Alt for mange ure til at styre lys, cirkulation, co2 osv.

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 4858

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger HackZaw (Inaktiv) - 14/02-2014 22:39 14/02-2014 22:39
Hej,

Der er sikkert flere af jer, som har en hel masse ure til at styre diverse på jeres baljer - det har jeg også. Men nu skal der ryddes op. Man kunne købe en dyr computer, men efter lidt søgen på nettet faldt jeg over en enhed der hedder Arduino.

Pris : <250 kr.
En Arduino er udstyret med nogle udgange og indgange og kan programmeres i et c-lignende sprog (programmerings sprog). Det giver nogle muligheder at bestemme hvornår og hvor lang tid ting skal være tændt. Med et indput kan man skifte mellem normal drift eller hvis man er ved at skifte vand (det kunne være pumpe og varme skulle slukkes).

Arduino er ikke udstyret med et ur, men man kan bruge en millisekund tæller og så tælle op og holde styr på tid efter den blev tændt, men man kan også købe et real time ur som dette.

pris : <100 kr.
Uret kan indstilles fra Arduino'en - det behøver man kun en gang og Arduino'en kan derefter læse fra uret og vide dato og klokken.

Man skal også kunne tænde de forskellige ting. De fleste ting, som jeg har er 230V, men gødningspumpen er 12V, og Arduino'en køre med 5V, det kan jo ikke lige blandes. Heldigvis findes der et relæ modul til Arduino'en

pris : <200 kr.
Relæerne er 5V optokober relæ'er og alle adskilte dvs. et relæ kan tænde/slukke 230V og et andet kan tønde/slukke 12V. Hvert relæ kan belastes med 10A.

pris : <100 kr.
Jeg har købt en doserings pumpe til at tilsætte plante gødning. Jeg har reserveret 2 udgange, hvis jeg vil opdele micro og makro og så skal jeg have en pumpe mere.

Derudover skal der købes lidt ledning og stik.

Det hele skrues samme og tilsættes lidt program

Udviklings miljøet, hvor man programmerer er gratis.

Det har kostet mig 650 kr at lave en fuld programmerbar akvariecomputer med 8 udgange. Der findes også analoge indgange, som muligvis kan bruges til at styre co2, men det må komme....

Der findes også LCD-skærme til Arduino'en, så man kan se hvad der er tændt, hvornår det næste tændes osv. Der er også et Web modul, så man kan styre det hele manuelt fra sin computer eller smartphone eller bare se status, hvis man nu er på ferie :D

Jeg glæder mig til at få det hele skruet sammen og testet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Villads (Inaktiv) - 15/02-2014 15:35 15/02-2014 15:35
Det er spændende, men du har overtrådt en meget vigtig uskreven regel: Man skal linke til det fede grej! :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger tjoergensen (Inaktiv) - 15/02-2014 15:36 15/02-2014 15:36
Spænde, skriv lidt mere når du har fået bakset det sammen :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger tjoergensen (Inaktiv) - 15/02-2014 15:37 15/02-2014 15:37
PS: Hvor har du købt pumpen ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger HackZaw (Inaktiv) - 15/02-2014 20:17 15/02-2014 20:17
Jeg har i dag fået lavet lidt program, så jeg kan sætte dato og tid på real time uret. Jeg har også bestemt mig at jeg vil lave en brugerflade, så jeg kan sætte tænd/sluk tider fra min computer.
Senere skal det så kunne styres via internettet/browser.

Jeg har valgt ikke at linke til hvor jeg køber tingene pga. regler om salg og reklame. Men hvis jeg får lov af administrator vil jeg sætte link på til alle dele, når jeg er færdig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Svend Erik - 15/02-2014 21:46 15/02-2014 21:46
En dyr løsning, jeg skifter aldrig vand på bestemte tidspunkter, så river stikket ud(også til varme), har heller ikke styr på hvornår jeg er færdig, så monterer stikket igen når jeg er færdig, lyset: 25 kr for et tænd/slukur og skal bruge lystet mens der skiftes.
Så undskyld mig, kan se det smarte, men ikke det nemme og billigste

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger HackZaw (Inaktiv) - 16/02-2014 00:20 16/02-2014 00:20
#6 Selvfølgelig kan man styre lys med et billigt ur og for den sags skyld også co2 og gødning. Og man kan slukke alt på stikkontakten når man skifter vand, hvis det er nødvendig.

Nu skriver jeg heller om projektet for at alle skal smide deres døgn/uge ure væk. Det er lige så meget projektet i sig selv.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger mauri3000 (Inaktiv) - 16/02-2014 01:56 16/02-2014 01:56
Indlægget er rettet 16/02-2014 02:17 16/02-2014 02:17 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det ser lækkert ud!
Jeg undrer om du har husket batteri back up? Så uret ikke nulstilles ved strømsvigt.
Edit: Ser så nu at uret stort set bare består af et batteri.. Øjnene er ikke så hurtige som de har været :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Villads (Inaktiv) - 16/02-2014 02:11 16/02-2014 02:11
#5 Admin siger du gerne må/skal. ;)

Du må gerne linke til produkter du omtaler i trådene.
Du må ikke reklamere for produkter du selv sælger.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger skuuny - 16/02-2014 11:24 16/02-2014 11:24
for 650 kr kan man få 43 tænd og sluk ure i harald skrald :) jeg synes det er fedt udstyr men også lidt nørdet,har du undersøgt om man kan få en plc som kan det samme

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger HackZaw (Inaktiv) - 16/02-2014 11:57 16/02-2014 11:57
Som overskriften siger er det ikke fordi jeg har lyst til at have 43 døgnure fra harald skrald ;)

Selfølgelig er det lidt nørdet, men der er måske nogle her, som gerne vil have en akvariecomputer, men som syntes at 3000-4000 kr er lidt for meget. Derfor fortæller jeg om den her mulighed.

