54l selskabsakvarium

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 1061

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Dujo (Inaktiv) - 21/07-2014 15:30 21/07-2014 15:30
Hej - er ikke rigtig nybegynder, men i den her del af akvarieverden må jeg nok anse mig selv som nybegynder :)

Kæresten og jeg har startet vores 54L startersæt op igen og vil gerne lave det til et selskabsakvarium, for at få lidt farve og anderledes end slørhalerne som har de to store akvarier.

Vores plan er:
3 niveauer planter (Bagerst, midt, forrest)
8-10 Rød Neon
4 Platy (Coral Red)
Dværghummer eller rejer i bunden.

Vi startede akvariet op i weekenden med et brugt filter (airstone i et hullet rør med filtersvamp omkring), så der er bakterier osv. i akvariet.
Vi har i dag købt 3 planter, to mellemstore og en lille. Der er lys på akvariet i ca. 10 timer om dagen. Vi har lidt dekorationer til akvariet, men ellers er det ret tomt. Vi regner med at købe fisk i weekenden, også skal det gerne kunne passe sig selv.

Mine spørgsmål er:
Hvilke planter er nemme at holde? Er ikke meget for gødning og slet ikke Co2!
Hvilke planter passer til hvert niveau (og som overholder ovenstående)?
Kan der komme flere fisk i? Evt. flere slags platy?
Hvad anbefaler I til huler/gemmesteder til rejer/hummer?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
BettaEinstein (Slettet) - 21/07-2014 19:04 21/07-2014 19:04
Dværghummere (som nok er en CPO krebs du mener) egner sig ikke til akvarier med fisk. Da de napper næsten alt der ligner en hale eller en finne. Men rejer kan du sagtens have :) vær obs på at hvis du vil have flere slags sammen skal du lige finde et krydsningsskema på nettet så du ikke lige pludseligt står med 500 blandingsbørn.
Der er desværre ikke plads til flere fisk end det, og planter er der mange af men langt de fleste kræver gødning, CO2 eller kraftig belysning (det er ikke standarden i et. Startssæt) eller alle 3.
Vandpest kan du have som høj plante, måske også en art (eller flere) af vallisneria. Anubias kan måske godt gå som mellemniveaunet men husk sæt dem på rødder eller sten og ikke lige under lyset
Men hvad jeg ved af kræver alle lave planter (fx et dækkende græstæppe) meget pasning, CO2, gødning og meget lys.
Men du kan sagtens bruge mos og moskugler :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger MSV - 21/07-2014 22:09 21/07-2014 22:09
Hej Dujo.

Først og fremmest vil jeg sige, at med 8-10 neon, så har I allerede fyldt akvariet op. Plus, at røde neon er ret sarte mht. vandkvaliteten. Så jeg ville nok vente i en måneds tid efter opstart med at introducere dem i baljen, da bakteriekulturen i filteret på det tidspunkt er rimelig godt kørt ind.

Platy er et godt valg. Dog ikke mere end de 4, da de er ret aktive og kræver plads til at svømme.
Lad være med at få en dværghummer, hvis I også skal have fisk i sådan et lille akvarie. Nogle små rejer, som f.eks. RCS (Red Cherry Shrimp / Kirsebærreje), vil være ideelle.

Vent helst 14 dage fra opstart til indkøb af de første fisk. Og køb meget få fisk ad gangen - gerne med et par ugers mellemrum. Bakterierne i filteret skal også kunne følge med.

Af planter, som ikke kræver den store pasning, vil jeg anbefale Cryptocoryne Wendtii Brown eller Green. Cryptocoryne Walkeri. Cabomba Caroliniana er også gode. De fleste slags Hygrophila er meget nemme at holde (og sammen med Cabomba'en kræver de kun en trimning en gang imellem).
Cryptocorynerne, som jeg har nævnt, bliver ca. 20 cm høje (midt-niveau). Hygrophila og Cabomba Caroliniana skal trimmes, da de bare vil vokse videre langs overfladen (eller over den), hvis de får lov. Disse skal selvfølgelig stå bagerst.
Hvis I gerne vil have en plante til baggrund/midte med blade, så er Bacopa Caroliniana meget nem og fin med lysegrønne blade (de kan se helt selvlysende ud). Den gror ikke så hurtigt som f.eks. Cabomba'en, men den skal på et tidspunkt trimmes. Det gode ved de baggrundsplanter, som jeg har nævnt er, at man kan plante de afklippede stængler i gruset og derved få nye planter.

