inaktiv) - 17/09-2014 13:06 17/09-2014 13:06
20% et par gange om ugen er hvad jeg gør i mit rejeakvarium (24 liter), det ser ud til at fungere fint.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #61
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 18/09-2014 06:20 18/09-2014 06:20
Ja, 20% nogle gange om ugen lyder også meget fornuftigt i mine ører.
Eneste minus er, at man skal forstyrre oftere, men det går jo nok...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #62
Bruger darkandel (Inaktiv) - 18/09-2014 07:00 18/09-2014 07:00
Hvilke lampe bruger du :) ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #63
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 18/09-2014 08:19 18/09-2014 08:19
#60 + #61 Så må det være dét, jeg prøver. :) Ja det er lidt øv, at jeg kommer til at rode lidt oftere, især fordi bundlaget støver lidt, så der kommer sort støv på mine planter.. *skeptisk*

#62 Det er en Nano lampe fra Dennerle. Min er på 11W og 6000¤ K, men den fås også med 9W. Jeg er rigtig glad for den, den giver et lækkert lys. :D Planterne ser også ud til at være tilfredse..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #64
Bruger ThomasBallerup - 18/09-2014 08:31 18/09-2014 08:31
angående dine RCS og temperatur
jeg har mine gående ved 26 samt jeg har masser af ilt i vandet
og de har det rigtigt godt, ingen dør og de yngler meget.
jeg holder også en meget konstant temperatur, skifter altid vand med en blanding af varmt og koldt fra hanen
så det vand jeg har i spanden og hælder i , er rimeligt tæt på den temperatur jeg har i akvariet.
Der står lidt mere om RCS og temperature her :
Eksternt link http://aquariuminfo.org/rcs.html

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #65
Bruger Wision (Inaktiv) - 18/09-2014 10:52 18/09-2014 10:52
Du behøver jo ikke rode op i bundlaget, bare fordi du skifter vand. Bare skovl vandet ud med en kande.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #66
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 18/09-2014 13:28 18/09-2014 13:28
#63 Temperaturen ligger på ca. 24 grader efter at dækglasset er kommet på. Interessant med dit link. I butikken fik jeg at vide, at det var helt perfekt med 22-23 grader, og har set flere, som nævner temperaturer fra 20-28 grader.. Bør jeg købe et varmelegeme? Man kan vist få nogle små nogle, som ikke har termostat, men som opvarmer omkring 2 grader..

#64 Jeg gør mit bedste for ikke at rode, men så er der jo lige en plante, som skal rykkes (skal de ret meget her i starten.. ;) ). Jeg har haft de to nye planter liggende i vand, som jeg har skiftet et par gange, og tror, jeg vil prøve at sætte dem tilbage i akvariet, når jeg skifter vand i dag.

Det gik først op for mig i går, at rejerne måske gemmer sig så meget, fordi siderne er ret "åbne" Især efter at jeg har fjernet planter. Når jeg kigger på dem fra frontglasset, ser det jo mere huleagtigt ud pga. den sorte baggrund, men i går, da jeg kiggede ind fra siden, var der jo nærmest direkte udsigt til den anden side.
Jeg prøvede med et par rejekugler igen i går, og der var tydeligvis større interesse end i går. Det er, som om de kommer lidt ud, når akvarielyset slukkes, så når der kommer flere planter til at lukke af, kan det være, de bedre kan overskue tilværelsen.. :)

Det redskab, jeg bruger til at skifte vand, er i øvrigt en rigtig fin plastikkop med Kaj og Andrea.. :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #67
Bruger ThomasBallerup - 18/09-2014 13:47 18/09-2014 13:47
et varmelegme SKAL have termostat !
ideen er at det så kun varmer når temperaturen er for lav,
samt at det så ikke varmer når temperaturen for for høj.