Man kan sagtens styre det med en PLC, men så skal I slet ikke snakke pris. Man får ikke engang Siemens LOGO eller Omron ZEN for 650 kr - og husk de 100 kr er for pumpen, som du stadig skal have.

Og for fremtidige kommentarer, så er det rigtigt, som #6 og #10 siger, så kan det gøres billigere med døgnure. Men har de indgang til at måle PH eller andet, som du måtte have brug for?

Jeg bliver ved med mit projekt og vil poste her for dem, der måtte finde det interessant.

#9 jeg vil poste link til der, hvor jeg købte delene. De kan findes lidt billigere her i Danmark, men så må I selv til at google ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Matrox (Inaktiv) - 16/02-2014 12:31 16/02-2014 12:31

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger kikr4000 (Inaktiv) - 16/02-2014 13:00 16/02-2014 13:00
Nørdet! Klart min stil:-)

Hvis man har tålmodigheden til at få det sendt fra Hong Kong, så kan man jo spare lidt.

F.eks. den først hund på relæ modulet.

Eksternt link http://dx.com/p/8-channel-5v-relay-module-board-for-arduino-red-1...

Real time modulet:

Eksternt link http://dx.com/p/tiny-rtc-real-time-clock-module-for-arduino-red-1...

Husk max 80 kroner. eller Post danmark kræver told behandlings gebyr og det er ikke billigt.

Held og lykke med projektet.

Kim

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger kikr4000 (Inaktiv) - 16/02-2014 13:24 16/02-2014 13:24

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger HackZaw (Inaktiv) - 17/02-2014 20:40 17/02-2014 20:40
Så har jeg lavet lidt test mht. at styre udgange på bestemte tidspunkter og jeg har fundet ud af at real time modulet (DS1302) ikke er nøjagtigt nok, så hvis andre er ved at bestille skal I sørge for at bestille RTC DS3231.

Jeg har købt fra Brinck, som er det samme som #12 linker til, men der er en dansk forhandler, som er lidt billigere.

Komponenterne fra Hong Kong kan nemt gå hen og blive dyrt, hvis der kommer told og P&T's gebyr på forsendelserne. Og så er der det med tålmodigheden.... meeen den har vi jo alle - ingen her på AS som ikke kunne vente med at få et par fisk i baljen :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 17/02-2014 20:52 17/02-2014 20:52
FEDT :-)
husk også nogle indgange til fugt måling som ligges på gulvet stratestiske steder
og så giver alarm samt SMS i tilfælde af at man ikke er hjemme den dag der er vand på gulvet,
dette er i hvertfald en af de features MIN dims kommer til at kunne ud over alt det normale,
jeg har også automatisk vand skift hver dag, gider ikke gå med spande :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger kylling (Inaktiv) - 19/02-2014 11:58 19/02-2014 11:58
vil lige starte med at sige rigtig flot guide HackZaw!

Jeg er jo blevet helt grebet også, jeg har jo satme så mange tænd og sluk ure at jeg kunne trække alle lygterne i min by :-) så dette er bestemt et projekt jeg også skal have gang i :)

Nu er jeg som sagt lidt ny lige inden for det her område, og er rigtig nysgerrig efter de forskellige systemer i bakser rundt med, er der nogen der vil ligge lidt flere billeder op?. :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 19/02-2014 13:32 19/02-2014 13:32
Indlægget er rettet 19/02-2014 13:43 19/02-2014 13:43 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

kylling.. start med at købe et arduino uno, og installere softwaren og leg rundt med det,
sæt lidt LED på og lidt trykknapper, og lær hvordan du styre sager,
du kommer til at lære lidt om C programmering, og der findes MANGE eksempler at hente online,
efter nogle aftener vil du helt sikkert føle at det er på tide med lidt mere hardware
og kan sikkert allerede styre nogle sager til dit akvarie inden der er gået en uge.

ellers siger du bare til, jeg har kørt flere arduino kursuser
og har derfor lavet CD med materiale til kursister,
på disse er der også hjemmeopgaver og eksempler og løsninger
dvs man kommer igennem alle de sager du skal bruge for at kunne fremstille dit eget system

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger kylling (Inaktiv) - 19/02-2014 15:26 19/02-2014 15:26
Jamen thomas, kan jo ikke sige andet end arduino uno er bestilt også må legen begynde!! :D
Dejligt at se nogen ild sjæle der brænder for det her, for vil lige hilse og sige når akvarierne begynder at komme i flertal så begynder ledningerne også xD