Da jeg ikke har så lille et akvarie selv (ud over mit yngleakvarie), kender jeg desværre ikke til nogle gode forgrundsplanter, som vil egne sig til jeres akvarie. I kunne måske placere en mindre trærod og binde lidt mos fast på den? Det holder rejer meget af :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Dujo (Inaktiv) - 22/07-2014 09:18 22/07-2014 09:18
Tak for de gode råd især med planter - dem tager jeg med videre :)
Tror jeg ender med at lægge gødningskugler ved planterne også gøder 1 gang om ugen med flydende gødning, så kan jeg tage planterne fra det lille akvarie og sætte over i en af de to store med slørhalerne - hvis de skulle vokse for meget :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Dujo (Inaktiv) - 22/07-2014 09:42 22/07-2014 09:42
Forsøgte lige at lave en plan for hvordan akvariet kunne se ud:

Måske kommer der en lidt høj dekoration ind også - det må tiden vise :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger saads - 22/07-2014 09:42 22/07-2014 09:42
#3 jeg havde rød neonfisk i et 54 liter ny startet akvarie. Jeg har solgt dem siden men de nået at blive 2 år hos mig!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger MSV - 22/07-2014 12:47 22/07-2014 12:47
Indlægget er rettet 22/07-2014 12:48 22/07-2014 12:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Den opsætning ser faktisk helt fornuftig ud :D

Og det er også en rigtig god idé med gødningskugler under planterne. Det har jeg selv i mit akvarie (som kan ses under min profil).

Husk, at du ikke skal blive bekymret, hvis der kommer brunalger i akvariet. Det er mere reglen end undtagelsen i nystartede akvarier. De går heldigvis i sig selv igen efter et par måneder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Dujo (Inaktiv) - 27/07-2014 17:58 27/07-2014 17:58
Så er der kommet fisk i baljen :)

3 Platy
10 rød neon
og 2 dværghummer :)

Venter lige på planterne ankommer, inden jeg smider billeder op :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Dujo (Inaktiv) - 07/08-2014 11:56 07/08-2014 11:56
Så blev vores 54l skiftet ud med et 112l - som vi fik MEGET billigt. Samt der blev købt ekstra planter udover de bestilte til det nu større akvarium :)

Vi har pt. 6 coral red play, 10 rød neon og 4 dværghummer gående i 54l indtil vi får kørt 112l ind med filteret.

Vil gerne have nogle andre farvestrålende fisk i baljen end Platy.
Hvad kan I anbefale der? Helst en hårdfør fisk :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger MSV - 07/08-2014 12:06 07/08-2014 12:06
Pas på med dværghummere. De kan godt finde på at hapse neonfiskene.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Dujo (Inaktiv) - 14/08-2014 20:04 14/08-2014 20:04
112l er startet op og der går nu også et par sommerfugle cichlider i :D Damn det er nogle dejlige fisk, dem er jeg ret vilde med.

Har smidt en masse planter i - men skal have byttet rundt på det hele, da de ikke er plantet godt nok (et par af dem ryger op). Har ikke bundgødning/lag i udover noget alm. grus, men alle planter har fået 1-2 gødningskugler og der gives flydende gødning 1 gang om ugen samt flydende Co2 hver dag.
Syntes ikke jeg ser det store vækst i planterne endnu - men tror det kommer :)

Kan ikke lige smide billeder op, da de ligger på mobilen endnu.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger MSV - 15/08-2014 11:06 15/08-2014 11:06
Der kan godt gå en måneds tid inden, du ser nogen forandring hos planterne. De skal jo lige vænnes til deres nye omgivelser. Nogle planter har det med at smide en masse blade i løbet af de første par uger efter, at de er blevet plantet i akvariet. Det er ganske naturligt, og de vil få nye og flotte blade igen efter et par uger :)

Annoncører
Annoncører