Hvad betyder Perfekt ?
hvis det handler om at bruge mindst muligt energi ?? ja så er det perfekt at undvære varmelegme,
specielt hvis dine fisk kan overleve i en lidt for lav temperatur.
De fleste fisk har et bredt overlevelses område
men et ret smalt optimalt område, hvis du kan lide dine fisk, forsøger du at ramme optimal området,
og det er 26 grader, både for guppy og for RCS,
derfor er det perfekt at holde disse sammen :-) bare for at give et eksempel.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #68
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 18/09-2014 14:18 18/09-2014 14:18
Ham, der hjalp mig i Akvariebutikken sagde, at de var uden termostat. De hedder Hydor Theo varmelegemer, og skulle ifølge ham varme akvariet 2-3 grader op. Men som så mange andre fortalte han mig også, at det ikke var nødvendigt med varmelegeme.
Eksternt link http://www.akvariebutikken.dk/product/hydor-theo-25-watt-204/

Der har (for mit vedkommende) ikke været tale om energibesparelse på noget tidspunkt. Jeg har givet udtryk for, at jeg gerne ville have teknikken til at dominere så lidt som muligt, da det er et meget lille akvarium, og fordi jeg også ønsker at arbejde med det æstetiske udtryk. Hvis nogen havde fortalt mig, at den optimale temperatur for mine rejer kun opnås ved brug af varmelegeme, havde jeg naturligvis haft et på nuværende tidspunkt. Jeg er ikke ligeglad med, hvordan de dyr, jeg har ansvaret for, trives, men både dyrehandlere og en bruger på akvarieplanter.dk har sagt, at jeg ikke behøvede et varmelegeme (hvilket jeg ellers selv var helt overbevist om), og man bliver jo nødt til at stole på folk, især når man selv er helt ny i felten. :|

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #69
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 18/09-2014 16:26 18/09-2014 16:26
Jeg har lige skiftet vand og sat planterne tilbage i akvariet. Det var, som om de små livede op allerede imens jeg havde hænderne i vandet. Planterne drillede lige så meget som min finmotorik, men rejerne var nærmest mere nysgerrige end egentlig skræmte. De havde i hvert fald ikke det store behov for at komme væk, når jeg rodede med planter og bundlag lige ved siden af dem. :D Det passer dem vist bedre med plantegardiner.. ;)
Det friske vand har bragt temperaturen op på 25 grader. Jeg vil se, om jeg kan finde et varmelegeme, der passer i størrelsen, i morgen.

Mht. rejerne, så er den eneste uden æggestok faktisk en smule mere rød, end de to andre, og den er også lidt større. Det stemmer jo ikke helt overens med artsbeskrivelsen, så måske er det alligevel en dame.. Vil prøve at tage et billede senere, når vandet er blevet mere klart.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #70
Bruger ThomasBallerup - 18/09-2014 16:39 18/09-2014 16:39
hvorfor hiver du hele tiden planterne op ??
hold op med det :-)

dine rcs kan sagtens overleve uden varmelegme,
flere påstår bare at de har det bedst ved 26 C

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #71
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 18/09-2014 16:51 18/09-2014 16:51
De hiver sig selv op, gør de! ;(

Jeg satte jo to nye planter i akvariet, da jeg købte rejerne, men da dyrene så dagen efter virkede kede af det, tog jeg de nye planter op igen og satte dem i karantæne i en spand med vand. Nu har jeg sat dem ned igen, og i den forbindelse fik jeg rykket til bundlaget, så de andre planter slipper i bunden. Især Hygrophilaen er en diva.. :P

Nu håber jeg, at de bliver, hvor de er, så de kan rodfæste sig ordentligt. Jeg har i øvrigt ikke tilført EasyCarbo de sidste to dage af hensyn til rejerne. Tror du, det er bedst at vente lidt endnu, eller kan jeg godt bruge det?

Hvis de har det bedre ved 26 grader, vil jeg selvfølgelig prøve at holde temperaturen på 26 grader. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #72
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 18/09-2014 18:32 18/09-2014 18:32
Så er der nye billeder. Har prøvet at få nogle af den store. Måske kan en af jer kønsdefinere den.

