Ung redback scalare vil ikke spise efter en uge :(

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 915

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Badman (Slettet) - 19/06-2014 15:12 19/06-2014 15:12
hej allesammen. jeg har for knap en uge siden købt 12 meget unge redback "manacapuru" scalare. de var 3,5-4cm da jeg fik dem. Efter denne uge syntes jeg egentlig selv det går ret godt, da deres generthed stoppede efter 1½ døgns tid og de alle på nær en har fået en ret voldsom apetit og de spiser gerne af hånden. MEN... ak ja, der skulle jo være et men.. der er et enkelt individ slet ikke virker interesseret i fodringen. Det er andet døgn siden jeg bemærkede det og jeg kan også se at det er den fisk der er vokset mindst, og der er en tydelig forskel, i den forstand at alle de andre fisks maver buler ud efter fodringerne, men ved denne er der intet at ane. Umiddelbart ser den sund og rask ud og den har ganske kraftige farver. den gemmer sig umiddelbart heller ikke, men den glider lige så stille væk fra flokken så snart den ser synet af foder. jeg fodre med frosne artemia og hikari micro warfers(sidstnævnte hugger jeg gerne i endnu mindre stykker).

er der noget jeg kan gøre, eller må jeg bare forvente at der er frafald når vi taler om ungfisk? :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Roland - 19/06-2014 17:00 19/06-2014 17:00
Lyder som om det er meget små, unger? Jeg ville prøve med røde myg. Alle mine scalarer elsker røde myg. Hvis ikke de spiser røde myg, så, er der noget galt. Evt. levende foder, daphnier, cyclops eller artemia.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Badman (Slettet) - 20/06-2014 01:41 20/06-2014 01:41
Njaa de er små, men det var den eneste størrelse jeg ku bestille.
Jeg har desværre ikke røde myg og har ikke bil så jeg kan hente det.
Jeg har bemærket idag at den ser ud til at søge væk når de andre samles om en klump frost foder, på trods af at den for en gangs skyld ser ud til at blive mere nysgærrig efter foderet. Jeg overvejer lidt om jeg skal sætte den i det akvarie, hvor jeg normalt "forbereder" vand til vandskift og se om den bedre kan begynde at spise hvis de andre ikke er der til at skræmme den væk under spisningen(fodringen går normalt ret voldsomt for sig nemlig). Vandet i det andet akvarie har samme værdier og temperatur som det den er i nu, tror i jeg kan flytte den uden at jeg risikere den bukker under af stress?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger CK2000 (Inaktiv) - 20/06-2014 06:34 20/06-2014 06:34
Prøv at tø frostfoderet op inden du smider det i akvariet, og spred det så lidt mere rundt, så den får en chance for at søge maden uden at skulle konkurrere med hele flokken.
Går den stadig ikke efter det, ville jeg kontakte sælger, for at høre hvad de er vandt til at spise. Hvis de er opvokset få en bestemt type foder, kan de godt have problemer med at genkende andre foderemner som føde/være kræsne.
Det har jeg selv oplevet, da jeg skulle have mit nuværende kuld til at spise andet end nyklækkede atemia.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger langebæk - 21/06-2014 13:59 21/06-2014 13:59
mine red backs vil ikke spise hvis klumpen af artemia er frosen så står de bare og glor indtil det er tøet nede på nunden og når så først at flokken svømmer hen over klumpen så det vivler op begynder de at spise så det er fast rutine at jeg tør det op i lidt vand inden jeg hælder det ned i baljen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Badman (Slettet) - 21/06-2014 15:50 21/06-2014 15:50
Indlægget er rettet 21/06-2014 15:55 21/06-2014 15:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#4 - det prøvede jeg efter jeg så du skrev det. men de gange jeg gjorde det så det ikke rigtig ud til at hjælpe, tværtimod så det ud til at der var flere der ikke nåede at få mad i forvirringen. problemet med sælgeren er, at det var fisk jeg bestilte via en forretning, så sælgeren har ikke nået at observere dem mere end et døgns tid(vil jeg tro), da jeg kom og hentede dem.

#5 - ja der er de fleste af mine noget anderledes, da de virkelig går helt amok når de ser synet af frostfoder. jeg kan holde en klump frostfoder imellem 2 fingre imens mindst 8-10 fisk grådigt går igang. faktisk er der så meget masen at det er svært at forstå hvordan de ikke kommer til skade :D

jeg har nu set at der er en mere der heller ikke får for meget mad pga. de andre fisk. den vil gerne spise, men den er meget mere langsom og knap så agressiv som de andre. jeg har valgt at sætte de 2 fisk i mit andet akvarie til jeg får dem i lidt bedre stand. de virker til at begge være meget rolige fisk, i forhold til de andre i flokken, så tænker at de begge nok har godt af at tilvænne sig fodring i et stressfrit miljø. den jeg først begyndte at holde øje med er begyndt at spise lidt, men den foretrækker enormt små bider af en eller anden grund.

Annoncører
Annoncører