Men nu vil jeg vente på mit board og prøve at læse lidt om det i mellem tiden :-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger bello (Inaktiv) - 20/02-2014 16:22 20/02-2014 16:22
Hej HackZaw

Kan man ikke bruge arduino'en til at lave en smartwave løsning med en powerhead, ved at variere spændingen ?

ps. super fed ide, har selv tænkt på at skulle lave noget ligene med arduino eller raspberry pi :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 20/02-2014 16:30 20/02-2014 16:30
de output board som er beskrevet øverst, er med relæer, dvs det er on/off
og de er ikke egnet til hurtige skift, eller til variabel hastighed på noget som helst.
hvis man skal skifte noget, mere end 10 gange i timen, er RELÆ en helt forkert løsning,
faktisk ville jeg altid anbefale at man prøver at lave sagerne uden relæer,
da det så køre meget mere lydløst, samt meget mere fejlfrit.

TRIAC kan bruges, som er en helt elektronisk løsning til 230V sager
dvs intet mekanisk der bliver slidt.

Der findes også elektroniske relæer i en lille færdig boks
dvs de har optokobler indgang og triac driver indbygget

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Marc T - 20/02-2014 18:31 20/02-2014 18:31
Indlægget er rettet 20/02-2014 18:38 20/02-2014 18:38 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Arduino er super til at nørde lidt med. Der er mange udgaver både større og mindre end den her i tråden viste, og der er masser af guides etc. Derude. Har selv tænkt på at kigge lidt på at bygge en "sunriser" men det har mad lav prioritet. For det første skal jeg i så fald finde ud af om det overhovedet kan lade sig gøre med det lys jeg har og da jeg også overvejer LED vil det jo også være dumt at bygge noget der kun kan trække rør ;-)
Nu er jeg selv Uddannet datamatiker og er efter nogle år som udvikler tilbage på skolebænken hvor jeg bla. har programmeret i C. Hvis man synes IDE'et er træls kan jeg på det kraftigste anbefale at man konfigurerer enten Eclipse eller Atmel studio til at programmere sin Arduino med. Det kan virke lidt langhåret at gøre men når først man har det på plads så snakker vi stærke værktøjer. Har haft begge men har sidst brugt Atmel Studio da jeg i forvejen bruger dette til andet Embedded udvikling.
Smag og behag ;-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger HackZaw (Inaktiv) - 21/02-2014 00:42 21/02-2014 00:42
Indlægget er rettet 21/02-2014 09:21 21/02-2014 09:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej igen.
Skønt at se så mange der er hooked på at lave noget med en arduino, så kan vi jo dele nogle løsninger.

Jeg har set eksempel på smartwave styring, men så er udgangene nok styret med elektronisk forstærkning, som Thomas er inde på - det er de fleste eksempler på nettet faktisk.

Mit eget program er også ved at tage form. Mange af tingene er på plads, nogle endda forberedt for nye tiltag. Jeg har haft startet på programmet et par gange, før jeg fik den struktur, som jeg ville have. Det skal nemlig være nemt at konfigurere tider og så vil jeg senere have en touchskærm på for at aflæse data og ændre tider.

Thomas, Det kunne være jeg lige skulle forbi og se, hvad du har bakset sammen med din arduino.

Marc, Det skulle ikke være umuligt at lave en sunriser, især når du vil have led, da du kan få en pwm-styret led driver. Der findes masser af eksempler/diagrammer, hvis man selv vil bygger. Ellers er der også mange links til weshop's, som sælger færdige. Hvis der skal laves sunriser til alm rør, tror jeg man selv må lave noget, der kan omsætte pwm-signalet til 0-10v. Men det er jo heller ikke umuligt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Spangaard (Inaktiv) - 21/02-2014 11:03 21/02-2014 11:03
Jeg har de sidste måneder været i gang med et tilsvarende projekt. Jeg startede helt fra nul uden viden om elektronik eller C++ programmering. Alt hvad jeg har lavet, er "lånt" eller inspireret af udenlandske sites om akvarie-styring eller Arduino.

Mit prototype kan styre mit lys - billige led-strips i 5 farvenuancer. Sunrise/sunset styres individuelt på 15 kanaler i 4095 trin (12 bit). Start og varighed styres efter et ur (samme RTC 1307 som vist tidligere i tråden). Dæmpning sker via pwm og omsættes til 12v via mosfet transistorer.

Jeg har et 8xrelæ, der kan styre pumper, varme, luft, co/2 mm. Pt. kan jeg tænde/slukke pumper og varme samt tænde/slukke for en magnetisk CO/2 ventil.

Jeg bruger 5 termometre (Dallas DS18B20). 2 i vandet, et over vandet og to til at sikre at elektronikken ikke bliver for varm (har ikke haft problemer med det endnu). Jeg har pga. akvariets placering haft problemer med varme om sommeren. Planen er starte en ventilator og dæmpe lyset samt evt. nedkøle vandet, når temperaturen stiger (jeg har bestilt en måske smart 12v køle plade).