Beklager at billedkvaliteten ikke er i top over hele linjen, men havde ret mange problemer med genskær. Det begynder også at blive lidt pinligt med det nussede glas.. *doh* . Og så har jeg pludselig fået det luksusproblem, at de små bevæger sig meget hurtigt. Håber virkelig, det varer ved fra nu af! :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #73
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 18/09-2014 19:36 18/09-2014 19:36
Pas på, hvis du renser dit glas, at du ikke får grus med op, så det ridser glasset. Det er aldrig sket for mig, selvom jeg altid har været ret uforsigtig, men det er vist et ret almindeligt problem.
Selv har jeg aldrig lavet en ridse i et akvarie, så jeg ved ikke, hvordan det går til :-)
Og så brug en tandbørste til at fjerne alger fra ruden.
Den er meget mere præcis end alternativet, og så kan du også rense ved fugerne uden at skade dem og komme til alle de snævre steder.
Og så har den også et hav af andre anvendelsesmuligheder(du skal ikke børste tænder med den bagefter). Du finder næsten helt sikkert noget at bruge den til :D

Jeg synes ikke, at du skal købe et varmelegeme. de 24 grader er fint.
Og hvis du absolut vil have temperaturen op, så lad være med at tænk i varmelegemer og ekstra grej. Det er meget sjovere at tænke i energi.
Hvis du prøver at holde energien i akvariet. Sørg for at beholde dækglasset på(måske lige lufte ud en gang imellem), og hvis du ikke synes, at det er varmt nok, så sæt en pumpe i akvariet i stedet for et varmelegeme, og så skru den ned efter behov.
Den varmer nøjagtig lige så meget som et varmelegeme på samme antal watt, den har bare en funktion oven i købet :)
Jeg kan varmt anbefale Tunze universal mini på 5W, men den kan kun skrues ned til 150 l/t, så det er måske for meget...

Jeg synes, at vi mangler et billede af hele akvariet? :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #74
Bruger darkandel (Inaktiv) - 18/09-2014 19:50 18/09-2014 19:50
Hvorfor noget grus/bundlag bruger du i dit akvarie :) ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #75
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 18/09-2014 20:10 18/09-2014 20:10
Indlægget er rettet 18/09-2014 20:13 18/09-2014 20:13 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#73 Skjolderne er på udvendige side, så de kan jo fjernes med vinduesrens.. ;)

Jeg har allerede en pumpe. Den mindste Eheim model. Den er på 3.5W. Når du snakker om at holde energien i akvariet, mener du så, at mere plantevækst ville kunne øge temperaturen lidt? Hvis det er årets dummeste spørgsmål, så lad lige som om, det ikke er.. :D

Jeg skal nok få fat i den tandbørste! :D Er der et bestemt mærke, du vil anbefale. :P

Det ser ikke så godt ud, men trods alt bedre end i går..

#74 Bundlaget er substrat fra Tropica. Det er den grove version, jeg bruger. :)
Eksternt link http://tropica.com/da/plant-care/substrat/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #76
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 18/09-2014 21:01 18/09-2014 21:01
jo, det ser da fantastisk ud!

Med at holde energien mener jeg at mindske nedkølingen, bla. ved ikke at tillade udskiftning af luften over vandet ved hjælp af et dækglas.
Faktisk køler planterne en hel del, fordi at de bruger så meget af energien i lyset, som ellers kunne være blevet til varme i vandet/bundlaget.
Du kan også, hvis du er meget ekstrem, sørge for, at rummet ikke bliver kølet for meget ned.
Mit værelse er f.eks. konstant 26 grader på grund af alle akvarierne, så jeg har faktisk ikke brug for varmelegemer.
Jeg skal til gengæld lufte ret meget ud, hvis alle korallerne skal overleve sommeren...

Jeg bruger bare den billigste børste, jeg overhovedet kan finde.

Et tip:
Fjern for pokker det termometer! :D
Hvis du absolut vil holde øje med temperaturen, hvilket nok er meget smart i så lille et akvarie(og jo egentlig også i større), så sæt de i det mindste om i baghjørnet bagved planterne,hvor du kan kigge ind på det fra siden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #77
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 18/09-2014 21:46 18/09-2014 21:46
Jamen jeg er jo slet ikke færdig med at plante, så det vil da blive sværere for mig at holde temperaturen..? Den siger stadig 25 ½ grader, men må lige tjekke i morgen, når lyset har været slukket natten over. Akvariet står i min entre, hvor jeg ikke har mulighed for at regulere varmen. 26 grader er alligevel nok til en røgfri koger.. ;) Det kan da ikke være rart at opholde sig i..?

