Genopstart med akvarier efter to års pause

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 1085

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Dreas - 29/01-2014 18:10 29/01-2014 18:10
Hej alle medakvarister.

Efter en pause på siden, og med akvarier, på cirka to år, har jeg nu fået blod på tanden for at starte op med akvariefisk igen.

Jeg lukkede mine akvarier ned, da jeg skulle flytte til Holland, hvor jeg bor nu. Normalt, når jeg tidligere har lukket ned, har jeg gemt alt mit tilbehør, samt akvarier, så det har været lige til at starte op igen, når lysten kom tilbage.
Denne gang har jeg desværre ikke denne luksus, da det var for besværligt at flytte det hele med udenlands. Så nu skal jeg starte forfra, helt fra bunden af.

I den kommende tid skal jeg ud og se på, hvad der findes af akvarieforretninger i det område af Holland hvor jeg bor. Så det bliver spændende at se hvad tingene koster.
Jeg skal også have besluttet mig for hvilke fisk jeg vil starte med, men det kommer til at være kraftigt afhængigt af, hvilket udvalg jeg kan finde i området.

Jeg har i sinde at købe akvariet fra nyt af, og jeg ville helst starte op med et 530 liters, samt et 250 liters - men dette rækker økonomien nok ikke til på nuværende tidspunkt.
Derfor ender jeg nok med at tage til takke med et 250 liters med LED belysning. Man kan godt få Akvastabil hernede, hvilket jeg foretrækker af ren vane, men disse er dyre.
Dyrt bliver det, da privatlivet også ser anderledes ud nu, og der er kommet krav fra den bedre halvdel om, hvordan tingene skal se ud i hjemmet - så det dur ikke længere at have ledninger hængende frit i siden af akvariet, som dengang man var ungkarl. Næh nej, nu står den på akvariemøbel sammen med selve akvariet, i stedet for et par ben af aluminium.

For bundlag foretrækker jeg cichlidesand, og dekorationen kommer sansynligvis til at bestå af sten og trærødder (hvis jeg da kan finde sådan nogle hernede).

Med hensyn til valg af fisk kommer mit store problem.
Jeg er hovedsageligt til cichlider og lidt mere specielle og sjældne fisk, men jeg er desværre begrænset til de mindre arter, grundet akvariets størrelse. Jeg har derfor to "hovedfisk" som jeg lidt havde tiltænkt mig, at ville bygge fiskesammensætningen op om, men jeg mener ikke selv, at disse to arter er en god kombination, da den ene uden tvivl vil dominere over den anden. Mit valg er dog ikke fastlagt på en af disse to, og så spiller det jo naturligvis også en stor rolle, hvilke fisk jeg kan få fat i.

Pelvicachromis pulcher - Kribensis: Min all-time farvorit. Men denne cichlide begrænser valget af andre fisk væsentligt, da jeg forventer at de begynder at yngle - og så er de knap så selskabelige.
Jeg har gode erfaringer med, at sætte dem sammen med Mbunaen Labidochromis caeruleus (Golden Spec., som damen, der aldrig har haft fisk før, synes rigtig godt om), til trods for de normalt ikke bliver set som kompatible bofæller.

Mikrogeophagus altispinosus - Den bolivianske Sommerfuglecichlide ville være mit primære valg, hvis jeg skulle gå den lidt mere fredelige vej, mht. adfæren i akvariet. De kan gå sammen med det meste, og jeg ved man også kan få dem hernede.
Jeg er blot bange for, at jeg kommer til at fortryde, at jeg ikke fik startet op med Kribensis i stedet. Og så har jeg også en tendens til hurtigt at blive træt af "almene selskabsfisk"

Måske vælger jeg også den klassiske løsning; nemlig at starte op med alm. selskabsfisk, og så med tiden tilføje nye fisk som jeg finder dem i butikkerne (som jeg også skal finde først).

Det bliver spændende, og nok også dyrt, at starte op igen fra bunden af, og så i et nyt land, med et, måske, anderledes sortiment.
Dagen i morgen står på tur til nogle akvarieforretninger jeg har fundet online, som jeg skal ud og se nærmere på, og få sammenlignet nogle priser.
Fik jeg nævnt, at det nok bliver dyrt?

Mvh,
- Andreas

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger AnneH (Inaktiv) - 29/01-2014 21:51 29/01-2014 21:51
Velkommen tilbage til en dejlig hobby. Det lyder spændende alt sammen, og jeg er spændt på at høre, hvordan du oplever at skulle starte op i Holland. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Downwindz (Inaktiv) - 29/01-2014 23:32 29/01-2014 23:32
Hej Andreas,

Nu kunne jeg godt tænke mig at vide hvor du er flyttet hen i Holland? Jeg bor nemlig selv i Holland og har gjort det siden januar 2009. Det betød at jeg lukkede mit akvarium i efteråret 2008 og er nu kommet så langt at jeg vil starte op igen - Min kæreste har været så sød at give mig et i fødselsdagsgave.

Så ja jeg er også ude i udfordringen med at starte nyt akvarium op i Holland - dog bare ikke pladsen til et større end 112ltr...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Dreas - 18/02-2014 11:09 18/02-2014 11:09
Så fik jeg skaffet mig et akvarium, som nu er oppe at køre.
Det blev til et nyt 275 liters Akvastabil. Jeg skal se om jeg kan få smidt nogle billeder op ved lejlighed, selv om det kunne være væsentligt pænere end det er nu.

Jeg har skaffet mig et par Kribensis, men er nu løbet ind i et lille problem.
Mit andet ønske af fisk jeg gerne vil have, er Multispinosaen, Archocentrus multispinosus. Desværre er det ikke muligt for mig at finde denne fisk her i Holland (eller i hvert fald ikke indtil videre).
Min lokale forhandler har kontaktet alle hans leverandører, men ingen af dem har haft den i et godt stykke tid.
Dette fik mig til at tænke, om det var et generelt problem med denne art, eller om det blot er her i Holland den er svær at få fingre i.
Jeg begyndte at kigge her på siden for at se, om der var nogle som solgte den, da jeg jo kunne importere den ved mit næste besøg i Danmark. Men den lader ikke til at være til salg, her på siden heller.

Alternativt skal jeg jo til at finde på et ... ja, alternativ.

Hvis du læser dette, og ved lidt om Multispinosaens udbreddelse i akvariehobbyen i disse dage, må du hellere end gerne smide en kommentar.

- Andreas

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 18/02-2014 12:09 18/02-2014 12:09
Hej jeg køre til rengøringsmesse i Holland (Amsterdam) til maj, hvis du finder fisk i dk kan jeg da tage dem med til dig hvis det hjælper.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Heiberg (Inaktiv) - 18/02-2014 17:49 18/02-2014 17:49
Multispinosaen er en herlig fisk, desværre har jeg kun set den til salg hos private ( du kan jo smide en købs annonce op her og på dba ) ,men tror da de fleste butikker i dk kan få den hjem - neonfisken og fikken plejer at være gode til den slags. Held og lykke.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Downwindz (Inaktiv) - 19/02-2014 09:37 19/02-2014 09:37
Jeg tjekkede med min lokale fiskepusher i Nijmegen om Multispinosaen skulle være på enten deres lagerliste eller på deres leverandørlister - men ak desværre.

Dog har jeg fundet et par privat i Veenendaal ved Utrecht hvis du skulle være villig til at købe dem privat. Har sendt dig en PB med linket (den hollandske version af G&G / DBA).

Annoncører
Annoncører