Noget galt i rejeakvarie

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 863

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Black Rock (Inaktiv) - 01/02-2014 13:00 01/02-2014 13:00
Hej jeg har fået et problem i mit akvarie til rejer

Her lidt info
22l Akvarie
en plante på lava, pogostemon helferi (har været der fra opstart taget fra mit 240l akvarie)
Taxiphyllum barbieri (ny indkøbt samtidig med rejerne, garanteret gift fri fra forhandler)
taxiphyllum sp. flame (ny indkøbt samtidig med rejerne, garanteret gift fri fra forhandler)
to sten (købt sammen med rejerne)
en gren (redmore købt sammen med rejerne)

der er filter lys og varme som var med til akvariet.
temperaturen er på ca 22-23 grader
grus er taget fra mit 240l akvarie
akvariet har kørt en uge inden der kom rejer i og jeg har brugt en rest akvastart ca. nok til 10l men lod det jo så køre i en uge og flyttede ting fra et kørende akvarie så det burde vel være nok

der er sat 15 rejer i akvariet

mit problem er så 2 fold
1 rejerne dør!!!!
2 der er noget hvidt på roden har kunnet læse mig frem til at det er mug/svamp og formegentlig ufarlig men hva er der så galt

rejerne blev købt sidste lørdag altså for en uge siden og de 2 første døde rejer tog jeg op i torsdags de kan dog godt have lagt der i nogen tid så regnede med at det var pga. stress fra flytningen. Jeg har dog i går fredag samlet endnu 3 døde rejer op af akvariet og igen i dag har jeg fundet 2 døde rejer så nu er jeg blevet nervøs. Er der noget galt med mit akvarie

rejerne har siden torsdag siddet oppe oven på pumpen og har set rimeligt inaktive ud/sløve

Jeg lavede et vandskifte ca 50% i går fredag da jeg fandt de 3 døde rejer og rengjorde glas, filter (filtermåtte ikke filter medier) og rod

her er lige et par billeder af hvordan akvariet ser ud i dag ca 20 timer efter vandskift og rengøring

håber i kan hjælpe eller berolige mig

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Black Rock (Inaktiv) - 01/02-2014 13:02 01/02-2014 13:02
rejerne er RCS rejer

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
DanielJensen (Slettet) - 01/02-2014 13:06 01/02-2014 13:06
Måske er de planter ikke så fri for sneglegift alligevel?

Eller akvariet er ikke kørt ordentligt ind?

Jeg ville skifte meget vand den kommende tid......

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
DanielJensen (Slettet) - 01/02-2014 13:08 01/02-2014 13:08
Heldigvis kan du få billige rejer privat, du kan putte i senere hen, når akvariet er i "ligevægt".

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Black Rock (Inaktiv) - 01/02-2014 14:21 01/02-2014 14:21
hvis det var snegle gift burde de så ikke dø hurtigere?
Jeg har lige målt værdierne i vandet og der er intet der er nævne værdi.
Ph er lidt høj med 7,5 men jeg har lige målt mit ledningsvand og det bliver målt til samme værdi så det kan være det bare er mig der ikke kan finde ud af at teste det/aflæse skalaen. intet nitrit/nitrat KH på 8 Jern mellem 0,02 og 0,05 lidt for lidt men det er jo mere planterne det går udover.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger halo15 - 01/02-2014 16:07 01/02-2014 16:07
din temperatur er for lav. skal på 26C
evt. ilt mangel skal have god gang i bobbler med svamp filter. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
DanielJensen (Slettet) - 01/02-2014 16:33 01/02-2014 16:33
Rejer (RCS) går fint ved både stuetemperatur og 26 grader her.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger HappyDane69 - 01/02-2014 19:35 01/02-2014 19:35
start helt forfra:

nye rødder og evt nye planter i et nyoprettet akvarie, hvor rejer burde overleve skønt du kun har "kørt det ind" i 3 dage..under normale forhold kan stort set alt overleve..

for den rod man kan se, ville selv jeg ikke ha i mit akvarie, for ser alt andet en "normalt" ud i mine øjne c",)

så "op på hesten" igen, start helt forfra og glæd dig til mange timers fornøjelse og "god underholding" alt efter hvilke fisk man har ^^

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger HappyDane69 - 01/02-2014 19:46 01/02-2014 19:46
glemte at skrive:

du skal som en "selvfølge" altid sørge for, at din pumpe helst har lidt "overkapasitet" så du undgår akvariet begynder gå den anden vej, fordi pumpen ikke kan klaret akvariet størrelse - selv kører jeg med 2-3 gange rensning i timen pr pumpe, gerne mere, dog skal pumpen heller ikke være så kraftig, at akvariet ligner "øresund" en kold vinteraften c",)

fodre 1-3 gange om dagen men tilpads mængden efter hvor meget de spiser op med det samme..så lidt og flere gange om dagen en een stor mængde, hvor rester ligger tilbage og går i forrådnelse, for så starter problemerne og det er netop det man skal undgå..

skift ca 1/4 til 1/3 om ugen, alt efter størrelse og mængde af levende dyr i akvariet..igen husk 1cm fisk pr liter vand..tror det er underordnet, når vi snakker om små rcs-rejer..

men alt dette er jo bare min personlige mening og andre kan/er af en anden mening og det skal de jo have lov til c",)

god fornøjelse

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger gnasker (Inaktiv) - 01/02-2014 20:05 01/02-2014 20:05
søg i beskrivelser og se hvad der står, har selv rejer og de er i 20 grader vand og yngler, og lad nu være med at skifte så meget vand, du ødelægger bio faunaen og det med at fodre flere gange om dagen duer ikke 1 gang om dagen eller hver anden dag og ikke ret meget af gangen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Frankech (Inaktiv) - 01/02-2014 21:24 01/02-2014 21:24
alt ser jo fint ud så vil tro det er dine planter der har fået sneglegift. da jeg havde rejebaljer havde jeg altid et nyopstartet akvarie kørende i min. 2 uger inden der kom beboere i.
pas også på med overfodring da man nemt forurener så lille et akvarie.
der er ingen grund til at have varmelegme i så længe det kun er rcs du har

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Black Rock (Inaktiv) - 02/02-2014 17:13 02/02-2014 17:13
Mange tak for de gode svar jeg har siden i går lørdag ikke fisket flere døde rejer op så håber resten klare den og at de ikke har lidt for megen overlast

Annoncører
Annoncører