Haha!! Jeg ved godt, at termometeret er vildt kikset! :D Havde planer om at fjerne det, når jeg engang har fået styr på balancen, men du har ret i, at det ville pynte gevaldigt at gemme det lidt af vejen.. :P

Har du forresten kigget lidt på den reje, som pt går under betegnelsen "hen"? ;) Det er den største uden rygmærke.. B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #78
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 18/09-2014 21:58 18/09-2014 21:58
Jeg lod være med at svare, for jeg er lidt i tvivl.
Mener at kunne huske, at stokken forsvandt, hvis æggene bliver befrugtet, men det giver bare ikke mening i mit hoved... Men det ligner helt sikkert en hun.
Lad hellere en anden hjælpe dig der :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #79
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 18/09-2014 22:20 18/09-2014 22:20
Næh, så skulle jeg da have været meget heldig og fået en gravid dame med fra butikken..

Har lige et par stemningsbilleder fra i dag :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #80
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 19/09-2014 08:38 19/09-2014 08:38
Sikke nogle flotte billeder du tager :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #81
Bruger Wision (Inaktiv) - 19/09-2014 09:38 19/09-2014 09:38
Umiddelbart ligner alle på billederne hunner efter min mening. Det gule i nakken er der kun, når der er æg i æggestokkene. Dem flytter de så efterfølgende ned på maven, når de er blevet befrugtet af en han.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #82
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 19/09-2014 18:17 19/09-2014 18:17
#80 Mange tak, men æres bør nu nok mit kamera med spejlrefleks. Så skal der ikke så meget til, før det ser lidt lækkert ud.. ;)

#81 Så hvis den mystiske reje er en dame, betyder det så, at hun skal være mor.. ?!? :o :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #83
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 20/09-2014 07:23 20/09-2014 07:23
Jeg er ret sikker på, at det er en hun. Vent og se, pludselig render hun sikkert rundt med æg, og ellers må du ud og købe dig en han til dem :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #84
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 20/09-2014 15:15 20/09-2014 15:15
Der er ikke andet for.. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #85
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 22/09-2014 10:29 22/09-2014 10:29
To af rejerne har skiftet skal. I går, da jeg tændte lyset, lå der to rejespøgelser på bunden. Det så lidt skræmmende ud. Prøvede at tage et par billeder, men det var ret svært, og spøgelserne var så porøse, at de faldt fra hinanden, da jeg fiskede dem op. Jeg tror, jeg vil prøve at få fat på en hanreje til damerne.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #86
Bruger ThomasBallerup - 22/09-2014 10:42 22/09-2014 10:42
du bør ikke fiske de spøgelser op, de har både glæde og gavn af at spise denne skald,
som sagt vil jeg stadig gerne levere gratis RCS samt en stak guppi
OG jeg kan sagtens se om det er han eller hun.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #87
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 22/09-2014 10:47 22/09-2014 10:47
Nå for pokker, jeg troede, at det ville forurene vandet på samme måde som fiskeafføring og overskudsfoder. Jeg vil da fremover lade rejerne konfrontere deres egne skygger. :P

Det tilbud vil jeg meget gerne tage imod Thomas. :) Flere hunner uden modspil og mit akvarium ender som en hønsegård... :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #88
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 22/09-2014 11:50 22/09-2014 11:50
Forresten mht. varmelegemet, så tænker jeg, at det måske vil være en hjælp til at holde stabiliteten i akvariet? Jeg ved jo, at jeg er særligt udfordret med så lille en mængde vand, og jeg er godt nok lidt algeforskrækket for tiden. Mine rejer spiser ikke alverden, og der er noget algeværk i gang på min mos-sten, som godt kunne ligne blågrøn-alge.. *skeptisk*