Lige nu er jeg ved at bygge prototypen trådløst og programmere et pc-interface. Jeg har tre enheder: Et relæ med 8 udgange, der skal bygges sammen med en 12v strømforsyning fra en pc'er (til lys, pumper mm). Lysstying bygges ind i armaturet for at undgå mange og lange ledninger. Dvs. at armaturet kun får 12v ind og er nemt at løfte af og på. Endelig har jeg en kontroller, der dels via et lille lcd-display kan vise status på relæer, leds, termometre, regulere lyset, tænde slukke for relæer mm. Enhederne snakker sammen indbyrdes og med min pc'er via Bluetooth.

Et par af mine erfaringer:

- Arduino udviklingsmiljøet er meget primitivt og ikke egnet til større projekter med mange filer og specielt ikke til udvikling af libraries. Editoren er ringe. Der findes en gratis plugin (Atmel Studio 6) fra Atmel (producent af processorerne), der anvendes sammen med .NET fra MicroSoft. Det virker fint i gratis versionen af .NET (Express). Det kan være lidt kompliceret at konfigurere, men fungerer super fint efterfølgende.
- pc programmer, der snakker sammen med Arduino, kan udvikles i mange sprog. Jeg bruger c# eller Visual Basic i .NET. Det eneste, der kræves er kommunikation med en usb-port - der er mange vejledninger på nettet. Nemt og effektivt.
- alt kan købes for 20-30% på Ebay i forhold til priser i Dk. Jeg har købt det meste på Ebay og betaler fra 30 kr. og op til 90 kr. for et Arduino processer board. Der er nogle lækre stumper fra specielt Sparkfun & Adafruit, der ikke findes på Ebay. Her har jeg fundet en fin internet butik i Sverige, der leverer lynhurtigt til rimelige priser. Jeg har modtaget +50 pakker fra Kina uden problemer med told, og de få gange, pakken ikke er kommet, har Ebay returneret min betaling. Jeg har to gange modtaget defekte varer - begge gange har sælger fremsendt nye produkter og lagt lidt ekstra i pakken.
- der findes mange Arduino modeller i mange forskellige fabrikater. Mega giver rigtig mange porte, hukommelse og funktioner. Arduino Micro og Mini kan mindre, men fylder meget lidt og forbindelser kan loddes på efter eget ønske. UNO er en fin mellemting og ret robust. Arduino er "open-source", og det er ikke ulovligt at købe andre fabrikater. Jeg har prøvet 4 forskellige uden problemer.
- led strips giver et fint lys, hvis Cool white, Nature og RGB kombineres, kan der dannes rigtig mange nuancer og effekter. Der findes en gammel tråd med masser af informationer om ledstrips - titlen er noget i stil med "Led strips til 10 kr. pr meter".
- Det er nemmere at udvikle løsninger, hvis der arbejdes med moduler. Principielt kan det hele bygges sammen i en enhed, men kompleksiteten bliver hurtig stor og det tager for lang at ændre elektronik og programmer. Bedst at planlægge kommunikationsmodeller tidligt i forløbet (SPI, I2C eller UART). Jeg bruger UART (Serielt) mellem Arduino boards og primært i2c til enheder, fx. relæer og lys-dæmpning.
- Det er nemt og billigt at udvide med flere porte via IC'ere. Jeg bruger skifteregistre både til ind- og udgange (forskellige modeller). På den måde kan man fx. få 16 ind- eller udgange og kun bruge to porte på Arduino'en. Det kræver en stump printplade og en loddekolbe.
- Bluetooth kan være meget simpelt at anvende. Jeg bruger HC-05 boards, der i praksis fungerer som en "trådløs ledning".
- Der findes nogenlunde billige tryk-følsomme skærme, der er nemme at anvende, men de er klodsede, langsomme og egentligt ikke egnede til våde fingre - jeg bruger simple lcd displays, trykknapper og små lys-diode til "bruger-grænsefladen". Det er lidt retro, men fungerer fint. Til gengæld klarer jeg alt den avancerede opsætning via pc'eren, hvor der er en stor skærm, tastatur og mus. Det passer fint til mig og med Bluetooth skal jeg bare være max 10 meter fra akvariet.

Lige nu er jeg næsten færdig med den første prototype på elektronik og programmel. Senere skal der udvides med en smartere strømstyring, måling af strømforbrug til lyset, 12v pumper, der er nemmere at styre effekten på samt en datalogger, der giver en nem statistik over lys timer/lumen, temperaturer mm. På sigt kunne det være sjovt med en app til Ipad'en til at styre det hele og ethernet, så jeg kan overvåge det hele fra arbejdet :=)

Mine udfordringer er pt. primært at få bygget det hele ind i robuste kabinetter og skabe stabile forbindeler med stærke stik - og få samlet mine mange stumper kode i ordentligt strukturerede programmer, der er til at læse og forstå for andre og for mig om nogle måneder. Specielt har selve armaturet drillet. Jeg er på tredie prototype og har problemer med kondensvand og stabilitet. Mine håndværks færdigheder er begrænsede ;-(

Jeg er meget interesseret i at udveksle erfaringer, program stumper og måske tegninger/konstruktioner. Pt. er jeg ferie, men poster gerne billeder mm senere, hvis der er interesse. Jeg har også en samling af links og har afprøvet mange forskellige alternative løsninger (boards, shields, komponenter mm).

