Biohome Ultimate det nye vidunder filtermateriale??

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 2678

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger tjalfe32 (Inaktiv) - 27/08-2014 15:26 27/08-2014 15:26
Tropeland har lige annonceret dette filter materiale. Er det det nye vidunder materiale??

https://www.youtube.com/watch?v=oYk5UXaRV94

Biohome Ultimate udmærker sig ved at have en helt unik konstruktion, der gør at du får en uovertruffen stor overflade til microbiologien. Desuden gør konstruktionen at der foregår både anaerobe og aerobe processer i mediet, hvilket betyder at man også omsætter nitrat i sit filter, hvilket er helt unikt! Biohome Ultimate kan bruges i alt fra havedamsfiltre, spandfiltre, rislefiltre over hjørnefiltre, modulfiltre og baggrundsfiltre og det kan også bruges i sumpe og både i ferskvand og saltvand. På grund af den unikke konstruktion kan det bruges i stedet for levende sten i en sump, eller som supplement.

Kender det ikke men det virker spændende :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Grossmann (Inaktiv) - 27/08-2014 20:20 27/08-2014 20:20
Hvor mange liter pr kilo fylder det?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger tjalfe32 (Inaktiv) - 27/08-2014 20:41 27/08-2014 20:41

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger malawicarsten - 27/08-2014 20:55 27/08-2014 20:55
Der er lavet tilsvarende materiale for en del år siden - forskellen er umiddelbart farven :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger malawicarsten - 27/08-2014 20:57 27/08-2014 20:57
"flot" ok det hedder symbiont

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger axis_mundi (Inaktiv) - 28/08-2014 01:31 28/08-2014 01:31
Som Malawicarsten nævner så er der lavet masser af lignende materialer f.eks. JBL MicroMec, EHEIM Substrat Pro, SERA Siporax, Easy-Life Symbiont og Fluval Biomax, bare lige for at nævne nogle få af de kendte mærker. Fælles for dem er at de er lavet af sintret glas, og til at løse den samme opgave. Forskelle er sådan noget som farve og udformning, og de mener alle at de har fundet de vise sten og at lige deres produkt er noget du slet ikke kan undvære. Var der nogen der sagde gammel vin på nye flasker ? og så er der jo alle de andre "kopier og no-name" og så videre.

Men omvendt skal det siges at det betyder jo ikke at det er dårlige filtermaterialer, slet ikke, men mere at der er nok ikke den vilde revolutionerende forskel at mærke i den daglige drift.

I mange år som nogle af de gode gamle gennemprøvede er der nogle som EHEIM Substrat Pro og SERA Siporax, som man aldrig gik helt fejl af, siden er sådan en som Easy-Life Symbiont også dukket op og mange har været glade for den. Men derfor kan den "nye" dreng i klassen jo sagtens være god.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Bach113 (Inaktiv) - 28/08-2014 09:36 28/08-2014 09:36
Det er korrekt at der gennem tiden er lavet en del produkter af samme materiale. Men jeg synes også at man skal passe på med at sammenligne æbler og pærer. Ud over at Biohome Ultimate umiddelbart er mere porøst end de tidligere produkter, så er det samtidig beriget med mineraler og sporstoffer der er essentielle for bakteriernes trivsel og ydeevne. ;)

IT IS AN EVOLVED FORM OF MINI ULTRA AND CONTAINS ADDED TRACE ELEMENTS NECESSARY FOR BACTERIAL COLONISATION

THE BIOHOME ULTIMATE IS PERFECT FOR EXTERNAL FILTERS OF ALL SIZES
THE MASSIVE SURFACE AREA MEANS THAT THIS MEDIA IS SUITABLE FOR OVERHEAD FILTERS, TRICKLE TOWERS / BAKKI SHOWERS, EXTERNAL FILTERS AND CAN BE USED USED IN EXISTING AQUARIUM FILTERS IN PLACE OF OLD MEDIA TO IMPROVE BIOLOGICAL ACTION AND EFFICIENCY

VERY SIMILAR TO 'BACTERIA HOUSE' MEDIA USED IN BAKKI SHOWER FILTERS BUT WAY CHEAPER AND MORE BACTERIA FRIENDLY

THE HUGE AVAILABLE AND PROTECTED SURFACE AREA ALLOWS AEROBIC AND ANAEROBIC BACTERIA TO THRIVE CREATING AN EXCELLENT ENVIRONMENT FOR THE REMOVAL OF NOT ONLY AMMONIA AND NITRITE BUT ALSO NITRATE TOO

LESS NITRATE = LESS ALGAE

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

THIS MEDIA CONTAINS THE FOLLOWING TRACE ELEMENTS:

Silica, Titania, Alumina, Ferric Oxide, Lime, Magnesia, Potash, Soda, Phosphorus Pentoxide, Chromium Sesquioxide, Manganic Oxide, Zirconia, Hafnia, Zinc Oxide, Barium Oxide, Strontia, Stannic Oxide, Sulphur Trioxide. (from XRF analysis)

CHECK THOSE NAMES AGAINST THIS INFORMATION SITE FOR BACTERIAL GROWTH AND NUTRITION: Eksternt link http://textbookofbacteriology.net/nutgro.html