Jeg tror, at både Tobias og Thomas har erfaringer nok til at råde mig korrekt ud fra egne erfaringer, men lige nu vil jeg nok være mest tryg ved at få fat på et lille varmelegeme. Det kan jo altid fjernes igen, hvis det har ingen eller negativ effekt på akvariet. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #89
Bruger ThomasBallerup - 22/09-2014 12:04 22/09-2014 12:04
alger er både godt og skidt, nogle typer er jo pæne andre er grimme,
Jeg kan bedst lide de grønne alger, og mener at de høre med og passer sammen med det hele,
Jeg vil gerne have de grønne til at gro på sten og rødder, men ikke på planter eller glas,
men sådan går det bare ikke altid,
du kan forbygge eller bekæmpe eller tilpasse alle mulige parametre
så du opnår den type agler du ønsker eller undgår dem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #90
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 22/09-2014 12:09 22/09-2014 12:09
Lige nu er jeg bare bange for, at de vil skade mine rejer og planter?

I forbindelse med strandvand osv. er blåalger jo noget farligt noget, så jeg tror, det skræmmer mig, at der kan være noget i mit akvarium, der lyder til at være i familie. (ved jo godt, at det ikke kan være den samme art..)

Og så ser det ikke voldsomt pænt ud, at det vokser oven på mossen, det ligner lidt et rodet spisebord... ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #91
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 23/09-2014 07:56 23/09-2014 07:56
Sidste nyt:

I går var jeg forbi ThomasBallerup, for at hente en han-reje til mine damer herhjemme. Jeg kom af sted med en flok på ca. 10 rejer i forskelligt køn, farve og størrelse. Og er du gal, hvor er der kommet liv i akvariet! :D Der gik ikke ret lang tid, før de var i gang med et festmåltid. Tusind tak til Thomas for mine nye room mates! Jeg skal nok passe godt på dem. :D

Jeg er lidt forvirret over varmelegemet, som jeg tilsluttede i går aftes. Jeg har skruet termostaten ned til 25, men termometret siger stadig 28 grader. Der står ganske vist i guiden, citat: "(men vær opmærksom: visse varmelegemer der findes på markedet er ikke præcise!
Jeg troede bare, det var en udhængning af konkurrerende produkter, men det er tilsyneladende også en hentydning til, at man ikke kan regne med deres eget produkt.. *uhh*

Tror, jeg vil prøve at flytte termometret heeelt over i den anden ende i akvariet ( :P ), og se, om det forvirrer måleren, at den sidder lige ved siden af varmelegemet. Selvom jeg umiddelbart tænker, at det ikke burde betyde noget..?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #92
Bruger Wision (Inaktiv) - 23/09-2014 08:44 23/09-2014 08:44
Varmelegemet kan jo ikke køle dit vand, så hvis der var 28 grader af en eller anden grund inden du satte varmelegemet i, hjælper det jo ikke stort at sætte varmelegemet på 25. ;)

Men hvis det er varmelegemet, der har varmet vandet op til 28, må du prøve at skrue ned for det, til du rammer den rigtige temperatur, de kan godt være temmelig upræcise.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #93
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 23/09-2014 09:15 23/09-2014 09:15
Hvis vandet selv var i stand til at holde en temperatur på 28 grader, ville jeg jo ikke have haft brug for et varmelegeme. :D ;)
Nu har jeg skruet termostaten ned på 24 grader. Må lige tage den gradvist og se, om ikke temperaturen kan sænkes. Det går jo hurtigt på så lille et areal, men havde ikke regnet med, at det ville varme vandet op til mere end de 27 grader.