Målet for min første løsning var at styre 4 leds/strips med sunset/sunrise mm for under 100 kr. Det lykkedes. Så det behøver ikke være dyrt.

Det blev en rigtig lang post. Sorry. Jeg blev meget inspireret af det oprindelig indlæg. Fedt at flere arbejder på denne type DIY projekter.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 21/02-2014 11:16 21/02-2014 11:16
man skal også huske på at lave sådan noget, fordi man ønsker at hygge sig med det,
og lære noget, ikke fordi man vil spare penge, eller tid..
i kan kikke lidt på min hjemmeside webx dot dk
jeg er elektronik udvikler og har leget med elektronik siden jeg var lille dreng :-)
jeg har også undervist både i Arduino, Atmel, PIC16,
samt arbejder til daglig netop med udvikling og programmering af embedded systemer.
Jeg er helt klart med på ideen med at lave sit akvarie system helt computer styret,
men jeg vil ikke nødvendigtvis gøre det alle steder for en hver pris,
nogle steder giver det bare mere mening at gå efter en mere simpel og mere færdig løsning,
det er svært at slå et ur fra harald til 20 kr med 96 muligheder pr 24 timer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Spangaard (Inaktiv) - 21/02-2014 13:37 21/02-2014 13:37
#25: helt enig.

Hvis det ikke er fornøjelsen ved projektet, der driver arbejdet, giver det ingen mening.

I kan jeg finde 1000-vis af tutorials, vejledninger mm på nettet, købe stumper for ingen penge i Kina og lave avancerede løsningen hurtigt - uden helt at forstå, hvad jeg laver :=). Det giver en masse muligheder, jeg ikke havde tidligere.

Akvariet er på mange måde bare er en undskyldning for at lege med elektronikken :-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Antares (Inaktiv) - 21/02-2014 15:19 21/02-2014 15:19
Altså, kan jo godt se det smarte i det... Meeeen de ting der bliver løst her, ser jeg ikke noget problem i...
En kip afbryder på forlængerledningen og et tænd og sluk ur fra jem&fix til under 40kr. Fungerer fint...
Det andet virker lidt som "overkill", efter min mening...
Jeg kommer selv fra saltvand, hvor "gadget-overload" ses ved minimum 50% af akvarierne, og det blev jeg faktisk rigtigt træt af i længden...
Det er nu ikke fordi jeg er i mod nye ting, har f.eks. led på flere akvarier p.g.a. strøm og udseende... Men de nye ting skal godt nok være nyttige, synes hyggen går af hobbyen når det hele går op i comp. Styrede wave pumper, disko-lys og alt for meget printplade m.m.
Men uanset hvad, må i da have held og lykke med projekterne :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger HackZaw (Inaktiv) - 12/03-2014 22:52 12/03-2014 22:52
Det går fremad med projektet. Meget af programmet er lavet, og det kan styre 2 zoner lys, cirkulation pumpe, Co2, spandpumpe (kører dog hele tiden), varme, flydende gødning og til sidst er der en ekstra doserings pumpe, hvis der evt skal behandles for noget. Så indstilles den til interval + antal gange og mængde.

Dog har jeg kun fortrådet doseringspumpen til gødning :D .

Og jeg må sige at jeg ser effekten. Jeg var ude og rejse i 1½ uge og det betyder normalt at konen glemmer gødning, som så ses på planterne.

Først var jeg inde på at det hele skulle styres fra en touch skærm, men der var en, som sagde at skærmene kørte meget dårligt. Derfor valgte jeg at lave et program til min PC, som skulle styre det hele via bluetooth. Jeg købte et modul på ebay og fik loddet et par modstande på, da modulet køre på 3,3V og Arduinoen kører 5V

Det har dog givet mig nogle problemer. Jeg har simplet hen ikke kunne forbinde med min computer. Computeren fandt modulet og parrede op, men meldte fejl når jeg lavede connection først med mit eget program, men også med et terminal program. Jeg kunne modtage og sende data med terminal program på min telefon, så jeg tror det er en driver fejl. Men ud med bluetooth og et ethernet modul er bestilt.

Jeg har også bestilt en touchskærm. Jeg vil se parameter og have mulighed for at ændre uden at skulle starte min computer.

Det ur jeg først havde købt var alt for unøjagtig, og jeg har derfor købt et nyt med en DS3231. Det taber eller vinder ikke tid.

Til nu står det hele mig i 1000 - 1100 kr. det er inklusiv bluetooth, som jeg ikke vil bruge og 4 ekstra DS3231. Det er langt billigere at bestille på Ebay og alle ting er kommet forholdsvis hurtigt og har virket.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Bjarneec (Inaktiv) - 13/03-2014 00:27 13/03-2014 00:27
I vanvittige! :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger HackZaw (Inaktiv) - 18/03-2014 12:00 18/03-2014 12:00
Lige en lille update.

Der er ikke sket så meget med hardwaren. Jeg venter stadig på skærm og ethernet moduler, så alle ændringer sker ved at uploade fast kodede værdier til arduinoen. Men det virker, og akvariet styres nu helt.

