En nybegynder med en masse spørgsmål:)

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 960

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger andr12345 (Inaktiv) - 03/02-2014 16:38 03/02-2014 16:38
Hej alle sammen, jeg har købt et 54 Liters akvarium, og nu har jeg en masse spørgsmål jeg gerne vil have svar på. :D Jeg har ikke fået fisk i endnu, man jeg har tænkt at jeg ville have: Sommerfugle cichlider, Sugemaller, gubbyer og Amanorejer (rejerne har jeg allerede i). Planterne, som jeg har i er: Anubias, Vandpest og de to sidste kender jeg ikke navnene på. men her er spørgsmålene:
-Hvor meget foder skal fiskene have?
-hvor tit skal jeg skifte vand/ rense filter?
-er "Flora Grow Nutri Caps" gødnings-piller gode nok til planterne?
-Hvordan skal man rense glasset og hvor tit?
- Skal akvariet være tændt i 10 timer ca.?
-Hvordan bekæmper jeg alger udover mine Amanorejer og algeædene fisk og snegle?
-skal jeg fodre min Amanorejer, eller kan de godt leve kun af alger?
-kan sommerfuglecichlider god gå i et 54 L.?
-hvad skal standard temperaturen være for de fisk og planter jeg har?
Håber i vil hjælpe mig :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger akvariedegnen - 03/02-2014 18:30 03/02-2014 18:30
Jeg synes, du skulle låne eller købe en bog om begynder akvarium og læse den grundig, før du anskaffer fiskene.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger jonatussen (Inaktiv) - 03/02-2014 18:30 03/02-2014 18:30
Ciklider vil nok æde dine rejer og evt alt dit yngel så vidt jeg ved af. Så du skulle nok overveje valg af fisk. Og du kan købe noget du kan helde i dit vand mod alger. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger jonatussen (Inaktiv) - 03/02-2014 18:37 03/02-2014 18:37
Du kan købe sådan en magnet så du kan rense ruden ude fra ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger andr12345 (Inaktiv) - 03/02-2014 19:03 03/02-2014 19:03
akvariedegnen skrev :
Jeg synes, du skulle låne eller købe en bog om begynder akvarium og læse den grundig, før du anskaffer fiskene.

Ja, men det her er mere sådan nogle spørgsmål som alle har en holdning til jo :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 03/02-2014 19:12 03/02-2014 19:12
Internt link http://www.akvariefisk.dk/article/?Type=27 gratis "bøger" her på siden bare kom Igang så kan vi svare på det sidste når du har læs lidt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Adrian (Inaktiv) - 03/02-2014 19:31 03/02-2014 19:31
Hvis du er villig til at bruge penge på en bog, så vil jeg klart anbefale "Tropiske ferskvandsfisk" af John A. Dawes. Der står alle svarene en nybegynder kan have og den indeholder forklaringer på de mest normale fisk man kan anskaffe sig i dyre handlen m.m. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger akvariedegnen - 03/02-2014 19:42 03/02-2014 19:42
Kan helt tilslutte mig #6. Du vil have en masse glæde af at læse lidt på tingene. Her vil du helt sikkert få svar på nogle af de spørgsmål, du har stillet, og så kan det jo være, du har andre spørgsmål, du så skal have svar på.
Men sæt dig lidt ind i tingene først.
Mange hilsner Jørgen W

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger janniklok (Inaktiv) - 06/02-2014 19:26 06/02-2014 19:26
- de skal have den mængde foder de kan nå at spise uden der falder for meget til bunds - hellere for lidt end for meget! Da jeg fodrede med flagefoder plejede jeg at give den mængde jeg kunne have mellem to fingre.
- filtret behøver du ikke rense særlig ofte, vil sige et par gange om året. Eller hvis det er for tilstoppet (hold lidt øje) :-) vandet skifter du hver uge i starten og derefter kan du gøre det et par gange i måneden eller oftere (alt efter tid/temperament). Jo mere vand du skifter desto mindre risiko er der for sygdomme. Men læs dit akvarium.
- jeg har mit akvarie tændt ca. 8-9 timer dagligt. Jo mindre lys desto færre alger.
- alger skal ikke bekæmpes, men forebygges. Synes for enhver pris du skal undgå diverse midler mod alger. Sørg for ikke at have for meget lys på akvariet. Men det er generelt svært at undgå alger helt - især i et lille akvarium.
- sneglene kender jeg ikke - jeg er ikke selv til snegle :-)
- sommerfugle cichlider kan godt gå i 54 liter, men de er meget svære at holde har jeg personlig erfaret.
- tror en temperatur på 27-28 grader ville være passende - men kig i artsbeskrivelserne :-) der kan man lære en del.

Håber du kan bruge svarene :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger andr12345 (Inaktiv) - 06/02-2014 19:32 06/02-2014 19:32
janniklok skrev :
- de skal have den mængde foder de kan nå at spise uden der falder for meget til bunds - hellere for lidt end for meget! Da jeg fodrede med flagefoder plejede jeg at give den mængde jeg kunne have mellem to fingre.
- filtret behøver du ikke rense særlig ofte, vil sige et par gange om året. Eller hvis det er for tilstoppet (hold lidt øje) :-) vandet skifter du hver uge i starten og derefter kan du gøre det et par gange i måneden eller oftere (alt efter tid/temperament). Jo mere vand du skifter desto mindre risiko er der for sygdomme. Men læs dit akvarium.
- jeg har mit akvarie tændt ca. 8-9 timer dagligt. Jo mindre lys desto færre alger.
- alger skal ikke bekæmpes, men forebygges. Synes for enhver pris du skal undgå diverse midler mod alger. Sørg for ikke at have for meget lys på akvariet. Men det er generelt svært at undgå alger helt - især i et lille akvarium.
- sneglene kender jeg ikke - jeg er ikke selv til snegle :-)
- sommerfugle cichlider kan godt gå i 54 liter, men de er meget svære at holde har jeg personlig erfaret.
- tror en temperatur på 27-28 grader ville være passende - men kig i artsbeskrivelserne :-) der kan man lære en del.

Håber du kan bruge svarene :-)
Tak! :) har nu nået at finde de fleste af svarene selv, men dejligt at få det bekræftet! :)

Annoncører
Annoncører