Nå, det går lidt hurtigt med ideer i mit hovedet, men jeg overvejer meget at anskaffe mig et akvarium magen til det lille men på 25 liter i stedet. Jeg er alligevel nødt til at lave mit nuværende helt om, da bundlaget overhovedet ikke er til at arbejde med, og på den måde kunne jeg jo få lidt mere plads, uden at skulle købe (for meget) nyt udstyr. Er dog lidt forbeholden mht. lyset. Lige nu har jeg jo 1W pr. liter, hvilket betyder, at jeg har lys nok til at kunne prøve med de svære planter.. På den anden side, er det nok en god idé at holde sig fra de helt store udfordringer her i starten, og ved ikke, om det kræver ekstra meget at dyrke svære planter i et lille akvarium, så måske har jeg slet ikke brug for så mange watt..?? Med et akvarium på 25 liter minus 2-3 liter til udstyr og øvrigt indhold, vil jeg stadig have omkring ½W pr liter, hvilket jo skulle være nok til planter af middel sværhedsgrad.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #94
Bruger ThomasBallerup - 23/09-2014 09:43 23/09-2014 09:43
man kan aldrig regne med at justerings strejer på varmelegmer passer,
brug kun disse strejer til at starte med, og til at vide i hvilken retning man skal dreje for at få mere eller mindre varme,
det er helt ligemeget hvor det sidder, alt der har forbindelse til vandet, har samme temperatur,
vand leder varme ultra godt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #95
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 23/09-2014 19:21 23/09-2014 19:21
Jeg er egentlig lidt imod de regler dér...
For ja, man kan godt bruge dem, og med 1W pr liter er du rimelig sikker på at ramme rigtigt.
Men det er jo mere dybden og arealet, der tæller.
Hvis du f.eks. har en eller anden plante, der vokser op i toppen, lad os f.eks. sige vallisneria, i dit 12 liters, sp vil den få 11W.
Men hvis du har den i et 500 liters, så får den 500W.
Men det kan man så heller ikke sige, for de 500W er jo så fordelt ud over et større areal...
Men den vil stadig få væsentligt mere lys...

Jeg må hellere svare på dit spørgsmål i stedet for at skrive essays :D :
Jeg ville nok opgradere lyset, hvis du opgraderer akvariet. Måske bare med et par LED's, men jeg tror at du bliver glad for det ekstra lys.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #96
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 23/09-2014 19:30 23/09-2014 19:30
Du har en pointe! ;)

Lampen passer nok heller ikke lige så godt i størrelsen. Med 25 liter vil akvariet være 10 cm bredere, og så er der jo et stykke, som lampen ikke vil dække ret godt.

Skriver med en bruger om et akvarium med dette armatur:
Eksternt link http://www.akvariebutikken.dk/product/akvastabil-akvarielampe-1-f...

Er ikke så vild med armaturet, og har også på fornemmeren, at en E14-pære ikke er noget, man kommer ret langt med i forhold til plantevækst... Har jeg ret? *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #97
Bruger ThomasBallerup - 23/09-2014 23:55 23/09-2014 23:55
Der sidder en E14 SPARE pære, i mange af de 54 liters starter kits, også det du så i min stue, planterne vokser fint i det lys.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #98
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 24/09-2014 06:59 24/09-2014 06:59
Okay, jamen det var jo gode nyheder. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #99
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 24/09-2014 07:53 24/09-2014 07:53
Hvis du finder den rigtige pære, så går det vel nok.
Jeg vil mene, at den skal være aflang, så den kan dække det meste af akvariet, og så skal den mindst være på 20W
Men jeg ville indstallere LED i stedet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #100
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 24/09-2014 14:47 24/09-2014 14:47
Så kommer der lidt billeder af de nye familiemedlemmer. :D

På vandring..? :P

Hele akvariet. Vil nogen venligst bemærke termometrets placering? ... ;)

Min yndlingsfisk, "Sorte Slyngel", følte sig ganske forbigået af kameralinsen (og moars opmærksomhed..)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #101
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 24/09-2014 19:13 24/09-2014 19:13
Hej Frederikke, nogen her ;)
Flot gemt væk, det må jeg sige.
Og hold da kæft, hvor er det en flot flok rejer, du har fået!
Jeg glæder mig til at du bliver nørdet og sorterer de mindre flotte fra og begynder at lave dig en sakura-stamme :D

Hundeøjne! Man kan da næsten ikke lade være med at få lidt medlidenhed med den, selvom man ikke ved noget som helst om den... Nåååh *rødmer*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #102
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 24/09-2014 19:34 24/09-2014 19:34
Hej nogen, godt du så det! :D

Nu kan det jo være, jeg snart får lejlighed til at forsøge mig med det der reje-racisme.. :P Jeg synes også, det er nogle flotte bisser, jeg har fået fra Thomas (enormt lækre!) selskabsakvarium. Der er især en lille meget rød rejefyr, som er på dupperne!