Jeg er ved at lave min brugerflade, så jeg kan forbinde med min computer og ændre settings. Der er forberedt for at styre Co2 med en PH probe, men den har jeg ikke købt. Da jeg kun reserverer en byte til hver værdi, skal PH'en indtastes i hel-tal, så jeg vil indtaste i faktor 10 og konverterer til floating(komma-tal) i arduinoen.

Da jeg kun reserverer en byte pr. værdi kan jeg også kun pumpe 255 ml, men det er også nok indtil nu. Ellers laver jeg bare noget med HighByte og LowByte.

Når der skal skiftes vand sætter jeg systemet i "cleaning mode" så slukkes noget lys, pumper, varme og Co2. Overskrider jeg max. tid, som er 2 timer, så startes filteret, og så må det plaske lidt. Jeg har nu ikke brugt så lang tid.

I status feltet, skal der logges min og max temperatur, resterende mængde gødning(beregnet). Der skal sendes end email til mig, så jeg kan få bestilt nyt gødning inden jeg løber tør.

Og så lige et screen dump af brugerfladen, som den er nu.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Spangaard (Inaktiv) - 23/03-2014 00:40 23/03-2014 00:40
Kan du få gødningspumperne til at køre stabilt ? Jeg har haft en del problemer og leder efter en anden løsning. Nok noget med et stempel. Måske jeg bare har været for nærig, så jeg er nysgerrig efter dine erfaringer.

Til gengæld virker mine Bluetooth enheder fint. De er helt almindelige fra ebay og 5v tolerante. Men jeg har ved en fejl fået nogle HC06 modeller, der kun kan være slave -det tog tid, før jeg fandt problemet. Hvis du bare vil kunne fjernbetjene relæ'er mm, er der mange simple og meget billige løsninger. Jeg er f.eks. ved at skrive koden til at læse en almindelig Samsung fjernbetjening og ellers er der 433mhz stumper til små penge. Har du et stort budget, er xbee en oplagt mulighed.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Blak - 19/04-2014 23:47 19/04-2014 23:47
Er der en update på vej :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger HackZaw (Inaktiv) - 20/05-2014 13:21 20/05-2014 13:21
Lige en lille update.

Systemet har kørt upåklageligt og jeg vil sige at mine pumpe har doseret som den skulle. Jeg havde ikke koblet alt til lys, pumpe varme osv - mest pga dovenskab *doh* . Men jeg kunne da se at relæerne tændte og slukkede som de skulle :D .

Det interface jeg havde lavet til min pc virker også og forbinder med det samme til min arduino, så alt er bare godt - INDTIL jeg får mine ds18b20 temperatur sensorer. Da jeg skulle forbinde kom jeg til at sætte højspænding (12 V ;) ) ind på 3.3V... pokkers det kunne arduino'en ikke holde til.

Jeg har fluks bestilt ny arduino (2 stk så er der lidt at brænde af :P ). Det skulle være kommet, men da jeg er i kina lige nu så ligger projektet lidt stille. Mens jeg har været her har jeg fået indkøbt masser af cree led, køleplader og hvad der nu skal til for at lave en god lampe. Der bliver omkring 150W (100 W 6500K, 25W rød og 25W blå). Der skal nok ikke skrues helt op på et 160l, men jeg glæder mig til at komme hjem. Desværre får jeg ikke så meget tid før jeg skal afsted igen :( så det kan være der går lidt tid før næste update, men der skal nok komme billeder.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger HackZaw (Inaktiv) - 17/06-2014 14:22 17/06-2014 14:22
Jeg går og spekulerer i at bruge TRIAC til 230V styring, men har lige brug for lidt input vedr. komponent valg - og egentlig også hvordan det er forbundet.

Jeg har tænkt på at gøre som vist i diagrammet (R1=220, R2=1K 1/4W)

Evt. vil jeg bruge Skifteregister mellem arduino og optokobleren for at kunne styre flere med færre udgange.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger Marc T - 02/07-2014 12:53 02/07-2014 12:53
Jeg er så også lige "kommet til" at bestille delene til første etape af mit eget projekt. Ganske enkelt er jeg ikke for god til at huske at gøde så nu vil jeg gøre et forsøg på at automatisere det. Det vil sige fabrikering af egen gødnings pumpe ved hjælp af dele fra en sæbedispenser og Arduino. Dog regner jeg pt IKKE med at bruge selve Arduino miljøet men kun komponenterne. Dele der er bestilt er RTC, H-bro/motor driver, LCD shield og lidt forskellige modstande, flux pen etc som jeg ikke nødvendigvis skal bruge nu men kan blive handy senere hen :-)
LCD Shield er med henblik på at kunne regulere gødnings mængde, tidspunkt samt forberede for fremtidige mulige udvidelser.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 02/07-2014 13:53 02/07-2014 13:53
Indlægget er rettet 02/07-2014 13:59 02/07-2014 13:59 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

kik på denne side:
Eksternt link http://www.bristolwatch.com/ele/triacs2.htm

eller denne
Eksternt link http://www.electroschematics.com/6561/universal-triac-control-wit...

jeg har lavet sådan noget her :
Eksternt link http://easy-electronics4u.blogspot.dk/2012/02/switch-ac-loads-usi...
rimeligt meget bedre end triac, rent strøm og tabs messigt, men man skal så lige bruge 2 stk.

og lidt mere her:
Eksternt link http://www.phidgets.com/docs/Solid_State_Relay_Primer

du kan også bare vælge at købe dimsen færdig, koster ikke meget
Eksternt link http://dk.rs-online.com/web/c/relaeer/solid-state-relaeer-og-tilb...

