Hvad er kh og Alkalinity?

Postet under : Saltvandssiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 2768

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger superhval (Inaktiv) - 22/10-2007 19:46 22/10-2007 19:46
Hvad er kH og Alkalinity hvad skal de ligge på, jeg har lige fået mig testset til at måle de værdier, men ved ikke hvad det er og hvordan man ændre på det *rødmer*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Jerslev (Slettet) - 22/10-2007 19:58 22/10-2007 19:58
Kh og Alkalinity er det samme, og de udtrykker begge, hvor stor bufferkapacitet, vandet har i forholdtil pH altså vandets surhed
kH står for karbonathårdhed og hænger uløseligt sammen med Ca og Mg.

Kh skal ligge på ca 8 - 10 helst ikke under ( her vil du opleve stor uenighed, da nogle mener kH over 9 vil hæmme især stenkorallers vækst)

CA på ikke under 420 mg/l
Mg omkring 1300 - 1500 mg/l

Hvis ikke du gør noget ved vandet i et besat akvarium, vil kH automatisk falde ( hvorfor er en anden sag )
det samme vil CA og Mg

problemet er, at en høj Kh ofte modsvares af et et lavt Ca indhold og omvendt - dvs de to værdier modarbejder så at sige hinanden.
Mg indholdet er med til at stabilisere kH, så denne ikke varierer for meget. derudover er Mg nødvendigt for korallernes Ca optag

Andre kemonørder kan sikkert bidrage med meget mere konkrete informationer og eventuelt korrigere - men på saltvandsforum er er flere desiderede kemitråde, du kan læse

jeg har ikke fundewt det nødvendigt at forklare hvorfor.

jerslev

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger glenn_24 (Inaktiv) - 22/10-2008 01:15 22/10-2008 01:15
hejsa jeg lytter lige med for nu bliver jeg forviret

jeg har et test sæt Fra red sea som hedder marine lab og i Alkalinity test hvor jeg har en skala står der Low 1-1,6 Normal 1,7-2,8 high 2,9-3,6

og min test af vandet siger ca. 2,8

skal lige nævne på kortet står der
milli equaivalents per liter ?

Annoncører
Annoncører