Jeg kan da informere dig om, at de der øjne stort set kun er på stand by, når hun sover - vi deler hovedpude. ;) Men faktisk må hun være verdens gladeste hund. Kan man lide hunde, kan man lide min Audrey. <3 Hun er så opmærksom, fjollet (som i mega fjollet!) og smuk. Hun er min bedste ven, og jeg har svært ved at tro, at man ved hvad loyalitet er, før man har haft en hund, hvis livsopgave består i at være ved din side.
(I skrivende stund ligger hun og kigger meget indgående på mig, da hun er overbevist om, at det må være tid til aftentur.. Det er det bare ikke helt.. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #103
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 24/09-2014 21:54 24/09-2014 21:54
Eagleauster skrev :
Der er især en lille meget rød rejefyr, som er på dupperne!

Det er nok en lille meget rød dame, mon ikke? Det plejer det at være...
Eagleauster skrev :
Hun er min bedste ven, og jeg har svært ved at tro, at man ved hvad loyalitet er, før man har haft en hund, hvis livsopgave består i at være ved din side.

Oversat: "dum" ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #104
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 24/09-2014 21:59 24/09-2014 21:59
Hvem kalder du dum??? ;(

Nå, det kan da godt være, det er en frøken. Har ikke kunnet se nogen æggestok, men det er vel også sværere, når de er røde i farven, der er rød...? Den er i hvert fald et oplivende indslag. :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #105
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 24/09-2014 22:11 24/09-2014 22:11
Hehe, jeg har nok lidt en garfield-holdning til hunde... Beklager :D

Ja, det kan også være fordi at den ikke er så gammel endnu.
Men nogle hanner er også meget røde. Det er bare lidt mere sjældent.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #106
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 24/09-2014 22:19 24/09-2014 22:19
Uanset køn, så er det nok én af dem, der ikke bliver flyttet nogen steder... ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #107
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 24/09-2014 22:31 24/09-2014 22:31
Hehe,ja det har du ret i.
De er skønne, er de ikke? Selvom det er rejer? :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #108
Bruger ThomasBallerup - 24/09-2014 22:33 24/09-2014 22:33
Det høre desværre med, at kunne være så ond at man afliver alle de mindre røde, og kun avler vidre på de flotteste røde, hvis det er røde man ønsker at have, ca halvdelen af mine unger er røde den anden næsten gennemsigtige. Jeg er bare ikke så ond, samt ikke så hot på denne type hobby

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #109
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 24/09-2014 22:50 24/09-2014 22:50
Nej, jeg har heller aldrig aflivet et dyr, fordi at det va mindre pænt.
Jeg havde bare et andet akvarie til dem :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #110
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 24/09-2014 22:50 24/09-2014 22:50
Indlægget er rettet 24/09-2014 22:53 24/09-2014 22:53 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har det ligesom dig Thomas. Synes ikke, man kan være bekendt at stå der og vælge, hvem der er lækker nok, til at få lov til at blive.. ;)

Nu starter jeg et akvarium op, som skal bruges til en kampfisk, og jeg overvejer faktisk, om jeg skal sætte nogle rejer i det akvarium. Jeg ved godt, at nogle af dem vil blive spist, og det har jeg det ikke videre godt med, men på den anden side; hvis de yngler lige så villigt hos mig, som hos de fleste andre herinde, vil jeg hurtigt få problemer med at få plads til dem. Og det er jo en del af den dér fødekæde, så... Men om jeg vil komme til at stå og sortere røde fra ikke-røde, det ved jeg nu ikke rigtigt..