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 28/08-2014 18:01 28/08-2014 18:01
Det kan godt være de er eksperter i at udvikle biologisk filtermateriale..
men det lader til de har et kommunikationsproblem med alle de Store RÅBENDE bogstaver, som egentlig gør budskabet svær at opfatte... hvis mit Keyboard opførte sig på den måde, så ville jeg klart investere i et nyt inden jeg investerede i biologisk filtermasse... :D

Less Nitrate = Less Algae.... Common * Alger kan gro direkte i regnvand eller deminiraliseret vand, jeg tvivler på at der findes nogen form for biomateriale der kan reducere så meget at algerne ikke kan leve der og de er så nøjsomme at jeg vil påstå at den reduktion der evt. finder sted ikke har nogen virkning på alger overhovedet....
Er problemet der i mod alger på diverse planter, så vil en tilførsel af både Nitrat og øvrige gødningsstoffer forhindre at algerne optræder ... en påstand fra min side vil være at der ikke er tale om gødningsstofferne der er problemet med hensyn til alger, snarere at der er tale om Carbon i diverse former og den del fjerner et filter vist ikke, mig bekendt!

Iøvrigt er et af de mest effektive filtermaterialer de såkaldte biochips som Kallness bl.a. fremstiller
her sætter sig en biofilm over filtermediet og det er rent faktisk her bakterierne har et slaraffenland, så der er ikke tale om tilførsel af diverse mikro gødningsstoffer, bakterierne lever af meget andet, så det er slet og ret unødvendigt, især hvis man gøder sine planter er der masser af den slags i forvejen...
Eksternt link http://www.environmental-expert.com/companies/anoxkaldnes-ab-a-ve...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger tankpasseren (Inaktiv) - 28/08-2014 18:46 28/08-2014 18:46
Indlægget er rettet 28/08-2014 18:47 28/08-2014 18:47 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

USB_akvariegødning skrev :

Iøvrigt er et af de mest effektive filtermaterialer de såkaldte biochips som Kallness bl.a. fremstiller
her sætter sig en biofilm over filtermediet og det er rent faktisk her bakterierne har et slaraffenland..
Så er mit valg af filtermiddel da ikke helt ude i skoven. Jeg fik mit Eheim Classic 2260 op og køre i sidste uge. Nederst et lag bio bolde på Ø 30 mm så en 5 cm tyk filtermåtte grov 10 ppi så en r..fuld biohjul i pose og på toppen en 3 cm tyk filter måtte på mellem grov 20 ppi. Satser på at skulle rense en gang om året, måske mindre hvis jeg er heldig :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KimJ - 28/08-2014 20:14 28/08-2014 20:14
Måske skulle man trods alt gøre producenten den lille tjeneste, lige at læse reklamen, inden man tager fat på kritikken?

Filtermaterialet er i første række rettet mod akvarier med fisk som Arowana, Flowerhorn cichlider og til saltvandsakvarier. Det er typisk akvarier hvor der ikke er den store vægt på beplantning, for nu at sige det mildt, og det er også akvarier hvor ophobning af for meget nitrat ofte er et problem, der generelt manifesterer sig i overdreven algevækst.

Jeg er ikke den store teoretiker, men min erfaring er, at en reduktion af næringsstoffer i den nævnte type akvarier, også resulterer i mindre algevækst, omend man sjældent kommer det helt til livs (og som regel ikke er interesseret i det).

Når det er sagt, må jeg indrømme, at jeg deler den skepsis andre har udtrykt, men skulle det vise sig at være ubegrundet, er det da en glimrende ny mulighed vi får der.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 28/08-2014 21:35 28/08-2014 21:35
Uanset, så stirrer langt de fleste sig totalt blinde på den mest kendte proces i akvariet, nemlig nitrificeringsprocessen eller nitratcyklys og hvad det ellers kaldes...
men der er mange andre cyklus i naturen som ofte overhovedet ikke bliver nævnt, een af dem er carbon cyklus Eksternt link http://da.wikipedia.org/wiki/Kulstofkredsl%C3%B8b

Det er naivt at tro at den mest udbredte proces er mindre betydende end næringsstofferne generelt er, det er bestemt ikke mit indtryk og tag vi forholdet omkring alger, så trives de i bedste velgående i helt stille vand i modsætning til de højere planter og for den sags skyld også makroalger...
Det morsomme er, når man tilfører næringsstoffer, så oplever man som oftest at algerne reduceres langt mere end hvis man forsøger at reducere næringsstoffer, personligt har jeg aldrig set en nedgang i alger ved at reducere på næringsstofferne, men det modsatte har jeg set masser af gange...

Ikke for at angribe producentens reklame, det må de selv om, men man ser ofte at der bliver hevet argumenter på bordet, der ser godt ud "på papiret", hvem vil ikke gerne have flere alger, men det er desværre i langt de fleste tilfælde et helt misforstået forhold, skal vi tage en anden producent der reklamerer med nøjagtigt det samme ..Juwel, der lever nitrat filtersvampe til deres systemer og andet i den dur der fjerner disse næringsstoffer, hvilket set med mine øjn er på linie med eksemplet her og egentlig for mig viser at man indføjer et plus punkt, som man rent faktisk ikke har noget forhold til, men som nævnt ser det godt ud i listen over positiver... Deres produkt kan være ganske udmærket, men det bygger på samme principper som dusinvis af andre porøse materialer...
Prøv at smadre nogle gas-beton sten og hæld i filtret, det vil stort set give samme virkning *uhh*

Annoncører
Annoncører