PS: hvorfor vil du kunne slukke eller tænde for spand pumpen ??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger HackZaw (Inaktiv) - 06/07-2014 23:01 06/07-2014 23:01
Takker for links.

Jeg vil bare slukke for spandpumpen når der renses/skiftes vand. Men der er også en lille cirkulations pumpe, som jeg kun har tændt om dagen. den er også 230V. Varmen er også 230V, men det er jo rent ohm belastning, og min bekymring var mere når der skulle slukkes/tændes for induktiv belastning.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 07/07-2014 11:09 07/07-2014 11:09
all typer loads "slår tilbage" når strømmen afbrydes, men det er rigtigt at spandpumper (og alle andre akvarie pumper) som jo er 100% induktive, gør det vildt meget,
jeg ville altid beskytte alle typer udgange til at kunne håndtere sådan noget,
hvad med bare at have en normal manuel on/off ved spandpumpen ?
jeg må indrømme at det virker bedst for mig at hive stikket ud, og klipse slange studsen af, og så slæbe spanden med det hele ud i køkkenvasken hvor den kan få den helt store omgang. dvs det ville ikke give mening at have noget elektronik i mellem,
det ville kun gøre systemet mindre pålideligt.
min grund holdning er at man behøver ikke gøre tind unødvendigt kompliceret, men hvis der SKAL noget eketronik
imellem, fint så lav det fedt og brugervenligt.

til AC bruger man ikke tranzorbs, da disse er meget kapacitive, og du derved bygger dig en svingningskreds,
det er bedre med snubber kredsløb, eller varistore, se evt her :
Eksternt link http://www.bimba.com/Global/Library/Technical-Tips/Switch_Protect...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger HackZaw (Inaktiv) - 07/07-2015 19:22 07/07-2015 19:22
Det er ved at være noget tid siden jeg har skrevet om min akvarie controller. Det er nu ikke fordi projektet har stået stille, men jeg har aldrig fået den helt færdig, da der løbende er ændret meget. Jeg mente at det skulle være helt færdig før jeg kom med en update *rødmer* .

Men status er at der er følgende funktioner.
- 4 kanal pwm lys, hvor der er monteret 1 18W JMB skinne på hver kanal. Hver kanal kan indstilles for hvert kvarter hele døgnet. Der er selvfølgelig glidende overgang mellem hver indstilling.

- 2 doserings pumper for gødning, som hver kan dosere 2 gange i døgnet og individuelt for hver dag.

- 4 kanal 230V for pumper, varme, co2 osv.

- 2 input for temperatur. til styring af varme eller ventilator.

- Kobles på lokalt netværk, og kan kun indstilles ved hjælp af program jeg har lavet.

- Månelys simulerer aktuel månefase.

Funktion der kommer.

- Co2 styres af PH. Mulighed for at vælge tid i stedet for.

- Logning af data på web server.

- Ekstra lys kanal, som styre en RGB led og simulere månelys.

Lige nu er jeg ved at programmere Co2 styring. Jeg har fået kallibreret PH-proben og fået den til at styre udgangen til Co2 ventilen. Men jeg vil lige høre om der er nogen, som har erfaring med hvor stor hysterese jeg skal have:

mvh.
Michael

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 08/07-2015 16:23 08/07-2015 16:23
Indlægget er rettet 08/07-2015 16:34 08/07-2015 16:34 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

hvorfor vil du have hysteresse ?
du kan sagtens lave en PID regulering ved at åbne og lukke for CO2 doseringen,
foreholdet mellem hvorlang tid den er tændt og slukket giver middel tilført mængde,
så bliver der ingen overshoot og du behøver derfor heller ingen hysteresse

helt samme trick jeg har brugt til at lave min temperatur regulering.
Jeg har valgt at undgå mekaniske relæer, da det er en upålidelig mekanisk slid del,
idag er de elektroniske billige og holder bare 1000 gange så længe,
samtidig kan man så ogå tillade sig at tænde og slukke varmen med 5 sek intervaller
for at opnå en perfekt D/A konverter med høj effek opløsning.
jeg kan se at du i indlæg 34 var inde på triac styring,
så dvs du er gået væk fra det relæ print du har vist et billede af ?
en gang i mellem finder jeg disse helt færdige AC styrings moduler i 5A og endda 10A på ebay til meget lave priser
de har alle LED eller 5V indgang, drøn let og fikst :-)
til lyset bruger jeg nogle store lede fets, for mit lys køre på 12V og 12A

angående dit nat lys der følger måne fasen, ret fiks detalje, men bliver du ikke ked af at der så ikke er noget lys om natten når der ikke er nogen måne ?
netop derfor at jeg er rimeligt tilfreds med at altid have det samme nat niveau, ultra svagt blå, og intet hvidt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger HackZaw (Inaktiv) - 10/07-2015 11:14 10/07-2015 11:14
Hej Thomas,

Jeg har tænkt på at bruge PID regulator, men tænkte at det måske var et overkill. Regner ikke med at der er PID regulator i de controllere, som findes på makedet, men at de blot tænder on/off med hysteresse. Jeg tror at jeg starter med hysteresse. Hvis det bliver alt for unøjagtigt, så laver jeg PID med autotuning.