Og jo, jeg er meget overrasket over, hvor glad jeg er blevet for de små. Planter er skønne, men rejer gør dem bestemt ikke mindre skønne. :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #111
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 25/09-2014 07:14 25/09-2014 07:14
Jeg glæder mig til at se det andet akvarie indrettet!
Kan du så se at komme i gang :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #112
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 25/09-2014 09:52 25/09-2014 09:52
Ja ja, jeg skal nok. Skulle bare lige ommøblere i stuen, så håndværkerne kan komme til at sætte nye vinduer i...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #113
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 25/09-2014 10:55 25/09-2014 10:55
Haha, det er lidt af et arbejde...
Held og lykke, eller hvad man nu siger :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #114
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 25/09-2014 11:52 25/09-2014 11:52
Ja, det med vinduerne må de sgu selv klare! Slyngel og jeg har trukket os tilbage til soveværelset. ;)

Er i gang med rengøring af akvariet. Finder desværre flere ridser og det er, som om det har fået nogle stød i bunden.. *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #115
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 25/09-2014 12:07 25/09-2014 12:07
Hvordan det? Har du et billede?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #116
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 25/09-2014 12:19 25/09-2014 12:19
Jeg kan først tage et med kameraet, når håndværkerne er færdige i stuen. Har nævnt det i min nye tråd, men havde kun set det ene hjørne.. Det ser dog ikke voldsomt ud, så håber ikke, det betyder noget.. Men alligevel... Øv bøv.. :|

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #117
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 25/09-2014 12:19 25/09-2014 12:19
Jeg kan først tage et med kameraet, når håndværkerne er færdige i stuen. Har nævnt det i min nye tråd, men havde kun set det ene hjørne.. Det ser dog ikke voldsomt ud, så håber ikke, det betyder noget.. Men alligevel... Øv bøv.. :|

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #118
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 25/09-2014 12:50 25/09-2014 12:50
Så er der svar :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #119
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 25/09-2014 12:50 25/09-2014 12:50
Så er der svar :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #120
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 25/09-2014 12:55 25/09-2014 12:55
:D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #121
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 25/09-2014 14:12 25/09-2014 14:12
Har lige skiftet vand hos de små. Prøvede at vente to dage i denne omgang, og ingen har vist lidt nogen nød, men tror, jeg fortsætter med at skifte 2 liter hveranden dag indtil videre. Har været slem til at glemme Easycarbo, så det må jeg lige få rettet op på!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #122
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 25/09-2014 16:24 25/09-2014 16:24
Ja, det carbo er svært at huske... HVER DAG?!?! Jeg var i hvert fald meget forskrækket, da jeg læste det i brugsanvisningen :-)
To liter hver anden dag lyder glimrende :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #123
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 25/09-2014 23:06 25/09-2014 23:06
Ja det er mange dage om ugen. ;)

Og dosis: 0.24 ml! :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #124
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 26/09-2014 11:18 26/09-2014 11:18
Hehe, det er ikke ret meget :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #125
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 28/09-2014 14:16 28/09-2014 14:16
En af de små døde i går. :(
Da jeg opdagede det, var nogle af de andre i gang med at pille på afdøde reje, så jeg lod den ligge, til de andre var færdige.

Har givet for meget rejefoder i går aftes, for i dag lå der en del opløst rejemad på bunden. Da jeg prøvede at fjerne det, blev det bare hvirvlet rundt i vandet. Jeg har lige skiftet 2 liter og overvejer at skifte igen senere, men er det bedre at lade være? Skiftede jo også 2 liter i går..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #126
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 28/09-2014 14:20 28/09-2014 14:20
Hvis man kommer til at overfodre, skal man helst suge det overskydende mad ud.
Jeg ville nok skifte lidt vand. Det plejer ikke at gøre så meget negativt :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #127
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 28/09-2014 15:28 28/09-2014 15:28
Fint, jeg skifter ekstra vand de næste par dage. Når det nye akvarium langt om længe er oppe og køre, vil jeg prøve at flytte alle rejerne derover, så jeg kan få orden på det hér.. Jeg kan ikke foretage mig noget som helst, uden at planterne rykker sig.

Mit bundlag er en superdiva! ;(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #128
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 29/09-2014 09:38 29/09-2014 09:38
Ja, det er lidt noget skidt...
Har du prøvet at lægge et lag sand eller andet tungt, tæt bundlag ovenpå?
Jeg ved ikke, om det bare vil falde til bunds, eller om det vil holde det nede, men du kan jo prøve i et glas vand først :-)

Annoncører
Annoncører