Jeg har været lidt forsigtig med at bruge de relæer, som jeg oprindelig viste, da jeg ikke ved hvor gode de er. Til 230V har jeg købt RF styrede stik, som sidder i en stik dåse og så styres fra arduino'en - har også nogle SSR som evt kan bruget hvis der tændes/slukkes ofte. JMB skinnerne er allerede forberedt til PWM, så det var bare at koble til udgangene på arduino'en. Gødnings pumperne styres elektroninsk så der er ingen mekanisk relæ.

mvh
Michael

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 10/07-2015 12:24 10/07-2015 12:24
Indlægget er rettet 10/07-2015 12:26 10/07-2015 12:26 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

PID med autotuning er det HELT rigtige, for de fleste kender ikke deres gain på reguleringen.
Køre man med ON/OFF regulering, skal der selvklart være en hysteresse,
specielt til CO2 tror jeg ikke det er specielt smart, da du har en meget langsomt reaktion
du vil blive ked af at få for lidt eller for meget, det er meget få linjer kode at lave PWM regulering

den metode jeg har brugt er at sige at looptiden er 100 sek
og hver sek = 1% PWM
så ved 20% power er varmen tændt i 20 sek og slukket i 80 sek
mit gain er sat meget simpelt til at være lidt for lavt
det har den foredel at jeg undgår overshoot og indsvingning
men får så en lidt mere "slap" regulering der kan sejle et par tiendele :-)
i praksis gør jeg det at mit setpunkt og min temperatur måler køre med 0.1C opløsning
dvs jeg trækker dem fra hinanden og ganger gainet på
jeg regner ikke med decimaler, men sætter det på ved udskrivning
dvs at 25.0 C er internt 250 i temperatur variablen
så hvis set er 260 og aktuel temperatur er 250 så er fejlen 10
mit gain er 5
10 x 5 = 50 % power

håber du kan se ideen :-)
om det er varme eller CO2 eller noget somhelst andet man kan måle og regulere på
er jo samme sag, bare nogle andre tal.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger tjalfe32 (Inaktiv) - 10/07-2015 12:57 10/07-2015 12:57
Jeg er lidt misundelig på jer der bare kan det der med kodning. Jeg fatter ikke en skid. Ender nok med at jeg køber en storm controller til lys. Eksternt link http://coralux.net/?wpsc-product=storm-led-controller

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 10/07-2015 15:51 10/07-2015 15:51
Du skal ikke være misundelig, det kan ikke betale sig at lave specielt meget selv, når man kan købe en færdig lys styring med alle de funktioner til bare 65 $ fiks og færdig, og meget mere fritid til alt muligt andet.
Jeg kan jo kun tale for mig selv, men jeg bygger ting selv i stedet for at købe færdigt, fordi jeg finder det sjovt og lærrerigt.
Alle der finder det sjovt, kan vælge at investere nogle timer i at lære om det, og komme i gang,
der er det specielt Arduino jeg ville anbefale som et godt sted at starte.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger tjalfe32 (Inaktiv) - 10/07-2015 17:03 10/07-2015 17:03
Nej ikke når man tæller timer med i regnestykket. Men kan godt li at rode med sådan noget. Men kodning vil bare ikke hænge fast i hjernen :(

Desværre er det så kun lysstyring den storm egentlig dur til.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger HackZaw (Inaktiv) - 28/08-2015 09:12 28/08-2015 09:12
Så bliver der ændret lidt igen. Det ser ud til at blive et af de der evigheds projekter ;)

Jeg blev lidt træt af mit gamle interface, som var lavet i visual basic - dvs man skulle forbinde til controlleren med det program. Det gør en lidt låst, hvis man nu ikke lige sidder med den computer, hvor man har installeret interfacet på.

Løsningen bliver et web interface. Så kan det styres fra alle dine enheder med en webbrowser. Interfacet kommer til at ligge på min server og ideen er at alle, der laver en kopi af min arduino controller, vil kunne styre sin controller og logge data. Der er dog krav til at du kan konfigurere din router (port forwarding), så web-siden kan "snakke" med arduinoen. Kommunikationen foregår via Json, som enten sker med tidsinterval (live status) eller når du trykker på en knap og derved med det samme kan tænde/slukke enheder.

Du kan også bruge webinterfacet med din egen controller byg (evt. rPi) så længe du følger Json strukturen fra min controller.

Nu går der nok et stykke tid før det hele er klar - har lidt travlt på arbejde. Men her lige et screen dump af interfacet.

Diagrammer og arduino program vil være tilgængelig fra websiden, når det er klart.

Annoncører
Annoncører